ärtyvä suoli vai mikä?

Minulla auttoi paljon kun jätin vain vaalean leivän pois kokonaan ruokavaliosta ja korvasin sen ruis- ja näkkileivällä. Silloin tällöin kun ottaa pullaa enemmän niin heti sen kyllä perästä sitten huomaa..

Eli yleistäen voisi kyllä sanoa, että tiettyihin ruoka-aineisiin kannattaa kiinnittää huomiota, koska niille voi olla aika herkkä vaikka se ei kokeissa näkyisikään. Minullakaan ei kokeiden perusteella ole keliakiaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse onnistuin epäsäännöllisillä syömisillä ja stressaamalla hankkimaan jonkun asteisen vatsahaavan. Aluksi vatsa tuntui olevan koko ajan vähän sekasin, turvotti ja toimi epäsäännöllisesti. Sit alko satunnaiset vatsakivut ruokailujen jälkeen. Lopulta oli niin pahoja että laatta lens pelkästä kivusta.

Tajusin lopulta käydä lääkäris. Määräs kuurin vatsahappoja vähentäviä lääkkeitä. Hoidin ruokailut taas kuntoon ja stressin aiheuttajat katos omaa tahtia. Alkaa olla melkolailla kunnossa. Joskus hermostuessa tuntuu vähän polttelevan, mutta eiköhän se tästä.

Hoitakaa ne ajoissa kuntoon. Itsekkin yritin miettimällä jos jotkut ruoka-aineet tai muut olis vaikuttanu. Lääkärissä käynti olis auttanu suoraan.

Off topic!
Onkohan tää käsi murtunu. Ainaki kaikki liikkuu normaalisti.

Tässä itsekin olen vatsaoireista kärsinyt viimeiset puoli vuotta.
Erikoislääkärillä ja vatsan tähystyksessä käyntien jälkeen todettiin heliko jota on jo häädetty 2 kertaa(ja toivottavasti riitti, koska 9 tablettia päivässä meinasi jo viedä hengen minultakin..) sekä keliakia jota nyt yritän hoidella gluteiinittomalla ruokavaliolla.
Itselläkin oireet ovat hyvin moninaisia, oksettaa, koskee, turvottaa.. pitää vaan toivoa että olisin jo voiton puolelle tässä kamppailussa.
Mutta näissäkin vaivoissa oireet voivat olla hyvin moninaisia, joten suosittelen erikoislääkäriä ja jopa sitä kauhistuttavaa tähystystä jotta oireiden oikea syy löytyy! Aina kun ei esim. keliakia näy pelkästään verikokeista vaan tarvitaan tähystystä.

hinkuvinku sanoi:
Mutta näissäkin vaivoissa oireet voivat olla hyvin moninaisia, joten suosittelen erikoislääkäriä ja jopa sitä kauhistuttavaa tähystystä jotta oireiden oikea syy löytyy! Aina kun ei esim. keliakia näy pelkästään verikokeista vaan tarvitaan tähystystä.

Sepä se itseänikin mietityttää, että pitäskö tehdä lisää testejä jotta nähtäisiin onko kyseessä VARMASTI juurikin se ärtyvä paksusuoli, eikä vaikkapa keliakia.

Siitä vittumaisia nuo lekurit, että jos joku ei ole todennäköistä niin se ei sitten muka ole mahdollista. Jumalauta sen keliakiaverikokeenkin piti olla n.95 % luotettava mutta silti joka toisella henkilöllä tuntuu se keliakia löytyvän vasta kun tungetaan letku hanuriin vaikka verikoe muuta näyttikin.

Jotenkin vaikea uskoa, että itellä olisi tuo ärtyvä suoli kyseessä. Kuitenkin reippaan vuoden ollut maha romuna jatkuvasti. Eikös ko. vaivassa pitäisi olla välillä niitä parempiakin vaiheita riippuen stressistä jne.

Simpsa sanoi:
Maha edelleen sekaisin, joten jätin viljatuotteet pois ja nyt alkaa vatsa toimimaan miltei normaalisti eli viittaisi vahvasti keliakiaan. Pitää nyt kuitenkin käydä ensin testeissä, että tietää tarkasti onko se keliakiaa vaiko ei. Voihan se tosin olla yliherkkyyttä jollekin tietylle viljalajille, kuten aikaisemmissa postauksissa jo todettiin. Totaalista ruokavalion muutostahan se tietää, jos keliakiakin todetaan, mutta ei muu auta, kuin tarttua härkää sarvista. Pahiten pelkään sitä, että oluen juonnin joutuu lopettamaan kokonaan :D. Onkos kellään keliaakikolla kokemusta oluesta, aiheuttaako minkälaisia oireita vaiko pystyykö nauttimaan "kohtuudella"?

No niin ja ei kun testeihin vaan. Pitää myös muistaa että osa keliaakikoista on ns. vasta-aine negatiivisia keliaakikkoja, eli keliakia ei näy vielä siinä verikokeessa, vaan vasta tähystyksessä. Ja tähystys vaaditaan aina diagnoosiin. Keliakian kanssa Suomessa elää vallan mainiosti ja keliaakikoille soveltuvia kaljamerkkejä on Suomessakin tällä hetkellä jo tarjolla (tuli viime vuonna, kts Suomen keliakialiiton sivuilta tarkempia tietoja), joten ilman kaljaa ei joudu edes keliaakikkokaan olemaan. Ja kannattaa muistaa että keliakia ei ole laktoosi-intoleranssin kaltainen sairaus, vaan ruokavalion on oltava TARKKA ja EHDOTON. Ei ole olemassa lievää keliakiaa niin että joskus voisi nauttia gluteenipitoisia ruokia jos mieli tekee. Tai että pillerin kanssa voi syödä tavallisen hampurilaisen. Piilevänähän Suomessa epäillään olevan aikas paljon enemmän keliaakikkoja kun mitä tällä hetkellä on. Itse juoksin lääkäreissä 7 vuotta ja olin sen jälkeen jo aika huonossa kunnossa. Omani on vasta-aine negatiivista sorttia ja tähystykseen en päässyt edes kolmen vuoden lääkärilläjuoksemisen, rukoilun ja krokotiilin kyynelien jälkeen. Sittemmin tähystyksessä todettiin ja ruokavaliolla on oltu muutama vuosi ja nyt menee kilpirauhasen vajaatoiminnan diagnoosia lukuunottamatta hyvin.

Mutta että vaikka keliakia todettaisiinkin, niin :kippis1: on mahdollista!
;)

Nistihuora sanoi:
Sepä se itseänikin mietityttää, että pitäskö tehdä lisää testejä jotta nähtäisiin onko kyseessä VARMASTI juurikin se ärtyvä paksusuoli, eikä vaikkapa keliakia.
Mikään ei ole varmaa. Ikinä. Ja vaikka se tähystys tehtäisiinkin, ei sekään _varmasti_ vastausta anna.
Nistihuora sanoi:
Siitä vittumaisia nuo lekurit, että jos joku ei ole todennäköistä niin se ei sitten muka ole mahdollista.
Jos jokin on kohtuuttoman epätodennäköistä, ei ole järkeä tuhlata suuria määriä resursseja sen epätodennäköisenkin poissulkemiseen. Jos on vahvat syyt epäillä keliakiaa, kyllä se tähystys tehdään. Jos ei, niin ei. Terveydenhuollolla vaan ei ole varaa tähystää kaikkia vatsaongelmaisia.

Nistihuora sanoi:
Jumalauta sen keliakiaverikokeenkin piti olla n.95 % luotettava mutta silti joka toisella henkilöllä tuntuu se keliakia löytyvän vasta kun tungetaan letku hanuriin vaikka verikoe muuta näyttikin.
Ikävä kyllä sun tuntemukset eivät ole kovin luotettava tiedonlähde. Varsinkaan, kun se tähystys tehdään yläkautta.
Nistihuora sanoi:
Jotenkin vaikea uskoa, että itellä olisi tuo ärtyvä suoli kyseessä. Kuitenkin reippaan vuoden ollut maha romuna jatkuvasti. Eikös ko. vaivassa pitäisi olla välillä niitä parempiakin vaiheita riippuen stressistä jne.
No ei välttämättä.

Itellä CU viidettä vuotta. Ei oo niitä parempia vaiheita näkyny, vaan lääkkeet vaan kovenee ja kohta loppuvat kesken.

Mahavaivoihin kannattaa kokeilla maitohappobakteereja. Esim. fitlinen maitohappojugurtit toimivat monella.

Eiköhän varmin konsti kokeilla onko keliakia ,kun syö gluteiinitonta ruokaa esim.. kuukauden. Vanha ja varma konsti.. Nykyään löytyy kaupoista kyllä hyvän makuisia Gluteiinittomia leipiä ,makarooneja yms..

Hampuus1 sanoi:
Eiköhän varmin konsti kokeilla onko keliakia ,kun syö gluteiinitonta ruokaa esim.. kuukauden.
Itse asiassa ei.
1) Kuukausi ei riitä keliakiassa mihinkään.
2) Ruokavalion pitäisi olla _täysin_ gluteeniton, esim. leivänpaahtimissa käyneet eivät käy. Käytännössä tämä ei onnistu omin avuin.
3) Jos kyseessä olisi keliakia, ja dieetti onnistuisi, ohutsuolen muutokset parantuisivat sen verran, että diagnoosiin ei enää päästäisi. Näin ollen jäisi myös vaille ateriatukea (tms.). Ja parhaimmillaan söisi mahdollisesti turhaan loppuelämänsä gluteenitonta ruokaa.

Eli helpointa kaikille lienee kun menee siihen verikokeeseen, ja tyytyy siihen.

Keliakiaan saa tukea kelalta vain tähystykseen perustuvan diagnoosin perusteella. Ja ennen tähystystä ei saa olla gluteiinittomalla ruualla, koska suolen nukka "villus" saattaapi jo ehtiä parantua, ja silloinhan ei siellä suolessa mitään vikaa näy!
Itse suosittelen kyllä yksityislääkäriä, palvelu nopeaa ja asiantuntevaa, tähystyksen hinta kelan korvausten jälkeen 120€.

tomimies sanoi:
Mahavaivoihin kannattaa kokeilla maitohappobakteereja. Esim. fitlinen maitohappojugurtit toimivat monella.
Ja joillakin pahentaa oireita (en nyt muista tarkkaan oliko se jugurtti vai joku muu fitlinen tuote), toisilla taas ei vaikuta mitään. Kannattaa pitää tämäkin mielessä.

Joo näin voi olla. Joka tapauksessa asiaan kuuluu se, että ekan parin viikon aikana saattaa kaasua muodostua normaalia enemmän, eli heti ei kannata säikähtää. No jokainen huomaa itse jos ei toimi, joten turha pelottelu on turhaa. Aiheellinen huomautus kuitenkin.

mulla on maha ollu about 3 v ihan outo ( herkkä, kuralla melkein aina. välillä enemmän, välillä vähemmän ). lääkärissä joskus kävin ja verikokeet ym meiningit otettiin, tulos : ei tietenkään mitään. hylaa ja kokonaan maidotonta on kokeiltu, ei vaikutusta.

elämään laatuun ei ole paljoa vaikuttanut, eniten se vaivas sillon alkuun kun siitä stressas, tuntu että se ei vaikuta oikeesti mitään normaali oloon kun sitä ei mieti.

paino mulla ainakin nousee ja tarttuu sitä lihastaki hitaasti. ei siinäkään ongelmia.

halusin vain sano ettet ole ainut, meilläkin on toivoa :)

ihan sama homma, vessassa joutuu ramppaa aika useen ja velli lentää, jotkin päivät parempia jotkin huonompia, vaikka söisin ihan samat ruoat.

paino nousee kanssa, tosin syönkin aika paljon kokoisekseni..

pitäis vaan minunki oppia olla stressaamatta :rolleyes: vituttaa vaan tuo alituisesti vessassa juokseminen

Minulla myös on "todettu" ärtynyt suoli erinäisten vatsaoireiden ja vatsakipujen jälkeen. Tällä hetkellä vatsa on lähes oireeton, kunhan ruokavalio pysyy jollain lailla säännöllisenä. Vaaleiden hiilareiden ja sokerin syönti on pahasta, kuten täällä on todettu, mutta minulla myös runsas proteiinin syönti lisäsi vatsavaivoja huomattavasti. Kunhan protskujen määrä pysyy kohtuullisena (tällä tarkoitan n. 2 g per painokilo) niin kärsin syödä myös täytekakkua ja muuta vehnäsokerimössöä kohtuullisesti. Lisäksi vaikuttaa siltä, että sipuli/paprika aiheuttaa jonkin verran vatsavaivaa (mutta niitäkin syön pieninä määrinä).

Ennen diagnoosia testattiin myös laktoosijutut (geenitestillä) ja keliakia (verikokeella). Lisäksi kävin vatsan ultraäänessä.

Summa summarum omien kokemusten perusteella kiinnittäisin huomioita ruokavalioon, sen säännöllisyyteen sekä puhtauteen. Olen myös vähentänyt einesten ja teollisten ruokavalmisteiden käytön minimiin ja ostan lihat yms. marinoimattomana. Enkä tämän vuoksi käy syömässä esim. työpaikkaruokalassa.

Ai onhan täällä aiheesta juttua. Itsellä todettu crohn aika tarkalleen 3 vuotta sitten. Oli kyllä aika raju kokemus näin jälkikäteen ajattellen. Pääsi aika pahaan jamaan kun en osannut hoitoon hakeutua. Vessahuumorihan ei iske enään ollenkaan ja "pain in the ass" sai täysin uuden merkityksen.

Tosi hyvin olen taudin kanssa pääasiassa selvinnyt, mutta tällä hetkellä taas vatsa reistaa aika häiritsevästi. Viimeisen reilun viikon ajalta vessareissujen laskemiseen tarvitaan kahta kättä per päivä.

Voisihan tässä vuodattaa vaikka mitä taas kun asia harmittaa. On kyllä paska tauti niin yhteen- kuin erikseenkirjoitettuna.

Mulla on todettu CU about 2½ vuotta sitten ja vuonna 1996 oli näkymä todettu proktiitti (eli käytännössä vaan peräsuoli tulehtunut) mut vissiin oli jo sillonkin vähän viitteitä tohon CU:n. Nyt on käytännössä tokaa kertaa pahana toi.

Ekalla kerralla lähti ensimmäisellä kortisonikuurilla, jonka jälkeen ei ollut käytännössä minkäänlaisia ongelmia ennen kuin nyt. Nyt tokalla kertaa oon kerenny vetämään 2 kortisonikuuria, koventanu normilääkitystä ja nyt varmaan sit maanantaina lähtee taas kortisonikuuri liikenteeseen.

Se mitä itte oon huomannu niin eniten mulla on stressipohjanen laukasu tolla. Ekalla kerralla oli YO-kirjotukset, tokalla kertaa kauppiksen pääsykokeet. Lisäks isot muutokset ruokavaliossa on aiheuttanu sellasia väliaikasia heilahduksia. Vatsa kuralla ja paska lentää kaaressa. CU kun on koko paksusuolessa niin ei tää kivaa ole. Ekalla kerralla kerkes hemot tippumaan 72:een. Nytkin luultavasti aika pahasti tullut alas kun en ole itte lääkärille oikein kerennyt / päässyt, johtuen kaupungin vaihdoksesta ja byrokratiapelleilystä, samalla kun lääkekuurit on saanu helpommin. Nyt pääseekin sit sykkimään seurantaan tänne Turkuun YTHS:n kautta.

Fiilis tällä hetkellä superperseestä. Vois nukkua ympäri vuorokauden, väsyttää ja paska tulee kellon kanssa 5h syömisen jälkeen pihalle. Eli öisin saa heräillä rykistämään. Lisäks vatsan väänteet on välillä infernaalisia ja tuotokset on suht nättejä kun käytännössä kaikki mikä tulee ulos on veren värjäämää. Onneksi on ihana nainen passaamassa niin kestää tätäkin sen hetken kunhan saa taas myrkyt päälle. Kortisoni tosin on paska lääke.

Onko toi ärtyvä suoli siis tollasta et välillä on vatsa ihan ok ja välillä sekasin vaikka ei söis mitään spesiaalia ja että stressi vois laukaista oireilut?

Mulla on todettu CU about 2½ vuotta sitten ja vuonna 1996 oli näkymä todettu proktiitti (eli käytännössä vaan peräsuoli tulehtunut) mut vissiin oli jo sillonkin vähän viitteitä tohon CU:n. Nyt on käytännössä tokaa kertaa pahana toi.

Ekalla kerralla lähti ensimmäisellä kortisonikuurilla, jonka jälkeen ei ollut käytännössä minkäänlaisia ongelmia ennen kuin nyt. Nyt tokalla kertaa oon kerenny vetämään 2 kortisonikuuria, koventanu normilääkitystä ja nyt varmaan sit maanantaina lähtee taas kortisonikuuri liikenteeseen.

Se mitä itte oon huomannu niin eniten mulla on stressipohjanen laukasu tolla. Ekalla kerralla oli YO-kirjotukset, tokalla kertaa kauppiksen pääsykokeet. Lisäks isot muutokset ruokavaliossa on aiheuttanu sellasia väliaikasia heilahduksia. Vatsa kuralla ja paska lentää kaaressa. CU kun on koko paksusuolessa niin ei tää kivaa ole. Ekalla kerralla kerkes hemot tippumaan 72:een. Nytkin luultavasti aika pahasti tullut alas kun en ole itte lääkärille oikein kerennyt / päässyt, johtuen kaupungin vaihdoksesta ja byrokratiapelleilystä, samalla kun lääkekuurit on saanu helpommin. Nyt pääseekin sit sykkimään seurantaan tänne Turkuun YTHS:n kautta.

Fiilis tällä hetkellä superperseestä. Vois nukkua ympäri vuorokauden, väsyttää ja paska tulee kellon kanssa 5h syömisen jälkeen pihalle. Eli öisin saa heräillä rykistämään. Lisäks vatsan väänteet on välillä infernaalisia ja tuotokset on suht nättejä kun käytännössä kaikki mikä tulee ulos on veren värjäämää. Onneksi on ihana nainen passaamassa niin kestää tätäkin sen hetken kunhan saa taas myrkyt päälle. Kortisoni tosin on paska lääke.

Huh. Kuulostaa rankalta että ikävältä :(

Koita pärjäillä!

Itsellä todettu crohn muistaakseni 1998. kahdesti leikattu. kummasti senkin kans oppii elämään. Tulehdusta on vähän kokoajan päällä. Mut vatsan/suoliston toimintaan voi itse vaikuttaa omassa tapauksessa parhaiten sillä että jättää kahvin pois ja syö kunnolla kuitua (pellavarouhe toimii helpoiten)

Stressi vaikuttaa uskomattoman paljon noihin oireisiin ainakin itsellä. Parhaiten menee kun vaan unohtaa koko asian miettimisen, hoitaa asiat/ajatusmaailman niin ettei tarvi stressata liikaa, muistaa syödä napit ja pitää huolen kasviksien,kuidun, vitamiinien jne syönnistä ja elää ihan normaali elämää.

kun tauti todettiin niin olin juuri alkanut käymään salilla ja paino oli 50kg ja nyt noin 70kg eli kai sitä jotain on lopulta sitten imeytynytkin...

http://www.scd-fi.info/1about/default.html
been there, done that! Pitää elää super-terveellisesti; stressittä, nukkua tarpeeksi, urheilla, syödä säännöllisesti OIKEIN jne. jne.

Kuuntelin salilla kun venyttelemässä oleva dooris selitti treeni-kaverilleen, "onneks mulla ei ollu sitä keliakiaa - se olis ihan hirveetä". Keliaakikon ruokavalio on lastenleikkiä Crohniin ja CU:aan verrattuna! ..kaikkihan on niin suhteellista.. Todellakin, paska tauti!

ps.en lukenut koko threadiä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom