Öljy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jesperi
  • Aloitettu Aloitettu
Moro!
Kun katson jengin ruokavalioita ja muutenkin näitä juttuja, niin usein jengi vetää öljyt illalla?
Miksi öljy(rasva?) on tärkeää?
Itse painan 70kiloa pitäiskö mun sitten vetää se 70-140grammaa rasvaa päivässä? Ja jos jaa just alle ton ni vois illalla vetää jotkut öljyt
naamariin?
Mitä öjyä syötte?

Voi ihan jotain linkkiäki heittää jos ei jaksa ite selostaa :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mutta ois kiva tietää miks rasva on tärkeetä? Buustaa jotai testoteroniaa tai jotai tämmöstä vai?
Ja voiskohan vetää esim. tonnikalan öljyssä? En oo kyl kattonu paljon siinä sitä öljyä on?

Seuraa puhdasta mutua ja omia mielipiteitä:

Rasva on perus ravintoaine siinä missä proteiini ja hiilihydraattikin. Yhdessä ja sopivassa suhteessa nämä kolme muodostavat ruokavaliomme perustan. Kuntosaliharjoittelua harrastavat usein lisäävät proteiinimäärää verrattuna yleisiin suosituksiin, siten että proteiinin saanti noin noin 2-3g per painokilo päivässä. Hiilihydraattien saanti samaa luokkaa, ja rasvan noin puolet tästä, jolloin ravintoainejakaumaksi muodostuisi (karkeasti) noin 33%p 33%hh 33%r.

Sinuna vetäisin juurikin sen 70-110g rasvaa päivässä. Ja öljyt nassuun jos jää alle, tai sitten suunnittelet ruokavalion niin että ne iltaöljyt on jo valmiiksi suunniteltu sinne. Monet ovat sitä mieltä, että iltaisin kannattaisi syödä vain proteiinia ja rasvaa, jotta ylimääräisen rasvan kertymiseltä yöaikaan vältyttäisiin (muitakin syitä on).

Itse syön rypsiöljyä, pidän sitä terveellisenä kasvisrasvana. Löytyy omega3 ja omega6, sekä E-vitamiinia.

Tässäpä yksi linkki http://www.fineli.fi/food.php?foodid=535&lang=fi , google löytää paljon lisää.

Miten vedät ne rypsit sitten? Ihan kurkusta alasko vai sekotat johonkin? :o

Voisin kyl vetää purkin pari tota öljytonnikalaakin ni tulis varmaan helposti rasvat täyteen. Tuskimpa se mitenkää huonompaa öljyä kumminkaan on? :P

...Tuskimpa se mitenkää huonompaa öljyä kumminkaan on? :P

No sitähän se just on. Luuletko, että tuohon hintaan saisi laatuöljyä?. Pilalle kuumennettua kasvisöljyä se on. Samaa paskaa mitä rypsikin, jota ihmisen ei tulisi edes syödä.

Osta tuna vedessä ja blendaa kylmäpuristettua oliviiöljyä sekaan, JAM!

Parhaita öljyjä mielestäni on juurikin kylmäpuristettu oliiviöljy, kookosöljy, kalaöljyt nestemäisenä esim. möller + elukkarasvat.

Kasviöljyt pääsääntöisesti huonoa matskua ihmiselle.

Snapsilasiin ja kurkusta alas.

Mielenkiintoinen postaus Allulta, olen itse pitänyt (myös halpis) kasvisöljyjä terveellisenä kamana.

No sitähän se just on. Luuletko, että tuohon hintaan saisi laatuöljyä?. Pilalle kuumennettua kasvisöljyä se on. Samaa paskaa mitä rypsikin, jota ihmisen ei tulisi edes syödä.

Osta tuna vedessä ja blendaa kylmäpuristettua oliviiöljyä sekaan, JAM!

Parhaita öljyjä mielestäni on juurikin kylmäpuristettu oliiviöljy, kookosöljy, kalaöljyt nestemäisenä esim. möller + elukkarasvat.

Kasviöljyt pääsääntöisesti huonoa matskua ihmiselle.

Todella ristiriitainen postaus täytyy todeta.

Vertaat rypsiöljyä tonnikalassa käytettävään auringonkukkaöljyyn, joka on rasvakoostumukseltaan huomattavasti epäedullisempi (Omega-6 ja Omega-3 -suhde täysin erilainen näillä molemmilla ja selvästi huonompi auringonkukkaöljyllä). Eikä esimerkiksi suositeltavaa kylmäpuristettua rypsiä ole kuumennettu lainkaan.

Sitten luettelet parhaiksi öljyiksi muun maussa kookosöljyn, jolla on poikkeuksellisen huono rasvahappokoostumus jopa kasviöljyksi, koska se sisältää lähes yksinomaan tyydyttyneitä rasvahappoja. Häviää siis terveellisyydessä useimmille kasvisrasvoille reippaanlaisesti.

Lopuksi toteat vielä kasvisöljyjen olevan huonoja vaihtoehtoja, vaikka yllä edellisessä kappaleessasi juuri niitä itse suosittelit (kookosöljyä, oliiviöljyä...).

Oletko nyt aivan varma noista näkemyksistäsi? Siitä olen toki samaa mieltä, että kalojen luontaiset öljyt ovat kiistämättä hyvä vaihtoehto.

Sitten luettelet parhaiksi öljyiksi muun maussa kookosöljyn, jolla on poikkeuksellisen huono rasvahappokoostumus jopa kasviöljyksi, koska se sisältää lähes yksinomaan tyydyttyneitä rasvahappoja.

Mitäs pahaa tyydyttyneissä rasvoissa sitten on?? :confused: Täysin luonnollinen energianlähde (toisin kuin nämä rypsiöljyt ja margariinit :urjo:)

Mitäs pahaa tyydyttyneissä rasvoissa sitten on?? :confused: Täysin luonnollinen energianlähde (toisin kuin nämä rypsiöljyt ja margariinit :urjo:)

Eli kannattaa vaan sulattaa sikanaudasta rasvat purkkin ja lapioida siitä iltapalaksi...

Aloittajalle, rypsäri on oikein hyvä rasvanlähde.

Tyydyttyneet rasvat eivät ole sen pahempi vaihtoehto kun muut rasvat mutta niitä vaan saa helposti liikaa toisiin rasvoihin verrattuna.

Rasvoista keskusteltaessa ihmiset yleensä jakautuu kahten eri koulukuntaan; niihin jotka erottelevat rasvat luonnollisiin ja transrasvoihin, sekä tyydyttyneisiin ja tyydyttymättömiin rasvoihin. Itse kuulun ensimmäiseen. Käytän mielelläni rasvoja joiden valmistukseen ei käytetä mitään kemiallista prosessia kuten kuumennusta, eli käytännössä käytän vaan kylmäpuristettuja kasviöljyjä ja voita. Voita toki vähemmän, mutta sitäkin jonkin verran. Tämähän ei ole ns. virallisterveellistä, mutta en usko mahdollisimman pitkälle prosessoidun ruoan olevan kovin tarpeellista, saati terveellistä. Antti Heikkilähän näistä asioista puhuu, mutta luulen hänen nostattavan osalla ihmisistä karvat pystyyn, olemalla joissain asioissa hyvin ehdoton. Hänellä on kuitenkin ihan järkeviä pointteja, jos osaa ne suodattaa kiihkoilusuodattimen läpi. :D Mutta, jokainen taaplaa tyylillään.

Vertaat rypsiöljyä tonnikalassa käytettävään auringonkukkaöljyyn, joka on rasvakoostumukseltaan huomattavasti epäedullisempi (Omega-6 ja Omega-3 -suhde täysin erilainen näillä molemmilla ja selvästi huonompi auringonkukkaöljyllä). Eikä esimerkiksi suositeltavaa kylmäpuristettua rypsiä ole kuumennettu lainkaan.

Sitten luettelet parhaiksi öljyiksi muun maussa kookosöljyn, jolla on poikkeuksellisen huono rasvahappokoostumus jopa kasviöljyksi, koska se sisältää lähes yksinomaan tyydyttyneitä rasvahappoja. Häviää siis terveellisyydessä useimmille kasvisrasvoille reippaanlaisesti.

Lopuksi toteat vielä kasvisöljyjen olevan huonoja vaihtoehtoja, vaikka yllä edellisessä kappaleessasi juuri niitä itse suosittelit (kookosöljyä, oliiviöljyä...).

Oletko nyt aivan varma noista näkemyksistäsi? Siitä olen toki samaa mieltä, että kalojen luontaiset öljyt ovat kiistämättä hyvä vaihtoehto.

Kyllä sä varmasti tajusit mun pointin mitä ajoin takaa?

Näin se vaan on, kuten tuossa luettelin. Rypsi on paskaa, kuten myös muut kasviöljyt poislukien oliivi + kookos, sekä muutama muu harvinaisempi poikkeus. Perusteluja löydät vaikka googlella. Olen liian väsynyt kirjoittamaan. Tuskin siihen rypsiin kuolee, mutta parempiakin on tarjolla, joten miksei käyttäis niitä. Luonnollisia hyviä rasvoja vaan peliin aamuin illoin, jos ei muuten tule tarpeeksi. Esimerkiksi oikeata voita, siis sitä aitoa tavaraa!

Ja jokainen varmasti itse omilla aivoillaan tajuaa, että siihen euron maksavaan tonnikalapurkkiin käytetään aivan saletisti halvinta mahdollista jäteöljyä mitä rahalla saa ja lopuksi kuumennetaan vielä steriiliksi ja ilmatiiviksi ja tuhotaan viimeisetkin hyödylliset ravinteelliset arvot.

Kyllä sä varmasti tajusit mun pointin mitä ajoin takaa?

Näin se vaan on, kuten tuossa luettelin. Rypsi on paskaa, kuten myös muut kasviöljyt poislukien oliivi + kookos, sekä muutama muu harvinaisempi poikkeus. Perusteluja löydät vaikka googlella.

Enpä vaan löytänyt mikä kookosöljystä tekisi terveellistä. Päinvastoin paljon sitä kritisoivia artikkeleita.

Rypsin vastainen erukahappo-väite on hakattu kuoliaaksi jo niin monta kertaa, että sitä ei kannata käyttää perusteluna enää. Se kun on käytännössä jalostettu pois koko kasvista jo aikaa sitten.

Tuskin siihen rypsiin kuolee, mutta parempiakin on tarjolla, joten miksei käyttäis niitä.

Rypsillä sattuu olemaan oliiviöljyn rinnalla parhaimpia rasvahappokoostumuksia kaikista kasvisrasvoista. Ja joidenkin lähteiden mukaan oliiviöljyäkin edullisempi (muuta siitä nyt on turha kiistellä tässä kumpi on parempi). Joten siinä on jo pari hyvää syytä käyttää rypsiä, koska parempia hirveästi löydy, jos jätetään kalaöljy pois laskuista.

Luonnollisia hyviä rasvoja vaan peliin aamuin illoin, jos ei muuten tule tarpeeksi.

Aika vähän niitä luonnottomia rasvoja onkin tarjolla. Suurin osa kuitenkin puristettu jostain kasvista tai elukasta.

Aika vähän niitä luonnottomia rasvoja onkin tarjolla. Suurin osa kuitenkin puristettu jostain kasvista tai elukasta.

Luonnottomilla rasvoilla tarkoitetaan ihan sitä, että se on jonkun kemiallisen prosessin kautta saatu aikaan. Eli esimerkkinä margariini. Kasviöljyt ovat juoksevia, joten aika paljon kikkailuja saadaan tehdä että se saadaan kovetettua. Margariini on lisäksi oikealta väriltään harmaata, mutta se värjätään keltaiseksi. Kylmäpuristetut öljyt ja voi taas saadaan aikaan mekaanisesti, joten kepulikonsteja ei käytetä.

Mä laitan pellavansiemenöljyä aamu- & iltapalaan ja kylmäpuristettua rypsiöljyä tai oliiviöljyä lounaan ja päivällisen joukkoon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom