Onko moottori koskaan käynyt tosi kuumana? Yksi mikä tulee mieleen on männänrenkaat. Jos auto keittää tai lämmöt käy muuten tosi korkeella, on riski, että männänrenkaat veltostuvat ja moottori rupeaa syömään öljyä. Tämä vahinko voi tapahtua, jos kone käy tosiaan vaikka vain yhden kerran nopasti tosi kuumana. Silloin kyllä katoaa muutenkin menohaluja koneesta.
Eli tämän tarkastaminen onnistuu mittauttamalla puristuspaineet. Jos paineet on normaalit, männänrenkaat on kunnossa. Jos paineet on pielessä, voi männänrenkaat mennä vaihtoon.
Tämä on siis yksi mahdollisuus joka mulla tulee mieleen, jos kerran lammikoita ei auton alta löydy.
Toinen noin äkkiseltään on kannen tiiviste. Siellä voi olla mahdollisesti vuoto, esim. sylinterin ja öljykanavan välillä, jolloin öljyä menee "suoraan" pakoputkesta pihalle. Lisäksi tarkasta öljykorkin sisäpinta vaalean vaahdon varalta. Jos vaahtoa löytyy pääsevät jäähdytysneste ja öljy sekoittumaan.
Nämä noin äkkiseltään. Oletan, että olet katsonut sytytystulppien kireyden ja muut ulkoiset vuodon paikat, esim. venttiilikopan kannen jne. Tarkasta vielä minkä väriset ne sytytystulpat on, jos on nokiset, voi se olla merkki siitä, että öljy menee sylinteriin jostain kolosta.
Toivottavasti vika löytyy. :thumbs:
Edit: typoja