Öljyä kuluu, apua!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
11.4.2003
Viestejä
295
98-vuoden 2 litrainen jaappanilainen jolla on työnnetty vasta 120000 syö öljyä kovasti. Viimeksi vaihdatin öljyt ja suodattimen maaliskuussa ja nyt jo öljyvalo vilkkuu. Lisäksi kylmänä startatessa pölläyttää aikaisempaa isommat siniharmaat savut et siis niinqu WTF? Joo korjaamokeikka mutta olisi kiva tietää mahdollisia vikoja ja korjauskustannuksia. En ole havainnut öljylammikkoa auton alla. Onks tietoo?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Onko moottori koskaan käynyt tosi kuumana? Yksi mikä tulee mieleen on männänrenkaat. Jos auto keittää tai lämmöt käy muuten tosi korkeella, on riski, että männänrenkaat veltostuvat ja moottori rupeaa syömään öljyä. Tämä vahinko voi tapahtua, jos kone käy tosiaan vaikka vain yhden kerran nopasti tosi kuumana. Silloin kyllä katoaa muutenkin menohaluja koneesta.

Eli tämän tarkastaminen onnistuu mittauttamalla puristuspaineet. Jos paineet on normaalit, männänrenkaat on kunnossa. Jos paineet on pielessä, voi männänrenkaat mennä vaihtoon.

Tämä on siis yksi mahdollisuus joka mulla tulee mieleen, jos kerran lammikoita ei auton alta löydy.

Toinen noin äkkiseltään on kannen tiiviste. Siellä voi olla mahdollisesti vuoto, esim. sylinterin ja öljykanavan välillä, jolloin öljyä menee "suoraan" pakoputkesta pihalle. Lisäksi tarkasta öljykorkin sisäpinta vaalean vaahdon varalta. Jos vaahtoa löytyy pääsevät jäähdytysneste ja öljy sekoittumaan.

Nämä noin äkkiseltään. Oletan, että olet katsonut sytytystulppien kireyden ja muut ulkoiset vuodon paikat, esim. venttiilikopan kannen jne. Tarkasta vielä minkä väriset ne sytytystulpat on, jos on nokiset, voi se olla merkki siitä, että öljy menee sylinteriin jostain kolosta.

Toivottavasti vika löytyy. :thumbs:

Edit: typoja
 
Kiitos, oletat tosin väärin tarkistusten osalta, tein töitä viisi minuuttia että sain konepellin auki joten en ymmärrä autoista yhtään mitään.

Ei ole käynyt tosi kuumana koskaan käsittääkseni ja vika ilmestyi hiljakseen vuoden sisällä. Vaahtoa en löytänyt ja sytytystulpat täytyy vielä tsekata. Onkohan kallis tuo kannen tiivisteen vaihto? Joku muukin epäili sitä, muita arvauksia?
 
Venttiilinvarsien kumit. Olis aika paljon halvempi ja helpompi remppa kuin nuo edellä mainitut.

Männänrenkaiden veltostuminen on itselleni kokonaan uusi asia. Miten metalli veltostuu?
 
Orgasmatron sanoi:
Venttiilinvarsien kumit. Olis aika paljon halvempi ja helpompi remppa kuin nuo edellä mainitut.

Männänrenkaiden veltostuminen on itselleni kokonaan uusi asia. Miten metalli veltostuu?
'

Autoista en tiedä mitään, mutta raksalla tuli aikoinaan painettua lava-autolla munarallia ja siinä oli sellaista kuumentumisen vikaa. Kesällä lämpimällä kun pysähtyi niin kuplinaa vaan kuului kun kone keitti. Mä painoin lisää kaasua. Loppukesästä auto ei enää käynnistynyt kunnolla ja siihen tehtiin ko. painetarkistus eikä testit mennyt läpi kuten piti. Ei kannattanut enää edes korjata :nolo:Huoltomies kyseli, että onko paljon ajettu kuumana ja meikäläinen pyöritteli päätäni ja tokaisin vaan, että joskus on voinut vähän lämmetä:lol2:

Eli eiköhän tuo ole ihan mahdollista.
 
Natupelle sanoi:
Kiitos, oletat tosin väärin tarkistusten osalta, tein töitä viisi minuuttia että sain konepellin auki joten en ymmärrä autoista yhtään mitään.

Ei ole käynyt tosi kuumana koskaan käsittääkseni ja vika ilmestyi hiljakseen vuoden sisällä. Vaahtoa en löytänyt ja sytytystulpat täytyy vielä tsekata. Onkohan kallis tuo kannen tiivisteen vaihto? Joku muukin epäili sitä, muita arvauksia?
Kyllä kannen tiivisteen vaihto aika kalliiksi tulee. Siinä pitää kuitenkin kansikin hioa suoraksi, jos homma tehdään kunnolla. Eli tunteja kuluu ja osiakin pitää ostaa. Jos tuo tehdään niin suosittelen samalla vaihdattamaan nuo Orgasmatronin mainitsemat venttiilien ohjurikumit ja hiomaan venttiilit, jos ne on päässyt karstoittumaan. Tämä on halpaa lystiä tossa ohella. :)

Orgasmatron sanoi:
Männänrenkaiden veltostuminen on itselleni kokonaan uusi asia. Miten metalli veltostuu?
Kuten varmaan tiedät niin männänrenkaathan ovat vähän tiukat sylinteriin eli ne tiivistävät männän ja sylinterin välin. Jos auto pääsee keittämään, lämpenevät männänrenkaat liikaa ja menettävät kimmoisuutensa. Tällöin ne eivät enää tiivistä tehokkaasti ja öljyä pääsee palotilaan ja lisäksi tehot puotaa, koska männän ohi virtaa puristuspainetta kampikammioon. Tuo veltostuminen on ehkä vähän väärä sana kuvaamaan tapahtumaa.
 
Mites se nyt olikaan..jos kannentiiviste on mennyt niin eikös öljyt ja vedet mene sekaisin...? Eli kattoo miltä paisuntasäiliön jäähdytinneste näyttää sekä öljytikusta että näyttääkö harmaalta tai siltä että ois vettä seassa.
Itse kyllä veikkaan venttiilinohjuri kumeja. Tuskin kallis remppa. Jos kansi joudutaan laittaa niin kannattaa sitten teettää se työ kunnolla, eli vaihdetaan kaikki mahdollinen ja oijotaan kansi yms.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Marek sanoi:
Mites se nyt olikaan..jos kannentiiviste on mennyt niin eikös öljyt ja vedet mene sekaisin...? Eli kattoo miltä paisuntasäiliön jäähdytinneste näyttää sekä öljytikusta että näyttääkö harmaalta tai siltä että ois vettä seassa.
Itse kyllä veikkaan venttiilinohjuri kumeja. Tuskin kallis remppa. Jos kansi joudutaan laittaa niin kannattaa sitten teettää se työ kunnolla, eli vaihdetaan kaikki mahdollinen ja oijotaan kansi yms.
Kyllähän se sylinterin ja öljykanavan välinen kannaskin voi mennä paskaksi, jolloin se öljy menee sylinteriin.

Tuo paisuntasäiliössä oleva jäähdytysnesteen tarkastus on kyllä hyvä tehdä ja se antaa vastauksen siihen, onko öljy ja jäähdytysneste sekaisin.

Noiden ohjurinkumien vaihtaminen vaatii 99% todennäköisyydellä kannen irroittamisen, joten ei tule kovin paljon halvemmaksi kuin normaali kansiremppa. Ainakin OHC ja DOHC koneissa nokka-akselit, venttiilien jouset ja venttiilien keinuvivut (jos sellaiset on) täytyy irrottaa. Venttiilien jousien irrottaminen todennäköisesti vaatii kannen poistamisen. En ainakaan tiedä yhtään autoa, jossa tuo olisi mahdollista ilman kannen irroittamista. Voin toki olla tuossa väärässäkin.

Edit: Tuossa kuva vanhasta Fiatin moottorista. Ohjurin kumit sijaitsevat siellä jousien sisällä, mihin nuolet osoittaa. Natupellekin tietää nyt mistä puhutaan. :)
 

Liitteet

  • IMG_1663.webp
    IMG_1663.webp
    116,8 KB · Katsottu: 12 130
Itsellänikin vuosimallin 91 Corollassa oli öljynsyöntivika:vetaisi n. litran 1000kilometrillä sitä sisäänsä.

Mitä Toyota mekaanikoilta sitä asiaan kysyin, niin se VOI selvitä puristuspaineiden tai ohivuotomittauksella, mutta mekaanikko sanoi tämän olevan turhaa. Lopulta siihen tehtiin melko täydellinen koneremppa: kaikki tiivisteet, männään renkaat ja venttiilivarren kumit vaihettiin.
Koko huvi maksoi about 600-800 euroa
Ja vikahan ei sillä korjaanutunut, joka edelleen monien mekaanikkojen, myös toisen toimipisteen Toyota mekaanikon mukaan oli käsittämätöntä. Paras veikkaus on, että ne eivät tehneet koneelle mitään.

Aikani asian kanssa taisteltuani sain lopulta auton pois käsistäni ostohintaan vaihtaessani sen uudenpaan.


Mikäli pakokaasun väri on sininen, öljyä pääsee palamistilaan, jolloinka autoista mitään tietämättä veikkaisin venttiilivarsien kumien rispaantumista.
 
Jos öljy ja jäähdytysneste menee sekaisin tms. niin auto ei kyllä käy kunnolla. Lisäksi jos kyseessä on -98 japsi, voi olla halvempi ostaa romuttamosta uusi motti tai ainakin osa siitä kuin alkaa vanhaa kantta oikomaan jne.
 
JoAT sanoi:
Noiden ohjurinkumien vaihtaminen vaatii 99% todennäköisyydellä kannen irroittamisen, joten ei tule kovin paljon halvemmaksi kuin normaali kansiremppa. Ainakin OHC ja DOHC koneissa nokka-akselit, venttiilien jouset ja venttiilien keinuvivut (jos sellaiset on) täytyy irrottaa. Venttiilien jousien irrottaminen todennäköisesti vaatii kannen poistamisen. En ainakaan tiedä yhtään autoa, jossa tuo olisi mahdollista ilman kannen irroittamista. Voin toki olla tuossa väärässäkin


Kyllä suurimmassa osassa autoja ohjurinkumien vaihto onnistuu ilman kannen irroittamista.
 
Zone-sarja -42%
Siellä saattaapi olla mänänrenkaat jumittuneet, varsinkin jos autolle ei ole koskaan annettu kenkää. Tarvitsee sitä joskus polkeakin, niin pysyy parempana. Siis ihan oikeasti. Tohon auttaa niinkin uskomaton temppu, kuin yön ajaksi dieseliä tulpanreijästä männän päälle, ja aamulla öljyt vaihtoon. Siis ajamatta metriäkään. Jos menet käynnistämään, niin sen jälkeen on venttiilikoneistokin täynnä dieseliä.

Toi on muutamaan autoon auttanut, missä on korjaajan mukaan ollut venttiilinvarren kumit vaihtokunnossa. Eli eipä olleet.

Mutta on sitä niinkin ihmeellistä kuultu, että väärän merkkinen öljy saattaa tehdä tota. Eikä ole urbaanilegenda, vaan kaverille ihan oikeasti tapahtui. Osti auton, vaihtoi heti öljyt ja ihmetteli hillitöntä öljyn kulutusta. Kuuli sitten jostain ettei kyseiseen autoon saa kipata Castrolia ja vaihtoi kokeilumielessä Mobiliin. Siis samat viskositeetit ja kaikki molemmissa, mutta Mobililla ei kuluta tippaakaan öljyä. Älkää kysykö mistä johtuu. Mutta kannattanee siis pitäytyä siinä valmistajan suosittelemassa öljymerkissä.
 
Siis mitä? Jos kaataa männän päälle dieseliä,eikä käynnistä autoa ja sitten vaihtaa öljyt niin mites se venttiilinvarren kumeihin vaikuttaa? Muutenkin aika outoa juttua tuo, että öljyn merkillä olisi väliä. Laatuöljyä niin ei se auto kyllä tiedä että castrollia kulutetaan, mutta mobilia ei. Eli kyllä on ihan pakko kysyä, että mistä johtuu? Vanha väljä kone ei pidä välttämättä täyssynteettistä notkeaa öljyä sisällä, mutta jotain 10w-30 saattaa pysyä,on niin paljon paksumpaa.


EDIT:tuli lukivirhe, eli korjaajalta tullut väärä diagnoosi. Mutta nuo on silti sellaisia jippoja, että en menis alle 20v. autoon koittamaan.

EDIT2:mistä muuten näkee mitä öljymerkkiä valmistaja suosittaa? Öljytyyppiä kyllä, mutta ei kai sentään merkkiä...vai oliskos joku sponssi/yhteistyösoppari?
 
Ville1Suuri sanoi:
Muutenkin aika outoa juttua tuo, että öljyn merkillä olisi väliä. Laatuöljyä niin ei se auto kyllä tiedä että castrollia kulutetaan, mutta mobilia ei. Eli kyllä on ihan pakko kysyä, että mistä johtuu?
Outoa outoa. Outoa se munkin mielestä on. Siksi sanoinkin, että älkää kysykö, koska en tiedä mistä se johtuu. Mutta näin nyt vaan oli tapahtunut. On sitä ihmeellisempiäkin asioita maailmassa. Ei siinä montaa euroa ainakaan häviä jos koittaa sitä valmistajan suosittelemaa öljyä. Ja sen valmistajan suositteleman öljyn näkee monesti siitä auton ohjekirjasta, tai sitten korjausoppaasta.

Enkä muuten näe, että se dieselin kaataminen männän päälle olisi mitenkään kovin haitallista jos kerran öljyt heti vaihdetaan. Ei se mihinkään leviämään pääse, vaan valuu männän välistä öljytilaan. Eli kyllä mä ton uskaltaisin tehdä uudellekin autolle.
 
Niin,et vastannut, että mistä näkee valmistajan suosittaman öljyMERKIN? Kyllä ohjevihossa voi lukea,että suositellaan vaikka täyssynteettistä 0w-30 tms öljyä, mutta ei kai siellä nyt merkkiä lue?
 

Suositut

Back
Ylös Bottom