Ärtynyt suoli, väsyttää

BCAA-valmisjuoma -40%
Heips kaikki mimmit, kirjoittelen teille kun olo on niin turhaantunut että tekisi mieli hyppiä seinille. Ongelmani on herkkis vatsa, joka tuntuu vaivaavan minua koko ajan enemmän ja enemmän. Olen jo vuoden päivät aika ajoin kärsinyt vatsavaivoista, välillä niitä ei ole kuin nimeksi (turvotus, ilmavaivat jne jne..), välillä taas joudun olemaan töistä pois ripulin takia. Oireet ja olotilat vaihtelevat viikottain; välillä ripuloin, välillä kärsin ummetuksesta, välillä maha kramppaa tosi kivuliaasti. Joka päivä lounaan jälkeen vatsani turpoaa palloksi ja olo on HANKALA:itku:

Keliakiavasta-aineet minulla on negatiiviset, laktoosi-intoleranssia ei ole. Lääkäri epäili minulla olevan ns. ärtyneen suolen, johon ei ole spesifistä hoitoa. Alkoholin ja stressin välttäminen ja kuitupitoisten ruokien syöminen sekä runsas veden juominen kotikonsteista auttavat vaivaan. Vaan kun ei auta! Elän jo muutenkin kuin nunna, urheilen, syön terveellisesti, juon paljon vettä (3-4 l + treeneissä juotu vesi/pv), enkä itse koe olevani juurikaan stressaantunut paitsi tästä vaivasta.. Kivun kanssa ei vaan ole kivaa elää. Eikä pömppövatsankaan, kun olen tehnyt kovasti töitä ettei minulla sellaista olisi. Nykyään tuntuu, ettei ole ruoka-ainetta, joka ei aiheuttaisi minulle vatsavaivaa.

Olisiko teillä rakkaat mimmit mitään keinoa tilanteeseeni? Vertaistuki olisi tosi kova juttu, ei ole kivaa varmistaa aina lähimmän vessan sijaintia mennessään ruokailemaan, tai toivoa että kaasuvahingon sattuessa kenenkään muun hajuaisti ei toimisi.
Olen epätoivoissani miettinyt jättäytyväni pariksi viikoksi pelkälle mannavelli-dieetille, josko se veisi vaivani mennessään. Miten treenin silloin käy, jos en pysty syömään protsuja normaalisti?:(
Auttakaa armaat.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Terve! Olen uusi täällä, mutta vaivasi on tuttu, joten ajattelin vastata - tosin mitään hirveän positiivista kerrottavaa ei valitettavasti ole...:(

Mulla todettiin myös ärtynyt paksusuoli muutama vuosi sitten vuosien oireilun jälkeen. Kaikki kokeet ja tähystykset tehtiin, mutta mitään syytä ei löytynyt. SÖin myös tosi terveellisesti, join paljon, aivan kuten sinä. Ja tiesin täsmälleen, mistä löytyy vessa normaalien reittieni varrelta...

Hiljalleen vaiva ryhtyi helpottamaan, se oli jo kokonaan poissa parin vuoden ajan. Nyt tuntuu, että se on tulossa taas takaisin, mutta ei ole ainakaan vielä onneksi paha *koputtaa puuta*. Lääkärit sanoivat minulle, että vaiva esiintyy aaltomaisesti: välillä vaivaa pahasti, välillä on käytännössä poissa. Mutta pitäisi kuulemma helpottaa iän myötä, joten jotain iloa sentään vanhenemisessakin! :)

Tsemppiä sulle, on tosi ikävä vaiva, mutta pitäisi helpottaa ajan kanssa!

Mulle tuli mieleen helikobakteeri. Nykyään aika yleistä ja aiheuttaa juuri tuollaisia vaivoja mitä mainitsit.
Ehdottomasti heti vahvoja maitohappobakteereja kehiin ja ruoansulatukselle entsyymejä mitkä pilkkoo rasvat, proteiinit ja hiilarit paremmin sulavaan muotoon eli ei tule syönnin jälkeen niin helposti sitä vatsan turvottelua ym. ikäviä oireita.
Astaksantiinia on tutkittu paljon ja todettu hyväksi helikobakteeria vastaan. Kannattais sitäkin kokeilla.

onko otettu ulosteesta näytteitä? näin poissuljettaisiin mahd. helibakteerit yms. ikävät jutut. :offtopic: itellä oli tossa 2005 alkutalvesta aika pahat vatsakrampit. oltiin viikonloppu köpiksessä ja arvelin, että jokin vatsapöpö jyllää. no kului viikko ja toinen, kun lämpö nousi ja vatsa kramppasi niin että silmissä sumeni ja menin aivan valkoiseksi. myös pyörrytti hurjasti:( lähes 2-3viikkoa meni siinä että makasin sängyn pohjalla ja juoksin vessassa vähän väliä. oli myös kiva yrittää olla töissä:rolleyes: vessaan oli aivan pakko päästä, silloinkin kivun kanssa tuli isompi hätä, mutta olo helpottui. joskus myös pelkkää limaa poistui suolesta aivan järkyttävä kivun kanssa:itku: . eräs päivä sitten kivut niin pahat, että töistä päivystykseen, jossa otettiin verikokeita, niissä ei mitään. ulostenäytteissä sitten ilmeni antibiootin aiheuttama suolitulehdus:eek: . oli tosi helpotus saada tietoon se ja lääkitys päälle. ihmettelen vain miten juuri toi antibiootin aiheuttama tulehdus oli, sillä en ollut syönyt antibioottikuuria kuin 2005 keväällä..

muuten kantsis ottaa maitohappobakteereja ja syödä jotain vatsansuojalääkettä, esim. gaviscon on aika hyvä vaikka pahan makuista. saa apteekista ilman reseptiä. itellä helpottui tuolloin kivut, vaikkei itse ongelmaa poistanut.

Täällä painitaan ihan TISMALLEEN samanlaisten oireiden kanssa: välillä ripulia niin perkeleesti ja ulkomailla käydessä vois olla kaksikin viikkoa vessassa käymättä. Ihan äärestä laitaan mennään. Mulla kans tähystys oli normaali, samoin keliakia ja laktoosi. Lääkäri (yksi Suomen parhaista alan asiantuntijoista) diagnosoi ärtyneeksi paksusuoleksi ja kirjoitti kaksi reseptiä, joita ajattelin testata dieetin jälkeen jos vaivat palaavat (nyt en ole ripuloinut, mutta ilmaa on vatsassa toooosi paljon :( )

- Alsucral
- Somac

En nyt muista kuinka päin nämä meni, mutta toinen muodostaa paksusuolen pintaan sellaisen suojaavan kalvon, jonka pitäisi helpottaa oireita. Toinen tasoittaa paksusuolen happamuutta (happamuus voi olla siis liiallista tässä vaivassa). Molemmat vaikuttavat siis rauhoittavasti. Ehkä noita voisi kokeilla.

Mulle lääkäri sanoi, että joudut elämään näiden vaivojen kanssa loppuelämäsi, mutta valkoisen viljan ja sokerin välttäminen auttavat (ei niitä kyl tule muutenkaan pahemmin syötyä). Mä olen huomannut nyt dieetillä et ripuli on jäänyt pois, kun ruoka on ollut niin puhdasta. Tämmöttis.

mullakin tutkittu keliakia ja laktoosi. Ei ollut mitään vaivaa. OIREINA jatkuvaa ilmaa eli haisin ihan hirveälle; enkä voinut aina pidätellä kun sattui niin pirusti vatsaan. Usein oli suolitukoksia ja vatsanväänteeitä mitkä sitten helpotti yleensä lopulta ähinän ja ripulin kera. Mitään ei siis löytynyt.
Monesti olen aatellut vuosien varrella, että muutosta tarttis saada aikaiseksi. Kuitujen ja veden avulla onkin parantunut. Mutta ei kokonaan silti. JA monet kerrat aattelin että tarttis koittaa sokeritonta ja hiilaritonta ruokavaliota.
Mut en oo pystynyt, kun se on muka ollut niin vaivalloista.
-Nyt sit tän dieetin myötä oon koittanut _karpata_ eli kaikki sokerit pois ja samoin hiilarit (viljat, peruna). Syön vain kasviksia 300-500g päivä sekä rasvaisia lihoja, öljyä, pähkinöitä. TÄLLÄ HETKELLÄ en oo sen jälkeen vatsanväänteistä kärsinyt. En yhtään. Eikä pieruta, ja jos nyt 1 tulee päivässä niin se on VÄHÄN, eikä se haise. :) TOOOSI NAISELLISTA. Mutta siis ennen haisin koko ajan ja mies (ja edelliset 2kin) on sanonut että miten nainen voi haista noin pahalle... No, onneksi se ei oo aiheuttanut pahempia kriisejä..

En tiedä sopiiko tää kaikille. MUTTA suosittelen kokeilemaan, edes vähän aikaa. Eihän niitä hiilareita kauhean alhaalla kannata pitää; varsinkaan jos ei dieettaile, mutta elämäntapanakin monet suosittelee. :) Mä en ainakaan halua niitä vatsanväänteitä takaisin. No, ei sillekään mitään voi jos ne tulee, mut yritän ainakin ruokavalion avulla. Ja kuinka helppoa tää lopulta on ollut. ENKÄ OLIS ennen uskonut tän toimivan!

- - -
Olisiko teillä rakkaat mimmit mitään keinoa tilanteeseeni? Vertaistuki olisi tosi kova juttu, ei ole kivaa varmistaa aina lähimmän vessan sijaintia mennessään ruokailemaan, tai toivoa että kaasuvahingon sattuessa kenenkään muun hajuaisti ei toimisi. - - - Miten treenin silloin käy, jos en pysty syömään protsuja normaalisti?:( Auttakaa armaat.

Pakko kommentoida vaikka ei musta ehkä ole apua. Miehellä oli aluksi samoja vaivoja, etenkin toi että lähimmän vessan sai hakea valmiiksi (sen teki jo automaattisesti itsekin hetken päästä) kuulosti tosi tutulta. Jonnekin lähtiessäkin aina odoteltiin kun mies kävi vielä varmuuden vuoksi viimeisenä vessassa. Meillä lopullinen diagnoosi olikin krooninen suolitulehdus, johon on ihan omat hoitonsa. Onko sulla tähystetty ja/tai otettu koepalaa? Se selventää tilannetta heti jonkin verran eli kannattaa vaatia jatkotutkimuksia!

Viime syksynä vasta tuli tumma leipä ja muu kuitupitoinen ruoka mukaan, siihen asti pelkkää vaaleaa leipää, ei paistettua ruokaa jne. Valkosipuli miten tahansa teki kivuliaat kouristukset jne, you know :( Nyt tilanne on rauhoittunut ja homma toistaiseksi suht hallinnassa. Vaikka diagnoosi olisi lievempi niin Crohn ja Colitis ry:n sivuilta saa hyviä vinkkejä, kannattaa kurkata jos on aikaa.

Tsemppiä!

Mulla myös on ollut samanlaisia oireita, todella tuskallista :( Suorastaan invalidisoivaa; välillä ei kipujen ja vessassa juoksemisen takia pystynyt liikahtamaan kotoa mihinkään. Lääkäri epäili ärtynyttä suolta. Keliakiaa ei verikokeen perusteella ollut.

Mutta.

Puolisen vuotta myöhemmin, edelleen sinnitellen, kuulin että monet keliaakikot eivät itse asiassa ole sitä verikokeen perusteella. Varman tiedon näyttää ainoastaan tähystys. Sovin sitten erään toisen lääkärin kanssa, että olen muutaman kuukauden gluteenittomalla dieetillä, ja katsotaan miten kroppa reagoi. Kesti parisen viikkoa, niin tuskallinen olotila alkoi todella hellittää. Hiusten lähtö, josta oli tullut todellinen maanvaiva, hellitti. Samoin iho parani.
Oon ollut gluteenittomalla ever since, eli reilun puolisen vuotta. Pari kertaa oon vahingossa syönyt gluteenia (murunenkin riittää!!) ja sen on saanut tuta pahimman kautta. Viikon verran menee siitä toipuessa.
Eli ainakin kokemuksen kautta olen selkeästi gluteenille allerginen, mutta tähystykseen en ole mielinyt mennä. Pitäisi altistaa taas sille helvetilliselle olotilalle itsensä, että suolinukka kärsii, jotta koepalassa olisi jotain löydettävää. Ainoa motiivi toteuttaa tuo pirullinen suunnitelma olisi, että saisi kelalta pientä korvausta -> gluteenittomat tuotteet ei ihan halvimmasta päästä.

Jos asia mietityttää, niin mitään ei menetä siinä että kokeilee gluteenitonta pari kolme kk. Mulla parani olo parin vkon kuluttua, joillakin voi mennä kuukausikin. Tällä hetkellä en ole mitään muuta kuin todella tyytyväinen, että apu löytyi. Silmä harjaantuu yllättävän nopeasti lukemaan tuoteselosteet, ja gluteenittomuus on aika hyvin monissa tuotteissa mainittukin.

Kannattaa tutustua keliakialiiton sivuihin. Erityisesti mulle apua löytyi "eniten kysyttyä" -otsikon alta -> mitkä ainesosat sisältävät gluteenia ja mitkä eivät.
www.keliakialiitto.fi

Nykyään olen suuri tattari-ja hirssipuurojen ystävä. Uusi rakkaus on quinoa. Ja noissa on melkoisesti enemmän ravintoaineita kuin mannoissa tms peruspuuroissa!

Tsemp!

Kiitos kaikille vastauksistanne, sen verran selvennän edellisiin viesteihin, että helikobakteeri on tutkittu ja todettu negatiiviseksi (sorry, unohdin sanoa), mutta suolen tähystystä ei ole tehty. Lääkäri päätyi diagnoosiin negatiivisten labrojen jälkeen.

Taidan oikeasti kokeilla ensin vielä apteekin käsikauppatuotteita, jotka suojaisivat suolen pintaa, ja jos sekään ei auta, niin sitten olen gluteenittomalla ravinnolla kuukauden päivät. Aikamoista itsehoitoahan tämä on, mutta on vaan kovin vaikeaa uskoa lääkäriä joka sanoo, ettei mitään oikein voida tehdä.

Anyway, kiitos kannustavista vastauksistanne! Oli myös ihanaa huomata etten ole vaivani kanssa yksin, vaan muillakin pörisee:D

Oon kyllä sitä mieltä että apteekkituotteet on siitä huonoja että ne ei poista vaivaa, ne auttaa vaan ehkä hetkellisesti. Mieluummin suosittelen vahvaa maitohappobakteerivalmistetta esim. DDS+. Sais sitä hyvää bakteerikantaa sinne suoleen, mikä auttaa jo todella laajalti. Glutamiinia kannattaa myös ottaa isompaa annostusta. Glutamiini korjaa kudosvaurioita joten myös suolistoonkin siitä on apua! ;)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Mä suosittelisin myös kokeilemaan jonkun aikaa vähähiilihydraattista ruokavaliota. Itse jätin useamman vuoden jatkuneiden mystisten vatsakipujen takia pari viikkoa sitten kaikki viljatuotteet, sokerin, riisin, maidon ja perunan pois. Lisäksi vaihdoin kevyttuotteet täysrasvaisiin. Turvotus on kadonnut (sen myötä paino tippui pari kiloa) ja olo on pysyvästi normaali :) Lisäksi mun ei tarvitse syödä kuin kolme kertaa päivässä, koska verensokeri ei heittele niin paljon. En taida vaihtaa ruokavaliotani enää takaisin :D

Lisäksi luin jostain että natriumglutamaatti (E621, arominvahvenne) aiheuttaa todella monille pahoinvointia, päänsärkyä, ihottumaa jne. oireita. Mä jätin samalla kaikki glutamaattiakin sisältävät ruoka-aineet pois ja ihmeellinen kutiseva ihottuma alkaa viimeinkin kadota. (kestänyt 10kk)

Multa on testattu myös laktoosi-intoleranssi, keliakia ja helikobakteeri. Viime mainittu oli lähellä yläraja-arvoa, mutta sille ei tehty mitään. Keliakiatestistä kukaan ei YTHS:llä kertonut, että varman tuloksen saadakseen pitää ottaa koepala/tähystys tjsp... *grrr*

Suomalainen ruoka tuntuu olevan muutenkin mulle liian käsiteltyä ja putsattua, varsinkin maitotuotteet. Vertailukohtana voin sanoa, että asuin 3 kuukautta Venäjällä ja siellä mulla ei ollut kertaakaan vatsa kipeä.

Kannattaa tsekata ravinto vielä kerran. Itse olen kärsinyt jos jonkinlaisista vatsavaivoista ja pitkällisen tutkiskelun kautta huomannut, mitkä ruoka-aineet vatsaani ärsyttävät. Näiden aineiden kohdalla jo todella pieni määrä riittää aiheuttamaan tosi kovat oireet:

Karkeat viljat: vehnäleseet erityisesti.
Oligofruktoosi
Sorbitoli
xylitoli (jopa yksi pala purkkaa on liikaa)
inuliini: erittäin yleinen mm. proteiinipatukoissa
guarkumi: erittäin yleinen jugurteissa, mehukeitoissa (sakeuttamisaine)
Porkkana
peruna
maissi
herneet
sipuli

Näitä välttämällä turvotus ja muut oireet pysyvät itselläni poissa lähes kokonaan.

Melkein mikä tahansa ruoka-aine voi aiheuttaa oireita. Eräs tuttu kärsi lähes päivittäin vaikeasta ripulista ja turvotuksista, eikä mitään syytä löytynyt, vaikka tehtiin jos jonkinlaisia testejä. Lopulta tajusi itse, että oireet aiheuttaa rucola-salaatti. Oireet loppuivat kokonaan heti, kun lopetti sen syömisen ja alkoivat rajuina uudestaan, kun söi rucolaa pienen tauon jälkeen uudestaan.

Lääkärini sanoi viimeksi, kun vatsavaivoja valittelin, että monesti oireet vain pahenevat, kun ärtyneestä suolesta kärsiville sanotaan, että pitää syödä paljon kuituja. Potilaat tekevät tietysti kuten on neuvottu, mutta vatsa ei useinkaan tykkää hyvää. Erityisesti, jos vedenjuonti jää vähälle ja kuitujen määrää lisätään nopeasti.

Mä suosittelisin myös kokeilemaan jonkun aikaa vähähiilihydraattista ruokavaliota. Itse jätin useamman vuoden jatkuneiden mystisten vatsakipujen takia pari viikkoa sitten kaikki viljatuotteet, sokerin, riisin, maidon ja perunan pois. Lisäksi vaihdoin kevyttuotteet täysrasvaisiin.

Kysyisin vielä yllä olevaan liittyen, että mitä ruoka-aineita/ruokia te syötte vähähiilarisella ruokavaliolla? Tällä hetkellä syön aamuisin valkuaispuuron, välipalana hedelmän, päivällä keittoruuan ja raejuustoa, välipalana ananasta ja maitorahkaa ja illalla yleensä just riisiä ja esim. kanaa sekä salaattia. Yötä vasten otan vielä pellavansiementä, koska aamulla jos sen otan, niin turvotus on melkoinen. Olen myös käyttänyt Agiocur-valmistetta 30 ml päivittäin turvaamaan vielä tuota kuitujen saantia. Aikamoinen ruokaremppa tosiaan on edessä, jos kokeilen tuota maidotonta ja riisitöntä linjaa. Toisaalta olen kyllä kaikkeni valmis tekemään, että pääsisin näistä vaivoista. Jotain vinkkiä vielä tästä kehiin:)

Mulla on kanssa todettu tulehtunut paksusuoli tähystyksen kautta. Mulla asian laukaisi antibioottikuuri, josta sain huonon bakteerikannan vatsaani, silloin vatsa oli ihan vesikuralla yli 1 kk:n putkeen. Kyllä töissä olo oli silloin niin mukavaa. No joka tapauksessa bakteerikanta saatiin hoidettua, mutta suoli ei ole vielä palautunut normaalitoimintaan. Nyt on 8 kk ollut ripulia ja vatsakipuja ja jatkuvaa vatsan turpoamista. Onneksi väliin kuitenkin mahtuu suht hyviäkin jaksoja. Mulla ei ummetuksen puolelle mene ollenkaan... päin vastoin. HYvänä päivänä käyn vessassa noin 4-6 kertaa ja huonona 10-15 kertaa (lähinnä istun silloin vaan pöntöllä). Täytyy sanoa, että turha kainous näissä asioissa on tän ongelman myötä kadonnut.

Itselläni pahimmat vaivat aiheuttaa siideri ja muut hapolliset ja sokerilliset juomat, alkoholi yleensä. Kaikki kofeiinia sisältävät juomat on kans tosi pahasta. Lisäksi huonoa tekee sokerittomat, makeutusainetta sisältävät tuotteet. Nykyään käytän ihan norm. sokerillisia tuotteita, norm. rasvaisia juttuja (ei vähä rasvaisia tuotteita) ja pyrin syömään aina rauhassa.

Lääkäri sanoi tähystyksen jälkeen, että tän "taudin" kanssa voi vierähtää tovi. No pitää olla todella kiitollinen, että ei ole mitään todella vakavaa tautia. Kyllähän tämä tauti hermoa kiristää, kun koskaan ei ole normaali olotilaa. Tai ehkä nykyään on jo ottanut tän olotilan normaaliksi. Nykyään ehkä eniten ärsyttää toi vatsan järjetön turpoaminen. Näyttää siltä kuin olis paksuna. Nykyään käytänkin lähinnä vaan verkkareita ja muita löysiä housuja, koska sit kun maha turpoaa, farkut ja muut napilliset huosut ei mene enää kiinni. Sen olen huomannut, että pelkkä ahdistunut olotila saa sen turpoamaan. Yleisimmin, kun töissä on kiirettä ja aikataulut painaa päälle, silloin lähes aina tauti muuttuu pahemmaksi.

Oli kyllä yllätys mulle, että kuinka yleistä tämä tulehtunut suoli on. Toivotan kaikille jaksamista tän ongelman kanssa, ja toivottavasti ei jouduta turhan kauan enää kipristelemään ja etsimään lähimpiä vessoja.

Kysyisin vielä yllä olevaan liittyen, että mitä ruoka-aineita/ruokia te syötte vähähiilarisella ruokavaliolla? Tällä hetkellä syön aamuisin valkuaispuuron, välipalana hedelmän, päivällä keittoruuan ja raejuustoa, välipalana ananasta ja maitorahkaa ja illalla yleensä just riisiä ja esim. kanaa sekä salaattia. Yötä vasten otan vielä pellavansiementä, koska aamulla jos sen otan, niin turvotus on melkoinen. Olen myös käyttänyt Agiocur-valmistetta 30 ml päivittäin turvaamaan vielä tuota kuitujen saantia. Aikamoinen ruokaremppa tosiaan on edessä, jos kokeilen tuota maidotonta ja riisitöntä linjaa. Toisaalta olen kyllä kaikkeni valmis tekemään, että pääsisin näistä vaivoista. Jotain vinkkiä vielä tästä kehiin:)

OT: Mitä on valkuaispuuro??

Mä en siis ole vielä mikään superasiantuntija aiheesta koska olen kokeillut omaa ruokavaliotani vasta kolmisen viikkoa. Ja syön siis yhä maitotuotteita, mutta jätin värjätyn veden (siis rasvattoman maidon joka käsittelyn jälkeen on kuulemma harmaata litkua) ja vähärasvaiset (alle 3% rasvaa) jogurtit pois. Tässä kuitenkin mun "keskimääräiset" ruuat:

aamiainen: 3 tai 2 munan pinaattimunakas (munia haluttu määrä, loraus kuohukermaa, paistorasvana meijerivoi, vajaa pakastepussi pinaattia) Toinen suosikkimunakastäyte syntyy sipulista ja tuoreista herkkusienistä

lounas: kana/possu/naudanpihvi ja kukkakaalimuussia/parsakaalia/salaattia/muuta kasvista

illallinen: reilunkokoinen salaatti jossa juustoa ja yleensä myös jotain lihaa, pari tomaattia, kurkkua, lehtisalaattia ja reilusti oliiviöljyä

Välipaloja en ole tähän mennessä tarvinnut. Hedelmät jätin pois vielä alkuvaiheessa. Esim. omena voi ärsyttää herkästi vatsaa.
Jos jugurttia kaipaa niin turkkilainen 10% jogurtti on mielettömän hyvää marjojen kanssa. Se tosin tuodaan jostain ulkomailta, mutta ilmeisesti maitoa ei käsitellä niin rajusti kuin Suomessa ja pystyn syömään sitä ilman ongelmia. Käyttämäni juustot on myös täysrasvaisia. Jostain luin sellaisenkin jutun, että elimistön on helpompi käsitellä runsasrasvaista maitotuotetta, koska se etenee ruuansulatusjärjestelmässä hitaammin kuin vähärasvainen. Siten sellainenkin vatsa joka on huono käsittelemään laktoosia ehtii mukaan prosessiin.

Mutta karppaus.info sivuilla on tosiaan paljon tietoa vähähiilarisesta ruokavaliosta, samoin osoitteessa hiilaritietoiset.net jos kiinnostaa tutustua enemmän.

Lopuksi on pakko mainita että lopultakin painan alle 65 kiloa (pituus 169cm), minkä luulin olevan mahdotonta. En edes ajatellut laihduttavani samalla, mutta ilmeisesti jotain kropan tiivistymistä tapahtuu ihan vahingossa :D

OT: Mitä on valkuaispuuro??

Valkuaispuuro = Tavallinen kaurapuuro, johon keittämisen loppuvaiheessa lisätään kananmunan valkuainen tai pari (ja suolaa). Syön valkuaispuuroa sellaisenaan, se on niin hyvää:D Ja mäyräkoira tykkää keltuaisista, joten nekään ei mee hukkaan.

Kiitos tuomi vastauksestasi:)

Mulla on kanssa todettu tulehtunut paksusuoli tähystyksen kautta. Mulla asian laukaisi antibioottikuuri, josta sain huonon bakteerikannan vatsaani, silloin vatsa oli ihan vesikuralla yli 1 kk:n putkeen. Kyllä töissä olo oli silloin niin mukavaa. No joka tapauksessa bakteerikanta saatiin hoidettua, mutta suoli ei ole vielä palautunut normaalitoimintaan. Nyt on 8 kk ollut ripulia ja vatsakipuja ja jatkuvaa vatsan turpoamista.

Täällä täysin sama ongelma eli antibioottikuurien jälkeen alkoi ääretän ripuli, jota kesti n 6kk. Tämän jälkeen alkoi vuorotteleva ummetus johon täytyi ottaa lääkettä jotta suoli toimisi (magnesiamaito) ja välillä oli jälleen ripuli. Reilu vuosi antibioottikuurin jälkeen jäljellä oli vain vaikea ummetus eli ripuli loppui, mutta suolen toiminta ei normaalisoitunut lainkaan. Lääkäri kertoi että antibioottikuuri on tuhonnut suoliston hermostoa. Ensin kerrottiin että vaiva menee kyllä ohi, mutta kuinka ollakkaan kohta tulee 3v täyteen vaivojen kanssa. Vaivat vaihtelevat ummetuksen lisäksi, oksenteluun kun vatsa on liian täynnä, pahoinvointiin, järkyttävään sekä ylämahan että alamahan turvotukseen---näyttää kuin olisi 9 kk raskaana, jne..

Itsellä on mittari totaalisen täynnä tätä ulostuslääkkkeiden pakko syöttöä, ja kuitua ei voi lisätä kun se hidastaa suolentoiminaan niin hitaaksi että oksennus alkaa lentää..Että noidankehässä ollaan ja lääketiede ei osaa auttaa.. Maitohappobakteerit ja ternimaidot on kokeiltu.tähystetty on ylhäältä ja alhaalta, defecografia, ultraääni, ohutsuolenmagneetti jne jne on otettu ja pieniä ongelmia on löydetty muttei mitään mikä kokonaisuutena tilannetta selittäisi.

Lääkäri jaksaa kertoa että suolistohommissa ollaan lapsenkengissa ja että ruotsissa on näitä antibiootin aiheuttamia suolistomuutoksia tutkittu enemmän, mutta ei suomessa ... plaah..usko alkaa mennä..:curs: Viimeksi lääkäri totesi huolestuneena että kun minun pitäisi olla vielä 10 vuoden päästäkin työelämässä, niin ei hyvältä näytä..

Harrasta nyt sitten tässä kaiken oksetuksen keskellä:evil:
..Huh kun helpotti tämä vuodatus:kippis1:

Välineurheilija,

jos ripulia on ollut pitkään, se on välillä ihan vesiripulia (ja jos on yhtään verta näkynyt), niin pitäisi kyllä kertaalleen tehdä paksusuolentähystys juuri noiden aiemmin mainittujen kroonisten suolistotulehdusten (Colitis ulserosa ja Crohn) poissulkemiseksi. Vasta tähystyksen jälkeen voidaan ärtynyt paksusuoli- diagnoosi asettaa.

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Itselläni pahimmat vaivat aiheuttaa siideri ja muut hapolliset ja sokerilliset juomat, alkoholi yleensä. Kaikki kofeiinia sisältävät juomat on kans tosi pahasta. Lisäksi huonoa tekee sokerittomat, makeutusainetta sisältävät tuotteet.

Täsmälleen sama. Noiden lisäksi myös stressi ärsyttää mahaa. Lääkärin kanssa olen pariin otteeseen vaivoistani jutellut ja syönyt omien laskujeni mukaan neljä lääkekuuria ( :rolleyes: ), viides lääkekuuri on vielä kaapissa odottelemassa mutta eipä noista ole hetkellistä apua kummempaa ollut. Välillä on huonompia päiviä/viikkoja mutta onneksi nuo vaivat on nyt jotenkin pysyny ruodussa. *koputtaa päätä*

Pisti ihan tälleen sivusta silmään, että tuossa esimerkissä on aivan äärettömän vähän rasvaa. Jotkut (=minä ainakin) ovat sellaisia, että "body"-määrä proteiinia vaatii kaverikseen myös kunnolla rasvaa. Rasva tuntuu ikäänkuin voitelevan röörit ja jotenkin suojaa masua ja suolistoa.

Etenkin maitorasva on minusta ihan ykköstä MUTTA joillekin ihmisille ei sovi homogenoitu maito ja homogenoidusta maidosta valmistetut tuotteet.

lue lisää täältä
http://kotisivu.dnainternet.net/taunotu/index.html

voi olla tutustumisen arvoinen muillekin, joilla on "outo" ärtyvä vatsa ilman diagnoosia.

Edittiä sen verran, että tuo vaiva voi puhjeta juuri antibioottien jälkitilana. Kannattaa tutustua "jutut" kohdan artikkeleihin erityisesti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom