Valmentajien pitäisi osata katsoa vähän, millaisia pareja laittavat vastakkain. Ihan totta tuo että ei ole useinkaan hyötyä kenellekään siitä, jos mies ja nainen ovat vastakkain, vaikka olisivat samankokoisetkin. Sen sijaan junnuikäisten poikien kanssa sparraamisesta on jo naisellekin hyötyä. Poikkeuksia toki on, omalta saliltakin löytyy mainio vikkelä miespuolinen sparrikaveri jonka kanssa on erityisen hyvä harjoitella liikkumista
.
Ärsyttäviä pareja:
- Pelleilijät. Toinen ei ota tosissaan. Tosissaan ottamisella en tarkoita täysillä mättämistä vaan annetun tehtävän suorittamista ja keskittymistä siihen.
- Heikkohermoiset mättäjät. Toinen lataa täysiä, koska hermostuu. Itsekin tykkään ottaa täpöillä, mutta ei kuulu yleensä treeniin tällainen. Joskus olen ottanut itseäni 20 kiloa isomman ja kokeneemman kanssa. Isommat kitisee, että on ärsyttävää ottaa pienemmän kanssa kun pitää varoa, mutta sitten kun niihin kerran osuu kunnolla niin kaikki järki katoaa ja kummasti jää varominen. Ei siinä auta taidotkaan jos isompi ja pitempi mättää täpöillä päälle. Molemmista sukupuolista löytää näitä tapauksia. Ja kaikenkokoisista niitä, jotka eivät kestä sitä että niihin osutaan :D
- Itkijät. Salille ei tulla kitisemään ja itkemään. Joskus tekee kipeetä, voi voi.
- Pakenijat. Vittumaista treenata sellaisen kanssa joka ei muuta tee kuin menee karkuun ja pelkää osumia.
- Pätijät. Samaa kastia mättäjien kanssa usein.
- Liian tuttu pari: joskus on vaikea löytää omalta salilta sopivaa treenikaveria ja sitten on otettava aina saman kanssa. Vie vähän fiilistä pois ainakin sparrista, paritekniikasta ei niinkään.
Itseni tunnistan kyllä jostakin... joskus tuntuu että kun keskityn kunnolla harjoitukseen niin alan myös lyömään lujempaa. En aina osaa tätä "otetaan kevyesti" -tyylistä otteluharjoittelua
, ja hermot saattavat palaa etenkin jos toinen on teknisesti paska huitoja.
Itse oon kans joskus sparraillu paljonkin muijien kanssa, koska oon niin lyhyt. Mulla ei oikeestaan oo hirveesti valittamista, kun osaa suhteuttaa omat tekemisensä vastustajaan.
:thumbs: Hyvä jos osaa suhteuttaa!