Ärsyttääkö myöhäinen aloitusikä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DOMS man
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No jaa, 24 kohta lasissa ja nyt nelisen kuukautta aktiivista treenausta takana. Usein tulee kyllä mieleen, että minkäköhänlaisessa kunnossa mahtaisin olla, jos olisin aloittanut treenin muutama vuosi sitten. Ei töitä vaan opiskelua, ei lasta jne. Noh, parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Jospas sitä sitten kolmekymppisenä olisis vähän timmimmässä kunnossa. :D

13 vuotiaana aloin käymään salilla 5-6 kertaa viikossa vakituisesti ja koko vartalolle liikkeitä joka kerta. sarjoja tuli about 8-10 per lihas. sarjojen pituus about 15-20. joskus about 4-5 kk sen jälkee ku täytin 14 aloin treenaamaan ohjelmalla ja tästä 2-3 kk päästä tuli myöskin ruokavalio mukaan jolloin tapahtu älyttömästi kehitystä, verrattuna aikasempaan kehitykseen. Nyt kesänä en oo treenannu enkä oikeen syöny mitään mutta syksynä taas alkaa helvetillinen reeni.

edit: täytin siis about viikko sitten 15.:)

Ei sinäänsä ärsytä, kun menin ensimmäistä kertaa salille jo 13-vuotiaana muutamaa vuotta vanhemman serkun esimerkkiä seuraten. Se ärsyttää vähän, että kaikkina näinä vuosina (97-02) treenailin niin epäsäännöllisesti ettei sitä treenaamiseksi voi miltein edes sanoa. Nyt viimeiset 8kk on vasta ollut kunnon säännöllistä treeniä. Se hyvä juttu tässä nyt on, että vuosien aikana tuli kuitenkin luettua ja otettua selvää harjoittelusta ja siihen liittyvästä ja nyt on jonkinlainen tietopohja. Kokoajan tottakai opiskellaan lisää.

Mua ärsyttää. Olisi pitänyt aloittaa viimeistään 17-vuotiaana, eikä 20-vuotiaana.
Olisinkin varmaan aloittanut jo 17-vuotiaana, jos jossain lähellä olisi ollut sali, mutta kun ei ollut.

Kyllä. Eikä ole eka kerta kun asiasta pakkiksella mainitsen. 16-18-v olisi ollut sopiva ikä aloittaa (olin 16-v täyskasvuinen) voimailu. Suotta jossitella, parempi myöhään kuin ei koskaan. :)

Ensimmäisen salikorttini ostin 16 vuotiaana kesällä ja kävin 2x viikossa salilla mutta motivaatiota ei kauan riittäny ja seuraavan kerran eksyin salille 18vuotiaana kaverin innoittamana ja tällä kertaa jaksoin treenata melkeinpä koko kesän ajan mutta taas kerran motivaatio loppui kesken syynä loukkaantuminen.

Täytettyäni 19v päätin että nyt loppuu tämmönen kausi pelleily ja nyt on kohta vuosi treeniä takana ja intoa treenaamiseen on enemmän kuin koskaan. Pienen tauon joudun intin takia pitämään mutta yritän kyllä intissäkin treenata aina kun se vaan on mahdollista.

Kyllä sitä ajattelee että kunpa olisi jaksanut treenata aktiivisesti 16 vuotiaasta lähtien kun se ensimmäinen sali kortti tuli hankittua mutta motivaatio ei yksinkertaisesti riittänyt.:david:

Onko muilla ollut sama ongelma että nuorena on kiinnostus hiipunut nopeasti mutta kun on vähän tullut ikää lisää jaksaa yrittää paljon paremmin ja motivaatio pysyy paremmin yllä.

No eipä äsrsytä yhtään että tuli aloitettua 17-18 vuotiaana. Ihan oikeassa iässä mielestäni aloitin. Sitä ennen tuli harrastettua kaikkea muuta urheilua.

IMO siinä 17-18 ikäisenä on ihan hyvä ottaa punttitreeni mukaan toivottavasti jonkun muun urheilun lisäksi...tai vaihtaa siihen :D

Ei ärsytä, alotin 15 -vuotiaana, se ärsytti ku ei osannu hakea tietoa, vaan alku meni siihen, että reenas kaikilla laitteilla vuorotellen ja huonoilla safkoilla. Mutta onhan sitä ihan hyvin tullu
kehitystä paino noussu 80stä parhaimmillaan 90 pintaan.
Näin melkeen pubertiteetin selättäneenä oon iloinen, että alotin tohon aikaan, koska luultavasti aikasemmin olisin tuhonnu pituuskasvun.

Originally posted by EKKS
Pienen tauon joudun intin takia pitämään mutta yritän kyllä intissäkin treenata aina kun se vaan on mahdollista.

Itse kokeilin intissä ensimmäisen kerran varsinaisia voimailuliikkeitä ja rupesin käymään salilla sieltä päästyäni 20-vuotiaana. Sitä ennen olin vain punnerrellut, vetänyt leukaa jne.

Uskoisin kuitenkin, että ainakaan alokasaikana et jaksa kovin hyvin treenata etkä AUK:n tai RUK:n aikana mikäli sinne olet menossa. Parhaimmat mahdollisuudet on sitten siinä perushommassa jota sen jälkeen teet sotamiehenä/alikersanttina/kokelaana. Tosin miehistökoulutuskin on muuttunut tiiviimmäksi nyt kun sen kesto on 6 kk entisen 8 kk sijaan.

Muutenkin vaikka aikaa olisi ja ruumis jaksaisi niin voivat siellä sotkun munkit houkuttaa enemmän kuin treenaaminen tai ainakin minua olisivat houkuttaneet, mutta aina kannattaa tietysti yrittää.

Kuntosalia sai muutenkin pällistellä tarpeeksi ainakin Tikkakoskella, jossa itse palvelin miehistötehtävissä. Siellä viikonloppuna kiinni olevat miehet joutuivat usein varuskunnan liikuntasalin valvojiksi (salilla saivat käydä treenaamassa myös varuskunnan ulkopuoliset). Treenata ei periaatteessa tuolloin saanut vaan piti jököttää valvojanpöydän ääressä, mutta monet kuitenkin treenasivat.

Joo olen kuullut ettei alokasaikana oikein kerkee treenaamaan mutta alokasajan jälkeen pitäisi sitä aikaa olla vähän enemmän. Täytyy yrittää jaksaa treenata jos aikaa löytyy vaikka noi sotkun munkit kyllä kuulostaa turhankin houkuttelevilta:evil:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Harmittaa välillä vietävästi...aloitin 22-vuotiaana ja nyt siis 23. Lähinnä olisi toivonut että aikaisempi treenaus olis totuttanut paikat rasitukseen ja paikat pysyis ehjänä....niin ja oishan sitä nyt aika köriläs (?) jos olis tän homman aloittanut 16 kesäisenä.
Se hyvä puoli täs et aloittaa hieman myöhemmällä iällä on et roinaamista ei tule aloitettua niin herkästi mut 18veenä ja pari treenivuotta takana ei olis paljoa päätä pakottanut.

Nyt vain pitäisi löytää täältä mansesta joku joka opettaisi kyykkäämään. Itsekseni olen sitä muutaman kerran kokeillut mut ei oikein luonnistu, meinaan aina kaatua naamelleni...ei voi tajuu
yleisin virhe jonka kyykätessä näkee on se että kyykkääjä liikkuu enemmän sivuttais (=selkä työntyy eteenpäin) kuin syvyys suunnassa. tämä tarkoittaa sitä että kyykystä tulee niiauksen ja hyväähuomenta liikkeen välimuoto.

seuraavassa kyykky treenissä koita saada paino kantapäille (nyt se on varmaan päkijöillä koska meinaat kaatua taaksepäin) ja pitää selkä samassa suunnassa (suhteessa maahan).

Olisi pitäny alottaa jo 15vuotiaana jonkun asteinen perus pohjan hakeminen ja sitten vuoden päästä kunnon treeini. Nyt olis jo massaakin varmaan 80kg :( ... alotin nyt 19vuotiaana ja kyllä vituttaa näillä lasten painoilla nostella :) ... naamakireenä ja silmät kiiluen hakemaan lisää massaa !

Sehän tässä ärsyttää, kun on vasta muutama kuukausi sitten herännyt etsimään tietoa oikeanlaisesta ravinnosta. Treenaaminen aloittelijana on kivaa, kun kehitys tuntuu hurjalta ja aina saa yllättyä miten nuokin murkulat taas nousi noin helposti, ei ne vielä viime viikolla tuollai.

Nimim. "terveellisellä" kotiruoalla kuntoon 183cm/103kg 22 vuodessa. Tai oikeastaan kolmessa vuodessa, inttiaikaan kun olin vielä vähän reilu 70kg kuikelo. Kiitos vain kaikille "Ei se leipä kuule lihota, vaan se mitä siihen laittaa päälle" -neuvojille. Omaa tyhmyyttähän se tietty on, jos kuuntelee muita eikä älyä itse etsiä tietoa.

No nyt sitten yritetään treenata ja laihduttaa samaan aikaan. Treenaus tuntuu sujuvan mainiosti ja laihdutus vähän heikommin, vaikka rahkaa ja kaurapuuroa, kanaa, öljyä ja kasviksia koitetaan lapioida naamariin ja liikuntaakin on tullut lisättyä 300%. Pikkuhiljaa tässä mennään parempaan suuntaan... On kai se kilo painoa alaspäin kuukaudessa jotain, kun lihakset kasvaa silmissä (noin niinkuin sanontana tarkoittaen) samaan aikaan. Vuoden päästähän tässä ollaan ihan kivoissa lukemissa jo painonkin puolesta. Pääasia, että reenaaminen tuntuu hienolta ja ruokailutottumukset on muuttuneet laakista loppuelämäksi. Kiitos tälle forumille.

Ei pahemmin harmita, ohan noita konsteja saada ittensä kuntoon. Oon nyt 31 ja treenannu putkeen kolmisen vuotta.

Alotin kuudennella luokalla ala-asteella treenaamaan Weiderin oppien mukaisesti :D kolme kertaa viikossa, ettei pituuskasvu häiriinny. Penkki oli alottaessa 35 ja yläasteen ysillä meni 105, sitten pitelin taukoa ja lukiossa kävin vuoden verran saaden penkin 115:een. Sitten tuli armeija, sen jälkeen meni löysäillessä pari vuotta. Jälleen jatkoin saliuraa ja sain penkin 130:een vuodessa parissa. Taas taukoa, läskiä tuli ja massaa oli 106. Aloin tuon hullun soturi masokistidieetin 28-29v korvilla, paino tippui 89:ään ja penkki nousi 135:een. Nyttemmin jatkanut enempi massalinjalla ja penkki 150:n korvilla :) Tarkoitus jatkaa hommaa niin pitkään ku henki pihisee, tsekataan seuraavaks sit viiskymppisenä. Sillon mentävä 200! ;)

Penkkihän se oli voiman mitta??? :rolleyes:

täällä on tullu alotettua joskus sillon ku yläasteelle menin, eli ikää oli kai 12-13..tottakai treenaaminen oli semmosta hauis-hauis-hauis-penkki-hauis-hauis-tyylistä.nyt on "kunnon" treeniä takana joku 5 vuotta, ikää kohta 20, ja kovaa mennään eteenpäin!!:whip:

mulla ei pituuskasvu oo heikentyny, tai mistä sitä tietää minkä pitunen oisin jos en ois treenannu..nyt on mittaa 185cm, ollu jo muutaman vuoden..

No ei niinkään ikä

Vaan lähinnä tapa. Siinäkin enemmän mokailut syömisen kanssa. Eli siis en syönnyt tarpeeksi !!

Originally posted by vitvall
yleisin virhe jonka kyykätessä näkee on se että kyykkääjä liikkuu enemmän sivuttais (=selkä työntyy eteenpäin) kuin syvyys suunnassa. tämä tarkoittaa sitä että kyykystä tulee niiauksen ja hyväähuomenta liikkeen välimuoto.

seuraavassa kyykky treenissä koita saada paino kantapäille (nyt se on varmaan päkijöillä koska meinaat kaatua taaksepäin) ja pitää selkä samassa suunnassa (suhteessa maahan).

Meinasin vaan että ekalla kertaa kun kyykkää oikein ni se voi tuntua siltä että kaatuu selälteen...

Ärsytttää ihan helvetisti. Ekaa kertaa kävin salilla alle 2 vuotta sitten. Enkä sitä ennen ollut harrastanut juuri mitään säännöllistä urheilua. Ois joko pitäny alottaa puntin vääntäminen 14 vuotiaana, tai sitten pelata lätkää ihan ipanasta asti ja sit alottaa se puntin vääntäminen viimeistään 16 vuotiaana. Mutta kun ei niin ei. Turha enää jossitella. Pakko vaan koittaa reenata ja saada itsensä ees kohtalaiseen kuntoon vielä joskus.

Suositut

Back
Ylös Bottom