Äpöstäjien ruokamatkailuketju - lihavaksi maailmanympärimatkustamalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja manux
  • Aloitettu Aloitettu
Ketjuun voi postailla ruokaan liittyviä tarinoita ja kuvia oli ne sitten suomen tai ulkomaan matkoilta. Mitkä ovat ne päräyttävimmät mega-ateriat(ei hese toivottavasti) kun on reissuilta löytyneet. Missä oli yrjöttävin madcook, jota ei enää ikinä koskaan soisi edes pahimmalle vihamiehelleen? Threadiin voi heitellä myös suunnitelmissa olevia pyhiinvaelluskohteita, jotka ovat vielä jääneet testaamatta.

Kysymyksiä mihin olisi kiva saada näkemyksiä: löytyykö paras pitsa italiasta vai oulusta (oulusta tietenkin)? Mitä kebab OIKEASTI on? Onko thai hot hot vaiko not? Mikä on paras tv-sarja, jossa kokki kiertää maailmaa?(anthony bourdain no reservations tietenkin).

Voisin aloittaa nahkapään sammakkokeitonsyönnillä pekingissä. Hemmetin hyvää apetta oli vaikkakin törkeän vaikeaa syödä luiden takia. Ruokapaikassa oli niin kylymä että hengitys höyrys sisällä ja annos tais maksaa vajaan 5e. Bonuksena putiikki oli perheyritys missä oli puolentusinaa pituusjärjestyksessä olevaa naispuolista tarjoilijaa kikattamassa, kun länkkäri popsi ruokaa. Maksutapahtuma suoritettiin takahuoneessa missä oli melkoisen lihava äijä pyöreän pöydän ääressä ja pöydällä iso kasa kuitteja ja rahaa :D

Image%u00252528031%2529.jpg

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tämäkään ei ole mikään erityisen valovoimainen tarina, mutta ehkä kaikkein lämminhenkin ruokailukokemus sattui Jordaniassa Aqabassa, Jordanian ja Israelin välisellä raja-asemalla.

Meni vaihtamaan rahaa rahanvaihtopisteeseen ja tiedustelin samalla siellä töissä olevalta mieheltä, että osaisiko hän suositella Aqaban kaupungista jotain hyvää ruokapaikkaa, josta saisi aitoa jordanialaista ruokaa? Mies pyysi odottamaan minua hetken ja meni takahuoneeseen. Takaisin tullessaan mies oli laittanut minulle lautaselle itsetekemäänsä kotiruokaa sekä leipää.

En oikein tiedä tarkkaan mitä söin, mutta jotain tomaattipohjaista kasvisruokaa se oli. Ruoka maistui maukkaalle ja kokemuksesta teki ikimuistoisen miehen pyyteetön ystävällisyys ja sydämellisyys.

Israel+1272.jpg

Mieleenpainuvimpia ruokakokemuksia ovat haineväkeitto Malesiassa sekä pääskysenpesäkeitto Thaimaassa (molemmat tosin kiinalaisissa ravintoloissa). Haineväkeitto oli kuin olisi liisteriä lusikoinut, pääskysenpesäkeittoa en oikeastaan mielelläni edes muistele :)

Yksi kokemus, joka ei ollut niin epämiellyttävä, mutta jolla varmasti saa itsensä lihava(mma)ksi, oli friteerattu Mars-patukka Stonehavenissa, Skotlannissa. Tuolla paikassa friteerasivat ihan kaiken, ilmeisesti pizzoja ja hampurilaisia myöten(?)

Mars.jpg

Eipä ollut maussa valittamista, mutta varsinainen "heart attack on a plate" kylläkin. Yksi neljäsosa patukasta oli ihan riittävä annos tällaisellekin herkkuperseelle.

Tämäkään ei ole mikään erityisen valovoimainen tarina, mutta ehkä kaikkein lämminhenkin ruokailukokemus sattui Jordaniassa Aqabassa, Jordanian ja Israelin välisellä raja-asemalla.

Ihan paras tarinahan tuo oli! Hienoa, että maailma ei olekkaan ihan täysin synkkä paikka, missä turistia aina vedätetään.

in-n-outin double double ja animal style fries. Tää ei tarvi sen enempiä selittelyjä, paras pikaruokahamppari kun on olemassa. Näitä löytyy kaliforniasta ja sen lähitienoilta.
11110012.jpg

Yksi kokemus, joka ei ollut niin epämiellyttävä, mutta jolla varmasti saa itsensä lihava(mma)ksi, oli friteerattu Mars-patukka Stonehavenissa, Skotlannissa. Tuolla paikassa friteerasivat ihan kaiken, ilmeisesti pizzoja ja hampurilaisia myöten(?)

katso liitettä 76996

Eipä ollut maussa valittamista, mutta varsinainen "heart attack on a plate" kylläkin. Yksi neljäsosa patukasta oli ihan riittävä annos tällaisellekin herkkuperseelle.

Tätä herkkua(?) saa nykyään Tampereeltakin asti Ruby and Fellas-paikasta. Taisi paikallinen lehti kertoa, että ko. ravintolassa olivat myös testanneet miten Mustanmakkaran(tm) voi friteerata joko suolaisella fritti-taikinalla tai makeallakin. Makea kuulemma oli yllättävän hyvä, sick :D

Ohjelma: Itse en arvosta ihan kauheasti jenkkien ylisuurian annoksia ja sitä mässäysmeininkiä joten No reservations vie voiton helposti Man Vs. Food ohjelmasta. Old School meiningillä toki voiton vie aina sydämessä Keith Floyd.

Ruokailukokemus: Näitä on aika monta niin Suomessa kun ulkomailla. Mitään kovin eksoottista en muista syöneeni kun tuo Aasia on pääasissa käymättä. Tässä kuitenkin jotain kokemuksia mitä tulee mieleen.

- Trondheim. Hotel-ravintola(?) jossa lämmitettiin liha itse paikallisen 500 vuotta vanhan kivikirkon kuummennetuilla kivillä, perussettiä nykyään toki. Plussaa 2-metrisestä Viikingistä joka kestitti meitä koko illan ympäri kaupunkia.
- Lontoo. Joku kämynen "italialainen" pasta-paikka Kensingtonissa missä laskua sai odotella, ruoka oli kylmää ja todennäköisesti turpaan/hepan pää sänkyyn olisi tullut jos olisi huomauttanut.
- Lontoo, Gaucho Grill, Piccadillyn tuntumassa. Täydellinen pihvi-paikka. Lihat tuodaan näytille, paistopaikka näkyvillä, sisustus enemmän yöklubi tasoa, juodusta viinistä annettiin pyytämättä nimilappu, huippu palvelu. Jos vielä joskus pääsisi...
- Kreikka, Samos. Vuoristokylän ravintola missä menuja ei ollut mutta ruokavaihtoehdot oli näytillä keittiössä missä pääsi katsastamaan tuotokset ennen valintaa, lämminhenkistä ja mukavaa. Ehkä siksi nuo hövelit velikullat onkin veloissaan.

Suurin ongelma tuntuu itsellä olevan se kun reissaa perus-lomakohteissa, että paikallista ruokaa saa välillä ihan tosissaan etsiä sen pitsa/burgeri-villityksen takaa.

Erinäköiset kalaruuat etenkin sashimi, nigiri, sushi ja sushinomaiset viritykset maistuu meikäläiselle. Paikallinen katana sushi tarjoaa melko överit mätöt missä on optimilaatuista kalaa suht ok. hinnalla. Mun pienellä otannalla kalifornian kalamätöt 1 - tokio nolla :) Tarvis joskus päästä tokioon seikkaileen uusiksi ja testailemaan josko mielipide muuttuisi päinvastaiseksi.

Tän päiväinen lounas sashimi. Oli törkeen hyvät fisut!
12020002.jpg

Kaverin syömä pyhäinhäväistys :D
12020001.jpg

Samaisen katana sushin nigirit parin viikon takaa
12020001.jpg

Meni vaihtamaan rahaa rahanvaihtopisteeseen ja tiedustelin samalla siellä töissä olevalta mieheltä, että osaisiko hän suositella Aqaban kaupungista jotain hyvää ruokapaikkaa, josta saisi aitoa jordanialaista ruokaa? Mies pyysi odottamaan minua hetken ja meni takahuoneeseen. Takaisin tullessaan mies oli laittanut minulle lautaselle itsetekemäänsä kotiruokaa sekä leipää.

En oikein tiedä tarkkaan mitä söin, mutta jotain tomaattipohjaista kasvisruokaa se oli. Ruoka maistui maukkaalle ja kokemuksesta teki ikimuistoisen miehen pyyteetön ystävällisyys ja sydämellisyys.

katso liitettä 76988

Kerrassaan kuninkaallista! Tuo on jotain sellaista johon toivoo joskus itse törmäävänsä koska monesti ulkomailla saa vain sitä ravintolaruokaa ja kaikki tuollainen todella aito jää kokematta.

Seuraavina ruokajuttuina testiin menevät mm. jotkut Dubain ruokamessut ja eräs luksusbrunssi Dubaissa. Messuilla on ainakin Gary Rhodes, erilaisten ravintoloiden kojuja ja kokkikoulutusta. Brunssi on eri juttu, maksaa noin 75e sisältäen kuohujuomat, muut drinkit, hummeria, cevicheä ja vaikka mitä.. :)

Oh-hoh! Pakko varmaan käydä testaamassa viikonloppuna.

Testattu, ja nälkä lähti.
Varmaan parhaimmat ranskalaiset, mitä ole ikinä syönyt. Enkä nyt tarkoita tuota soossia... Vähän niinkuin sitkeän oloisia, eikä sellaisiä rapeita oljyssä uitettuja korppuja. Kiitos vinkistä, manux.

Testattu, ja nälkä lähti.
Varmaan parhaimmat ranskalaiset, mitä ole ikinä syönyt. Enkä nyt tarkoita tuota soossia... Vähän niinkuin sitkeän oloisia, eikä sellaisiä rapeita oljyssä uitettuja korppuja. Kiitos vinkistä, manux.

Itsekin tykkään niistä perusranskiksista enempi kuin noista eläintyylisistä. Sen kyllä maistaa, että ne pilkkoo ja paistaa tuoreet potut paikanpäällä. Hauskaahan tuossa paikassa on, että tilata voi kaikenlaista, mutta menussa niitä juttuja ei näy =D Hiilarikammoinen vetää double doublen protein stylenä niin tulee extra vihannekset ja sämpylän tilalla jämäkät salaatinlehdet. Samalla lähtee pyöreet 200kcal veks setistä.

En voi sanoa metsästäväni vartavasten omituisia ruokakokemuksia, mutta jos kuulen että jossakin tarjotaan jotain itselleni eksoottisen kuuloista I'm there!! Kolme vuotta sitten olin varaamassa pitkää kulinaarista reissua Kiinan syrjäisempien kylien läpi jossa pääsisi maistelemaan käärmettä ja rottaa sun muuta tällaista. Jäi reissu väliin kun tapasinkin mieheni ja koirakin tuli samassa hankittua... Joskus vielä teen sen reissun vaikka siihen kuinka kauan menisi.

Mutta ruokaplakkarissa on kuitenkin jotain mistä olen ylpiä että oon syönyt. Jotkut leijailevat hyvällä maulla, mä en! On tullut vedettyä aivot, ja aivoraasteesta tehdyt lettuset, juustopläjäys joka on kypsytetty kivoilla pikku matosilla, vatsalaukkusoppa, parin eri eläimen sukuelimiä, sisäelinbuffa, siinä oli haimat, sydämet, maksat ja vastaavat niin hyvin marinoitu että maistuivat tosi hyviltä (höh), valasta ja lunnia. Voipi olla että nyt ei kaikki tule mieleen, pitäisi tehdä jokin galleria näistä aterioista.

Ei näillä pöperöillä nyt pääse lihomaan. Mutta se ei olekaan mulle kovin tärkeä tavoite. Jos reissussa edessä on jokin hieno ravintola josta saa takuuvarmaa pihviä tai vaihtoehtoisesti sivukuja josta saa jotain mielenkiintoista, mä menen mielummin sinne sivukujalle. 8) Aterioista vatsalaukkusoppa on tähän mennessä ainoa joka ei ihan loppuun asti uponnut.

... On tullut vedettyä aivot, ja aivoraasteesta tehdyt lettuset, juustopläjäys joka on kypsytetty kivoilla pikku matosilla, vatsalaukkusoppa, parin eri eläimen sukuelimiä, sisäelinbuffa, siinä oli haimat, sydämet, maksat ja vastaavat niin hyvin marinoitu että maistuivat tosi hyviltä (höh), valasta ja lunnia. Voipi olla että nyt ei kaikki tule mieleen, pitäisi tehdä jokin galleria näistä aterioista.
...

Hauska juttu tuli mieleen tuosta vatsalaukku sopasta. Oltiin kaverin kanssa Roomassa käymässä ja mentiin illalla ravintolaan syömään. Osaan aika hyvin italialaista ruokalistaa lukea, mutta juuri tuota vatsalaukku soppaa en tiennyt mitä oli(Trippa alla romana siis italiaksi). Noh kaveri aatteli sit kokeilla kuitenkin sokkona ja tilasi tuon, onhan se nimenkin mukaan juuri roomalaista ruokaa :-D
Kyllähän se ihan OK oli, vähän oudon makuista se vatsalaukku itessään. Lopuksi vedettiin se lautasellinen loppuun kahdestaan kun kaverilla alkoi tökkimään ja kun lautanen oli tyhjä niin viereisen pöydän tanskalainen mies kysy innoissaa "Noh, oliko se hyvää!?" sanottiin että kyllähän sitä söi, vaikka ei tiietä mitä se on. Sitten se kerto meille että vatsalaukun söitte just :-D
Ei uponnut jälkkäri sit enään :(

Mitäs ruokia olette löytäneet suomesta, kun pärjäävät reissussa löydetyille alkuperäisille? Löytyykö esim. alkuperäisen oloista thai mättöä jostain päin helsinkiä? Yksi helmi annos mikä mulla tulee mieleen on friteerattu lehmänkurkku chilien ja setsuaninpippurin kera. Setsuanin alueen perusainekset, proteiini vaihtelee. Törkeän hyvää, maukasta ja tulista
IMG_2669.jpg

Yllätys oli melkoinen, kun menin jonkun tutun vinkistä helsingissä dong bei hu:hun syömään ja sieltä löytyi 99.99%:sti autenttista makua. Sama perusidea, mutta eri proteiini. Kevyesti muuten toi dong bei hu mun suosikki setsuanilaisravintola kiinan ulkopuolella. Tossa ylijääneet mausteet dong bei hu:n annoksesta. Proteiiniksi saa valittua lihan tai kanan, molemmat aika pop. Annos on perusversiona melko tulinen ja jos sen pyytää extra tulisena niin saa olla melko apina, jos vetää lautasen tyhjäksi
18122010005.jpg

Alkuperäiseen kiinassa vedettyyn lehmänkurkkuun liittyy kirous. Nous ihan armoton räkä+kurkkutauti seuraavana päivänä. En muista, että ois koskaan aikuisiällä niin kipeä ollut kuin mitä silloin. Eli varoen pyhien otusten kanssa niin ei karma puraise.

Jenkkilässä sama annos, mutta liha on selkeästi suomea huonolaatuisempaa, chilit nihkeitä ja setsuaninpippuritkin vanhentuneita. Ihan jees, jos ei paremmasta tietäs. Ylijäämächilit+mausteet tässäkin kuvassa
20111031_001.jpg

Ei varmaankaan pitäs mennä nälkäisenä syömään niin joskus sais myös annokset ennen syömisen aloittamista kuviin :)

Eipä oo safkakuvia. Kaljakuvia olis kännykässä muutama. En jaksa kaivaa. Skorpionia olen syönyt, se on ehkä erikoisin muttei pahaa. Heinäsirkat on kuin karkkia napsisi. Paskin lienee jokin klimppisoppa.. Ja järisyttävin diablo coffee.

Jotain kuvia edes
katso liitettä 77427
katso liitettä 77428
katso liitettä 77430

Lihavaksi noillaki pääsee.

Tuo ekan postin kuulapää on tutun näköinen, onkohan mahdattu törmätä?

Noista kiinalaisista pöperöistä Sichuanilainen on kyllä mainiointa ja jos jotain pitää välttää niin Kantonilaista apetta. Tai no onhan sillä eksoottisuusarvoa ja esim grillattu kärmes ei ole ihan niin hassua syötävää kuin kuvittelisi.

Tässä on mahtunut samaan kuvaan 3 maittavinta kiina-mättöä: mandariinikala (tuo räjähtäneen näköinen), chilin seassa tarjoiltava kana tuossa veneen muotoisessa astiassa ja heti sen takana sitruunakana (lemon chicken). Näissä pöydissä hiilarit on melko vähissä. Ja on muuten pähkinäallergiselle hankala paikka, niitä kun on ihan kaikkialla. :)
17052011030.jpg

Kananjalka ei ole koskaan maistunut, mutta ankan räpylä on jopa syömäkelpoista.
18052011031.jpg

Mitäs muuta, haineväkeitto on ihan ok, ei mitään suosikkia kuitenkaan. Dumplingitkin on yleensä varsin hyviä.

Ai niin, Teppanyaki -paikat on myös metkoja. Siinä on hyvä maistella sakea samalla kun kokki käristää evästä pöydän keskellä.
2011-10-26-018.jpg

Tuo ekan postin kuulapää on tutun näköinen, onkohan mahdattu törmätä

Paljon mahdollista, kerkesin karvan alle 10v huseeraamaan suomessa alihankinta/konsulttibisneksessa. Olis kovin ihmeellistä, jos kukaan ei tunnistas kuvan kuulaa. Tosin suurin osa varmaan ei edes halua myöntää tuntevansa mua :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom