Älytön jumi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ninda
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei!

Olen tässä nyt pian kaksi viikkoa putkeen kärsinyt todella kovasti lihasjumista selässä, niskassa, hartioissa ja kyljissä. Kyseessä ei missään nimessä ole vihlova kipu tai normaali treenien jälkeinen pakotus, vaan lihakseni ovat ylikireät.

Oikeastaan vasta noin kuukausi sitten otin treeniohjelmaani mukaan kunnon venyttelyn heti salitreenin jälkeen. Huomasin takareisieni olevan ylijumissa, ja näköjään pohkeetkin jumittuvat todella helposti.
Valitettavasti ei siitäkään oikein ole ollut hyötyä.

Treenaan salilla 3 krt viikossa sekä lenkkeilen ja jumppaan lisäksi. Liikunta auttaa vaivoihin, mutta ensimmäiset minuutit ovat aika tuskaisia, kun olen aivan tukossa. Istuminen sattuu melkoisesti, koska jumiudun entisestään. Nyt istun täysin suoraan, ja kipu on suoraan alempien kylkiluita ylempinä. Taivuttaessa päätä vasemmalle tuntuu niska todella jumittuneelta ja kipeältä. Voih.

Kävin viikko sitten lääkärillä asian takia. Minulle määrättiin noin 2 vko päästä 15 krt fysioterapiaa. Aika pitäisi tilata ja pian. Nyt olen viikon syönyt Burana 600 mg 2-3 krt päivässä ja lisäksi Sonasid (muistaakseni jokin tuollainen)-rauhoittavaa kipulääkettä noin 2 krt päivässä. En voi aina sitä popsia, kun on kolmiolääke. Suoraan sanottuna eivät tunnu lääkkeet paljon missään - jumi on ja pysyy.

Onko kenellekään mitään samantyyppisiä kokemuksia? Ehkä vinkkejä?

Jep samoja vaivoja löytyy kyllä täältäkin mutta oikeastaan enempi niska hartia seudulta. Ja kun niskat menee jumiin niin alkaa särkeä päätä lähes päivittäin.:( Itsekkin kävin lääkärillä kipujen takia koska työn teosta ei tällöin tule mitään. Lääkäri määräsi minullekkin fysioterapiaa mutta se oli kyllä omasta mielestä melkoista rahojen tuhlausta. Ennemmin sijoittaisin rahat hyvään hierojaan säännöllisesti. Kylmä geeli myös helpottaa omalla kohdallani hyvin.

Yleensäkin omatoiminen lihashuolto ja venytely on kaiken a ja o!
Hierojalta ym. fyssarilta voidaan hakee apuu, mutta varsinkin vaivojen ennalta ehkäsys omatoimisuudella pääsee pirun pitkälle! Eikä pieni lepo/treenin kevennys oo pahitteeks, jos tuntuu et kiristää. Oikeesti!

Ihan vaan vinkkinä ja kokemuksesta...

Kuulostaapas todella ikävältä Ninda! :( Toivottavasti fyssarilla ees helpottaa. Tää sun "kauhukokemus" saa mut toivottavasti paneutumaan paremmin lihashuoltoon, kun se meinaa aina "unohtua". *menee venyttelemään*

Onhan kyse pelkästään "jumista", vai tuntuuko enemmän krampin omaisilta oireilta? Kerran luulin olevani todella pahassa jumissa, mutta kyseessä olikin suolan puute. Hieronta/venyttely ei auttanut yhtään, mutta merisuolalla ja vedellä oireet hävisivät pikkuhiljaa (magnesiumista osasin huolehtia, mutta natriumista en). Verikokeella voi selvittää suola-arvot (Mg, Na)?

Kyllä itse olen kerran selän vetänyt semmoiseen jumiin, että ei ihan hetkessä auennutkaan. Tarvittiin hierontaa ja venyttelyä päivittäin. Jos tuo ihan lihaskireydestä johtuu niin jatkossa ohjelmaan mukaan kevennyksiä, vaikka joka neljäs viikko kevyenä ja tietysti sitä niin paljon kuulutettua venyttelyä. Kyllä sitä kelpaa vitsailla, että jumi on voimaa, mutta sitten on turha itkeä kun paska on jo housussa. :D

Jumi on useinmiten lihasperäistä. Tuntuu kyllä oudolta kun lihashuolto ei tunnu auttavan:wtf:
Periaatteessa treenin keventäminen ja lihashuolto auttaa (sekä suolat ym ravinto)?
Toivotaan että fysioterapia auttaa, jos ei, olisi syytä tutkituttaa lisää.
Joskus voi ilmeisesti jonkin/joidenkin hermojen pinnetila saada aikaan lihasjännitystä. Hermo pinteessä ja sen hermottama lihas ei pelaa ja ottaa vähän ylimääräistä tonusta-> jumiutuu. Tietyissä asennoissa pinne ikäänkuin syntyy ja voi asennon muuttuessa vapautua (liikunta).
Itsellä ainakin ennen selän hajoamista meni pohkeet jumiin:curs:
Kävely oli vaikeaa ja pohkeissa oli selvät jumipaikat eikä venyttely tehonnut. Ei lepo eikä oikein muukaan. Siinä sitten koetin könkkäillä kunnes jalat lähti alta:(
Pinnetita vaati minulla ihan leikkaushoitoa.
Mutta ei maalailla piruja seinille:)

Meikän 2c: Minulla on salikassissa 2 tennispalloa. Treenin jälkeen venyttelyn yhteydessä ne pannaan selän alle ja hinkataan fileitä palloja vasten. Aloitan alhaalta perslihaksista, siitä sitten rankaa pitkin ylös. Latsien kohdella vedän yhdellä pallolla. Etsin jumipaikkoja ja hinkkaan niitä. Samoin teen rintalihaksille ja olkapäille. Kotoa löytyy lisäksi viemäriputken pätkä jonka päällä rullaan pitkiä selkälihaksia. Auttaa kummasti jumituksiin.

Täällä saman tyylisiä ongelmia selän kanssa. Aluksi alkoi pikku jumitukset ja hengitysvaikeudet, eli tuntui että koko ajan pitää huokailla ja haukotella kun ei keuhkoja meinannut saada vedettyä täyteen. Selässä tuntui ihan selvästi ne kohdat mitkä oli ihan tukossa, mutta silti en asialle mitään tehnyt. Rintarankaki oli varmaan "hieman" lukossa.
Sitten yksi päivä kolailin pihaa ja lähdettiin sen jälkeen muijan kanssa lumikengillä kävelemään metsään kun iso jumi iski.
Melkein koko selkä meni aivan täysin jumiin ihan yhtäkkiä kun nousin autosta. Ei kestänyt ollenkaan hengästyä kun selkälihaksiin sattui niin pirusti, selkeä isompi jumikohta oli oikeanpuoleisessa pitkässä selkälihaksessa siinä lapaluun kohdalla. Kipu tuntuu jopa alimpien kylkiluiden kärjessä etupuolella silloin kun vetää keuhkot täyteen ilmaa.
Kävin hierojalla joka tuumasi että pitkät selkälihakset on aivan tönkkinä. Hieronta auttoi jo paljon mutta pari viikkoa tässä on toivuttu kokonaan ilman treeniä. Vieläkin on hieman kipeä selkä.

Sanomattakin selvää mistä tuo mun kohdalla johtuu, olen aikalailla täydellisesti laiminlyönyt kaikenlaisen lihashuollon.:david: Ennen treeniä tulee venyteltyä jonkin verran hetin lämmittelyn jälkeen mutta muuten ei. Nyt kun huomasi konkreettisesti mihin se lihashuollon puute johtaa, tekee mieli alkaa hieman satsaamaan siihen venyttelyyn.
Oon rullaillu noita pahimpia kohtia sellaisella pikkusen golfpalloa isommalla pallolla, tennispallot vois olla parempia tohon hommaan. Venyttely ja hieronta tulee olemaan aika tiiviisti ohjelmassa kans.

Kiitos vastauksista!

Kramppia tuo ei mielestäni ole, vaan kipu/jumi on vetävä. Kun venyttää, tuntuu kuin lihakset katkeaisivat liitoksistaan - todella tiukassa. :/

Tänään on kipu tuntunut kyljissä pakotuksena ja osittain jopa "kutiavana" kipuna. Eilen oli parempi päivä hartioiden suhteen, mutta nyt tosiaan tuntuu outoa kipua kyljessä.

Onhan se vähän koomista, että kun alkaa paremmin huolehtia lihashuollosta venyttelemällä, tulee vain kipeämmäksi. :D

Ongelmana voi myös olla suolanpuute. Toisaalta, mulla on melkein koko ajan jano - ei kai se voi suolanpuutteesta kertoa? Pitää vain juoda vettä ja paljon.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Omia kokemuksia: kun joku lihas on riittävän jumissa, hieroja auttaa --> pääsee taas venyttelemään. Hieronta kannattaisi usein ottaa sarjassa, yhdellä kerralla ei homma välttämättä selviä. Venyttely on siitä huvittavaa, että se pitäisi osata kohdistaa oikein, että venyttäisi oikeita lihaksia. Ja kun yhden paikan saat auki, huomaat että se avasi sulle mahdollisuuden venytellä jotain toista jumia. Tosi tiukkojen paikkojen venyttely vaatii myös kärsivällisyyttä, usein ja vähän kerrallaan.

Mä pidän hengityskoneistoani yllä keppijumpalla. Aina salilla ekana keppijumppaa, että yläkroppa alkaa liikkua kunnolla, kiertoliikkeet on tuskaisia. Rutinaa, rahinaa, kipua - mutta jumppa auttaa. Venyttely auttaa myös, kun sitä vaan jaksaa tehdä riittävän pitkinä sarjoina ja riittävän usein. Kävin jo lekurillakin pohtimassa onko mulla rasitusastma tms, kunnes tajusin että vika onkin ehkä ylitiukoissa lihaksissa.

Salilla kannattaisi myös jäähdyttelynä tehdä vemputuksia, esim. niskaa ja olkapäitä, selkää (hyvää huomenta esim. kepillä/ pelkällä tangolla), reverse hyperiä yms.

Ongelmana voi myös olla suolanpuute. Toisaalta, mulla on melkein koko ajan jano - ei kai se voi suolanpuutteesta kertoa? Pitää vain juoda vettä ja paljon.

En tiedä mitä jano kertoo, mutta veden juonti (ainakin ylenmääräinen) huuhtoo suoloja pois elimistöstä.

Pahoja kokemuksia itellä kireistä lihaksista. Eli viime kesänä tuli treenattua melkein joka päivä kunnes selkä rupes oireilemaan kunnolla. Lihaksia tuli venyteltyä mutta ei tarpeeksi ja hierojalla en ole käynyt migreenin takia. Lääkkeitä kehiin sekä lepoa josta tulos oli että kun selkä kipeenä yritti kävellä meni vatsa ja lantion seudun lihakset kireiksi ja tulehtui. Oireina oli ja on vieläkin että vatsan takaa menee kramppiin lihaksia ja en saa henkeä kunnolla. Lekuri määräsi lepoa ja läheteen fyssärille. Pari kuukautta meni venytellessä ja kevyellä puntilla mutta lihakset ei ole vieläkään kunnossa. Tällä hetkellä kerran viikossa tunti syvävenytksiä sekä riittävät venyttelyt puntin jälkeen.

Kävin eilen osteopatiassa. Kummasti auttoi jummituneeseen selkään. Itsellä kun on tapana vetää raskaat maastavedot apinaotteella, mikä vetää oikean puolen melkoisen kireäksi.

Itselläni löytyy pilatesrullaa ja jos jonkinlaisia kylmä/lämpö geelejä joista osa jopa tehokkaitakin! Mutta jos kivut jatkuvat pitkään kannattaa olla yhteydessä lääkäriin ja tarkastaa esim nosto tekniikat!! Mutta Kokeilkaa esim Crevil essentialin Pferdebalsam Chili geeliä Antaa mukavan lämmön esimerkiksi hieronnan jälkeen ☺ hinta about 2e

Tänää huomasin kun kävelin kauppaan tavanomaista reittiä. Ihmettelin, kun tavallisesti keuhkot kyllä huomaa, että nyt ollaan ylämäessä, mutta tällä kertaa pysty vielä pistää isompaa vaihetta silmään. Rupesin pyörittämään vähäkroppaa ympäri ja huomasin, että ristiselästä/rintakehästä on jumi kadonnu. Ja sen huomaa kun hengittää happee syvään, varmaa värikynää yhtää käyttämättä 30-40% enemmän keuhkokapasiteettia.
Hengittäminen on aliarvostettua. :D

View: https://www.youtube.com/watch?v=SsT_go-oCcQ

Tätä tehny pariviikkoo, leukoja ja roikkumisia.

Et ehkä halua kuulla mutta kuulostais nopeesti noin äkkiä alkanut kokonaisvaltainen jumi joltain muulta kuin ihan perusjumitukselta, onko ollut muita oireita kipuja tms.

Et ehkä halua kuulla mutta kuulostais nopeesti noin äkkiä alkanut kokonaisvaltainen jumi joltain muulta kuin ihan perusjumitukselta, onko ollut muita oireita kipuja tms.

Minulle?

Jos joo, niin todella pitkään tulluu ja menny. Huono ergonomia - oon koneella ollessa millon mitenki. Pahaa ylipronaatiota, eteen päin kääntyneet olkapäät toinen alempana. (pikkupoikana näytin tytöille(no en oikeesti- kuulostaa hauskemmalta) kuinka tehää puol voltti- tuloksena niskoilteen alas ja ei pää kääntyny kolmeen päivään senttiäkää.)

Back
Ylös Bottom