Älä ikinä juo maitoa ruoan kanssa tai muutenkaan!

Originally posted by Jortsu
Tuon vois myös kääntää niinpäin että maito on vastasyntyneitä ja lapsia varten. Uuseesti kuulee nimittäin sanottavan että maito ei ole hyväksi aikuiselle, vaan hapatetut vaihtoehdot ois parempia. Maitorahkahan on hapatettu maitovalmiste.

Tästä tavallisen maidon sopimattomuudesta on on muistaakseni ollu aikasemmin juttua, oli tyyppejä joille se ei sovi ollenkaan. Limaisuus yms. ongelmia...

Onko tuosta olemassa tutkimusta yms.? Kiinnostaisi tietää missä iässä tapahtuu sellainen fysiologinen muutos että maito ei enää ole hyväksi. Penskana tuli ainakin hyvin kasvettua maidon avulla ja ei kai siitä minulle vieläkään haittaa ole. En ainakaan ole huomannut.

Sen JPn jutun jätin täysin omaan arvoonsa kuten suurimman osan muistakin Bodauslehdessä/KPn kysymyspalstalla olleista "vinkeistä". Mieleeni muistuu mm. oiva artikkeli siitä miten proteiinit, hiilihydraatit ja rasvat pitäisi ruokaillessa nauttia erikseen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Punnus
Onko tuosta olemassa tutkimusta yms.? Kiinnostaisi tietää missä iässä tapahtuu sellainen fysiologinen muutos että maito ei enää ole hyväksi. Penskana tuli ainakin hyvin kasvettua maidon avulla ja ei kai siitä minulle vieläkään haittaa ole. En ainakaan ole huomannut.

En oo ite nähny mitän tutkimustuloksia mut oon kuullu / lukenu muitten kommentteja, että vanhempana ei yletön maidon juonti ois välttämättä oikeen hyväksi. Jotain vatsaongelmia tai jotain... Kun tuo piimäkin maistuu eikä oo paljon kalliimpaa niin ei oo sitten tarvinnu ottaa "riskiä" :p

Originally posted by AKV
Eikös se osteoporoosi johdu nimenomaan kalsiumin PUUTTEESTA? Ja suuri osa maailma ei maitotuotteita pahemmin käytä, joten epäilen valtaosa ei todellakaan ole laktoosi-intolerantteja.

Joo puutteestapa hyvinkin, mutta mutta... Liiallinen kalsiuminsaanti hidastaa/estää muiden ravintoaineiden imeytymistä (raja on muistaakseni 2500 - 3000 mg), myös kalsiumin itsensä...

Maito ei ole ainoa kalsiuminlähde, enkä oikeasti ymmärrä mitä järkeä on ottaa proteiinit maidosta :confused: Rahka ja raejuusto on käsittäkseni paljon parempia ko. tarkoitukseen...

Toki jos maito maistuu, niin mikäs siinä. Itse en kyl juo maitoa, enkä käytä muitakaan maitotuotteita, mut tokko toi osteoporoosi uhkaa kun syön kalkkitabletteja ja muuten monipuolisesti.:)

Yleensä kaikki ravintoaineet estää suurilla annoksilla oman itsensä imeytymistä. Silti isommalla annoksella imeytyy aina enemmän tai vähintään yhtä paljon ku pienemmällä, prosentuaalinen osuus vaan nähenee.

Elikkä ymmärtääkseni esimerkiksi japanilaiset ja kiinalaiset saavat ravinnostaan huomattavasti vähemmän kalsiumia kuin länsimaalaiset, eikä siellä ole ainakaan sen enempää osteoporoosia kuin täälläkään.
Tuota laktoosia lapsilla hajottaa laktaasi-entsyymi, jonka määrä alkaa laskea kun lapsi ohittaa imetysiän. Joillakin ihmisryhmillä elimistö muodostaa laktaasia riittävästi laktoosin pilkontaan myös aikuisiällä, mutta suurimalla osalla maailman väestöstä ei. Näin olen ainakin ymmärtänyt asiaa tutkittuani.

Originally posted by Fat22
Yleensä kaikki ravintoaineet estää suurilla annoksilla oman itsensä imeytymistä. Silti isommalla annoksella imeytyy aina enemmän tai vähintään yhtä paljon ku pienemmällä, prosentuaalinen osuus vaan nähenee.

Haa, kiitos tiedosta. Jostain silti luin että liiallinen kalsiuminsaanti huuhtoo jotenkin ravintoaineita elimistöstä, mutta maailmahan on kaikenlaista tietoa pullollaan :)

Hui miten kirpeä kommentti :p

Kalsium huuhtoo... Voipi huuhtoakkin koska tutkimuksissa on todettu kalsiumrikkaan ruokavalion laihduttavan samoilla kaloreilla HUOMATTAVASTI enemmän kuin kalsiumköyhä. Lisäksi oli vielä parempi jos kalsium tuli maitotuotteista kalsiumpuristeiden sijaan. Kalsiumpuristeetkin silti auttoivat.

Kalsium huuhtoo... Voipi huuhtoakkin koska tutkimuksissa on todettu kalsiumrikkaan ruokavalion laihduttavan samoilla kaloreilla HUOMATTAVASTI enemmän kuin kalsiumköyhä. Lisäksi oli vielä parempi jos kalsium tuli maitotuotteista kalsiumpuristeiden sijaan. Kalsiumpuristeetkin silti auttoivat.

Muistaakseni tämä johtui siitä, että kalsium vaikutti rasva-aineenvaihduntaan kiihdyttävästi? En ole kuitenkaan ihan varma tästä.

Hihii toi oli hyvä ;)

Joudun ottamaan kalkit purkista koska en käytä mitään maitotuotteita (ne ei sovi mulle). Saatan olla siis jäävi kommentoimaan maidonjuontia :D

Mun ravitsemusvalmentaja taas suositteli, että vähentäisin maitotuotteiden käyttöä dieetillä maidon sisältämän sokerin vuoksi. Maitoa tosin en ole juonut sellaisenaan vuosiin, mutta muuten ruoanlaitossa käyttänyt. Rahka, jogutti ja raejuusto olivat myös ahkerassa käytössä. Dieetin jälkeen raejuusto ja sulatejuustot ovat taas mukana jokapäiväisessä ruokavaliossa. Olen kuullut ja lukenut monenlaisia juttuja puolesta ja vastaan noista maitotuotteista ja kai sitä voi taas kerran vaan todeta, että kohtuus kaikessa...

Joo munkin mielestä maito kuuluu massakaudelle. Sen GI on melkos korkea.

Nyt väittäisin sinun olevan aivan väärässä. Rasvattoman maidon GI on luokkaa 46, eli se luokitellaan verensokeri-indeksiltään hitaaksi. Täysmaidon verensokeri-indeksi on vielä alhaisempi, koska rasva hidastaa hiilihydraattien imeytymistä.

Ja kaseiiniahan suositellaan lisäproteiiniksi nimenomaan dieetillä, koska se imeytyy hitaasti ja auttaa siten kataboliaa vastaan paremmin kuin esim. heraproteiini.

Eiköhän se kohtuus ole tässäkin maidonjuonnissa parasta, vähäisillä määrillä tuskin merkitystä, mutta jos litrakaupalla lipitetään niin maidosta saa helposti ja "huomaamatta" sokeria elimistöön.
Oliskohan mitään yhteyttä suomalaisten kovilla diebetes ja maidonjuonti luvuilla....
Eikä maito ole mitenkään välttämätöntä ihmiselle, imeväiset ja vasikat asia erikseen;)

Ihmisille vain uskoteltu että välttämätöntä osteoporoosin ehkäisemiseksi, vaikka tässäkin kuormittava liikunta on tärkein juttu.

Käytän itse maitoa vain kahvissa.

Joo tulipa tosiaan sanottua maidon GI lukua korkeaksi tietämättä mikä se itseasiassa on :)

Oliko tuo 46 sillä vanhalla sataseen loppuvalla taulukolla vai uudella?

Tänään tuli päivällä telkkarista mielenkiintoinen ohjelma diabeteksesta. Siinä mainittiin esimerkkinä eräs arabi-maa, jossa elintason nousun myötä diabetes oli lisääntynyt valtavasti. Syynä diabeteksen valtavaan kasvuun mainittiin vähentynyt liikunta yhdistettynä epäterveelliseen länsimaiseen pikaruokakulttuuriin, joka aiheutti ylipainoisuutta. = lisääntynyt diabetesriski.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom