Ääliö...?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nitsku
  • Aloitettu Aloitettu
Emppuli sanoi:
Tuosta lapselle huomauttamisesta... Siis tottakai noin yleisesti ottaen lapselle tulee huomautta ja opettaa siihen ettei turvavyöhän ajon aikana kosketa. Mutta tässä tapauksessa kyseessä oli niin pieni lapsi että saa kyllä huomauttaa ihan niin monta kertaa kuin haluaa ja silti ei vielä välttämättä mene perille. Ainakin mitä tuon siskon lapsen kanssa olen ollut ja seurannut niin on se kyllä vielä niin pieni ettei sen ikäinen millään kykene käsittämään vielä tuollaisia asioita, ainakaan sillä tasolla, että siihen voisi todella luottaa ettei se sitä turvavyötä avaa.. Tulipas muuten sekavaa tekstiä.. :rolleyes:

No joo, mutta ei ollut edes lapsilukkoa autossa! Vai tipahtiko vauva ikkunasta? Kyllä tässä tapauksessa isä pitäisi asettaa syytteseen. Oli se sen verran holtitonta. Tommoset isät vaan vastuuseen :curs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Doggoned sanoi:
No joo, mutta ei ollut edes lapsilukkoa autossa! Vai tipahtiko vauva ikkunasta? Kyllä tässä tapauksessa isä pitäisi asettaa syytteseen. Oli se sen verran holtitonta. Tommoset isät vaan vastuuseen :curs:

Siis minä en nyt tarkottanu tuolla kommentillani mitenkään puolustella tuota isää tai mitään. Tuli vaan noin YLEISESTI mieleen tuosta tuon ikäiselle lapselle huomauttamisesta. (kun siis on tullut just täsmälleen saman ikäisen pikku natiaisen kanssa aikaa vietettyä) Eli olin kanssas koko ajan ihan samaa mieltä siitä, että isä pitäs saada vastuuseen. Vaikka melkoinen rangaistushan tuo ajatus siitä, että on omalla toiminnallaan aiheuttanu oman lapsensa kuoleman taitaakin jo itsessään olla. Ilmasin vaan taas itseäni huonosti.. :rolleyes:

Puuttumatta tähän tapaukseen...

Itse en ymmärrä sitä, kuinka esim. "kivat iskät" antavat lapsen harjoitella ajamista siten, että pieni lapsi on isän sylissä isän ja ratin välissä yleisellä tiellä. Tai että kuljettaja ei huolehdi siitä, että alle 15-vuotias lapsi on turvavöissä tai ei pidä itse turvavyötä (näyttää huonoa esimerkkiä). Tai että esim. "kiva äiskä" pitää lasta sylissään ilman että lapsella on turvavyötä ja hyvässä lykyssä vielä niin, että lapsi voi jäädä äidin ja turvatyynyn väliin kolarin sattuessa. Tai että ajetaan ylinopeutta lapset kyydissä tai ajetaan kännissä. Sitten nämä vanhemmat selittelevät, että tämähän oli niin lyhyt matka kotoota kauppaan. Ihan kuin sillä lyhyellä matkalla ei voisi tulla eteen kolaritilannetta.

En myöskään ymmärrä sitä, että esim. perheen koiran annetaan olla autossa vapaana ilman turvavyötä (saa siis poukkoilla takapenkiltä etupenkille jne.) tai ettei sille ole järjestetty taakse omaa häkkiä tai muita suojia.

Tai sitä, että ihmiset pitävät esim. hattuhyllyllä sateenvarjoja tai puhelinluetteloita irrallaan, jotka kolaritilanteissa muuttuvat "tappovälineiksi".

Emppuli sanoi:
Siis minä en nyt tarkottanu tuolla kommentillani mitenkään puolustella tuota isää tai mitään. Tuli vaan noin YLEISESTI mieleen tuosta tuon ikäiselle lapselle huomauttamisesta. (kun siis on tullut just täsmälleen saman ikäisen pikku natiaisen kanssa aikaa vietettyä) Eli olin kanssas koko ajan ihan samaa mieltä siitä, että isä pitäs saada vastuuseen. Vaikka melkoinen rangaistushan tuo ajatus siitä, että on omalla toiminnallaan aiheuttanu oman lapsensa kuoleman taitaakin jo itsessään olla. Ilmasin vaan taas itseäni huonosti.. :rolleyes:

Joo ei, en minäkään sinua syytellyt tuossa :) . Tahdoin vain ilmaista mielipiteeni tuosta tapahtumasta suoraan. Itsekin näköjään olin turhan suorapuheinen ja huonosti tiseäni ilmaiseva ;)

Anonymity sanoi:
Puuttumatta tähän tapaukseen...

Itse en ymmärrä sitä, kuinka esim. "kivat iskät" antavat lapsen harjoitella ajamista siten, että pieni lapsi on isän sylissä isän ja ratin välissä yleisellä tiellä. Tai että kuljettaja ei huolehdi siitä, että alle 15-vuotias lapsi on turvavöissä tai ei pidä itse turvavyötä (näyttää huonoa esimerkkiä). Tai että esim. "kiva äiskä" pitää lasta sylissään ilman että lapsella on turvavyötä ja hyvässä lykyssä vielä niin, että lapsi voi jäädä äidin ja turvatyynyn väliin kolarin sattuessa. -snip-
En myöskään ymmärrä sitä, että esim. perheen koiran annetaan olla autossa vapaana ilman turvavyötä (saa siis poukkoilla takapenkiltä etupenkille jne.) tai ettei sille ole järjestetty taakse omaa häkkiä tai muita suojia.

Tai sitä, että ihmiset pitävät esim. hattuhyllyllä sateenvarjoja tai puhelinluetteloita irrallaan, jotka kolaritilanteissa muuttuvat "tappovälineiksi".

Juuri samat ärsyttää... lisäisin vielä takapenkillä turvavyöttä olemisen, vaikka siitä nätisti huomauttaa.
Takapenkkiläisen massa kun vastaa äkkipysäyksessä
noin norsun painoa, joka sitten rusentaa etupenkkiläiset (joilla onnettomilla on vyöt kiinni)
Avoppi oli niitä vanhan kansan ihmisä, jotka eivät takana ole turvavyötä käyttäneet -eivätkä käytä! Vastauksena on aina: "kyllä minä tässä pysyn, pidän vain penkistä kiinni" :wall:

ei ne fysiikan lait koske vain niitä toisia -kyllä ne on voimassa koko ajan!

Tomppa85 sanoi:
Veikkaan että tuossa on monen onnettoman yhteensattuman summa. :(

Muistan kun itse tenavana auoin ovia liikkuvassa autossa, kun ihmettelin että "mitäs vipuja nämä ovat." Ei olisi ollut iso askel aukaista turvavyötä ja sitten se olisin ollut minä lööpissä. Onko kellään edes varmaa tietoa siitä ettei turvavyö ollut kiinni? Kyllä lapsi sen saa auki varsin helposti.

Nyt täytyy muistaa, että 1-vuotias on melkein vauva. Ei ne ajattele kovinkaan loogisesti. Esim. nuo sun muistot on varmaan oleellisesti isomman lapsen ajatuksia kuin yksivuotiaan.

Itse olen sitä mieltä, että jos jostain ihmeen pakottavasta syystä täytyy lähteä autolla liikenteeseen lapsen kanssa ilman turvavarusteita, ko. lapsi olisi tiukasti istumassa viereisellä penkillä.

Kauheassa välikädessä tässä on kyllä bussikuski. Ei voi edes kuvitella minkälaisia ajatuksia päässä liikkuu.

"Isältä" niin edesvastuutonta toimintaa kuin voi vaan olla. Sääli, että joutuu oppimaan kantapään kautta. Tätä en toivoisi edes Matti Nykäselle.

jossain luki et perhe oli etnistä vähemmistöä.. kuten bussi kuskikin..
aattelin vaan et jos oli tämä perhe näitä tummahipiäisiä mil on aina kymmenen henkee autos ni en oo kyl koskaan nähny lapsia turvaistuimissa saatikka sitten etes istumassa penkeillä..
ehdottomasti isä vastuuseen..!! :curs:

seppo-x sanoi:
Tekisiköhän poliisi asialle mitään, jos soittaisi ja ilmoittaisi autosta jossa on lapsi(a) ilman turvavöitä?

Itse soitan aina liikkuvalle poliisille, jos näen tällaisen tapauksen. Kerran esim edessäni oli auto, missä 2 lasta istuu 5-ovisen auton takakontissa ikkunasta ulos katsellen, ja isi antoi karkkipussin sinne taakse, eli ei varmasti "vahingossa" ollut vekarat istumassa siellä...

Se on sitten poliisin asia mitä tekevät mutta ainakin puhelun vastaanottaja kyseli hyvin tarkat maamerkit, joten uskon että laittoi ainakin viestin eteenpäin.

Koen tuon vähän siviilivelvollisuudeksi, ehkä vanhemmat ei edes tajua kuinka vakava asia tuo on ennenkuin poliisi vähän jututtaa...

Itselläni on 2,5-vuotias poika, joka kyllä jo uskoo, jos jotakin kieltää. Selittää vaan asiat tarpeeksi ymmärrettävästi. Tuollainen reilu vuoden ikäinen ei varmasti tajua vielä kieltoja, mutta sitä varten on muut keinot. Mielestäni sen ikäisen paikka ei yleensäkään ole turvavöissä, vaan turvaistuimessa. Vaikka vyöt olisi kiinni, onnettomuustilanteessa on aika suuri riski lentää vöiden välistä. Ja tavallisissa vöissä voi sen kokoisella lapsella käyttää vain lantiovyötä, joka tekee varmasti huonoa jälkeä onnettomuuden sattuessa. Mielestäni reilun vuoden ikäisen ei ole kovinkaan helppo aukaista tavallista turvavyötä, eikä ovea. Voimia ei ole vielä kovinkaan paljon, ja kädet ovat melko pienet. Ja jos lapsia on kyydissä, aina lapsilukko päälle takaoviin.

Pelles sanoi:
ehdottomasti isä vastuuseen..!! :curs:

Mä en haluaisi kuulostaa demarilta, mutta sen verran sosiaalitanttaa minustakin löytyy, että mielestäni tässä tapauksessa rangaistus on jo kärsitty, tai siis sitä kärsitään lopun elämää. Kyllä ne vanhemmat tietävät että olisivat pystyneet estämään onnettomuuden aika helposti. Vanhoissakin autoissa on lapsilukot. Jokaisella järkevällä vanhemmalla on turvaistuin lapselle.

tuota voisi kutsua evoluutioksi....

Aika tampio isäntä. Kaikelta tältä oltaisiin voitu välttyä, jos lapsi olisi ollut turvaistuimessa asianmukaisesti kiinni.

lej sanoi:
Saa varmasti auki, mutta mulla oli kyllä enemmän kuin selvää penskana, että niitä vöitä ei jumalauta kesken ajon availla.

Tähän yhdyn aivan täysin. Meillä 1.5v poitsu istuu takapenkillä turvaistuimessa. Aina välillä pujottaa kädet pois vyön hihnojen alta, vyö jää ikäänkuin lannevyöksi. Kuitenkin on sen verran hyvin mennyt perille että ihan normaalisti sanomalla tunkee kädet takaisin vyön hihnojen alle. Ja jos ei onnistu niin alkaa kiljumaan kunnes ne kädet sinne takaisin laitetaan. Eli kyllä tollainen 1.5 vuotiaskin ymmärtää selkeitä käskyjä ja yksinkertaisia sääntöjä kun ne kerralla tehdään selväksi.

Vanhempi 4-v poitsu muistuttaa jo autoon istuessa jotta turvavyö kiinni.

Vanhemmilla täysi vastuu tuollaisessa tapauksessa. Kaiken lisäksi on lasten aliarviointia jos väittää ettei ymmärrä mitä käsketään. Tottakai ne kokeilevat rajoja mitä saa tehdä jne, mutta kun heti tehdään asiat selviksi niin hyvin oppivat.

Iltiksessä on lisää yksityiskohtia asiasta. Autossa on Isän ja yksivuotiaan lisäksi ollut äiti etupenkillä sekä neljä- ja kuusivuotiaat siskot takapenkillä :confused: Siis mitä helvettiä? Siskot ovat istuneet vieressä, eivätkä ole mitään ehtineet tekemään tilanteessa?

"Päivystävä komisario Mats Lagerstam Vantaan poliisista pitää selvänä, ettei yksivuotias ole voinut saada ovea auki omin avuin." Onko isosisko avannut oven ja tuupannut pienemmän kyydistä?

http://www.iltalehti.fi/2005/10/10/200510103590250_uu.shtml

seppo-x sanoi:
Iltiksessä on lisää yksityiskohtia asiasta. Autossa on Isän ja yksivuotiaan lisäksi ollut äiti etupenkillä sekä neljä- ja kuusivuotiaat siskot takapenkillä :confused: Siis mitä helvettiä? Siskot ovat istuneet vieressä, eivätkä ole mitään ehtineet tekemään tilanteessa?

"Päivystävä komisario Mats Lagerstam Vantaan poliisista pitää selvänä, ettei yksivuotias ole voinut saada ovea auki omin avuin." Onko isosisko avannut oven ja tuupannut pienemmän kyydistä?

http://www.iltalehti.fi/2005/10/10/200510103590250_uu.shtml

Onhan tuo auton ovi kuitenkin aika painava ja etenkin liikkeessä vaikea työntää auki, joten kuulostaa aika uskomattomalta, että vuoden vanha vauva sellaisen saisi itse auki.

Valitettava, todella kauhea tapaus.
IMO yksikää 1v 3kk ikäinen beibi ei saa itse turvaistuimen turvavöiden lukkoa
auki, tämä lienee jonkin asteinen vaatimuskin istuinten hyväksymisille. Ainakaan meidän takapenkillä ei aukea 3v. natiaiseltakaan omatoimisesti ko. lukitus.
Eli mikäli turvaistuin on autossa ylipäätään ollut, ei lapsi todennäköisesti ole ollut vöihin kiinnitettynä.
Ja lapsilukothan löytyy jo kasarin alkupuolen Datsuneistakin, eli liekö niitäkään ollut toimintaan asetettu.

Valitettavan usein näkee sellaisia isiä/äitejä liikenteessä jotka antavat muksujen pomppia autossa vapaasti miten sattuu.
Siinä ei paljoa ajatella seurauksia, joita voi sattua jo ihan parkkipaikkanopeuksilla tapahtuvassa törmäyksessä, puhumattakaan sitä suuremmista nopeuksista.

Ja jättäkää nämä "isän pää vadille ja heti" jutut nyt vähemmälle ja miettikää miltä tästäkin isä-raukasta mahtaa tällä hetkellä tuntua,
oma lapsi - oma ajattelemattomuus(tyhmyys) = katastrofi ja varmasti ikuinen syyllisyys.

Kuten joku aiemmin totesikin: tällaista ei soisi tapahtuvan edes Matti Nykäselle..

edittiä: Iltalehdessä näköjään jo lisäselvennystä aiheeseen, ei turvaistuinta eikä lapsilukkoa.

Pohdin tuossa sellaista, että olisiko auton ovi voinut jäädä jotenkin auki jo liikkeelle lähtiessä?

Mietin myös tuota Iltalehden galluppia... Kuulostaa aika isolta määrältä, että noin 20% ihmisistä ei ole autossaan turvaistuinta. Toisaalta Iltalehden galluppiin vastasivat todennäköisesti myös sellaiset henkilöt, joilla ei ole pieniä lapsia ja siksi tulos ei ole täysin luotettava.

Minunkin mielestäni tässä vaiheessa on enää turhaa alkaa keskittymään kyseisen perheen tekemättä jättämisiin. Enemmänkin jokaisen kannattaisi pohtia ehkä sitä, mitä itse voisi tehdä enemmän tai jättää tekemättä. Eli ottaa tällaisista kauheista tapauksista opikseen.

Kyllähän joo on isällä varmasti ja myöskin tietty äidillä kovat tuskat, mutta kyllä pisti miettimään toi iltalehdessä ollu juttu, että vain toisella puolella lapsilukko? Ja juuri sillä puolella, jossa on VANHEMMAT lapset istuvat. Kyllä ovat oikeasti vanhemmat olleet todella ajattelemattomia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom