Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Tehomaksullinen sopimus ei ole pakollinen, ja kuluttajille on tarjottava myös vaihtoehtoja ilman tehomaksua.

Mitenköhän tämä käytännössä? Nouseeko tehomaksuton hinta vitusti niin että se kannustaa (rankaisee) ottamaan tehomaksullisen sopparin. Mulla kun on 200m2 sähköllä lämpeevää + 9kw kiuas + 11kw autolaturi ym, ei mitään järkeä ottaa tehomaksullista sopparia. Sit taas jos olis kerrostalo/rivari tai kaukolämpö/maalämpö ja polttisautotalous niin toki ottaa tehomaksullinen mikäli tuo olis halvempi mitä tehomaksuton. Miten tuo kannustais kovan kulutuksen jengiä tinkimään? Ja ne ottaa tuon joiden ei tarvi tinkiä?

tänään palanu jo tonverran

9,35 €

vaikken ole ollu kotoa kun nukkumassa ja aamukahvit keitin

Mitenköhän tämä käytännössä? Nouseeko tehomaksuton hinta vitusti niin että se kannustaa (rankaisee) ottamaan tehomaksullisen sopparin. Mulla kun on 200m2 sähköllä lämpeevää + 9kw kiuas + 11kw autolaturi ym, ei mitään järkeä ottaa tehomaksullista sopparia. Sit taas jos olis kerrostalo/rivari tai kaukolämpö/maalämpö ja polttisautotalous niin toki ottaa tehomaksullinen mikäli tuo olis halvempi mitä tehomaksuton. Miten tuo kannustais kovan kulutuksen jengiä tinkimään? Ja ne ottaa tuon joiden ei tarvi tinkiä?

odotamma uutta tuotetta tuohon vertailuun niin voi sitten tehdä johtopäätöksiä

De.webp

Eiköhän se nouse. Laskee ilmeisesti sitten vähän sähköä kuluttavilla. Minäkin sen tehomaksun joudun väkisin maksamaan jos se tulee. Silkkaa rahastusta. 400€ pelkkä sähkö viime kuulta. Ei siihen enää tehomaksuja tartteis

Olen kai ainuita, josta tehomaksu on ihan hemmetin hyvä juttu. Opettaa porrastamaan kulutusta ja automatisoimaan asioita, ei se niin vaikeaa ole.
En näe mitään syytä miksi esimerkiksi kiukaan ja sähkövispilän latauksen pitäisi olla samaan aikaan päällä.

Massat alkaa porrastamaan niin kulutus tasaantuu isosti, ei tarvitse ostaa kallista turskilta.

Olen kai ainuita, josta tehomaksu on ihan hemmetin hyvä juttu. Opettaa porrastamaan kulutusta ja automatisoimaan asioita, ei se niin vaikeaa ole.
En näe mitään syytä miksi esimerkiksi kiukaan ja sähkövispilän latauksen pitäisi olla samaan aikaan päällä.

Massat alkaa porrastamaan niin kulutus tasaantuu isosti, ei tarvitse ostaa kallista turskilta.
Sehän siinä on se ongelma kun se raja oli aluksi niin alhainen. Pelkkä veden lämmitys ylittää sen rajan. Auton lataus yli tuplaten. 11kw suurimmillaan. Ilmalämpöpumppukin taitaa viedä 4,5 kilowattia. Siltä olisi mahdoton välttyä vaikka miten kikkailisi. Tuo 8kw antaa jo mahdollisuuksia

8 kWh tehomaksun raja on parempi, mutta sekin menee just ja just rikki kun pistää auton laturiin, yöllä. Ja lataan vielä shukosta kun kiinteää laturia ei oo kytketty.
Voi niissä latureissa säätää sen lataustehon. Minulla on siinä sellainen kuormanhallinta että se säätää sitä automaattisesti muun kulutuksen mukaan. Ei pala sulakkeet

Pihasaunan rakentaminen taitaa olla seuraava projekti, kunhan saa edelliset hommat alta pois.
Saa hiukan vielä leikattua sähkön kulutusta, säästyneet rahat voi sitten sijoittaa esim saksalaisiin premium-autoihin.
Oli kyllä paras ratkaisu rakentamisvaiheessa laittaa kunnollinen uuni ja puukiuas torppaan.

"kyllä se virtaa antaa, mutta niin järjetön määrä vikakoodeja, että estää käynnistämisen".

Nyt se sitten sitten tapahtui ensimmäisen kerran pemari ei käynnitsynyt. Alkuperäisellä akulla mennään pitäisi ehkä uusia 11v jälkeen. Ajoin tuohon varaston oven eteen, kun aamulla hälytti että "drivertrain" jotain häikkää ei anna täyttä tehoa ja puhelu pitäisi lopettaa vaikka mitään puhelua ei ollut, eli alkoi auto sekoamaan. #sähkö #ATK
Sammutin kun piti vähän siirrellä tavaroita että mahtuu, niin 5m ajosta jäi kiinni, sen pidemmälle matkalle en olis ollu lähtemässä, mutta kieltäytyi.

Onnekis korjaamo naapurissa nollasi koodit ja auto käynnistyi ajoin sisälle varastoon lämpiämään. Vähän tekis nyt mieli auton vaihtoa miettiä, mutta toisaalta, eikö se tämmöistä ole normiarki uuden sähköauton kanssa heti ensimmäisenä talvena?

Sehän siinä on se ongelma kun se raja oli aluksi niin alhainen. Pelkkä veden lämmitys ylittää sen rajan. Auton lataus yli tuplaten. 11kw suurimmillaan. Ilmalämpöpumppukin taitaa viedä 4,5 kilowattia. Siltä olisi mahdoton välttyä vaikka miten kikkailisi. Tuo 8kw antaa jo mahdollisuuksia

Kahtelin että eihän mulla ilman auton lataamista tai kiuasta mee yli kasin millään. Autonkin voi ladata sukolla jos tarvis niin ei mee silloinkaan. Saunominen ei taida onnistua ilman tehomaksua.

Kahtelin että eihän mulla ilman auton lataamista tai kiuasta mee yli kasin millään. Autonkin voi ladata sukolla jos tarvis niin ei mee silloinkaan. Saunominen ei taida onnistua ilman tehomaksua.
Kyllä 6kW / tunti pitäisi pystyä saunomaan vaikka oli 9kW kiuas (ei polta vastuksia 100% ajasta).
Se sitten, että riittääkö 2kWh muuhun.

Ja, onko se nyt reilua, että ei sallita yhtäkään hutituntia, eli kuukauden 'sakko' heti, jos yhden tunnin vetää pitkäksi.

Ei toistaiseksi oma huoli.
Oli tässä talossa muuttaessa hieman alemmat tehorajat - ei voinut tiskikonetta ja kahvinkeitintä laittaa yhtäaikaa päälle :).

Back
Ylös Bottom