🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Miksköhän ammattipyöräilijät, triatlonistit maratoonarit kiskoo hiilaria ihan kivoja määriä?

Ammattipyöräilijät vetelee 120g hiilaria TUNNISSA. NIillä tiimeillä on 100 miljoonan budjetit. Niille on kertyny järkyttävä määrä dataa. Ne ei turhaan sitä sokeria lipitä.

Toki Jos haluaa vaikeuttaa reenejä ja niistä palautumista niin jättää toki pois. Ei se sen ihmeempää ole.

Miksköhän ammattipyöräilijät, triatlonistit maratoonarit kiskoo hiilaria ihan kivoja määriä?

Ammattipyöräilijät vetelee 120g hiilaria TUNNISSA. NIillä tiimeillä on 100 miljoonan budjetit. Niille on kertyny järkyttävä määrä dataa. Ne ei turhaan sitä sokeria lipitä.

Toki Jos haluaa vaikeuttaa reenejä ja niistä palautumista niin jättää toki pois. Ei se sen ihmeempää ole.
puhuttiin bodaus reenistä tässä, ei mistään maratoonareista :D eijeesus nyt taas jäitä hattuun vähän

Huomaa että porukka ei ole lukenu tuota tutkimusta ''hiilarit nounou''. Miten vitussa tosta lapusta porukka päätyy lopputulemaan, hiilarit ei auta? SUoraan kyseisestä tutkimuksesta:

Screenshot_20260122_170956_Drive.webp

Sen lisäks osassatutkimuksissa ei oltu edes ketoosissa;

1/2 The keto group in your studies were told to consume more salt than those in the high carb group.

"The LCHF group was recommended to supplement their diets with added salt to taste at mealtime and supplement 1-2 g/day of sodium from bouillon cubes, or homemade broth (44)."

That alone may explain equal results.

The time trial they didn’t eat carbs for at least 3 hours and 15 minutes and then the HIIT at least 3 hours or longer with no carbs before exercise!

So please don’t act as if all the higher carb studies are flawed and yours aren’t.

There are about 10 other major flaws from your paper

1st FLAW 70% VO2max (this wouldn’t apply to many sports)

2nd FLAW The two experimental trials were preformed in a fasted state (15 hour overnight fast with no breakfast) twice on each dietary intervention (days 35 and 42). During TTE1 participants ingested a small quantity of carbohydrate (3.4 g COH/20 min interval, 10.1 g COH/hour) or a non-caloric placebo solution immediately before AND periodically during the exercise…

3rd flaw - maltodextrin was used, Vitargo has been shown to outperform maltodextrin

4th flaw – It seems a higher carb load (50 grams) was only give after they had already done a time to exhaustion trial…why would this not have been studied first? No high carb person is going to do a low carb ingestion and then after they’ve done an event go high, they would start with high carb right away!!

5th flaw – “To ensure that mineral status was met, we recommended including an additional 1 to 2 g/day of iodized table salt (NaCl) to offset the additional loss of sodium associated with a reduction in total carbohydrate intake on the LCHF diet (37)”…your previous trial had stated 1-2 grams of sodium, so was this 1-2 grams of salt? Or 1-2 grams of sodium?

Regardless, sodium losses on moderate protein keto are not that much if different at all after 1 week on a ketogenic diet
drjamesdinic
13 t
2/2 6th flaw – was this a healthy high carb diet from whole foods? Or was this from processed foods?

A whole food higher carb diet would bring alkalinity which lower PRAL diets (i.e. whole food carb diets) have been shown to improve performance over higher PRAL diets.

7th flaw – gold standard is 60-120 g (you only used 50 grams!) gold standard CHO fueling requirements (60–120 g CHO/h) (27)

8th flaw – YOU'RE STILL HAVING TO GIVE 10.1 grams of GLUCOSE!

9th flaw – 6 patients out of the 10 were NOT in nutritional ketosis at day 35 and 4-5 were not in ketosis on day 42 (and I’m only seeing 9 data points in Figure 2, did someone drop out and not perform the day 42 protocol?) and thus did they drive most of the benefit out of the 10 individuals?

You would need to remove those 6 patients on day 35 and those 3-4 patients on day 42 and run the analysis again only in those in ketosis based on fasting blood ketones.

10th flaw “This suggests that ingesting CHO at much higher rates may not produce additional benefits considering the physiological limits of the small glucose pool that can saturate quickly (28, 29). However, such an assumption requires additional testing to determine if even greater levels of CHO
would translate to greater performance outcomes.”

YOUR OWN PAPER STATES FURTHER TESTING IS NEEDED AGAINST HIGHER AMOUNTS OF CARBS.

You can’t just try and explain away every meta-analysis that has shown carbs are more beneficial vs keto diets due to what YOU deem as flaws but then ignore all the flaws of your studies.''

Eli, NOAKESIN OMA tutkimus puoltaa suurempaa hiilari määrää.!:D :D

Viimeksi muokattu:
Ja tämä väite että espanjan ympäriajonnkisaajat vetäis 25 grammaa hiilaria on ihan täyttä paskaa. Todellisuudessa ne veteli 41-106grammaa hiilaria TUNNISSA.

Screenshot_20260122_174344_Chrome.webp

strobel+2022+vuelta+carbs+per+hour.webp

Reference: Strobel, N., et al. (2022). "Case Study: The application of daily carbohydrate periodisation throughout a cycling Grand Tour." Sports Performance & Science Reports 158.

Mitä hyötyjä alan saamaan, jos alan nyt vetämään 120g sokeria tunnissa salitreenini aikana?

Näin sanoo kuitenkin nelinkertainen ranskan ympäriajon voittaja, joka siis vetää harjoitus kauden low carb. Moni muukin nykyisin hyödyntää samaa taktiikkaa. Ei ne varmasti tekis noin jos treenitehoissa tulis takkiin.

View: https://www.instagram.com/p/BBZuYv7mxkt/?igsh=MW4xMTg4MzBjMW5zOQ==

Näin sanoo kuitenkin nelinkertainen ranskan ympäriajon voittaja, joka siis vetää harjoitus kauden low carb. Moni muukin nykyisin hyödyntää samaa taktiikkaa. Ei ne varmasti tekis noin jos treenitehoissa tulis takkiin.

View: https://www.instagram.com/p/BBZuYv7mxkt/?igsh=MW4xMTg4MzBjMW5zOQ==

Tää onki hauska ku froome ja skyn tiimi otti noista kananmunista ja avokadoista kuvia, unohtivat vaan ottaa kuvia 2-4h aikasemmin siitä 230grammasta kaurahiutaleita.

Tossa ihan froomen omilla sanoilla. 60g hiilaria tunnissa kevyillä lenkeillä.

View: https://www.youtube.com/watch?time_continue=18&v=uXVoUeBNg9A&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fwww.bing.com%2F&embeds_referring_origin=https%3A%2F%2Fwww.bing.com&source_ve_path=MjM4NTE

Chris Froome söi 500g riisiä ennen kisaa. :)

View: https://www.youtube.com/watch?v=hp_ucnY0FI8

Pääasiallinen lähde tälle tiedolle on Chris Froome itse. Hän on kertonut tästä useissa haastatteluissa, joista tunnetuin ja tuorein on Nduranz-podcastin live-haastattelu Eurobike-tapahtumassa vuonna 2024 (julkaistu laajemmin 2025).

Tässä on tarkemmat tiedot lähteistä ja asiayhteydestä:

Gemini:

''1. Ensisijainen lähde: Nduranz Podcast (2024/2025)​

Froome kertoi yksityiskohtaisesti vuoden 2018 Giro d'Italian 19. etapin aamiaisestaan otsikolla: "Before My Giro 2018 Attack, I Ate 500g of Rice".

• Hän kuvailee annosta "riisivuoreksi" lautasellaan.
  • Hän mainitsee, että hänen tallikaverinsa (Team Sky) katsoivat häntä epäuskoisina ja kysyivät: "Aiotko todella syödä tuon kaiken?"

2. Team Skyn julkaisema data (2018)​

Heti Giron jälkeen Team Sky (nykyinen Ineos Grenadiers) julkaisi poikkeuksellisen avoimesti Froomen suoritusdataa ja ravintotietoja osoittaakseen, miten historiallinen 80 kilometrin sooloajo oli mahdollinen.

• Datan mukaan Froome söi etapin aikana ja sitä ennen valtavia määriä hiilihydraatteja, jotta hän välttyi "sippaamiselta" (bonking).
  • Lähde: VeloNews / Velo on analysoinut tätä dataa artikkelissaan "Team Sky releases Chris Froome’s data from key points of Giro d’Italia victory".

3. Froomen oma elämäkerta ja some​

Vaikka elämäkerrassaan (The Climb) Froome puhuu usein niukasta ruokavaliostaan (kuten aiemmin mainitsemani puuro ja kaksi munaa), hän on myöhemmissä haastatteluissa korostanut, että nimenomaan "fuel for the work required" (tankkaa vaaditun työn mukaan) oli avain menestykseen Giron loppuvaiheessa

Viimeksi muokattu:
Mä testailen useita treenejä ilman intrahiilaria, tosin sitä on ollut 15g, että ei tässä isoa muutosta tule. Mä itse en ajatellut päätellä asioita sillä perusteella mitä joku randomi maratoonari tekee, vaan koitan itse, uskon että se on kaikista fiksuin tie.

Mä testailen useita treenejä ilman intrahiilaria, tosin sitä on ollut 15g, että ei tässä isoa muutosta tule. Mä itse en ajatellut päätellä asioita sillä perusteella mitä joku randomi maratoonari tekee, vaan koitan itse, uskon että se on kaikista fiksuin tie.
Onko sulla sarjapainot samalla tasolla kuin ennen hiilarien pois jättämistä? Sanoit että painoja saa lisätä mutta ehtikö ne välissä tipahtaa?

Näin tein itsekkin ja rikoin ennätyksiä ketolla.

JiiPee Pulkkisella Facebookissa kirjoitus tuosta suorituksenaikaisesta hiilihydraatin vetämisestä. Eli kun siihen lähdet niin vedä sitten loppuun asti tai muuten tulee droppi. Eipä tuo hiilihydraattien lappaminen harjoitusten aikana noissa määrin ole kyllä terveellistä touhua pitkällä aikavälillä. Joku huippu kestävyysurheilijahan sanoi, että oli helvetin paska olo jatkuvasti ja suolisto aivan lunastuskunnossa. Siirtyi low carb hommiin ja hommat oli nopeasti taas kunnossa.

Mä ainakin kyllästyin ihan totaalisesti siihen jatkuvaan hiilarin vetämiseen, aina vatsa turvoksissa ja tukkoinen olo, treeneissä ei semmoista suorittamista sen tukkoisen olon takia kun olisin halunnut. Sit kun sai kaikki kuntoon ja olo on loistava, 99% markkereista superia ja sain LDL:n kiusaksi, syön kun vitun jeesus, ultrapuhtaasti ja jos tota arvoo vain tuijottais, niin voisin vetää taco belliä joka aterialla.

Harmittaa miksen mitannut aikaisemmin tulehdustarvoja, ferritiinia, kilppareita, paastoinsuja, olis nyt aikamoista dataa miten nää kaikki muuttuu jos elää ku pellossa.

Aika usein huomaa, että tutkimuksiin ei juurikaan tutustuta. Innostutaan vaan kovasti, jos se näyttää puoltavan omaa käsitystä asiasta.
Näissä vaan kovin yleistä on, ettei argumentoijat ole koittanut siitä mistä puhuvat. Mun vahva suositus on, että maratoonareiden sijaan testaa itse. Hyvin harvoin muiden kroppa toimii samalla tavalla kuin oma, vai meinaako moni täällä, että kulutus on maratoonarin tasolla?

En mä ainakaan lukenut tutkimuksia että miten käy jos vetää ketolle, mä vedin ketolle ja katoin ite, sitten tutkimuksia tutkitaan ja katotaan miten ne vertaantuu omaan tekemiseen.

Bodauksessa yleensä ilmiö on sellainen, että kaikki länkyttää lääkkeistä, mutta suurimmalla osalla ei ole minkään tason kosketusta asiaan.

Joo eihän sitä tiedä toimiiko joku just sulla, jos ei kokeile. Mutta sitä ei voi myöskään kääntää toisin päin, että jos toimii sulla, niin toimii kaikilla.

Tutkimukset tehdään isolla osallistujamäärällä ja ne osoittaa mikä toimii suurimmalla osalla. Henk. koht kolmen kuukauden ketoilu, kamppailulajien ja oheisharjottelun yhdistelmä alko tuomaan ylikunnon oireita ja päätin lopettaa siihen. Sitä en tiedä kummasta johtu hiilarien puutteesta vai siitä, että sitä energiamäärää on vaan hankala vetää mitä 10-treeniä viikossa vaatii pelkästä rasvasta ja protskusta ilman, että ripuloi sitä rasvaa pihalle. Sen nyt varmaan kaikki myöntää, että tarpeeks kauan kun olet riittävässä energiavajeessa, niin kehittymistä ei enää tapahdu (paitsi manninen)? Oli se sitten lihaskasvua tai aerobisen kondiksen parantamista, tai näiden yhdistelmää, mitä sillä treenaamisella haetaan.

Mä oon valmis vaikka pudottamaan lihasmassaa jos unet on näin hyvät, ei ole koskaan nälkä ja energiatasot loistavat pitkin päivää. Mä en ole valmis vetään hiilaria enää vain siksi, että sais paremman pumpin. Hiilaria otan vaan kliinisessä LDL tarkoituksessa ajoitetusti ja testaan mikä on oikea määrä että edelleen pysyn pääosin ketossa.

Toki jos olisin 20 vuotias, niin vetäisin hiilaria maltillisesti ennen treeniä, treenin aikana ja sen jälkeen.

Back
Ylös Bottom