Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Ihmettelenpä vain henkilöä, joka on tämän tästä joko itse flunssassa tai lapsi on flunssassa, poissaolot ma-ke tai ke-pe tai koko viikon. Ja samassa taloudessa asuva puoliso (lapsen toinen biologinen vanhempi) on säännöllisesti joka toinen viikko vapaalla, mutta... että erikoista sattumaa, kun aina hoitovuoro sattuu yhdelle silti, ihan kuin yksinhuoltaja olisi kyseessä vaikka ei ole.

katselin vähän tampereesta silläsilmällä kämppää

119e/yö, kannattaisiko jäädä, vai junalla yöllä yksin kotiin nukkumaan #niinaina

olisiko tampereessa uhka vai mahtollisuus saada joku vosu hairahtumaan kanssani: nukkumaan

Katselin eilen muikkukukkoa Lidlissä, pitäisiköhän kokeilla? Mitenkä se kuuluu syödä kylmänä vai lämpimänä?

Voep olla lämpöne, mutta voep olla kylymäkkii. Iha mite vua. Sisusta voi syödä keitettyjen perunoiden lisäkkeenä. Tai leivän päällä. Tai ihan siltään. Kuoren päälle voita tms (ei sentään mitään kevytkeijua).

Aeto tapa on leikata kukon kansi auki ja siitä ympyrästä sitten tongitaan sisusta ja leikataan kuorta syömisen mukaan. Ei siis viipaloida kuten leipää 😖

Mistä nuo Lidlin kukot tulevat?

Minä olen nyt monena yönä herännyt klo 3. Joskus pissittää, joskus kuuma aalto (vaikka on pillerihoito, pitäisiköhän annosta nostaa) ja joskus ei yhtään mitään syytä (vai kuorsaako Masa-kissa.) Siinä sitten valvoo puolesta tunnista kahteen tuntiin. Klo 7-8 herään ilman hälytystä. Nukkumaan klo 21.30. Ja iltapäivällä armottomasti nukuttaa ja koskee päähän, yritän välttää päikkäreitä. Välillä onneksi koko yö unta ilman aamuyön heräämisiä.

Meneillään toinen syksy, milloin ei masennusoireita. Kerrassaan ihmeellistä. Mutta ei tästä ajasta todellakaan nauti. Talvipäivänseisaus onneksi lähenee. Alkaa heti helpottaa sen jälkeen 😃

Voep olla lämpöne, mutta voep olla kylymäkkii. Iha mite vua. Sisusta voi syödä keitettyjen perunoiden lisäkkeenä. Tai leivän päällä. Tai ihan siltään. Kuoren päälle voita tms (ei sentään mitään kevytkeijua).

Aeto tapa on leikata kukon kansi auki ja siitä ympyrästä sitten tongitaan sisusta ja leikataan kuorta syömisen mukaan. Ei siis viipaloida kuten leipää 😖

Mistä nuo Lidlin kukot tulevat?
Ainakin ennen olleet Joensuun Herkkuleipomon.

Mulle vain Partasta.

Ihmettelenpä vain henkilöä, joka on tämän tästä joko itse flunssassa tai lapsi on flunssassa, poissaolot ma-ke tai ke-pe tai koko viikon. Ja samassa taloudessa asuva puoliso (lapsen toinen biologinen vanhempi) on säännöllisesti joka toinen viikko vapaalla, mutta... että erikoista sattumaa, kun aina hoitovuoro sattuu yhdelle silti, ihan kuin yksinhuoltaja olisi kyseessä vaikka ei ole.
En käytännössä tiedä miten luvat menee mutta mun mielestä työnantaja voi tarkistaa tossa tapauksessa että puoliso ei pidä yhtäaikaa sairaslomaa, varmaan puolison työnantajalta mutta mistäpä se noita tietoja ainakaan nykyään saa.

"
Jos toinen vanhemmista on jo kotona
  • Jos toinen vanhemmista on esimerkiksi sairaslomalla tai vapaapäivällä ja pystyy hoitamaan lasta, työssä oleva vanhempi ei yleensä saa tilapäistä hoitovapaata.
  • Poikkeus: Jos kotona oleva vanhempi on itse niin sairas, ettei kykene hoitamaan lasta (esim. sairaalahoidossa), työssä oleva vanhempi voi saada oikeuden tilapäiseen hoitovapaaseen. "

Just hain rekkunaakelin arlandasta lentämällä. Ei siihen paljoa fyffee menny.

Fyffe ei muutenkaan kuulu rekunhankinnan murheisiin: Hankintahinta ja hakuhinta varsin pieniä. Vakuutushinta per annum, ell hinta, erikoisruokahinta (kaikki koirat allergisia), vaatetushinta, pannat ja hihnat hinta, petihinta, koiraveräjä autoon hinta, kevythäkkihinta, metallihäkkihinta yms

Pikkurekku jos elää sen 15 vuotta niin 30000 euroa ei oo ku nähdä. Iso rekku elää puolta vähemmän, mutta sama hinta mennee.
Tää Rekku ei tuu elämään mun katon alla, mä vaan maksan sen

Lähdin noksulta joskus 2001. Kun oli ollut sisällä niin mieleen ei tullut mitään hyvää. Paitsi kinkkuvoileivät palavereissa. Silloin kun niitä vielä oli, lopussa ei.
Kuten yleensä tuollaisessa parhaillaan 120+ tuhannen työntekijän puljussa, niin toki tuoltakin löytyi puuhastelua ja kollegoita aika laidasta laitaan. Ei varmasti kaikilla ollut hauskaa eikä edes mukavaa.

Kukon syöntiä miettiville, tokihan se pitää/kannattaa uunissa lämmittää. Silloin se ihana possun kylkisiivu pehmenee ja tekee kuoresta niin mahtavan maukkaan.

IMG_0297.webp

En käytännössä tiedä miten luvat menee mutta mun mielestä työnantaja voi tarkistaa tossa tapauksessa että puoliso ei pidä yhtäaikaa sairaslomaa, varmaan puolison työnantajalta mutta mistäpä se noita tietoja ainakaan nykyään saa.

"
Jos toinen vanhemmista on jo kotona
  • Jos toinen vanhemmista on esimerkiksi sairaslomalla tai vapaapäivällä ja pystyy hoitamaan lasta, työssä oleva vanhempi ei yleensä saa tilapäistä hoitovapaata.
  • Poikkeus: Jos kotona oleva vanhempi on itse niin sairas, ettei kykene hoitamaan lasta (esim. sairaalahoidossa), työssä oleva vanhempi voi saada oikeuden tilapäiseen hoitovapaaseen. "
Ei ole mitään keinoa tarkistaa toisen vanhemman tilannetta, elleivät satu olemaan töissä samalla työnantajalla.

Meillä on joustavat omailmoitussaikut, mutta lapsen sairaudesta pitää toimittaa lääkärintodistus.

Lisäksi noilla jatkuvilla ma ja/tai pe poissaololla pääsee nykyään todella monessa firmassa varhaisen puuttumisen keskusteluihin. Ei siis automaattisesti mikään alkoepäily tms., vaan ihan jaksamisesta keskustellaan ensin jne.

Mullekin tullut pari kertaa järjestelmästä kehoitusta pitää keskustelu alaisen kanssa, jonka tiesin olleen ihan oikeasti sairaana, mutta kun niitä osuu tarpeeksi monta päivää tiettyyn ajankohtaan niin järjestelmästä tulee kehoite.

Ei meillä tässä aika seniorissa asiantuntijatiimissä näistä ongelmaa ole. Vaimon työpaikalta tunnistan tuollaisen Alician kuvaileman tapauksen. Järjettömän raskasta kollegoille.

Back
Ylös Bottom