🥑 Kananmuna ja sen vaikutus kolesteroliin

Meta title: 🔥 KANANMUNAN KOLESTEROLI – TIE TOTUUTEEN ILMAN TURHAA PELKÄÄMISTÄ 🔥

Meta description: Kananmunan kolesteroli ei nosta terveiden ihmisten veren kolesterolia merkittävästi, ja munat ovat ravintotiheä superruoka lihaskasvuun ja...

Mulla noussut 3.2sta 4.4ään. ldl. 5 kuukaudessa. Söin 3-5kpl vähintään 6na päivänä viikossa.

Ens vuoden alussa viimeistään verikokeisiin. Itse pyrin saamaan lääkkeettä ldl:än niin alas kun mahdollista. Jos se vaatii vegaaniuden, sit se vaatii ja mennään. Loppu vuos ilman ainuttakaan kananmunaa. Ja Tyydyttynyt rasva niin lähelle nollaan kun vaan voin ja osaan.
Jos sulla on vhh ruokavalio, niin älä nyt ihmeessä alas sitä LDL tappelemaan alas, se nousee aina jos on korkeampi määrä rasvaa, se ei tarkoita että se olis vaarallista jos verensokerit on tasaiset. LDL ei tapa, vaan kokonaisuus. Vegaanius taas on todella huono idea, ei ihmisen kuulu syödä niin, eikä kyllä myöskään niin, että vetelee pizzoja ja hampurilaisia säännöllisesti.

Jos sulla on vhh ruokavalio, niin älä nyt ihmeessä alas sitä LDL tappelemaan alas, se nousee aina jos on korkeampi määrä rasvaa, se ei tarkoita että se olis vaarallista jos verensokerit on tasaiset. LDL ei tapa, vaan kokonaisuus. Vegaanius taas on todella huono idea, ei ihmisen kuulu syödä niin, eikä kyllä myöskään niin, että vetelee pizzoja ja hampurilaisia säännöllisesti.
Ei oo vhh.

Tuskin se vegaaniutta vaatii. Marjoja ja hedelmiä lisänny ja rehuja aika paljon. Vähintään puolkiloo joka päivä on tavotteena ollu. Kuitua vähintään 20grammaa. Pitkät sokerit oli hyvin viitteissä ja herkkä crp oli todella hyvä.

Mutta kieltämättä, toi ldl ois kyllä MUN hyvä kananmunien lopettamisella saaha alas. Muuten loppuu ideat. Mä oon ton alhaset ldl-teorian kannalla.

Toi 500g rehuja on maailman helpoin saada. Esim. tomaattimurska purkki ja pussi mustikoita. 500-600g.

On ihan tolkuttomasti tutkimuksia, joissa liian alhainen LDL on todella huono juttu. Miksi sitä korkeaa LDL kauhistellaan, että saadaan myytyä statiineja, se siinä pääosin on. Ja ne jotka droppaa korkeeseen LDL arvoon, droppaa kyllä elintapoihin, jotka ovat johtaneet epäsuorasti korkeaan LDL arvoon, siellä on kaikki muutkin päin vittua ja tulehdustilat päällä.

Mä katon voinko edes syödä kananmunia, koska mulla sukurasitteen ja keto/vhh kanssa LDL menee todella korkeelle, niin joku raja siinäkin saa olla. Saisin sen heti alas kiskomalla treniä ja stanoa, mutta miettikääs niitä arvoja, lääkäri sanois että hienoa, LDL on pudonnut, kun taas totuus olis, että ei todellakaan olis terveellinen tila silti, siksi sokeana sen arvon ja pelotteiden kanssa eläminen on vähän hölmöä.

Viimeksi muokattu:
tyypillinen sepelvaltimotautiin sairastuva on +50v, läski, korkeella verenpaineella tupakoiva, liikunta käytännössä 0 ja tietenkin paskaruokaa syövä, ja nää on faktoja mitkä kuka vaan voi tarkastaa, mutta tietenkin kohonnut ldl on se syy :D

On ihan tolkuttomasti tutkimuksia, joissa liian alhainen LDL on todella huono juttu. Miksi sitä korkeaa LDL kauhistellaan, että saadaan myytyä statiineja, se siinä pääosin on. Ja ne jotka droppaa korkeeseen LDL arvoon, droppaa kyllä elintapoihin, jotka ovat johtaneet epäsuorasti korkeaan LDL arvoon, siellä on kaikki muutkin päin vittua ja tulehdustilat päällä.

Mä katon voinko edes syödä kananmunia, koska mulla sukurasitteen ja keto/vhh kanssa LDL menee todella korkeelle, niin joku raja siinäkin saa olla. Saisin sen heti alas kiskomalla treniä ja stanoa, mutta miettikääs niitä arvoja, lääkäri sanois että hienoa, LDL on pudonnut, kun taas totuus olis, että ei todellakaan olis terveellinen tila silti, siksi sokeana sen arvon ja pelotteiden kanssa eläminen on vähän hölmöä.
Ooks sä varma että nyt ja tässä tänää lisäämällä nuo ped:t parantais vai onks toi vaan tollanen puoliläpällä heitto? En lääkkeistä tiedä käytännössä juuri mitään, mutta sen verran minäkin niistä tiiän et eiks tren ole yks rajuimmista myrkyistä ped saralla että ei mitään järkee?

Meinaa ikäkin jo vaikuttaa miten kroppa imasee kolesterolia. Vaikka mikään pappaikänen sä ole.

Mun pointti vaan on se että Ldl aiheuttamien riskien lisäyksen käyrä on aikalailla u kirjaimen mallinen. Liian alhanen mahdollisesti huono, mutta varmasti on liian korkeetki. Ihan sama kun oikeestaan kaikessa muussakin. Veden juomisellakin ihmiset saanu hengen iteltään. Onhan ihan virallisetkin suosituksetkin laittanu sen 3mmol/l rajaks.

Äläkä käsitä väärin, mä en todellakaan tässä oo sulle saarnaamassa mitä PITÄIS syyä ja mitkä minkäkin arvon pitäs sinulla olla. :) Ihan puhtaasti ajatusten ja mielipiteiden vaihtoa.

Ooks sä varma että nyt ja tässä tänää lisäämällä nuo ped:t parantais vai onks toi vaan tollanen puoliläpällä heitto?
Kyllä vain, natikkana 10 vuoden jälkeen 5.6 LDL, sen jälkeen ei koskaan enää mennyt sen yli, ei lähellekään, alimillaan se oli kun otin kahta anabolia samaan aikaan. Luulis sen nyt nousevan vuosien aikana, mutta ei, se laskee HDL:n kanssa jos otan anaboleja.

Mä oon tekemässä testiä, jossa kuukausi ilman kananmunia ja kuukausi 7 kananmunaa päivässä. Muu ravinto pysyy vakiona. Nään ainakin omalta osalta, onko niillä mitään negatiivista vaikutusta.
Mielenkiinnolla odotan onko mitään vaikutusta. Miten päädyit juuri 7 munaan?

Onhan ihan virallisetkin suosituksetkin laittanu sen 3mmol/l rajaks.
Tossa on se ongelma, että niitä suosituksia on muuteltu ja jos meet toiseen maahan, siellä on eri suositukset, niin en niitä paljoa ihmettelis. Isoin merkitys ehdottomasti on ravinnolla ja elintavoilla, ne ei todellakaan ole sullakaan varmaan normaalin väestön tapaisia.

Kyllä vain, natikkana 10 vuoden jälkeen 5.6 LDL, sen jälkeen ei koskaan enää mennyt sen yli, ei lähellekään, alimillaan se oli kun otin kahta anabolia samaan aikaan. Luulis sen nyt nousevan vuosien aikana, mutta ei, se laskee HDL:n kanssa jos otan anaboleja.
Onks tos mahollista että ruokavalio ois ollu jotenkin isosti erillainen? Syöny puhtaammin tai reenimäärät isommat/ pienemmät jotka vois vaikuttaa.

Onks se purkkiin murskattu tomaatti jotain taikatomaattia jota ei lasketa? Entä jos se tomaatti viipaloidaan 4 osaan vuokaan?
En tiedä mutta aika erikoselta kuulostaa syödä tomaattimurskaa kasviksina, onko se tosiaan 100% tomaattia vai onko siinä purkissa yks 60g tomaatti? Kysyn kun en sitä käytä, mutta jos se tosiaan korvaa kasvikset ja hedelmät elämässä niin alan juomaan sitä kun se maksaa usein 80snt 400g purkki jolla saa melkeen vain yhden omenan

En tiedä mutta aika erikoselta kuulostaa syödä tomaattimurskaa kasviksina, onko se tosiaan 100% tomaattia vai onko siinä purkissa yks 60g tomaatti? Kysyn kun en sitä käytä, mutta jos se tosiaan korvaa kasvikset ja hedelmät elämässä niin alan juomaan sitä kun se maksaa usein 80snt 400g purkki jolla saa melkeen vain yhden omenan
Esim. tossa yks. Ainesosaluettelo.
Screenshot_20251122_113052_Chrome.webp

Onks tos mahollista että ruokavalio ois ollu jotenkin isosti erillainen? Syöny puhtaammin tai reenimäärät isommat/ pienemmät jotka vois vaikuttaa.
Ei se selittäis sitä että aina kun otin anaa, laski ldl. Treenit oli aina kovia. Korkein ldl mitattu kun ei hiilaria juuri ollenkaan ja rasvat korkeella. Se siis nyt, eli hyvin tarkasti syöminen sai mut mukamas sairaammaksi.

Itse haluisin syödä kananmunia mutta suolisto sellainen että valmistaa järkyttävän hajuista kananmuna pierua jos syön. Ei pysty kun häiritsee itseäkin vaikka yksin kotona piereskelee. Kerran myrkytin hissin sillä kaasulla.
Toihan kertoo myös sitä ettei ne imeydy ja näin ollen ei oikein mene hyötykäyttöön.
Toki ikävää jos ihan muuten tykkää, ja onhan munat hyviä.

tyypillinen sepelvaltimotautiin sairastuva on +50v, läski, korkeella verenpaineella tupakoiva, liikunta käytännössä 0 ja tietenkin paskaruokaa syövä, ja nää on faktoja mitkä kuka vaan voi tarkastaa, mutta tietenkin kohonnut ldl on se syy :D

Kyllä, mutta se on alkanu jo syntymästä tai viimeistään nuoruudesta kehittyä ja oireet ilmaantuu +50v. Meillä jokaisella on jotain plakkia suonissa.

ASCVD kehittymiseen vaikuttaa 1000 asiaa ja LDL on yksi niistä. Ja se on itsenäinen riskitekijä eli vaikka nuo kaikki muut asiat otetaan huomioon niin sen vaikutus näkyy silti. Sitten kun tutkitaan tarkemmin yksilötasolla niin LDL ei silti yksinään ole riittävä, sillä on mahdollista olla LDL taivaassa ja silti cvd ei etene.

ApoB tarvitaan mutta yksinään se ei ole riittävä.
“ApoB-containing lipoproteins (LDL, VLDL remnants, Lp(a), etc.) are necessary but not sufficient to cause atherosclerosis.”

Kyllä, mutta se on alkanu jo syntymästä tai viimeistään nuoruudesta kehittyä ja oireet ilmaantuu +50v. Meillä jokaisella on jotain plakkia suonissa.

ASCVD kehittymiseen vaikuttaa 1000 asiaa ja LDL on yksi niistä. Ja se on itsenäinen riskitekijä eli vaikka nuo kaikki muut asiat otetaan huomioon niin sen vaikutus näkyy silti. Sitten kun tutkitaan tarkemmin yksilötasolla niin LDL ei silti yksinään ole riittävä, sillä on mahdollista olla LDL taivaassa ja silti cvd ei etene.

“ApoB-containing lipoproteins (LDL, VLDL remnants, Lp(a), etc.) are necessary but not sufficient to cause atherosclerosis.”
Tämän vuoksi nattokinaasi, kylmäpuristettu oliiviöljy, typpioksidin tuotantoa tukevat ruoka aineet kuten punajuuri + lisäravinteina l-arginiini sekä l-sitruliini jne. käyttöön ja toki liikuntaa mahdollisimman paljon.

Mutta faktahan on, että kaikki ei toimi kaikilla. Joillain ei mikään auta ja joku saa esim yllämainituista apua.

Huolestuttavaa on, että täällä neuvoja jakava ihminen pitää muovissa 24kk lillunutta tomaattia yhtä hyvänä kuin tuore tomaatti kaupasta 😂

Piti tässä ihan tarkistaa miten oma ldl kehittynyt tässä vuosien aika.
2010 ldl 1.5 ja viimeisimmät 2.1mmol/l.
Kananmunia mennyt lähes päivittäin 2-3, joko paistettuna voissa tai keitettynä.
Nousu menee ihan 'vanhenemisen' piikkiin.

jep, kaikki voi käydä kuvaamassa valtimot ja tehdä analyyseja sen mukaan itsellään että onko kalkkeumaa ja eteneekö se mihinkään jos mietityttää asia

Back
Ylös Bottom