Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

3) En tiiä miten paljon oot seurannu esim tota kädenvääntöketjua täällä, niin aika paljon oon ottanu kantaa oman lajin hölmöyksiin siellä.

Mutta ehkä siksi kiinnostuin tästä leukakeskustelusta, että miten puhtaasti ne leuat pitää tehä kisoissa, koska kädenväännössä ehkä yleisin kritiikki lajia tietämättömiltä on, että miksei kisoissa väännetä selkä suorana, rannetta koukistamatta sekä vääntämätön käsi tyyliin niskan takana ettei siitä saisi apua 😄 Kilpavääntäminen näyttää ihme heilumiselta ja jopa huijaamiselta tavan tallaajan silmään. Jopa sellaisia puheenvuoroja ihan täällä pakkiksessa asti nähty, että jos kädenväännössä ei saisi nojata ja huijata ranteella, olisi kyseinen kirjoittaja, jos ei parempi, niin aika lähellä kuin kilpavääntäjät. Tai vähintään kilpasäännöt eivät mittaa lainkaan voimaa, toisin kuin PUHTAASTI vääntäminen. Huomaatko mitään samankaltasuutta tässä äskön täällä käytyyn keskustelun?

Lopulta tullaan taas siihen, että jos kilpaillaan jossain, niin on mahotonta tuomaroida ns puhdas suoritus. Kädenväännössä on mahdotonta tuomarin katsoa että koukistuiko ranne ollenkaan väännön aikana. Paljon helpompaa on päätyä sääntöön, että rannetta saa koukistaa niin paljon kuin haluaa. Sama oli esim painonnoston punnerruksen kanssa. Lajinosto poistui, koska suoritteen puhtauden valvonta muuttui mahdottomaksi. Joku vahvamiesten atlaskiven nosti aika optimaalinen ja yksiselitteinen laji tossa mielessä. Voimanoston kyykky taas syvyys vaatimusten kanssa paljon huonompi tossa mielessä.
En seuraa kädenvääntöä nii paljoo, enkä tiiä siitä hirveesti, ni en kykene ottaan kantaa nyansseihin juuri. Ymmärrän jutun jujun +-, & se pöydän alla piileskely on sen lajin kippileuka :D. Nerokas porsaanreikä, if you must. Sanoisin kuitenki, että leuanveto on äärimmäisen yksinkertasta VS toi laji. Ellette väännä just robotin lailla käsiänne poikki, ni saatanallinen määrä enemmän liikkuvia osia ku tollasessa ikivanhassa 101 kehonpainonliikkeessä.

Luullut aina et pystäri otettiin pois enemmän sen vuoks, et porukka rikko selkänsä niillä vinopenkkikulmilla.

Vahvamieslajit 5/5. Heittämällä puhtain, rehdein voimailumuoto. Varsin monipuolista, & primitiivistä, raakaa mittelyä, suht minimaalisilla rajoituksilla. Oon tosin kasuaali, mut en oo nähny mitään lajia tossa, mikä ois aiheuttanut närästystä. Nosta vittu kivi maasta. Saat käyttää vaikka kieltäs. Ai ei noussut? Tough shit.

Jep. Helppo, yksinkertainen sääntö. Helppo tuomaroida.
Täsmälleen samasta syystä CF leuka on, nosta vittu leuka tangon yli, vaikka kippaamalla.
Kielestä ei saa mitään etua 😇. Ja aiemmin ku sanoin offtopiccina, että voimanostoon mikä vaan stanssi lailliseksi, niin siinä tapauksessa ei myöskään saa kukaan helppoa voittoa. Sumoa dissataan--->kovimmat vedot ikinä on kapeella--->fair game. Strict leuanvedon kisoja odotellessa(näitä on jo, ei vaan meidän maassa), josta verrannollista dataa.

Tekniikan voi opetella, teoriassa omaksua vaikka minuutissa. Vahvuutta ei. Sitä joko on tai ei, eikä sitä voi millään ostaa paitsi kehittävällä treenillä. Crossfitin full retard leuatki vaatii varmaan ominaisuutta X, jos nyt oikein halutaan gang rapeta pilkkua.
Enpä tiiä tuosta teoriasta. Tekniikkahommat kuitenkin on sellasia että ne voi lajista riippuen viedä paljon pidempäänkin omaksua kuin pohjaominaisuudet, ja nuo ovat myös toisistaan riippuvaiset. Meistä kummallakaan ei taida olla kokemusta kippileukojen harjoittelusta, joten ehkä paha sanoa millasen työn se vaatii että tuplaa sen ”siistien” leukojen tuloksen kippaamalla. Jos minuutti riittää, niin sen todistanee nopeesti. Herkässä lajissa tekninen suorittaminen tuppaa myös välillä häviämään, kuten nähtiin mm. naisten moukarifinaalissa Tokiossa. Lahjakkuus pätee voimaan ja tekniikkaan, ei kaikki opi tekemään taloudellisesti/tehokkaasti jne. vaikka voima riittäis heittää maailmanennätys. Mä aina sanon, että voimantuotto on tekniikkalaji.

Mä arvostan myös lajeja joissa tarvii voimaa mutta se ei ole ihan niin ilmiselvää kuinka paljon. Esim. SM-tason kolmiloikkaajat vetää raakana rinnalle luokkaa 140-150kg (tämä kuultu entiseltä kilpailijalta joka nykyisin valmentaa) eivätkä oo kummosia patteja ulkonäöltään.

Luullut aina et pystäri otettiin pois enemmän sen vuoks, et porukka rikko selkänsä niillä vinopenkkikulmilla.
Työnnössähän on se punnerrusta estävä sääntökin sen takia, että kolmen nostomuodon aikaan työntö erotettiin mm. sillä punnerruksesta. Se on vaan jäänne ja itse ehkä sallisin työntöönkin nykyään punnerrusta, vaikka hieman rumemmaksihan se menisi.

Kielestä ei saa mitään etua 😇. Ja aiemmin ku sanoin offtopiccina, että voimanostoon mikä vaan stanssi lailliseksi, niin siinä tapauksessa ei myöskään saa kukaan helppoa voittoa. Sumoa dissataan--->kovimmat vedot ikinä on kapeella--->fair game. Strict leuanvedon kisoja odotellessa(näitä on jo, ei vaan meidän maassa), josta verrannollista dataa.
Ite haluisin nähdä strictin kivennosto kisan. Nykyisillä kisasäännöillä pystyy huijaamaan vähän liikaa, eikä voimakkain selviä 😄

Myönnettäköön, etten kattonu koko kahta minuuttia, & oletin että formi pysyy(tyhmä minä). Sori. Ei oo PCtä just nyt, ja kaikki netis tekeminen hirveetä syöpää luurilla. Oot oikeessa leukalinjasta, mut mun kokemuksella aika pahasti väärässä tosta, et 20 leukaa menee monella.

Mä voin sanoo, et oon viimesen 10v aikana nähny ehkä 5 ihmistä jotka tohon pystyy(jollain 7+ formil vähintään). Nuo sellasia, jotka tekee liikettä lisäpainoilla yhtä aktiivisesti, ku keskiverto treenari tekee penkkiä(eli aika vitusti lol). TOSI harva edes tekee imo leukoja minkään sortin pääliikkeenä keskivertosalilla, jollon yleinen taso on ihan sikski jo surkee ko. liikkeessä. Siihen päälle meiän kansan lihavuusepidemia, ni ei parhaat eväät tollaseen. 20 kunnon leukaa oikein hyvä suoritus, & varmaan realistinen melkeen kelle vaan, jolla ei oo perus 30% tai yli rasvat(karkea arvio), & panostaa liikkeeseen semisti. Eikä paini muutenkaan super raskaassa luokassa. Jos pitäis oman salin vakkareista veikata, ni 99.9% jää alle 20 toiston, & 90% alle 10 toiston.

Tää ois ihan hyvä testata. Meiän salil on leikkimielisiä salikisoja. Vois for the lulz ehdottaa jtn kehonpainon liike versiota. 0 osallistujaa tosin, jos mä tuomaroisin 😹.

Sanosin että jos vetää lisäpainolla omapaino +30kg lisäpaino ykkösen niin vetää 20 leukaa eikä tuu ees hiki. Tuollasia tyyppejä tiedän omalla perus salilla vähintään 5, alle 10 kuitenkin. Et sinällään pidän paljon kovempana tuloksena +50kg lisäpainolla ykkönen kuin 30 leukaa esim. Vain yhden oon nähnyt vetävän yli 40kg:lla ykkösen. Siinä on jo aika iso hyppy 30 --> 40kg saati sitten 50kg

Sanosin että jos vetää lisäpainolla omapaino +30kg lisäpaino ykkösen niin vetää 20 leukaa eikä tuu ees hiki. Tuollasia tyyppejä tiedän omalla perus salilla vähintään 5, alle 10 kuitenkin. Et sinällään pidän paljon kovempana tuloksena +50kg lisäpainolla ykkönen kuin 30 leukaa esim. Vain yhden oon nähnyt vetävän yli 40kg:lla ykkösen. Siinä on jo aika iso hyppy 30 --> 40kg saati sitten 50kg
Riippuu. Korkeempi maksimivoima takaa, et toistotki kehittyy jonkun verran samalla. Jollain hyvinkin, jollain surkeesti. Tän ketjun eräs kovimmista leuanvetäjistä omasi yli 100kg lisäpainovedon, mut kestävyys omalla painolla just ton 20 toistoa+-. Itellä aika solidi kestävyys, vaikka työsarjat tyyliin 6 toistoa max.Yks kaverin kaveri kelle "opetin" leuanvetoa sai sen n. 5 leukaa hyvänä päivänä, huonona pariki toistoa tiukkaa. Lisäpaino ykkönen silti todella yllättävä 20kgx1. Teki gtglla jne omal ruholla toistoja, mut halus aina testailla myös maksimeja. Dippiä teki myös. Ehkä 10 toistoo omal ruhol, ykkönen viel älyttömämpi 40-45kg. Ei tulis itellä millään tollasella pohjakunnolla.

Helposti lähtee jättämään alhaalta hieman vajaaksi toistovetoja, ja silloin kyllä saa 20 sarjaan monta toistoa enemmän kuin strictinä. Tai muuta heiluntaa mukana vs lisäpainosuoritus.
Jos otetaan 80kg heppu ja 30kg lisäpaino maksimi, niin kehonpaino on 73% maksimista. Mun mielestä 73% x 20 on kyllä kova toistosuoritus suhteessa ykkösmaksimiin, ei menis iteltä.

Minä olen vetäny 50 kg ykkösen omapainolla 95 kg. Silti all time enkka toistomäärä samoihin aikoihin tasan 20 toistoa. Ensimmäiset 15 toistoa ei paina mitään mutta sitten jostain syystä hyytyy kuin seinään. Jokainen toisto stopista ala-asennossa.

Helposti lähtee jättämään alhaalta hieman vajaaksi toistovetoja, ja silloin kyllä saa 20 sarjaan monta toistoa enemmän kuin strictinä. Tai muuta heiluntaa mukana vs lisäpainosuoritus.
Jos otetaan 80kg heppu ja 30kg lisäpaino maksimi, niin kehonpaino on 73% maksimista. Mun mielestä 73% x 20 on kyllä kova toistosuoritus suhteessa ykkösmaksimiin, ei menis iteltä.

Jep. Muistan kun aikoinaan kärsin vielä vetää dynaamisella tyylillä nopea alaslasku ja suunnanvaihto pohjasta. Otin joskus videolle niin jäikin kädet selvästi koukkuun ala-asennossa. Siitä kun muutti sellaiseen että otti pohjalla stopin ja siitä olkapäitä suojellen lavoilla liikkeelle lähtö, niin tippui toistot puoleen ja ego ei kestänyt sitä.

On aivan eri asia pysäyttää liike alhaalla kuin tehdä täydellä liikeradalla ja jatkuvalla liikkeellä. Miksi toiston pitäisi lähteä stopista? Onhan se leuka joka tapauksessa stoppasit tai et. Onko kyykkykään enää kyykky jos et tee stoppia pohjassa? Tottakai se on raskaampi.

En kyllä pidä oikeen minään, että 80kg kaveri vetää 20 leukaa. Leuanveto on huomattavasti helpompaa mitä vähemmän painoa on. Voihan se olla että nuo on niin paljon solutasojuttujaki. Jotkut vaan pystyy tekemään paljon enemmän toistoja.

Viimeksi muokattu:
Voihan se olla että nuo on niin paljon solutasojuttujaki. Jotkut vaan pystyy tekemään paljon enemmän toistoja.

Mun mielestä tämä on mielenkiintoinen pointti. En ole luonnostani vahva tai räjähtävä, mutta silti leuoissa sarjat on säännönmukaisesti hyytyneet aina 15 toiston paikkeille. Vertailuna ja leijumisena olen vetänyt 60kg ykkösen op. 90kg:na, treenasin tosin vuoden tota varten, lähtötason ollessa 50kg. Parhaat toistosarjat ovat tulleet kevyempänä, painon ollessa 85kg luokkaa meni 17 toistoa.

Vetailuksi yläkropan liikkeistä penkki, parhaimmillaan mennyt 100kgx7 ja maksimi ( en kokeillut ) olis ehkä voinut olla 115kg hyvänä päivänä. Leuoissa taas 60kg kondiksessa meni 30kgx7. Erikoiset suhteet eri liikkeiden välillä. Nykyisin tosin kumpikaan noista liikkeistä ei ole tolla tasolla. Penkin suhteen luulen pystyväni vielä kehittymään, off topic.

Kiitos kaikille vastaajille mielenkiintoisesta keskustelusta!

@SivariKing Leukojen sarjahan sulla on ihan normaali suhteessa maksimiin. Eli 1x150 ja 7x120 (80%). Penkin 7x100 ei sekään ole mitenkään erikoinen tuossa mielessä. Ei vahvat leuat kerro, onko penkki hyvä, vaikka rintaa ja ojentajiakin leuoissa tarvitaan. Se penkkimaksimi tietenki olis ollu hyvä testata, että ois selvinny se sarjat-maksimi -suhde. Treenitausta vaikuttaa paljon siihen, miten sarjat suhteutuu maksimiin.

Heh piti vaan lähestyä enkkaa 45kg ja perjantaina vasta kokeilla, mutta tuntu painot niin kevyiltä, että nykäsin just äsken 45kg uuden enkan. :giggle:Tosin aiemmin paras treeni ollu 2x1x42,5+3x35, että olihan tuo melkein jo plakkarissa, paloin vaan siinä treenissä ihan loppuun ja nyt vasta päässy takasin nousukiitoon. Tein päälle vielä 3x35 ja ajattelin että olis voinu kokeilla paljonko kehonpainolla menis. Mutta olikin tuo 3x35 niin raskas tuohon päälle, että jää nyt väliin. Täytyy vielä perjantaina kokeilla 46 tai 47,5, meni niin siististi tuo 45.

Itellä opx34, 20kgx17, 30kgx11, 35kgx9, 40kgx7, 45kgx5, 50kgx4=65kgx1. Failureen kaikki. Imo hyvin lineaarisesti menee mul. Kestävyyttä korkeintaan jollain sillon tällön pudotussarjoilla, & op lämmittelyllä. Jossain mavessa taas voi tulla painolla X kakkonen, & 20kg painavampi rauta ihan within the realm of possibilities.

Joo itellä kans aika loogisesti kait menee rosenttien mukaan. Lisäksi nuo on kivoja välitavoitteita, kun ei ykkösmaksimia kovin usein voi parantaa, mutta aina löytyy joku sarjaenkka kokeiltavaksi jos siltä tuntuu.

@SivariKing Leukojen sarjahan sulla on ihan normaali suhteessa maksimiin. Eli 1x150 ja 7x120 (80%). Penkin 7x100 ei sekään ole mitenkään erikoinen tuossa mielessä. Ei vahvat leuat kerro, onko penkki hyvä, vaikka rintaa ja ojentajiakin leuoissa tarvitaan. Se penkkimaksimi tietenki olis ollu hyvä testata, että ois selvinny se sarjat-maksimi -suhde. Treenitausta vaikuttaa paljon siihen, miten sarjat suhteutuu maksimiin.

Ok, noista kummastakin on niin monta vuotta aikaa, että suhde liikkeiden välillä on nykyään edullisempi penkille. Penkissä en siis koskaan ollut vahva, joten vähemmän menetettävää sitä kautta. Penkki on myös kehittynyt tiettyyn rajaan tekemällä muita punnerrusliikkeitä, kuten lattiapunnnerrusta tai dippiä. Leuoissa homman piti olla spesifimpää, jotta kehitystä sai.

Lähinnä ihmetyttää, koska itsellä on pitkät kädet, joista ei ole varsinaisesti muuta kuin haittaa kummassakaan liikkeessä. Vähintään pitempi liikerata syö toistoja/kiloja. Mutta leuoissa itse voimantuotto tuntuu sujuvan, kun taas penkissä rinta ei oikein edes tunnu aktivoituvan lyhyissä sarjoissa. Toi penkki oli siis 110kgx2 tossa em. kondiksessa, eli "melkein" ykkönen.

Joo se menee solupuolellekin sitten se analyysi tuollasessa tapauksessa. On mulla tiedossa herra, joka sai leukamaksimista 85%:lla (aina kokonaismassasta %-laskut) korkeintaan kolmosia. Penkissä sitten huiteli vastaavalla %:lla reilusti yli kymppejä jopa. Treenimielessä se kertoo sitäkin, ettei penkissä tuolloin kannata ihan hirveesti stressata niillä ykkösillä, vaan keskitytään kehittymään pidemmillä sarjoilla.

Joo se menee solupuolellekin sitten se analyysi tuollasessa tapauksessa. On mulla tiedossa herra, joka sai leukamaksimista 85%:lla (aina kokonaismassasta %-laskut) korkeintaan kolmosia. Penkissä sitten huiteli vastaavalla %:lla reilusti yli kymppejä jopa. Treenimielessä se kertoo sitäkin, ettei penkissä tuolloin kannata ihan hirveesti stressata niillä ykkösillä, vaan keskitytään kehittymään pidemmillä sarjoilla.

Ok, kiitos vastauksesta! Toi esimerkki on mielenkiintoinen. Mullakaan ei noiden liikkeiden välinen suhde ole noin hurja, vaikka selässä ja latseissa on selkeästi "matalampi" aktivaatio kynnys, kuin rinnassa. Myös pitkät kädet tuntuvat enemmän pullonkaulalta penkissä, vrt. leuoissa. Rinnan lisäksi ojentajista meinaa loppua puhti jne. Leuoissa on vaikempi suoraan sanoa, hyytyikö nosto selän voimapuutteeseen, vai oliko esim. grippi ja hauikset rajoittava tekijä.

Aika erikoista myös, että dipissä on mennyt lisäpaino ykkönen 70 kg:lla, eli senkin perusteella penkin "pitäisi" olla vahvempi.

Back
Ylös Bottom