Keskustelua eri lajien vyöarvo/ tasojärjestelmistä

Meta title: 💥 Eri lajien vyöarvot & tasojärjestelmät – värien, taitojen ja hierarkian monimutkainen viidakko

Meta description: Keskustelua kamppailulajien vyöarvoista, tasokokeista ja etenemisestä – miten eri lajit arvioivat osaamista ja mitä arvot oikeasti kertovat?**

Mä veikkaan, että potkunyrkkeilyn vöiden vähyys liittyy enemmänkin siihen, että lajin sisällä niitä vyöarvoja ei tarvita mihinkään. Voit olla ammattilaisten maailmanmestari ilman vyötä, tai keltaisella vyöllä tai mustalla vyöllä.

Tootta tämäkin. Et tarvitse vyöarvoa saadaksesi oppia jotain uutta niinkuin joissain lajeissa.

Nykymenosta en osaa sanoa mitään, mutta 90-luvun lopulla potkynyrkkeilyä harrastaneen muisteloita.
Oranssivöisiä suomenmestareita löytyi omasta seurasta pari kappaletta, mutta nämä olivat poikkeuksia ja kyllä ylempivöiset olivat yleensä parempia sekä teknisesti että kehässä sitten käytännössä kuin kelta/oranssit.
Vyöjärjestelmä on hieman kaksipiippuinen miekka, mielestäni toimii hyvin silloin kun se toimii motivaattorina ja kannustaa toimimaan myös seuran hyväksi.
Kun vaaditaan tietty määrä treenikertoja, leirejä, tuomari-ja valmentajakursseja, treenien vetoja, otteluita jne. paremmin suoritettujen tekniikoiden ja vaativampien tekniikoiden lisäksi, niin hyvä systeemihän se on. Jos kaikki tuo ja vastaava pyörii seurassa ilman vöitäkin niin ihan yhtä hyvä niin. Ja tarkoitan nyt lajista riippumatta.

T. 3 kyu

Näitä nyt ollut iät ja ajat pikkuliittoja joilla omat mestarit.
Nyrkkeily, thaikku, vapari jne.
Toki harhaanjohtavaa jossei seuraa lajeja.
Itsekin voisin perustaa oman liiton ja siihen omat maailmanmestarit.

Offtopic samalla oma laji ja 10dan musta vyö, ihan samoin toimii nykyään isotkin lajit, ei ne aina olleet isoja.
Itselle ei esim suomen potkunyrkkeilyliiton vyöt merkkaa mitään.

Itselle ei esim suomen potkunyrkkeilyliiton vyöt merkkaa mitään.
Ajattelisin että danit kertoo lajin parissa tehdystä työstä ts. ovat eräänlaisia kunnian osoituksia.

Urheilullinen paremmuus on eri asia ja ratkaistaan luonnollisesti kilpailuissa.

Asiantuntevalla valmentajalla ei ole tarvetta näyttää opettaessaan itse jotain tekniikkaa "koska mulla on nyt tässä tää 5 danin mustavyö". Sen sijaan joku kilpailuiässä oleva nuori leijona voi sen valmentajan ohjeistaessa näyttää jotta kaikki näkevät malliksi hyvän suorituksen. Ihminen oppii näkemästään ja se on kamalan näköistä jos joku viisikymppinen sensei haluaa väkisin esitellä osaamistaan.

Ajattelisin että danit kertoo lajin parissa tehdystä työstä ts. ovat eräänlaisia kunnian osoituksia.

Urheilullinen paremmuus on eri asia ja ratkaistaan luonnollisesti kilpailuissa.
Kunnianosoituksia kenelle?
Jos mä perustan lajin ja itse ylennän itseni 10dan niin ei siinä ole mitään kunnianosoitusta, vaan itse yritän hakea kunnioitusta.
Sit taas jos miettii pitäiskö ammattinyrkkeilijän/thainyrkkeilijän/ painijan graduoida tekniikoita jollekin että saisi tältä vyön?
En ole lähtenyt tohon, ei ole itselle sellaista auktoriteettia olemassa että hakisin hänen hyväksyntää, koska siitähän tossa on kyse.

Kunnianosoituksia kenelle?
Jos mä perustan lajin ja itse ylennän itseni 10dan niin ei siinä ole mitään kunnianosoitusta, vaan itse yritän hakea kunnioitusta.
Luonnollisesti sille joka ylennetään mutta vain siinä tapauksessa että ylennyksen tekee lajiyhteisöä edustava taho eli hallitus tai muu vastaava. Kannattaa myös tutustua dan kriteereihin; yleensä ne ovat tyyliin "merkittävä työ lajin hyväksi kansallisella/kansainvälisellä tasolla".
Korostan vielä että urheilulliset meritit ovat täysin eri asia.

En ole lähtenyt tohon, ei ole itselle sellaista auktoriteettia olemassa että hakisin hänen hyväksyntää, koska siitähän tossa on kyse.
Yleensä ihmiset haluavat saada jollain tavalla kiitosta tehdystä työstä. Ja yleensä lajiyhteisössä on sen henkisiä ihmisiä joiden arvostuksella on merkitystä. Kunnian osoituksia on monenlaisia; esimerkiksi julkinen tunnustus, arvonimi tai joku muistoesine. tai vaikka sitten se 5 danin musta vyö.

Luonnollisesti sille joka ylennetään mutta vain siinä tapauksessa että ylennyksen tekee lajiyhteisöä edustava taho eli hallitus tai muu vastaava. Kannattaa myös tutustua dan kriteereihin; yleensä ne ovat tyyliin "merkittävä työ lajin hyväksi kansallisella/kansainvälisellä tasolla".
Korostan vielä että urheilulliset meritit ovat täysin eri asia.
Tää on aika vaikea selittää ja sisäistää.
Itse niin pitkään mukana tietyissä lajeissa etten kaipaa heidän tunnustusta, ei merkkaa minulle mitään.
Päästään siihen jostain kaikki aloittaneet.
Esim sillonkun suomen potkunyrkkeilyliitto perustettiin niin ei siellä ollut mitään garduointeja koska kuka niitä olisi tehnyt?
Mustat vyöt valmentajille + kahdelle muulle ylimmät vyöarvot en tiedä miksi.
Toinen tosin luopui siitä kun ei mennyt yhteen liiton sääntöjen kanssa ja jotkut ei tykänny. Itselle aivan sama.
Tää vaan yksi esimerkki.
Ymmärrän toki jos nuoremmat katsovat valmentajaa ylös, saavat vyön ja ehkä henkilön seuran sisäinen sosiaalinen status nousee.
Kattokaa mul vihree vyö.
Saunassa voidaan istua ylemmille lauteilla kun alempivöiset alempana😄.
Tää ei ollut vitsi.
Mut joo, jokainen tavallaan ja tekee kuten itse haluaa, ei ole multa pois.

Itse niin pitkään mukana tietyissä lajeissa etten kaipaa heidän tunnustusta, ei merkkaa minulle mitään.
Esim sillonkun suomen potkunyrkkeilyliitto perustettiin niin ei siellä ollut mitään garduointeja koska kuka niitä olisi tehnyt?
Toinen tosin luopui siitä kun ei mennyt yhteen liiton sääntöjen kanssa ja jotkut ei tykänny. Itselle aivan sama.
Tää vaan yksi esimerkki.
Ymmärrän toki jos nuoremmat katsovat valmentajaa ylös, saavat vyön ja ehkä henkilön seuran sisäinen sosiaalinen status nousee.
Kattokaa mul vihree vyö.
Tää ei ollut vitsi.
Eikö vöissä ole myös tarkoitus se että kilpailee samantasoisten kanssa? Varsinkin jos ja kun ei ole kyse ammattilaisottelusta. Siihen se toimisi, jotta on tasapuoliset ottelut. En siis ole itse perehtynyt näihin, mutta näin maalaisjärki sanoisi.

Muuten kyllä samaa mieltä, että egon boostailuun nuo vyöarvot on ihan turhia.

Tää vaan yksi esimerkki.
Kattokaa mul vihree vyö.
Tää ei ollut vitsi.
Jos laji olisi vaikka yleisurheilu niin kyllä minä ainakin arvostaisin lajiaktiivien panosta yhteiseen toimintaan ja myös kilpailijoiden panosta omaan kehittymiseensä ja mahdollisesti sitä että edustavat suomea arvokisoissa. On totta että vaikka tässä käyttämässäni esimerkissä ei olekaan mitään ulkoista tunnusta eli vyötä niin ei se näitä mainitsemiani perusasioita muuta eli panosta yhteiseen toimintaan ja kilpailijoiden panosta omaan kehittymiseen. On hieman vaikea kuvitella että joku lajiyhteisöön kuuluva ei näitä osaisi arvostaa... vai onko se nyt vain tämä vyöasia mikä hiertää?

Se vyö on vaan ulkoinen tunnus siitä että on joskus jotain osannut ja sitten myöhemmin tehnyt työtä lajin hyväksi... vähän samaan tapaan kuin armeijassa on kaiken maailman plakaatteja ja itsenäisyyspäivänä halutaan pistää kaiken maailman prenikat rintaan. Ei suurin osa ihmisistä niitä prenikoita katso ylöspäin vaan sitä tehtyä työtä yhteisön hyväksi... olettaen tietenkin että on sen verran perehtynyt että tietää mitä pitää tehdä jotta saa vaikka jonkun kultaisen pinssin mitä kaupungit jakaa kun olet tarpeeksi pitkään ollut palkkalistoilla.

MODE: Viestejä siirretty Ice Cage -keskustelusta.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Vyöjärjestelmä helpottaa opettamista. Etenkin isoissa ryhmissä, joissa kaikki eivät tunne kaikkia ja ryhmän opettajatkin saattavat vaihdella.

Silloin on kätevämpää, kun näkee yhdellä silmäyksellä, kuka on suunnilleen milläkin tasolla, kun jakaa pareja tai pyytää näyttöparin opetukseen. Myös aloittelijoille selkeyttää asiaa, kun tietää onko neuvoja jakava tuntematon treenipari keltaisella vai ruskealla vyöllä.

Tämä tietenkin edellyttää, että kaikki suorittavat niitä vöitä edistyksensä mukaisesti.

Jos laji olisi vaikka yleisurheilu niin kyllä minä ainakin arvostaisin lajiaktiivien panosta yhteiseen toimintaan ja myös kilpailijoiden panosta omaan kehittymiseensä ja mahdollisesti sitä että edustavat suomea arvokisoissa.
Yleisurheilussa ei ole vyöongelmaa. Siellä ketään ei kiinnosta sun opit jos heität keihästä 50 metriä. Jos heität 80m niin kaikki kuuntelee korvat höröllä. Tässä on iso ero kamppailun vyölajeihin joissa asema yhteisössä ei ole suoraan verrannollinen tuloksiin. Vyölajeissa voit olla hierarkian ylimpänä ja toimia treeneissä senseinä vaikka osaamisesi olisi heikompaa kuin jollain jolla on paljon alhaisempi vyöarvo. Näin voi käydä jos vyöarvoja on hankittu muilla meriiteillä kuin ottelemalla. Surkuhupaisa tilanne kun mustavöinen sensei on taidollisesti huonompi kuin opettamansa oranssivöiset pikkujuniorit.

Viimeksi muokattu:
Yleisurheilussa ei ole vyöongelmaa. Siellä ketään ei kiinnosta sun opit jos heität keihästä 50 metriä. Jos heität 80m niin kaikki kuuntelee korvat höröllä. Tässä on iso ero kamppailun vyölajeihin joissa asema yhteisössä ei ole suoraan verrannollinen tuloksiin. Vyölajeissa voit olla hierarkian ylimpänä ja toimia treeneissä senseinä vaikka osaamisesi olisi heikompaa kuin jollain jolla on paljon alhaisempi vyöarvo. Näin voi käydä jos vyöarvoja on hankittu muilla meriiteillä kuin ottelemalla. Surkuhupaisa tilanne kun mustavöinen sensei on taidollisesti huonompi kuin opettamansa oranssivöiset pikkujuniorit.
Tämä pitää sisällään sen olettamuksen että pitäisi olla itse kova heittäjä jotta voi valmentaa kovia heittäjiä. Näinhän se ei ole eikä välttämättä edes niin että valmentajan on joskus pitänyt olla kova heittäjä. Riittää kun on valmentanut jonkun josta on tullut kova heittäjä.

Palaan taas tähän mistä oli jo aiemmin puhetta: Asiantuntevalla valmentajalla ei ole tarvetta näyttää opettaessaan itse jotain tekniikkaa "koska mulla on nyt tässä tää 5 danin mustavyö". Sen sijaan joku kilpailuiässä oleva nuori leijona voi sen valmentajan ohjeistaessa näyttää jotta kaikki näkevät malliksi hyvän suorituksen. Ihminen oppii näkemästään ja se on kamalan näköistä jos joku viisikymppinen sensei haluaa väkisin esitellä osaamistaan.

Eikö vöissä ole myös tarkoitus se että kilpailee samantasoisten kanssa? Varsinkin jos ja kun ei ole kyse ammattilaisottelusta. Siihen se toimisi, jotta on tasapuoliset ottelut. En siis ole itse perehtynyt näihin, mutta näin maalaisjärki sanoisi.

Muuten kyllä samaa mieltä, että egon boostailuun nuo vyöarvot on ihan turhia.
En tiedä miten nykyään mutta ei.
Eihän thaikussa tai nyrkkeilyssäkään ole vöitä.
Valmentajat pyrkii katsomaan saman tasoista.
Potkunyrkkeilyssä ainakin oli light contact kisoja jos haluaa kevyempää.

Eikö ne potkunyrkkeilyn vyöarvot ole peruja siitä kun toiminta oli karateliiton alaisuudessa 80-luvulla? Voin olla ihan väärässä mutta jostain mulla on jäänyt tämmöinen mielikuva.
En ole ikinä oikein tajunnut enkä ymmärtänyt vyöarvoja kun oma (hyvin vaatimaton) tausta on painista missä ensimmäiset kisat oli pari viikkoa ekojen treenien jälkeen. Karatea kokeilin vanhempana parin vuoden ajan enkä oikein tajunnut niitä vieläkään. Sinisiä ja ruskeita vöitä mitkä ei kykene tekemään kuperkeikkaa alkulämpöissä ja liikkuvuus niin huono ettei kykene tekemään kun osan tekniikoista. Niin ei auennut ainakaan siinä kontekstissa miten se vyö auttaa suunnittelemaan treenejä.

Potkunyrkkeilyssä korkeampiin vöihin vaatimuksena on VOK I -ohjaajakoulutus, jonka nimenomaisena aiheena on yksittäisen harjoituksen suunnittelu. Nähdäkseni tämä auttaa aika paljon treenien suunnitteluun.
Ihan pelleilyä noi vaatimukset.
Tuskin on suomen korkeimmalla vyöarvolla mitään ohjaajakoulutuksia takana eikä edes yhtään ottelua.
Tuskin edes treenannut koko lajia fulariaikojen jälkeen ja hyvin vähän silloinkin.
Ylipäätään rahastusta nuo koulutukset, siitähän näissä kyse.
Voisi kysyä kuka on tämän vaatimuksen keksinyt ja kuka järjestää näitä koulutuksia.

Ihan pelleilyä noi vaatimukset.
Tuskin on suomen korkeimmalla vyöarvolla mitään ohjaajakoulutuksia takana eikä edes yhtään ottelua.
Tuskin edes treenannut koko lajia fulariaikojen jälkeen ja hyvin vähän silloinkin.
Ylipäätään rahastusta nuo koulutukset, siitähän näissä kyse.
Voisi kysyä kuka on tämän vaatimuksen keksinyt ja kuka järjestää näitä koulutuksia.
Meinaatko oikeasti että Petterillä ei ole ottelu taustaa.. 🙄

Back
Ylös Bottom