Itse en tätä rahastusjuttua oikein ymmärrä. Maksetaanhan treenaamisesta muutenkin. Onko sillä nyt suurta eroa että peruskurssi on 90€ ja keltaisen vyön koe 20€ tai että peruskurssi on 110€ eikä vyökoetta ole? Yleisesti vyökoemaksut ovat varsin pieni osuus harrastuskustannuksista verrattuna treenimaksuihin, varusteisiin ja leireihin. Missä vaiheessa se muuttuu rahastukseksi ja millä perusteella? Osaatteko nimetä jonkun lajin, organisaation tai seuran, jossa vyökokeet muodostaisivat merkittävän kuluerän verrattuna muuhun treenaamiseen?
Eipä sillä ole merkitystä tosiaan maksaako suoraan 110€ ja ensin 90€ alkeiskurssista ja graduoinnista keltaiselle 20€.. Joskus olen maksanut 50€ jostain jujutsu leiristä(ei siis Bjj). Mutta ei kamppailulajit/itsepuolustuslajit suurimmaksi osaksi ole hinnalla kirotut. Omasta mielestä esim: jos haluaa lukkopainia/bjj harrastaa, niin mma shortsit, hammassuojat ja mahdollisesti bjj puvun setin saa 200euron molemmilla puolilla, niin se ei ole kallista. ja suurimmaksi osaksi treenaminen maksaa Sw/bjj touhuissa 250€-650€ vuoden harjoittelu, niin ei ole hinnan kirous.
Villein huhu minkä olen kuullut, että jostain korealaisesta lajista muistaakseni hapkido on saanut maksaa n.1000€ graduoinnista kun daneja laitetaan vyöhön..