🍗 Carnivore dieetti

Meta title: 💥 Carnivore-dieetti – äärimmäinen lihalinjaus joka lupaa suoraviivaisen energian ja vähäiset hömpät

Meta description: Keskustelua täyslihapainotteisesta dieetistä, vaikutuksista, hyödyistä ja riskeistä – miten kroppa reagoi, ja toimiiko tämä oikeasti?**

Olen valmis antamaan muutaman vuoden elämästäni nauttiakseni kunnolla ja ollakseni fyysiseltä kunnolta ja fysiikalta eliittiä valtaväestön joukossa. Silti en kyllä usko että liha lyhentää elämää terveyshenkisessä elintavassa, eikä siitä ole näyttöjäkään. Päinvastoin hong kongissa on maailman pitkäikäisin populaatio ja korkein lihan kulutus. Lihan, kananmunien ja juuston syönti suojaa sarkopenialta, aivojen rappeutumise ja pitää luusto kunnossa.

Kuuskymppisenä jos oon tässä kunnossa se on ihan ok. En halua näyttää Dr. Gregeriltä ja elää 100v.

View: https://www.instagram.com/reel/DK3TH8jJROW/?igsh=d2R0OGNoeWh3Z2o4

Australia on kans top 5 pitkäikäisin kansa ja yks korkeimpia lihankulutuksia.

Blue zoneissakin syödään todellisuudessa paljon eläinkunnan tuotteita.

Nää on just niitä asiayhteyksiä millä ei ole mitään merkitystä kun syy-yhteys on erittäin heikko.

Syy-yhteys on myös tutkimuksissa heikko. Onneksi itse pystyy samaan melko tarkkaa dataa omaa kehoa ja veriarvoja seuraamalla. Käyn ottamassa CAC scoren vielä jos löydän hyvään hintaan.

Syy-yhteys on myös tutkimuksissa heikko. Onneksi itse pystyy samaan melko tarkkaa dataa omaa kehoa ja veriarvoja seuraamalla. Käyn ottamassa CAC scoren vielä jos löydän hyvään hintaan.

Verikokeista ei kuitenkaan saa tietoa paljonko verisuonten seinämissä mäskiä. Itselläni ei mitään hajua. Olisi mielenkiintoista tietää, mutta myös pelottavaa sillä minulla varmasti on kalkkeumaa tähän ikään, perintötekijöihin ja elämäntapoihin mitä tullut harrastettua. Muuta ei voi kun yrittää hidastaa jatkossa kalkkeumaa.

Verikokeista ei kuitenkaan saa tietoa paljonko verisuonten seinämissä mäskiä. Itselläni ei mitään hajua. Olisi mielenkiintoista tietää, mutta myös pelottavaa sillä minulla varmasti on kalkkeumaa tähän ikään, perintötekijöihin ja elämäntapoihin mitä tullut harrastettua. Muuta ei voi kun yrittää hidastaa jatkossa kalkkeumaa.

Sen takia otan CAC scoren. Katoin että vaan 127€ Thaimaassa.

Luulen, että olen jo tähän ikään mennessä (43v) hankkinut verisuoniin tuntuvaa kavennusta rasvaisella ruokavaliolla ja elintavoilla. Minusta on tullut aika hidasliikkeinen ukko, eikä kunto millään nouse siihen mikä se oli alle kolmekymppisenä, vaikka mitä tekisi. Ei voi kuin yrittää pistää stopin negatiiviselle kehitykselle.

Tuokin probleema on tulevaisuudessa varakkaille hoidettavissa kerta operaatiolla geenejä manipuloimalla. Geenimanipuloidaan esim. PCSK9 geeni kokonaan pois pelistä. LDL laski 60-70 % loppu elämäksi ilman mitään lääkkeiden syöntiä. Eli Lilly yhtiö maksoi juuri 1,3 miljardia dollaria ostaakseen firman mikä kehittää tuota kyseistä asiaa.

Tänne myös Nortonin 10min tiivistys LMHR kokeesta. Totuus on se että vaikka olet täysin terve, kireässä kunnossa, verensokerit hyvät, triglyt hyvät, ja kaikki kohdallaan. Niin jos sulla on LDL ja samalla ApoB todella härskisti koholla niin kehität plakkia verisuoniin kiihtyneellä tahdilla verrattuna siihen että olisit yhtä terve muuten ja sulla olisi matala ApoB.

View: https://youtu.be/A2hvausg9dg?si=AjYmDmmgk9EvmIuJ

Tänne myös Nortonin 10min tiivistys LMHR kokeesta. Totuus on se että vaikka olet täysin terve, kireässä kunnossa, verensokerit hyvät, triglyt hyvät, ja kaikki kohdallaan. Niin jos sulla on LDL ja samalla ApoB todella härskisti koholla niin kehität plakkia verisuoniin kiihtyneellä tahdilla verrattuna siihen että olisit yhtä terve muuten ja sulla olisi matala ApoB.

View: https://youtu.be/A2hvausg9dg?si=AjYmDmmgk9EvmIuJ

Joo geenien merkitystä ei kannata aliarvioida. Sydänsairaudet on pääosin hyvin geeneistä riippuvia. Suomessahan itä-suomalaisilla on huomattavasti isompi riski sydänsairauksille kuin lännessä ja eroavat geeneiltään keskenään enemmän kuin britit ja saksalaiset. Omat geenit jakautuu pääosin Suomi, Ruotsi ja Tanska eikä suvussa ole tietääkseni kenelläkään sydäntauteja.

Genetic Factors and Heart Disease:
  • Not a single gene:
    Heart disease isn't caused by a single gene mutation, but rather by a combination of genetic variations that can interact with lifestyle factors.

• Increased risk:
    Certain genes can increase the likelihood of developing heart disease risk factors like high blood pressure, high cholesterol, or specific heart conditions.

• Influence on cardiovascular system:
    Genes influence everything from blood vessel structure to how the heart cells communicate, impacting overall heart health.
2. Types of Inherited Heart Conditions:
  • Familial Hypercholesterolemia:
    A genetic disorder causing very high cholesterol levels, increasing the risk of coronary artery disease and heart attacks.

• Arrhythmias:
    Certain irregular heart rhythms, like Brugada syndrome, can be inherited.

• Cardiomyopathies:
    Diseases affecting the heart muscle, such as dilated cardiomyopathy, can be inherited.

• Coronary Artery Disease (CAD):
    While lifestyle factors play a significant role in CAD, genetic predisposition can increase the risk.

• Marfan Syndrome:
    Affects connective tissue and can lead to heart problems like enlarged blood vessels and valve issues.
3. Family History and Risk:
  • Cascade testing:
    When a family member is diagnosed with an inherited heart condition, relatives are often encouraged to get tested to assess their own risk.

• Increased risk:
    Having a family history of heart disease can significantly increase your risk of developing the condition.

Joo geenien merkitystä ei kannata aliarvioida. Sydänsairaudet on pääosin hyvin geeneistä riippuvia. Suomessahan itä-suomalaisilla on huomattavasti isompi riski sydänsairauksille kuin lännessä ja eroavat geeneiltään keskenään enemmän kuin britit ja saksalaiset.

Geenien merkitys massiivinen. Itsellä molemmat vanhemmat ties kuinka monessa sukupolvessa Pohjois-Karjalasta. Minun kannattaa suhtautua vielä isommalla vakavuudella verisuoniasioihin.

Kaikki muut perushommat kunnossa, sokerit, paineet jne. Ja lisäksi vielä ApoB mielellään alhaalla.

Kokeilin kuukauden Rosuvastatin 20 mg lekurin suosituksesta. Tulokset testin jälkeen LDL 3.7 --> 1.6, HDL 1.7 ja triglyt 0.6.

Itellä menny Ezetimibe 10 mg about vuoden. Harkitsen lisäksi statiinin mikroannosta. Esimerkiksi 5mg Rosuvastatin. Sillä olen varma että mulla on jo kalkkeumaa jonkin verrankin. HDL ollut aina minimin pinnassa 1. LDL ollut ihan ok 2,5 pinnassa. Viimeksi oli kyllä 3. ApoA 0,97 ja ApoB 0,97. ApoB ois mielellään maksimissaan 0,9 ja ApoA ois mielellään yli 1,2. Niiden suhde ApoB/ApoA ois mielellään alle 0,75. Mulla se on 1.

Sitten low carb, mutta ei keto, ruokavalio
Liikuntaa paljon, punttia ja aerobista
Lisäravinteita;
Kalaöljy 3g omega-3:a yhteensä. Eli kunnon reilu annos TG-muodossa olevaa kalaöljyä.
D-vitsku + K2 MK7 vähintään 200ug
Monia muitakin verisuonistolle hyödyllisiä

Tosta keto tutkimuksesta tulee mieleen että nyt kun karppaus ollu trendinä jo vajaa 20v niin kyllä varmasti on monia tapauksia missä huonosti toteutettu ketogeeninen yhdistettynä geneettisiin riskitekijöihin on aiheuttanut kiihtyneen kalkkeuman kehityksen. Itse esimerkiksi jos uskoisin vaan että keto suojaa kalkkeumalta ja anna mennä vaan kolesterolit viturallaan niin ton keto tutkimuksen mukaan se on suonet tukkoon turbo vauhtia.

Itellä menny Ezetimibe 10 mg about vuoden. Harkitsen lisäksi statiinin mikroannosta. Esimerkiksi 5mg Rosuvastatin. Sillä olen varma että mulla on jo kalkkeumaa jonkin verrankin. HDL ollut aina minimin pinnassa 1. LDL ollut ihan ok 2,5 pinnassa. Viimeksi oli kyllä 3. ApoA 0,97 ja ApoB 0,97. ApoB ois mielellään maksimissaan 0,9 ja ApoA ois mielellään yli 1,2. Niiden suhde ApoB/ApoA ois mielellään alle 0,75. Mulla se on 1.

Sitten low carb, mutta ei keto, ruokavalio
Liikuntaa paljon, punttia ja aerobista
Lisäravinteita;
Kalaöljy 3g omega-3:a yhteensä. Eli kunnon reilu annos TG-muodossa olevaa kalaöljyä.
D-vitsku + K2 MK7 vähintään 200ug
Monia muitakin verisuonistolle hyödyllisiä

Tosta keto tutkimuksesta tulee mieleen että nyt kun karppaus ollu trendinä jo vajaa 20v niin kyllä varmasti on monia tapauksia missä huonosti toteutettu ketogeeninen yhdistettynä geneettisiin riskitekijöihin on aiheuttanut kiihtyneen kalkkeuman kehityksen. Itse esimerkiksi jos uskoisin vaan että keto suojaa kalkkeumalta ja anna mennä vaan kolesterolit viturallaan niin ton keto tutkimuksen mukaan se on suonet tukkoon turbo vauhtia.
Low carb niin missä pyörii hiilarit?

Back
Ylös Bottom