Niin tai laajenna siis, olettaen että ei ole tullut suoraa ohjetta "ei naista" tai "ei ählämiä". Mä näen tossa DEI:ssä samat piireet kuin feminismissä, eli se mitä sillä pyrittiin hakemaan vs mihin se överinä menee. Esimerkiksi tuo möykkysen linkki jossa firma on päättänyt että 50% ON OLTAVA NAISIA.
Laajentaa vain sillä oletuksella, että rekryävä taho on päättänyt rajata täysin jonkun ryhmän ulos, mutta käytännössä toimii päinvastoin. Otetaan esimerkiksi vaikka, että paikkaan hakee henkilöitä ryhmistä A, B ja C. Sanotaan, että laitoksen työntekijöistä C on voimakkaimmin aliedustettuna. DEI vaatii, että tässä tilanteessa valinta on pakko tehdä ryhmästä C. Tällöin rekry siis supistuu vain ja ainoastaan tuohon yhteen ryhmään. Koska hyvin usein kaikissa ryhmissä ei ole saman vertaa hakijoita, jonka takia hyvin usein firmojen henkilöstö noudattaa jossain määrin hakijoiden suhteellisia osuuksia, niin tässä tilanteessa hakijoita ryhmästä C on luultavasti huomattavan paljon vähemmän, kuin A:n tai B:n. Esim. jos metallipajaan hakee miehiä ja naisia suhteessa 90/10, niin hyvin todennäköisesti metallipajan henkilöstön sukupuolijakauma on lähempänä 90/10:ntä, kuin 50/50. Eli DEIn seurauksena rekry kohdistuu vain yhteen ryhmään kolmesta, joka todennäköisesti, mutta ei välttämättä, on vielä kaikista pienin, eli rajaa rekryn suorilta esim. 10 %:iin hakijoista, eli ei todellakaan laajenna sitä.
Niin tai laajenna siis, olettaen että ei ole tullut suoraa ohjetta "ei naista" tai "ei ählämiä". Mä näen tossa DEI:ssä samat piireet kuin feminismissä, eli se mitä sillä pyrittiin hakemaan vs mihin se överinä menee. Esimerkiksi tuo möykkysen linkki jossa firma on päättänyt että 50% ON OLTAVA NAISIA.
Oma kokemus taas yritysmaailmasta että tuttavani, täällä pakkiksellakin kymmenen vuotta sitten kirjoitellut nainen jolla oli rautainen kokemus ja täysin alaan liittyvä koulutus, haki hommiin silloiselle työpaikalleni ja silloinen pomo täysin sovinistina torppasi ajatuksenkaan että nainen menisi siihen duuniin (kun on aina ollut miehiä) ja hetken päästä siihen ilmestyikin erään tehtaassa työskentelevän henkilön poika joka teki ihan paskaa duunia.
Mä olen aina sanonut että kiintiöt kaikessa on ihan absurdi käsitys ihan vain kiintiön vuoksi (esimerkiksi yritysten johtokunnassa). Mutta kaiken järjen mukaan tässä tilanteessa olisi ollut PAREMPI vaihtoehto tuo nainen vaikka se sovinisti pomoa selkeästi pelottikin.
Ongelmanahan tässä on se, että rekrytoiva henkilö tekee työnsä huonosti. Tämä on ongelma, mutta vaikea nähdä, miten se korjautuisi lainsäädännöllä. Jos henkilö, joka tekee täysin idioottimaisia rekrypäätöksiä, pakotetaan vain tekemään täysin idioottimainen päätöksensä eri ryhmästä, niin lopputlos tuskin ihan hirvittävästi paranee. Jos otetaan tämä mainitsemasi esimerkki. Eli hakijoina oli (luultavasti) päteviä miehiä, epäpäteviä miehiä, päteviä naisia ja epäpäteviä naisia, ja tämä johtaja sitten sovinistina torppasi suoraan epäpätevät naiset ja pätevät naiset, koska ovat naisia ja sen jälkeen valitsi jäljelle jääneistä pätevistä ja epäpätevistä miehistä epäpätevän, koska se oli jonkun kaverin poika. Nyt jos DEI olisikin pakottanut, että hänen täytyy tehdä ensimmäinen rajaus niin, että pätevät miehet ja epäpätevät miehet suljetaan ulos, koska ovat miehiä, niin olisiko hän valkannut pätevän naisen, vai jonkun epäpätevän naisen? Tietysti jonkun tuttunsa epäpätevän tyttären, tai voitko selittää, miten tilanne ei olisi DEI-maailmassa mennyt näin? Jos ongelma on huono päätöksentekoprosessi (valitse kaveri, älä pätevää), niin ei se korjaannu sillä, että karsitaan hakijajoukko eri tavalla, johon sitten sovelletaan sitä samaa huonoa päätöksentekoprosessia (valitse kaveri, älä pätevää).
muoks : eli lyhyesti mun mielestä DEI ajatuksena voisi toimia esim täysin nimettöminä rekryinä jolloin paras palkattaisiin. Ja kun "voittaja" kutsutaan haastatteluun niin siitä ei pakiteta siksi että sukupuoli tai ihonväri on X ja/tai Y. Ei niin että on pakko täyttää jokin kiintiö johon jotkut ovat lähteneet.
MUOKS2 : ja itse Donaldiin. Hän on USA presidentti, mun mielestä hänellä ei ole mitään sanottavaa muiden maiden yhtään mihinkään. Jos TESLA ilmoittaa suomalaiselle alihankkijalle että hei ei tykätä ku teil on suomessa liikaa naisia insinööreinä, niin se on TESLAN asia, mutta että vieraan vallan sekopää alkaa määrittämään meidän maan politiikkaa, on se sitten väärin tai oikein niin ei jatkoon.
Näin se varmasti pidemmässä juoksussa meneekin ilman lainsäädäntöä. Koska jos on firma A, joka tekee huonoja rekrypäätöksiä perustuen esim. ihonväriin ja firma B, joka tekee hyviä rekrypäätöksiä, koska eivät anna ihonvärin vaikuttaa, niin lopulta firma B vie A:n markkinaosuuden ja B:n rekrytointitavasta tulee standardi. Toki tässä menee jonkun aikaa, mutta näinhän on jo nyt käytännössä käynyt monissa länsimaissa verrattuna tilanteeseen, mikä oli ajat sitten. Esimerkiksi yliopiston pääsykokeet ovat täysin sokeita ihonvärin, sukupuolen, ymv. muun suhteen (joskin DEI-politiikkahan vaatii tähän muutosta, ja jenkkilässä näin jopa tehnyt), jonka seurauksena opiskelijoiden sukupuolijakauma on muuttunut vaikkapa Suomessa todella rajusti ja tämä näkyy sitten rekryissä. Toki tapahtuu viiveellä, koska vaikka 50-vuotiaiden työntekijöiden sukupuolijakauma edustaa sitä, mikä oli alan opiskelijoiden jakauma 30v sitten, ei sitä, mitä se on nyt.
Donaldin tilanteesta pitkälti samaa mieltä. Niin perseestä, kuin DEI on, niin ei kuulu Yhdysvaltain hallinnolle määrittää tätä politiikkaa muille. Toki kauppakumppanit saa halutessaan valita.