Penkki jumittaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kiwes
  • Aloitettu Aloitettu
Moro! oon tässä kohta 8vk treenannu perus bodaus ohjelmaa jossa on kaikki isot moninivel liikkeet mukan penkki,mave,kyykky, + apuliikkeett 3 x 8-10 seteillä. progressio on mennyt ihan mukavasti eteenpäin mutta nyt tuntuu että penkissä tullut seinä vastaan.. ei vaan millään meinaa mennä eteenpäin. Kaveri salilla ehdotti että ottaisin jonku neljänviikon piikkauksen penkkiin mutta miten se käytännössä toimii? en ole ennen sellaista tehnyt, mutta käsitykseni mukaan siinä aloitetaan x% ja noustaan sitä mukaan viikko kerralla kohti maksimia. olisiko täällä jollain jotain hyvää konstia tähän?

Penkki nyt yleensä on semmoinen liike, jossa se raja tulee nopeampaa vastaan. Ota 8-6-4-2-1. Tosin 4 viikkoa on mun mielestä vähän lyhyt ja ottaisin ite. 8-8-6-6-4-4-3-3-1.
Jos 8vko on treenitaustaa, niin eikö se 4 vko piikkaus olisi ihan sopiva. Kuntopohja on kuitenkin tuota taustaa vasten aika ohut, kokeneemmalla peruskunto pitemmän piikkauksen toki.

Sitä suuremmalla syyllä pidempää piikkausta jos ja kun taustaa on vähemmän.
Hmm. Mihin tuo ohje perustuu? Hermostollisen irtiottokyvyn kehittämiseen? Lyhyt peruskausi ei tuota paljon perusvoimaa jota piikkailla.

Tuolla periaatteellahan äärimmäisyyteen vietynä aloittelijan pitäisi vaan piikata ilman perusvoiman tekemistä.

Hmm. Mihin tuo ohje perustuu? Lyhyt peruskausi ei tuota paljon perusvoimaa jota piikkailla.

Tuolla periaatteellahan äärimmäisyyteen vietynä aloittelijan pitäisi vaan piikata ilman perusvoiman tekemistä.
Liian nopealla piikkauksella tommoinen aloittelija ei tee mitään muuta kuin riko tekniikkaa. Pidempi esim 8-12 viikkoinen hermottaa paljon paremmin ja siinä on tasaista suorittamista. Mutta tässä tapauksessa aivan turhaa alkaa ryssimään sitä perustekemistä millään piikkauksella, mutta jos nyt on pakko, niin sitten pidempi kuten tossa laitoin.

Liian nopealla piikkauksella tommoinen aloittelija ei tee mitään muuta kuin riko tekniikkaa. Pidempi esim 8-12 viikkoinen hermottaa paljon paremmin ja siinä on tasaista suorittamista. Mutta tässä tapauksessa aivan turhaa alkaa ryssimään sitä perustekemistä millään piikkauksella, mutta jos nyt on pakko, niin sitten pidempi kuten tossa laitoin.
Ok.

Pieni kevennys ja ylirautaherättelyt ennen työsarjoja voisi olla kysyjän tapauksessa hyvä apu.

Penkki on vähän sellainen, että siinä ei soisi kovinkaan usein runnovan alempia toistoja, vaan tasaisesti siellä 6-10 alueella, jossa teknisesti pystyy suorittamaan ja ajan kanssa voimantuotto adaptoituu tehokkaasti sille tekniikalle. Liian aikaisin kun aletaan nosteleen lyhyitä sarjoja, yksinkertainen fakta on se, että se tekniikka niissä on sitten aivan eri mitä työsarjoissa perustekemisessä. Penkki kyllä nousee jos sinne laitetaan pidemmän ajan painoprogressio ja tarkkaillaan heikkoa kohtaa ja sen mukaan tehdään ohjelmaan apuliikkeille omat lisät.

Voimantuoton osalta penkkiä ei kamalasti tartte hinkata jos sinne laitetaan epäsuoraa rasitusta tuova toinen punnerruspäivä ojentajille. 2-4 sarjaa penkkiä ohjelmalla viikossa ja 2-4 sarjaa apuliikettä toisessa treenissä. Sitten aina penkin jälkeen tehdään lihasmassaa boostaavat harjoitteet.

Voimantuoton osalta penkkiä ei kamalasti tartte hinkata jos sinne laitetaan epäsuoraa rasitusta tuova toinen punnerruspäivä ojentajille. 2-4 sarjaa penkkiä ohjelmalla viikossa ja 2-4 sarjaa apuliikettä toisessa treenissä. Sitten aina penkin jälkeen tehdään lihasmassaa boostaavat harjoitteet.
Suosittelit tätä samaa jossain vanhassa viestissä, ja mulla nytkähti penkki eteenpäin hemmetin pitkän tasanteen jälkeen juuri tällä tyylillä. 2 sarjaa normipenaa ja 2 kapeaa viikossa. Ihmetys oli suuri, kun lähti noin pienellä pääliikkeen sarjamäärällä kehittymään.

Eipä tuossa Miken ehdotuksessa 8-8-6-6-4-4-3-3-1 edes varsinaista hermostollista treeniä oli ku muutama viimenen. Sinänsä siis sopii alottelijalle ihan hyvin sen maksimin hakuun. Enempi sitten on kiinni siitä, jaksaako paahtaa kaheksan nousujohteista viikkoa putkeen. Kevennettyjen treenien kanssa toi vois mennä: 8-8-6-kevyt-6-4-3-kevyt-1-1. Ylirautaherättelyt sopii kyllä suht aloittelijallekin, kunhan ovat helppoja ja teknisesti hyviä. Käytännössä ykkönen pari semmosella raudalla, millä menis 3-4 toistoa.

Kiitos kaikista vastauksista! siis kokonaisuudessaan mulla on salitaustaa nyt vuoden verran. sen aikana olen tehnyt suurimmaksi osaksi bodauspainotteisia ohjelmia noin 3kk per ohjelma. lukuunottamatta voima ohjelmaa joka kesti 14vk. Eli olisiko tässä vaiheessa kannattavaa koittaa miken ehdottamaa 8-6-4-2-1 jakamalla sen vaikka 5 viikkoon seuraavalla tavalla: 1 vk: 3x8 (65%ORM) 2vk: 3x6 (75%ORM) 3vk: 3x4 (85%ORM) 4vk: 3x2 (90%ORM) 5vk: 1 (100%ORM) ? jos lisäksi ottais vielä vaikka jalkapäivään dipit lisäpainoilla max 3x 5? tai lattiapenkkiä?

Kiitos kaikista vastauksista! siis kokonaisuudessaan mulla on salitaustaa nyt vuoden verran. sen aikana olen tehnyt suurimmaksi osaksi bodauspainotteisia ohjelmia noin 3kk per ohjelma. lukuunottamatta voima ohjelmaa joka kesti 14vk. Eli olisiko tässä vaiheessa kannattavaa koittaa miken ehdottamaa 8-6-4-2-1 jakamalla sen vaikka 5 viikkoon seuraavalla tavalla: 1 vk: 3x8 (65%ORM) 2vk: 3x6 (75%ORM) 3vk: 3x4 (85%ORM) 4vk: 3x2 (90%ORM) 5vk: 1 (100%ORM) ? jos lisäksi ottais vielä vaikka jalkapäivään dipit lisäpainoilla max 3x 5? tai lattiapenkkiä?
Apuliikkeet penkkiä varten kannattaa ehdottomasti valita saman suunnan punnerruksista. Lattiapenkki/kapea penkki/lankkupenkki.

Miten tekisitte vastaavassa tilanteessa? Oon tehnyt nyt penkissä 5x5 ohjelmaa eli aina kun menee tuo 5x5 niin painoa lisää, tuota tein 80 kiloon asti jonka jälkeen voimapiikkaus 85kg 4x4. Tuon 85kg kanssa on nyt vaan ruvennut jumittamaan ja oon tainnut tehdä tuon 4 kertaa eikä ole tullut kun päivästä riippuen 1x4 tai 2x4 ja loput kolmosia. Miten tuosta kannattaisi lähteä jatkamaan että pääsisi tuon painon yli? Seuraava olisi 3x3 90 kg jonka jälkeen maksimi kokeilu. Salitreeniä itselläni nyt ei ole takana kuin 2 ja puol kuukautta mutta ärsyttää toi samoissa painoissa junnaaminen kun on niin lähellä ohjelman päättymistä/tavoitetta.

Pakko itsekkin kysyä taas apua kun tuo penkkipunnerrus ei kulje, ei sitten millään. Mulla oli 4 vuotta sitten kun aloitin käymään salilla penkki 65kg, se nous 8 kuukaudessa 95 kiloon ja kehonpaino oli silloin 79kg. Nytten yli 3 vuotta myöhemmin 86 kiloisena penkkaan saman 95 kiloa ja olen koko tämän ajan yrittänyt panostaa penkkiin ja nostaa sitä kaikella mahdollisella. Olen hionut vuosien saatossa tekniikan "täydelliseksi" voimanosto penkiksi, olen kokeillut normi suoria sarjoja kaikilla toistoalueilla 1-20, sarjamääriä viikossa 1-9, pyramidia, reverse pyramidia, piikkausta, tehnyt failureen, jättänyt monta toistoa vajaaksi sarjoja, tehnyt kaikkia oteleveyksiä, nopeuspenkkiä, käsipainopenkkiä, tehnyt penkin omana päivänä ja ensimmäisenä liikkeenä ja aivan kaikkea mitä mieleen juolahtaa. Ei nouse, ei millään. Kerran olen saanut penkattua 100kg. Tohon 85-90 kiloon se tippuu heti jos oon tekemättä penkkiä yli viikon ja ihan sama kuinka kauan olen tekemättä niin siihen se jää ja sen 5-10 kiloa siihen saa lisää, en ole millään treeni tyylillä huomannut mitään eroa kehityksessä. Ainut millon huomasin että penkki nousi hyvin oli tauon jälkeen kun tein jotain 2x6 sarjaa viikkoon ja jätin joku 4-5 toistoa varastoon ja en treenannut muuten ollenkaan. Yksi jännä huomio on myös penkissä se että jos tekisin vaikka 3 sarjaa failureen niin kolmannella sarjalla tulee eniten toistoja. Kokoa taas rintalihakset on kasvanut hyvin. Kaikissa muissa liikkeissä luonnollisesti toistomäärät tippuu koko ajan. Pystypunnerrus ja kaikki punnerrusliikkeet aivan surkeita myös. Pystypunnerrus ykkönenkin oli alkuun joku 45 kiloa ja nous ekana vuonna johonkin 55 kiloon ja siihen jämähti moneksi vuodeksi kunnes nyt sain siihen 15 kiloa lisää yhtäkkiä lyhyessä ajassa kun treenasin olkapäät omana päivänä ja tein 1 sarjan pystypunnerrusta tangolla, 1 sarjan smithissä, 1 sarjan vipunostoja ja thats it. Ojentajat mulla taitaa olla tosi heikot kun ranskalaisessa punnerruksessa saan 25 kilolla 8 toistoa. Teen penkkiä keskisormet merkeillä ja sillä otteella mulla on tosi räjähtävä penkki, kapealla taas vauhti pysyy koko matkan samana oli painoa miten vähän hyvänsä, ei mitään räjähtävyyttä. Treenasin tuossa melkein 3 vuotta pelkkää yläkroppaa, en tehnyt jaloille mitään, en yhtään sarjaa maastavetoa enkä mitään ja mikä oli tulos kun testasin jalkojen voimatasot kun alotin treenaamaan niitä taas? Tulos oli että punnerrusliikkeiden voima pysynyt samana mutta maastaveto ykkönen noussut 20 kiloa tekemättä yhtään mitään melkein 3 vuoteen. :D
Voiko olla mahdollista että on niin paskat geenit punnerrusliikkeisiin että mitään ei ole tehtävissä? Syliväli mulla on 182cm ja pituus 168cm.

@Aloittelija98 Ota ykkönen aina ennen pidempiä sarjoja, mutta pidä se aika helppona. Sitten 10kg pois ja RIR2- tiukkuudella sarja. 5kg pois ja sama. Ja vielä kerran. Kaksi penkkiä viikossa vähintään, joista kaksi on sillä parhaalla leveydellä. Keskimmäinen treeni kämmenen kapeammalla. Sillä 3*6 RIR2.

Tällai se maksimi sieltä löytyy muutamassa viikossa. Joka kolmas viikko kevyempänä ja silloin sarjavara 3-4 toistoa. Peruskaudella paljon monipuolisempaa toistoaluetta. "5x5 ja lisää, ku menee" ei ole ohjelma.

@Skee Parempi ohjelmointi treeneille, jos meinaa olla noin hankalaa. Olis se sieltä jo kehittynyt kohtuudella, jos olis ns. normaalia se touhu. Veto sulla on noussut sen kehonpainon myötä. Sekin olis reilusti parempi hyvällä treenillä. Jotakin muuta se kaipaa.
-Nimimerkki 33v voimanostovalmennusta takana ja joka tyypille omanlainen ohjelma.

@Aloittelija98 Ota ykkönen aina ennen pidempiä sarjoja, mutta pidä se aika helppona. Sitten 10kg pois ja RIR2- tiukkuudella sarja. 5kg pois ja sama. Ja vielä kerran. Kaksi penkkiä viikossa vähintään, joista kaksi on sillä parhaalla leveydellä. Keskimmäinen treeni kämmenen kapeammalla. Sillä 3*6 RIR2.

Tällai se maksimi sieltä löytyy muutamassa viikossa. Joka kolmas viikko kevyempänä ja silloin sarjavara 3-4 toistoa. Peruskaudella paljon monipuolisempaa toistoaluetta. "5x5 ja lisää, ku menee" ei ole ohjelma.

@Skee Parempi ohjelmointi treeneille, jos meinaa olla noin hankalaa. Olis se sieltä jo kehittynyt kohtuudella, jos olis ns. normaalia se touhu. Veto sulla on noussut sen kehonpainon myötä. Sekin olis reilusti parempi hyvällä treenillä. Jotakin muuta se kaipaa.
-Nimimerkki 33v voimanostovalmennusta takana ja joka tyypille omanlainen ohjelma.
Kiitos vastauksesta jto! Kannattako tuo helpohko ykkönen ottaa siis joka treeniin ja sen jälkeen 10kg pois ja sillä niin monta toistoa kun menee sillai että jää pari reserviin?

Jep! Jouduin treenaamaan kotona tässä 2.5 vuotta ja mulla on vain 80kg asti painoja niin jäi kyykyt ja vedot sen takia tekemättä. Lisäksi minulla on pääharrastuksena skeittaus mitä tulee harrastettua sen 10-20 tuntia viikossa ja siellä pitää olla jalat iskussa niin täytyy aika pienellä voluumilla mennä jalkojen suhteen. Ne ei tosiaan oo ollut ongelma kun ne kehittyy hyvin teki niille mitä tahansa tai oli tekemättä. Maastaveto on tosiaan jossain 190kg pinnassa, takakyykky atg jotain 130kg, etukyykky atg jotain 120kg ja lähtee tosiaan nousemaan hyvin ihan kevyellä parilla sarjalla viikossa. Kyykyissä en oo tehnyt ikinä kun ihan pari kevyttä sarjaa viikossa paitsi nytten tehnyt niissä 3x3 progressiolla. Maastavetoo oon treenannut vähän kovempaa. Penkissä on aina ollut progressio ja tehnyt yhtä ohjelmaa sen 3vk-2kk kerrallaan. Tein nyt testimielessä kovimman voimaohjelman mitä olen tehnyt jossa on penkkiä 3 kertaa viikkoon että nousisko sillä tulos. Tätä ennen bodailin pari kuukautta matalalla voluumilla, tein rinnan ja ojentajat kerran viikkoon näin:

Penkkipunnerrus leveä ote 1x MAX Viikko 1: 70% Viikko 2: 75% Viikko 3: 80%
Penkkipunnerrus kapea ote 1x MAX Viikko 1: 70% Viikko 2: 75% Viikko 3: 80%
Penkkipunnerrus käsipainoilla 1x MAX Viikko 1: 70% Viikko 2: 75% Viikko 3: 80%
Ranskalainen punnerrus 1x MAX | Viikko 1: 70% Viikko 2: 75% Viikko 3: 80%

Välillä otin yhden hyvän ykkösen penkissä ennen sarjoja jollain 90-95%.

1x MAX = 1 Toistoa vaille niin monta kun tulee. Kaikki liikkeet hitaalla negatiivisella vaiheella ja lihas koko sarjan ajan jännityksessä.

A

Takakyykky 3x3 | Viikko 1: 72.5%, Viikko 2: 77.5%, Viikko 3: 82.5%
Leuanveto myötäotäote leveä 1x MAX
Leuanveto vastaote kapea 1x MAX
Penkkipunnerrus leveä ote 3x3 | Viikko 1: 82.5%, Viikko 2: 87.5%, Viikko 3: 92.5%
Jalkojennosto penkissä 1x MAX
Voimapyörä 1x MAX

B

Etukyykky 3x3 | Viikko 1: 72.5%, Viikko 2: 77.5%, Viikko 3: 82.5%
Leuanveto myötäote leveä 1x MAX
Penkkipunnerrus käsipainoilla 2x MAX | Viikko 1: 70%, Viikko 2: 75%, Viikko 3:80%
Pystypunnerrus smith 1x MAX | Viikko 1: 70%, Viikko 2: 75%, Viikko 3: 80%
Lankku lisäpainolla 1x MAX
Voimapyörä 1x MAX

C

Maastaveto 3x3 | Viikko 1: 70%, Viikko 2: 75%, Viikko 3: 80%
Leuanveto myötäote leveä 1x MAX
Penkkipunnerrus kapea ote 3x3 | Viikko 1: 82.5%, Viikko 2: 87.5%, Viikko 3: 92.5%
Sivutaivutus käsipainoilla 1x MAX
Voimapyörä 1x MAX

MAX = 1 Toistoa vaille niin monta kun tulee. Kaikki toistot räjähtävästi.

Täytyy kyllä harkita ehdottomasti sinun valmennusta kun rahatilanne sallii, jos keksisit jotain tohon penkkiin avuksi. :) Kiitos vastauksesta!

@Aloittelija98 Ainakin kerran viikossa. Toisessa normipenkissä se voi olla iisimpi tai kakkonen tai kolmonen. Nää menee aina tyyppikohtaisesti, miten palautuu. Joka treenissä pitäs pystyä nostamaan hieman enemmän, mutta yhtä "helposti", kun piikkaillaan. Keskitytään siis enemmän räjähtävyyden yritykseen eikä sarjatiukkuuteen.

@Skee Yks, mitä siellä peruskaudella kateltais, olis se määrän lisääminen. Joskus aika tarkkaa ja tietenkin sillon, jos joku liike meinaa aiheuttaa runsaasti ylimääräsiä ongelmia. Mä en kauheen usein ohjeista tarkkoja toistomääriä, vaan ennemmin sarjatiukkuutta. Ohjelmat on myös jatkuvassa seurannassa eli en tee kuin 4 vkon pätkiä kerralla. Nekin muuttuu, jos tilanne sitä vaatii. Kyllähän sulla varmaan suht pitkät kädet on, jos veto on suhteessa noin hyvä. Sekin aiheuttaa hieman haasteita penkkaajille. Uskosin, että se skedetouhu on pitäny sen keski- ja alakropan huolella kuosissa. Hieno laji!

Penkki on vähän sellainen, että siinä ei soisi kovinkaan usein runnovan alempia toistoja, vaan tasaisesti siellä 6-10 alueella, jossa teknisesti pystyy suorittamaan ja ajan kanssa voimantuotto adaptoituu tehokkaasti sille tekniikalle. Liian aikaisin kun aletaan nosteleen lyhyitä sarjoja, yksinkertainen fakta on se, että se tekniikka niissä on sitten aivan eri mitä työsarjoissa perustekemisessä. Penkki kyllä nousee jos sinne laitetaan pidemmän ajan painoprogressio ja tarkkaillaan heikkoa kohtaa ja sen mukaan tehdään ohjelmaan apuliikkeille omat lisät.

Lihasmassaa boostaavat harjottert, mitä ne on?

Back
Ylös Bottom