Aloittamisen jälkeen paino nousee

Lähtötilanne: Perusaktiivinen, 37v, 169cm, nainen

Olen treenannut nyt painojen kanssa 3 kk. Harjoitellut perusliikkeiden tekniikoita, kyykky, mave, penkki jne. Tehnyt paljon isoja moninivelliikkeitä. Kerta viikkoon 1 -1,5h aerobinen (hiihtoa). Syönyt järkevästi ja terveellisesti. Salilla olen lisäillyt painoja maltilla, mutta siten kuitenkin, että treenit ovat suht raskaita, toistoja jää 1-2 varastoon. Olen hullaantunut siihen tunteeseen, että jaksan ja kykenen! Penkkipunnerrus on ehkä suokkini. Mutta...

Vaatteet on alkanu kiristään, etenkin takapuolesta... Ja koska olen jo valmiiksi ylipainoinen (painoani en tiedä, enkä halua tietää, koska syömishäiriö), mutta veikkaan painavani noin 85-90 kg. Ja siinä on liikaa minulle. En mielestäni ole lisännyt syömistä treenien myötä, syönyt jopa puhtaammin ja säännöllisesti. Nukun hyvin ja viikkoon mahtuu myös lepopäiviä.

Ajattelin lähteä tähän projektiin sillä mielin, että painonpudotus ei ole ykkösprioriteetti vaan, että oppisin nauttimaan punttitreenistä (ja siinä sivussa myös paino tippuisi). Olen vuosia jojo-laihdutellut. Yleensä olen saanut kiloja karisemaan niukalla ruokavaliolla ja ylettömällä lenkkeilyllä... Siihen en nyt aio sortua.

Mitä teen väärin vai annanko nyt kehon vain tottua tähän uudenlaiseen rasitukseen ja toivon, että muutosta tapahtuisi?

Sun lihakset kasvaa ja lihassolut keräävät nestettä (kuten niiden kuuluukin), joten se paino nousee (ja vaatteet kiristävät). Varsinkin pakaroihin sitä massaa voi tulla reilustikin joillain.
Ota kehityskuvia vaikka kuukauden välein samassa valaistuksessa, samassa kohdassa huonetta ja samoissa asennoissa, niin näet sen kehityksen parhaiten. Peili on valehtelija.

Kuulostaa siltä, että sulla menee oikein hyvin tuo projekti, jos tykkäät treenaamisesta ja tulostakin tulee, niin jatka samaa rataa vain.

SItten kun sitä lihasta sinne tulee lisää ja vanhakin aktivoituu, niin alkaa rasvaakin palamaan ihan itsestään.

Salitreeni yllättääkin monen aloittelijan, kun paino nousee vaikka peilikuva paranee.

Ymmärrän painonnousun kyllä normaalipainoisella ihmisellä, mutta tälleen kun on jo rutkasti ylipainoa niin hämmentää. Noh, joka tapauksessa kävin tänä aamuna tyhjällä vatsalla lenkillä kai siinä toivossa, että aineenvaihdunta heräisi.

Mietin myös sitä, että pitäiskö minun tehdä salilla pitkiä sarjoja lyhyiden (5-6 toistoa) sijaan? Vai onko sillä väliä tässä vaiheessa?

Mietin myös sitä, että pitäiskö minun tehdä salilla pitkiä sarjoja lyhyiden (5-6 toistoa) sijaan? Vai onko sillä väliä tässä vaiheessa?
Treenissä kannattaa pitää pidempiä viikkoja kestäviä kausia, joissa vaihtelee aina jaksottain sarjapituuksia ja liikkeitä.

Ymmärrän painonnousun kyllä normaalipainoisella ihmisellä, mutta tälleen kun on jo rutkasti ylipainoa niin hämmentää. Noh, joka tapauksessa kävin tänä aamuna tyhjällä vatsalla lenkillä kai siinä toivossa, että aineenvaihdunta heräisi.

Samalla tavalla se lihas kasvaa, on sitä ylipainoa tai alipainoa entuudestaan. Ei lihaksen ja ihon välinen rasvakudos vaikuta mitenkään siihen lihaksen kasvutahtiin.

Sun pitää tehdä sen verran toistoja kuin mikä tukee sun tavoitettasi. Lyhyillä toistomäärillä haetaan yleensä enemmän maksimivoimaa, joku 8-12 on sellainen kiva kompromissi voiman ja lihaskasvun suhteen perinteisesti aloittelijoilla. 15-20 menee helposti jo kestävyysurheilun puolelle, mutta kyllä se lihas sielläkin kasvaa jos pää kestää vetää lähelle rajoitinta noissa toistoissa. Sä voit huoletta vaihdella myös, ja tehdä vaikka pari viikkoa lyhyempää sarjaa, pari viikkoa pidempää sarjaa, jne. Ei siinä nyt mitään perustavaa pieleen mene vaikka kokeilet mistä pidät eniten. Pääasia, että menet sinne salille ja haastat itseäsi.

Mikä se sun oikea tavoite on, ja miltä sä näytät 6kk päästä? Miltä sä näytät vuoden päästä? Miltä sä näytät kahden vuoden päästä? Mieti itsellesi jonkinlainen lyhyen ajan välitavoite (jokin pieni muutos), jokin keskipitkän ajan (vuosi) tavoite ja sitten vaikkapa sellainen ihannetavoite, mitä treeniltä haluat. Jos sulla on jotain mitä kohti tehdä töitä, sun on helpompi miettiä siihen myös onnistunut suunnitelma, millä lähdet tavoitetta hakemaan. Jos se tavoite on vain haastaa itseäsi salilla ja pitää hauskaa, sitten teet vain niin etkä mieti tällä hetkellä sen enempiä.

Kuten SmiStu tuossa ylempänä sanoikin, kun sitä lihasta tulee niin se alkaa itsessään lisäämään sun aineenvaihduntaa, ja polttamaan sitä rasvaa myös. Eli se kehonkoostumus kyllä siitä muuttuu hiljalleen vähän kuin itsekseen, kun jatkat samaa rataa. Kohta ne housut voivatkin olla vyötäröltä löysiä ja perseestä mukavan tiukat silti.

Jos ruokavalio on kovin hiilihydraattipainoinen niin toi pumppi ja turvotus lihaksissa on ihan normaalia.
Moni mimmi on säikähtänyt tätä.
:” Haluaisin käydä salilla mutta kun lihakset alkaa heti kasvaa tosi paljon…”
Ylläri että farkut kiristää jos viikossa tehdään 100 sarjaa reisiä ja persettä ja 50% päivän kaloreista tulee irtokarkeista.

Pidemmässä juoksussa kehonkoostumus taatusti sulla kuitenkin paranee joten älä hätäile.
Jos toi häiritsee paljon niin leikkaamalla nopeita sokereita pois syömisistä toi pumppi ja turvotus katoaa tai ainakin vähenee.

Mikä se sun oikea tavoite on, ja miltä sä näytät 6kk päästä? Miltä sä näytät vuoden päästä? Miltä sä näytät kahden vuoden päästä? Mieti itsellesi jonkinlainen lyhyen ajan välitavoite (jokin pieni muutos), jokin keskipitkän ajan (vuosi) tavoite ja sitten vaikkapa sellainen ihannetavoite, mitä treeniltä haluat. Jos sulla on jotain mitä kohti tehdä töitä, sun on helpompi miettiä siihen myös onnistunut suunnitelma, millä lähdet tavoitetta hakemaan. Jos se tavoite on vain haastaa itseäsi salilla ja pitää hauskaa, sitten teet vain niin etkä mieti tällä hetkellä sen enempiä.
Nämä oli hyviä ajattelemisen arvoisia kysymyksiä, kiitti! Näitä en oikeastaan ollut edes järkevästi ajatellut, jotain pyöritellyt vain mielessä. Haluaisin ajatella, että tavoitteena on mahdollisimman hyvä keski-ikä/vanhuus. Haluan päästä ite pöntöltä vielä kasikymppisenä. Jotenki tämän ikäsenä sitä on alkanu ajatella, että terveys ja pystyvä keho ei ole ikuista. Tähän saakka jokainen "dieetti", jonka olen vetänyt, olen tehny sen puhtaasti sillä ajatuksella, että näyttäisin paremmalta ja etenkin painaisin vähemmän.. Mutta nyt oikeasti haluan terveen ja vahvan kropan sekä pienentää riskiä sairastua kaikkiin ikäviin tauteihin. Takaraivossa jyskyttää silti se pieni piru, joka käskee laihduttaa nopeasti, kituuttaa vähillä kaloreilla jne...

Jos ruokavalio on kovin hiilihydraattipainoinen niin toi pumppi ja turvotus lihaksissa on ihan normaalia.
Moni mimmi on säikähtänyt tätä.
:” Haluaisin käydä salilla mutta kun lihakset alkaa heti kasvaa tosi paljon…”
Ylläri että farkut kiristää jos viikossa tehdään 100 sarjaa reisiä ja persettä ja 50% päivän kaloreista tulee irtokarkeista.

Pidemmässä juoksussa kehonkoostumus taatusti sulla kuitenkin paranee joten älä hätäile.
Jos toi häiritsee paljon niin leikkaamalla nopeita sokereita pois syömisistä toi pumppi ja turvotus katoaa tai ainakin vähenee.

Ja kiitos tästäkin! Hiilareita en ole hirveästi rajoittanut, koska haluan pysyvän elämäntapamuutoksen, jossa mikään ei ole kiellettyä. Ja minun arkikin on melko aktiivista treenien lisäksi. Mutta toki järkevästi olen koittanut koostaa aterioita enkä vedä kaksin käsin karkkia tai muuta höttöä.

Olen ehkä vähän hurahtanut tuohon punttitreeniin, mutta tällä minun kropalla pelkään kohta näyttäväni joltain gladiaattorilta.. En ole nytkään siis mitään mössöä oikeastaan mistään, kaikki ylimääräinen on hyvin sopusuhtaisesti ympäri kroppaa, en ole esim keskivartalolihavaa mallia. Mutta puntarin mukaan ylimääräistä on paljon en vain oikein tiedä missä...

Nämä oli hyviä ajattelemisen arvoisia kysymyksiä, kiitti! Näitä en oikeastaan ollut edes järkevästi ajatellut, jotain pyöritellyt vain mielessä. Haluaisin ajatella, että tavoitteena on mahdollisimman hyvä keski-ikä/vanhuus. Haluan päästä ite pöntöltä vielä kasikymppisenä. Jotenki tämän ikäsenä sitä on alkanu ajatella, että terveys ja pystyvä keho ei ole ikuista. Tähän saakka jokainen "dieetti", jonka olen vetänyt, olen tehny sen puhtaasti sillä ajatuksella, että näyttäisin paremmalta ja etenkin painaisin vähemmän.. Mutta nyt oikeasti haluan terveen ja vahvan kropan sekä pienentää riskiä sairastua kaikkiin ikäviin tauteihin. Takaraivossa jyskyttää silti se pieni piru, joka käskee laihduttaa nopeasti, kituuttaa vähillä kaloreilla jne...

Ja kiitos tästäkin! Hiilareita en ole hirveästi rajoittanut, koska haluan pysyvän elämäntapamuutoksen, jossa mikään ei ole kiellettyä. Ja minun arkikin on melko aktiivista treenien lisäksi. Mutta toki järkevästi olen koittanut koostaa aterioita enkä vedä kaksin käsin karkkia tai muuta höttöä.

Olen ehkä vähän hurahtanut tuohon punttitreeniin, mutta tällä minun kropalla pelkään kohta näyttäväni joltain gladiaattorilta.. En ole nytkään siis mitään mössöä oikeastaan mistään, kaikki ylimääräinen on hyvin sopusuhtaisesti ympäri kroppaa, en ole esim keskivartalolihavaa mallia. Mutta puntarin mukaan ylimääräistä on paljon en vain oikein tiedä missä...
Kun sen dieetin tekee järkevästi, ei sun tarvitse potea edes nälkää että saat tuosta karsittua puhdasta rasvaa reilusti pois. Se on suuri virhe lähteä kituuttamaan matalilla kaloreilla heti alkuun, koska sille ei ole mitään tarvetta. Voithan sä tänne laittaa sun keskimääräisen päivän ruoat, jos haluat, kyllä täällä joku osaa siitä perustavanlaatuisimmat ongelmat karsia nopeasti pois, jos sellaisia on. Jos kirjaat ylös päivän ruoat ja kalorit, näet myös nopeasti itse että mikä se syömäsi määrä on. Useimmiten me ihmiset huijataan itseämme noissa suuntaan tai toiseen aika paljon - perstuntuma toimii sitten kun on vuosien kokemus asioista ja oman kehon muuttamisesta. Enkä tarkoita, että pitäisi grammalleen alkaa kaikkea punnitsemaan, mutta monet ihmiset syövät aivan väärin. "Syön varmasti riittävästi proteiinia" saattaa olla oikeasti, että syö puolet siitä mitä pitäisi, kun ne lyö konkreettisesti paperille. "Syön varmasti miinuksilla koska on aina nälkä" saattaa olla oikeasti plussakalorien puolella, mutta vain huonosti rytmitetyillä ruokaväleillä ja makrojakaumilla.

Kannattaa nyt ennemminkin asennoitua kuitenkin siihen, että teet elämänmuutosta, jonka tulokset eivät näy ensi viikolla, eivätkä vielä ensi kuussakaan. Mutta askel askeleelta olet lähempänä sellaista ihanneminääsi, joka odottaa siellä jossain. Me kaikki ollaan täällä sillä samalla tiellä kuitenkin.

Turha sun on pelätä näyttävästi joltain gladiaattorilta. Jos se lihaksen saaminen olisi niin helppoa, ei kuikeloita miehiä olisi olemassakaan. Tietysti meillä kaikilla on oma näkemyksensä siitä mikä on "liian lihaksikas", mutta ei se liha vahingossa tartu liiallisissa määrin.

Tulipa paljon tekstiä, mutta ehkä kaikista eniten muista tuo, että joku punainen viiva kannattaisi olla mitä sä ylipäätään haluat. Epämääräinen, epäjohdonmukainen tekeminen ei kanna pitkässä juoksussa, jos sulla ei ole jotain maaliviivaa mielessä. Jonkinlainen progressio päässä, oli se tavoite mikä tahansa. Pistä vaikka Kike Elomaan kuva jääkaapin oveen jos et muuta keksi. Ja toisena, opi löytämään se nautinto matkasta, ei määränpäästä. Nauti siitä, että voitat joka päivä sen entisen itsesi, olet joka päivä vähän vahvempi kuin aiemmin.

Olen kirjannut ruokia ylös ja niissä päivän aikana saadut kalorit huitelee 1400 - 1700 kcal tietämillä. Olen ajatellut, että syön varmasti kuitenkin enemmän (pakkohan minun on kun en laihdu). Joskus työterveydessä tehtiin tarkempi mittaus ja minun kulutus oli monena päivänä ollut yli 3000 kcal (enää en taida olla niin aktiivinen) ja sen jälkeen sitten lisäsinkin ruoan määrää reilusti, mutta kiloja alkoikin kertyä! Siihen aikaan painoin 73 kiloa, muistelen, että silloin jätin pääsääntöisesti aina iltapalan pois ja olin onnellinen kun paino pysyi tuossa. Mutta heti jos söin sen iltapalan (rahka, ruisleipä, marjoja) paino nousi. Olen myös viime syksynä jättänyt kofeiinin kokonaan pois ja sen myötä tuntuu, että ruoka imeytyy paremmin ja välillä vatsa ei meinaa toimia.. kun kahvia juodessa oli ripaskaa joka päivä!
Turha sun on pelätä näyttävästi joltain gladiaattorilta. Jos se lihaksen saaminen olisi niin helppoa, ei kuikeloita miehiä olisi olemassakaan. Tietysti meillä kaikilla on oma näkemyksensä siitä mikä on "liian lihaksikas", mutta ei se liha vahingossa tartu liiallisissa määrin.

En halua näyttää myöskään "isolta tytöltä", siis oikeasti tuhdilta painonnostajalta. Vaikka olen ihan superonnellinen, että on laji, jossa saan kerrankin olla vahva oma itseni eikä aina tarvi jotenkin pienentää omaa itteäni.. Ehkä tässä on minun pään sisällä joku psykologinen juttukin tämän kanssa.

Back
Ylös Bottom