Treeniohjelman valinta tiettyyn elämäntilanteeseen

Tervehdys.

Nyt näyttää elämäntilanne siltä että on tulossa useampi kuukausi(4-6kk) vapaata työstä, lomia ja vapaita pidellään pois ja työt hiljenee kunnes taas joskus jatketaan.
Joten vapaata-aikaa on tiedossa aika tavalla.
Nyt pitäisi miettiä mitkä on tavoitteet ja mikä on realistista ja järkevää. Eli samoja kysymyksiä joita on tiedetty olevan ennenkin, no ei niihin niin aina ole osannut vastata.

Mun treeni on ollut niin sanottua voimabodausta viimevuodet. Joskus tehtiinkin enempi keskittyen voimanostoon ja välillä taas innostuttiin omaksi iloksi bodaamaan. Se on oikeastaan ollutkin se ongelma ettei ole osannut päättää mitä haluaa. Kävelylenkkiä on toisinaan tehty paljonkin peruskunnon ylläpitämiseksi. Maximithan ei tästä enää kasva joten muuhun tästä pitänee suuntautua. Treenivuosia takana noin 18 ja ikää 40.

Mun mitat ja numerot seuraavat
Pituus 182
Paino 114
Penkki max 150 (130)
Kyykky max 170 (150)
Veto max 230 (170)
Cooper max 2300 (2000)
*suluissa arvio/tilannne tämänhetkisestä

Joten ylimäärästä massaa on aina ollut, syöty on hyvin ja liikaa ja rautoja nosteltu omaksi iloksi, ei ikinä kisamielessä, ja maximit on aika malttilliset johtuen ehkä osaksi myöhällä iällä aloitetusta treenaamisesta. Tosin mulla on aina kroppa ottanut vastaan tota voimabodausta hyvin eli sarjat on melko hulluja verrattuna tuohon ykkösmaximiin.
(Tyyliin penkki 120/8/8/8/8 tai 130/6/6/6/6/6)

Ajatus on heittää nyt sekaan kävelylenkkiä ulkona(aerobista salilla), aamuihin/iltoihin ja punttia mahdollisimman paljon. Pieni painonpudotus siis mielessä, sekä lihasta kasvuun.
Mielenkiinnosta rehellisiä mielipiteitä tai villejä ideoita miten lähtisitte laittaan kroppaa kuntoon ja millaiseen tässä tilanteessa?
Pitkä juttu, mutta kiitollinen jos joku luki loppuun viittii heittä jotain vinkkejä ja motivoivia ajatuksia. Jep!

Miten ihmeessä kuvittelet, ettei maksimit enää kasva, vaikka oot vasta 40v? Vastaavassa tilanteessa olleita on mulla säännöllisesti valmennuksessa ja juuu ei, ei tuollanen ajattelu ihan tarpeellista ole. Kehitystä tulee joka saralla, kun homma tehdään fiksusti. Oli se sitten voima tai vaikka tuo Cooper.

Kyllä nuo on ne mihin mun lahjoilla pääsee, etenkin penkissä. Kyykyssä ja vedossa tietty voisi olla hyvinkin realistista mennä pidemmälle, mutta vammoja melko varmasti luvassa tässä iässä sillä menolla. Maximeistakin aikaa minulla kolmisen vuotta. Ja mitä seurannut muita jotka tosissaan on puhtaana voimaillut niin se on ollut juuri tuo 37v milloin on homma saavuttanut lakipisteen.

Sun onneksi voin tuohon sanoa, että höpöhöpö :) Mulla on 33v valmennustaustaa voimapuolelta ja ei kyllä 37v tai edes 47v oo vielä mitenkään ehdoton raja kehityksen pysähtymiselle. Mun vanhimmat asiakkaat on reilusti yli 50v ja kehitystä tulee heillekin edelleen pikkuhiljaa. Sama koskee myös mua itseä, mittarissa on 54v. Esim. just pari viikkoa sitten tein taas uuden enkan otevoimapuolella.

Pitkä juttu, mutta kiitollinen jos joku luki loppuun viittii heittä jotain vinkkejä ja motivoivia ajatuksia. Jep!
Komppaan JTO:ta. 40v ei ole mikään kehityksen este.
Loukkaantumiset voi ollakin mutta niitä et mainitse.
Sitäpaitsi voihan sitä kehittyä/vahvistua muutenkin kuin absoluuttisissa voimanosto maksimeissa?

Tulokset suhteessa kehonpainoon, lisäpainodipit, leuat jne esimerkiksi.

Erilaista ja usein fiksumpaa sen treenin yleensä pitää toki olla nuorempaan itseensä nähden, mutta kyllä ehdottomasti on mahdollista kehittyä vielä monia vuosia. 37v alkaa olla sellanen hyvän kokemuksen omaava kisaajakin vasta. Nopeusominaisuudet, kimmoisuus tms. saattaa heikentyä pikkuhiljaa, mutta pääasiassa sen takia, että niitä ei harjoitella. Sama voiman puolella. Ellei treenailla, ei kropalla ole mitään syytä vahvistua. Esim tuohon aloittajan kehonpainoon nähden on hyvinkin mahdollista saada kiloja lajeihin lisää. Jos on selkeitä ja kriittisiä vammoja, se toki rajoittaa, mutta jos penkissä nytkin tulee 130, ei tilanne kovin paha voi olla.

Paras hankinta ikinä (itselle ainakin) painon pudotukseen, on ollut kuntopyörä. Päivän mittaan tulee helposti poljettua matalalla sykkeellä pari tunnin pätkää telkkaria katsellessa ja/tai pleikkaa pelaillessa. Kivasti saa kulutusta ylös ns. "ilmaiseksi".

Mitenkään dissaamatta liikuntaa painonpudotuksen "avaimena" kuitenkin hieman avaan faktoja. Tunti reipasta juoksua kuluttaa 1000 kcal huitteilla. Noin 75kg pyöräilijä, jos polkee 30km/h, menee tunnissa melkein sama. Eli kovaa saa mennä. Näitä lenkkejä pitäs olla viikossa about kahdeksan, että poltetaan yksi kilo rasvaa. Se onnistuu huomattavasti helpommin siellä keittiössä fiksaamalla ruokavaliota. Eri asia sitten on kunnon kohottaminen ja siihen tuollainen iisi polkeminen on erinomainen lisä liikunnan yleismäärään.

Joo siis lisänä meinasin kaiken muun päälle. Dieetillä on iso etu jos saa syödä vaikka sen muutama sata kilokaloria extraa.

Ja mitä seurannut muita jotka tosissaan on puhtaana voimaillut niin se on ollut juuri tuo 37v milloin on homma saavuttanut lakipisteen.
Räkästä luettavaa. Eli logiikka=jos muutki, ni niin minäkin. Ja lähetään siitä, että se luku ei ole 37v. Se on 36 vuotta, 344 päivää, & tasan 14 tuntia 🧐. Oisko oikeesti aika korottaa näitä standardeja mitä ikään tulee, ku nyt mennään oikeesti jo näin hataralla päättelyllä? Tähtää korkeemmalle, ja anna boomerikaveries mädäntyä 😌. Jälkeenpäin juttuanne lukien: jos trollasit, ni onnittelut, you got me.

Back
Ylös Bottom