Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Lisäks vois vaihtaa nuo kaks olemassa olevaa autoa kohtuullisesti käytettyy outlander phev.
Eräs työkaveri torinlaidalta hommas jonku tollasen hybridi...volovon kait. Sano talvella, että vaikka kuinka akku täynnä, niin ei metriäkään sähköllä. Pakkasilla siis.

Ei nyt toki tarvitse edes ihan lappiin asti lähteä, kun alkaa ranget olla äärirajoilla, mutta... Mikä on se ongelma, että matkaan ei voi varata sitä n. tuntia enempää, että ehtii ladata? :unsure: Harvemman auton tankillakaan sinne täyttämättä ajetaan polttomoottoreillakaan, ja moisessa ajassa useimmat meistä joutuvat kyllä vessassakin käymään ja/tai jotain suuhunsa laittamaan.

Nämä pitkien matkojen siirtymät, esim. sinne Lappiin, joita itsekin tulee harrastettua kerta pari vuoteen, on niin uskomattoman puuduttavia, että tavoitteena on siirtyä sinne määränpäähän mahdollisimman nopeasti, kuitenkaan suurimpia sallittuja nopeuksia kohtuuttomasti ylittämättä. Ruokatauko on max. 20 min ja kusitauot max. 5 min. Ja tankillinen riisseliä riittää kyllä helposti per suunta. Ei huvita sitten tippaakaan notkua aakkosasemilla tuntitolkulla odottamassa, että patteri latautuu. Tästäkin huolimatta, joutuu kyllä seuraavaksi autoa vaihtaessa miettimään ihan tosissaan että ostaako sähköauton. Käyttökustannukset kun on polttiksessa sen verran isot.

Nämä pitkien matkojen siirtymät, esim. sinne Lappiin, joita itsekin tulee harrastettua kerta pari vuoteen, on niin uskomattoman puuduttavia, että tavoitteena on siirtyä sinne määränpäähän mahdollisimman nopeasti, kuitenkaan suurimpia sallittuja nopeuksia kohtuuttomasti ylittämättä. Ruokatauko on max. 20 min ja kusitauot max. 5 min. Ja tankillinen riisseliä riittää kyllä helposti per suunta. Ei huvita sitten tippaakaan notkua aakkosasemilla tuntitolkulla odottamassa, että patteri latautuu. Tästäkin huolimatta, joutuu kyllä seuraavaksi autoa vaihtaessa miettimään ihan tosissaan että ostaako sähköauton. Käyttökustannukset kun on polttiksessa sen verran isot.

Mä en itse näe merkittävää eroa siinä, että pitääkö taukoa 20 min vai 60 min, kun matkustaa sen ~10-12 tuntia joka tapauksessa. Siis joka tapauksessa on lähdettävä aamuyöllä, jos haluaa olla perillä alkuillasta, tai myöhemmällä lähdöllä on perillä ilta/yömyöhään.

Mutta minä nyt yritän pysähtyessä ehtiä ylipäätään vähän jaloittelemaan, että veri kiertää, ja toki noilla reissuilla on usein koirat mukana, joten nekin pitää kerran-pari käyttää venyttelemässä autosta ulkona. 😁 Päivä on menetetty joka tapauksessa, joten turha siitä sen enempää on kierroksia ottaa tiivistämällä joka minuuttia.

Ommuute huvittava esimerkki aina tämä lappiin ajo, kun sähköautosta puhe. Aina se otetaan esimerkiksi, no mutku mitäs jos pitäis lappiin.

Kuka saatana ajaa helssingistä lappiin, etes kerran vuodessa? Suurin osa ei varmaan ikinä. Mutta kauhee onkelma heti kun sähköauto.

Ehkä sen kerran tai pari kymmenessä vuodessa voi sitten vaikka vuokrata auton, jos ihan tosissaan sinne lappiin haluaa autolla.
5 kertaa tänä talvena, joista 2 kertaa Ylläkselle. Sähköautolla olisi mennyt järki. Seuraava auto on Audi A6 sähkö, range 700km ja nopea lataus. Seuraavan kahden vuoden aikana on tullut jo hyvä latausverkosto ✌️

en ole käyny, enkä usko että tulen käymäänkään

mitäs sielä yksin tekee, yksin saa istua kotonaki

absolyyt negatiiv

en ole vielä nähnyt ensimmäistäkään, Minun silmään, hienoa sähköautoa
ja,kun,henkilökohtaiset ajot #ajankuluksi eli harrasteajoa, onely, on henkilöauton ulkonäkö kriteerilistan kärjessä
vielä siis ei ole etes ensimmäistä mallia sähköllä mitä voisin etes harkita
muutenkin pidän bensan hajusta enemään kun sähkön, sähkön haju ei ikinä tiedä hyvää, moottoribensiinin sensijaan tietää

en harkitse etes sähkömoottoripyörää vaikka olisihan silläkin halvempi ajella kun 8-10l ysikasia satasella vievällä mopedilla

Makuasioita nämä. Ite en niin auton ulukonäöstä enkä hajustakaan. Auto ihan sama millane kuha aasta beehen luotettavasti. Naisen ulkonäkö ja pillun haju sensijaan merkkaa. Pitäny huolen että nämä kondiksessa.

Eräs työkaveri torinlaidalta hommas jonku tollasen hybridi...volovon kait. Sano talvella, että vaikka kuinka akku täynnä, niin ei metriäkään sähköllä. Pakkasilla siis.
Näinne väittää joo että moottoria tarvii kopin lämmittämisee. Mulla tosin autot aina +20 celsius tallissa, ettei tarvi lähtiessä lämmitellä.

Enyaq 80 ajelua nyt reilu pari kuukautta takana ja edelleen pidän parhaana vaihtoehtona edellisen kiisseli-Touranin tilalle. Ite lataa kotona 6 kW teholla, niin helposti on yön aikana täysi akku tai yleensä 80%, kun näin ne suosittaa. Toki 4v. pitoajalla en uhraa ajatusta juurikaan täydenkin latauksen käyttöön tarvittaessa. Laturista saisi 11 kW ulos, muttei ole ollut koskaan tarve. Paikallisajossa 1-2 kertaa viikossa piuhan päässä riittää ja yö ennen toimipisteelle ajoa varmuudeksi piuhan päässä tuo sen n. 400 km rangen 80% latauksella tai 500 km 100%. Helmikuussa pakkasilla kulutti lähemmäs 30 kWh/100 km ja nyt luokkaa +20 kWh/100km.

Jos nyt jotain huonoa, niin softa. Päivitystä lupailevat, mutta moni asia on selkeästi "Too clever" eikä mainoksen mukaan "Simply clever." Ei ole onneksi vielä ainakaan isompia bugeja osunut kohdalle, mitä on muiden raportteja kuunnellut. Lähinnä välillä serveriin yhteydet katki ja häviää toiminnot luurin ja auton väliltä tai auto ei ole käytössä yhteydessä online-palveluihin. Ei isompaa haittaa. Paljon parempi touch and feel tuossa Enyaqiassa oli kuin VW:n Id.3 tai Id.4.

en ole käyny, enkä usko että tulen käymäänkään

mitäs sielä yksin tekee, yksin saa istua kotonaki

Ei tarvitse olla yksin. Noin kuusi miljardia ötökkää per kuutiometri inisemässä. Ja porot potkii.

Makuasioita nämä.

& kumpaa on vara valita ja kumpaa ei

esimerkki:

tinnerin valinnanvara: 0

nettiautossa sensijaan Minulla on mahdollisuudet kaikkiin noista, yksikään hyljeksi Minua

Vaihtoautohaun tulokset 82334 kpl

Näinne väittää joo että moottoria tarvii kopin lämmittämisee. Mulla tosin autot aina +20 celsius tallissa, ettei tarvi lähtiessä lämmitellä.
Sitten voisi varmaan pattereistaki virtaa tulla ulos. Luulen että aika paljon tuosta akun käyttämättömyydestä tulee ihan siitä että akku on kylmä eikä virtaa irtoa.

Kävin salilla, sähköllä.

Voi että. 🥲 FB muistutti, että kuusi vuotta sitten olin koirien kanssa roadtripilla, jolla pysähdyttiin vain tutkimaan kivoja paikkoja.
Molemmista jo aika jättänyt. 🤎🤎🤎

cmLhGVO.png

( ja juuri tulin kävelemästä tuon ainokaisen kanssa 🐾🐾 #neverwalkalone 🤎 )

Kylläpäs tuommoisesta -10 avensiksesta halutaan paljon rahaa. Paljonkohan autoliike suostuisi antamaan vaihdossa jos meni uutta vinkumaan.

Back
Ylös Bottom