Minulla oli yksi työkaveri, jolle oli erittäin tärkeää pitää kulissit kunnossa; oli miljoonatalo, viimeisen päälle vaatteet, autot ja sisustusesineet jne. Vapaa-aikana hän kestitsi ihmisiä ja ylpeänä esitteli kalliita viinihankintoja, hotellitasoisia aamupaloja joita teki yövieraille jne. Tämä kaikki oli sekä hänelle tärkeää että normaalia (ja olihan siihen varaakin, vaikka oli myös sitä velkaa ihan riittämiin).
Töissä toki tulimme juttuun sen minkä piti mutta muuten... tarvinneeko edes sanoa, että eihän meillä ollut mitään yhteistä.
Kerran sattui niin, että hän tuli esittelemään minulle oman (kilpavarustelu)kaverinsa somejulkaisua, jossa oli jokin nätisti laitettu ateria. Taustalla näkyi SMEG-merkkinen leivänpaahdin. Työkaveri tuohtuneena selitti, että
"katso kun on ihan tarkoituksella rajattu kuva niin, MUKA huolimattomasti, että taustalla näkyy SMEGin leivänpaahdin, että on varaa ostaa sellainekin!!"
Mietin, että
ei helvetti. Että joku pitää tuollaista tärkeänä tai että joku ylipäätään käyttää sellaisen summan leivänpaahtimeen (itselle todella merkityksetön asia
edit. disclaimer: käytän toki itse rahaa asioihin, joissa ei monien muiden mielestä ole mitään järkeä).
Voi olla, että totesin ensimmäisen ajatuksen myös ääneen.