Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Eli sulla on varmaan sitten salasanatkin kaikki päässä muistissa ja joka saitille eri salasana kun et halua laittaa yhteen paikkaan. Mä taas käytän 1Password ohjelmaa, jossa pääsalasanan takana kaikki. Aivan törkeesti turvallisempi. Vanhaan jumittaminen on aika hölmöä monessa asiassa.

En käytä oikeastaan lainkaan palveluita, jotka vaativat salasanoja, ja 95%, jotka tätä tarvitsevat, ovat joko jonkun toisen ihmisen alla olevia, tai valtion tarjoamia.

Vanhassa on se hyvä puoli, että vaikka sattuisikin käymään niin, että henkkarini suomessa häviäisi, on hyvin pieni todennäköisyys, että ne ehtisi päätyä kenenkään väärinkäytettäväksi, ennen kuin ne on jo mitätöity.

Luotan myös sen verran suomalaisten oikeustajuun, ettei mitään ehdi tapahtua tänä aikana. Digitaalisen passin taas päädyttyä hakkerin käsiin, tilanne muuttuu paljon vaarallisemmaksi. Siinä on kyse minuuteista, ja henkkareitasi on jo mahdollisesti ehditty käyttää ties mihin, ennen kuin olet voinut tehdä tarvittavat toimenpiteet niiden mitätöimiseksi.

Tämä tosin on mielestäni vähän turha puheenaihe, ottaen huomioon minkälaisessa maailmantilanteessa elämme. Rokottamattomilla ei välttämättä enää pian ole paljoakaan oikeuksia, riippuen siitä mitä syksy muun muassa tuo tullessaan.

Oli henkikötietosi kuinka hyvässä tallessa tahansa, et välttämättä enää saa jossain vaiheessa matkustaa. Tämän lisäksi digitalisoidut henkilötietosi voidaan paljon helpommin pistää ns. karanteeni tilaan, kun valtio jossain vaiheessa ottaa käyttöön oman digitaalisen identiteetti järjestelmän, ja myöhemmin pakottaa kaikki siirtymään samaan.

Tosin, ottaen huomioon kuinka hyvillä mielin ihmiset ovat ottaneet vastaan muun muassa Applen oman version, en usko että enemmistöä tarvitsee sen koommin edes patistella, koska moni tulee mahdollisesti näkemään tuon yhtä vaarattomana, eivätkä mieti sen enempää asiaa.

Itselläni on jo matkustamiset tehty, joten minua ei haittaa vaikka valtio estäisi minua matkustamasta koko loppuelämäni.

Monen muun kohdalla asia ei sitten olekaan niin yksinkertainen, jonka takia on ehdottoman tärkeää, että tämän kehityksen ei anneta mennä siihen pisteeseen, että hallitus, EU:n johdolla voi tulevaisuudessa leikkiä kansalaistensa elämillä niin kuin se sattuu kulloinkin haluamaan.

Tähän taas en keksi toistaiseksi muuta keinoa, kuin protestoinnin ja ihmisten valistamisen digitaalisen identiteetti järjestelmän vaaroista.

Sitä varten on ehdottomasti säädettävä koko EU:n laajuinen laki, joka kieltää sen ja digitaalisen rahan soveltamisen mihinkään, joka vaikeuttaisi millään lailla kansalaisten elämää. Ainoa poikkeus tulisi olla, jos henkilöä epäillään esim. murhasta.

Toivottavasti joku ylempi taho ottaa tämän asian esille, ja saa läpi edellä mainitun kaltaisen lisäyksen.

HUSissa yli puolet sivulöydöksiä​

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä (HUS) yli puolet koronapositiivisista potilaista ei ole hakeutunut sairaalaan alun perin koronan vuoksi.

Ja HussiLasse se kehtaa lietsoa paniikkia päivästä toiseen.

Joo, on tuo jotenkin vastuutonta, että lääkäri huutelee twitterissä tuollaista.
Tartuntoja ihan hemmetisti. Tästä huolimatta sairaalassa tuon jutun perusteella noin 400 koronan takia. Teholla vois ajatella, että koronan takia 15-20…

No, onneksi se rokottamattomien syyllistäminen on loppunut.

En käytä oikeastaan lainkaan palveluita, jotka vaativat salasanoja, ja 95%, jotka tätä tarvitsevat, ovat joko jonkun toisen ihmisen alla olevia, tai valtion tarjoamia.

Vanhassa on se hyvä puoli, että vaikka sattuisikin käymään niin, että henkkarini suomessa häviäisi, on hyvin pieni todennäköisyys, että ne ehtisi päätyä kenenkään väärinkäytettäväksi, ennen kuin ne on jo mitätöity.

Luotan myös sen verran suomalaisten oikeustajuun, ettei mitään ehdi tapahtua tänä aikana. Digitaalisen passin taas päädyttyä hakkerin käsiin, tilanne muuttuu paljon vaarallisemmaksi. Siinä on kyse minuuteista, ja henkkareitasi on jo mahdollisesti ehditty käyttää ties mihin, ennen kuin olet voinut tehdä tarvittavat toimenpiteet niiden mitätöimiseksi.

Tämä tosin on mielestäni vähän turha puheenaihe, ottaen huomioon minkälaisessa maailmantilanteessa elämme. Rokottamattomilla ei välttämättä enää pian ole paljoakaan oikeuksia, riippuen siitä mitä syksy muun muassa tuo tullessaan.

Oli henkikötietosi kuinka hyvässä tallessa tahansa, et välttämättä enää saa jossain vaiheessa matkustaa. Tämän lisäksi digitalisoidut henkilötietosi voidaan paljon helpommin pistää ns. karanteeni tilaan, kun valtio jossain vaiheessa ottaa käyttöön oman digitaalisen identiteetti järjestelmän, ja myöhemmin pakottaa kaikki siirtymään samaan.

Tosin, ottaen huomioon kuinka hyvillä mielin ihmiset ovat ottaneet vastaan muun muassa Applen oman version, en usko että enemmistöä tarvitsee sen koommin edes patistella, koska moni tulee mahdollisesti näkemään tuon yhtä vaarattomana, eivätkä mieti sen enempää asiaa.

Itselläni on jo matkustamiset tehty, joten minua ei haittaa vaikka valtio estäisi minua matkustamasta koko loppuelämäni.

Monen muun kohdalla asia ei sitten olekaan niin yksinkertainen, jonka takia on ehdottoman tärkeää, että tämän kehityksen ei anneta mennä siihen pisteeseen, että hallitus, EU:n johdolla voi tulevaisuudessa leikkiä kansalaistensa elämillä niin kuin se sattuu kulloinkin haluamaan.

Tähän taas en keksi toistaiseksi muuta keinoa, kuin protestoinnin ja ihmisten valistamisen digitaalisen identiteetti järjestelmän vaaroista.

Sitä varten on ehdottomasti säädettävä koko EU:n laajuinen laki, joka kieltää sen ja digitaalisen rahan soveltamisen mihinkään, joka vaikeuttaisi millään lailla kansalaisten elämää. Ainoa poikkeus tulisi olla, jos henkilöä epäillään esim. murhasta.

Toivottavasti joku ylempi taho ottaa tämän asian esille, ja saa läpi edellä mainitun kaltaisen lisäyksen.
Anteeksi sivuhuomautukseni, mutta onko henkkareiden mitätöinti oikeesti joku juttu? Passin ehkä voi perua, mutta sekin lähinnä estää matkustamisen - ei sitä, että joku väärinkäyttää sitä henkilöllisyytensä todistamiseen.

Anteeksi sivuhuomautukseni, mutta onko henkkareiden mitätöinti oikeesti joku juttu? Passin ehkä voi perua, mutta sekin lähinnä estää matkustamisen - ei sitä, että joku väärinkäyttää sitä henkilöllisyytensä todistamiseen.

Hyvä huomautus. Tarkoitin passia ja henkilökorttia. Tokihan väärinkäytökset on mahdollisia. Jos ei olisi, väärennettyjä passeja ei muun muassa edes tehtailtaisi.

Näiden väärinkäytösten takia on minusta tärkeää pitää huoli siitä, että omat henkilöpaperit on niin hyvässä turvassa kuin mahdollista.

Viimeksi muokattu:
Mitä tuo digitaalinen passi nyt sitten sisältää mitä ei tällä hetkellä puhelimella pääse hakemaan? Esim mobiilitunnisteella pääsee maisaan, omakantaan, verottajalle, pankkiin pääsee vaan naamatunnistuksella. Mitä toi niinkuin kattaa todellisuudessa että siitä olis vaaraa meidän yksityisyydelle?

Onko se tyyliin yksi QR-koodi, jolla sitten skannataan eri paikoissa koko ihmisen tietokanta? Paljon on rahaa, mikä on rokotustatus, onko lääkityksiä, onko luottotietoja jne jne. Se olis toki väärin jos asiaan liittymättömiä tietoja vaihdettais vaikka leffalippua ostettaessa.

Mitenköhän mahdollista on, että eri variantit aiheuttaa ihan erilaista taudinkuvaa? Siskon mies toi Espanjasta tuliaisena jonkun koronan jonka siskokin sitten sai. Mä koppasin viime viikolla jonkun ihan kotoperäisen jostain ja vaimo sai sen multa. Siskolla ja sen miehellä on ollut pientä kuumeilua ja yskää, mutta ei kurkkukipua eikä juurikaan nenän vuotamista, kun taas meillä tauti alkoi kurkkukivulla ja seuraavana päivänä nokka vuosi kuin seula. Ei kuumetta.

Mulla tämä meni sillä tavalla, että lauantaina illalla tuli kurkku vähän kipeäksi, vuorokausi sen jälkeen sunnuntaina alkoi nokka vähän vuotaa. Maanantaina se vuosi ihan vitusti ja tiistaina alkoi olla iltaa kohti parempi. Keskiviikkona ei enää mitään muuta kuin nenä vähän tukossa, mutta ei vuotanut enää. Olisin voinut tehdä etänä hyvin töitä, mutta otin mieluummin varman päälle. Tänään torstaina painoin päivän etätöitä ja oireita ei ole enää kuin toinen sierain vähän tukossa. Yksilönä ei voi tietenkään sanoa oliko rokotuksista mitään apua, koska sitä ei voi tietää. Mutta aika lievä kyllä oli, vaikka maanantaina ja tiistaina vitutti, kun räkää valui ihan koko ajan ja oli sen takia melko paska olo.
Tää nyt ihan asiallinen kysymys sitten, mutta miten se rokote vois auttaa tautia lievemmäksi jos oot perusterve? Koska rokote laskee omaa immuniteettia

Esim mun ja vaimon piti olla pahinta riskiryhmää, astma pahana/ toinen polttaa paljon, kummallakaan ei oikein mitää, nokka vuoti, pari pvää kuumetta , väsymys. Normi flunssa ollut paljon pahempi kuin tämä.

Tää nyt ihan asiallinen kysymys sitten, mutta miten se rokote vois auttaa tautia lievemmäksi jos oot perusterve? Koska rokote laskee omaa immuniteettia
Rokote laskee omaa immuniteettia! Voi nyt vittu taas näitä sun uskomuksia? Katsoitko tokentubesta videon missä näin sanottiin? Kyllä mä hyväksyn väitteet rokotteiden tarpeettomuudesta suurimmalle osalle ja väitteet koronan vaarattomuudesta. En ole niistä eri mieltä ollutkaan. Mutta sit jos mennään totaaliselle foliohattuosastolle, kuten että korona ja rokotteet on maailmanlaajuinen salaliitto, rokotteet on haitallisia ja tehty tappamaan lampaat ja kaiken maailman great resetit, niin siinä kohtaa ei voi kuin nauraa. Jos suurin osa ihmisistä on ylireagoinut koronan suhteen, niin kyllä on se vastakkainen pieni osakin. Päinvastaiseen suuntaan vain.

Jos nyt ihan omalle kohdalle ajattelen, niin en ole ollut kahteen vuoteen kipeä ennen tätä koronaa ja sekin oli hyvin lievä. Rokote tuskin on siis mun immuniteettiini vaikuttanut.

Miten se rokote muuten voisi auttaa ei perustervettä? Laskemalla immuniteettia vai? Vai eikö se laske riskiryhmäläisen immuniteettia, vai hyötyykö riskiryhmäläinen tästä jotain?

Rokote laskee omaa immuniteettia! Voi nyt vittu taas näitä sun uskomuksia? Katsoitko tokentubesta videon missä näin sanottiin? Kyllä mä hyväksyn väitteet rokotteiden tarpeettomuudesta suurimmalle osalle ja väitteet koronan vaarattomuudesta. En ole niistä eri mieltä ollutkaan. Mutta sit jos mennään totaaliselle foliohattuosastolle, kuten että korona ja rokotteet on maailmanlaajuinen salaliitto, rokotteet on haitallisia ja tehty tappamaan lampaat ja kaiken maailman great resetit, niin siinä kohtaa ei voi kuin nauraa. Jos suurin osa ihmisistä on ylireagoinut koronan suhteen, niin kyllä on se vastakkainen pieni osakin. Päinvastaiseen suuntaan vain.

Jos nyt ihan omalle kohdalle ajattelen, niin en ole ollut kahteen vuoteen kipeä ennen tätä koronaa ja sekin oli hyvin lievä. Rokote tuskin on siis mun immuniteettiini vaikuttanut.

Miten se rokote muuten voisi auttaa ei perustervettä? Laskemalla immuniteettia vai? Vai eikö se laske riskiryhmäläisen immuniteettia, vai hyötyykö riskiryhmäläinen tästä jotain?
Miks pitää vastata noin vittumaisesti?? Kerrankin yritin kirjottaa sun kans ihan neutraalisti, ettei aina menis tappeluksi?

Lyhyesti, esim kato näitä jotka ottaa joka ikiseen ns nuhaan antibiootti ja ovat jatkuvasti kipeänä,oma vastustuskykyä laskee joka kerralla kun sinne antibioottia/ flunssa piikkiä hakkaat. Elimistön tarvi tehdä ns mitää itse kun lääke tulee ns purkista, joten miksi näin ei olisi rokoteen kohdalla?

Ei tarvi olla *********, tietoa löytyy jo hyvin laajasti rokote laskee omaa immuniteettia

Millä sä tän perustelet, ja tiedän montakin riskiryhmää jolla ei rokotetusta ja tauti aina lievä

Esim mun ja vaimon piti olla pahinta riskiryhmää, astma pahana/ toinen polttaa paljon, kummallakaan ei oikein mitää, nokka vuoti, pari pvää kuumetta , väsymys. Normi flunssa ollut paljon pahempi kuin tämä.

No mitäs hyötyä siitä oli? Ja se ei ole edes rokote, vaan hoitomuoto. Otatko muitakin lääkkeitä vain jos sattuis tuleen kipeeksi? Terve ihminen ei tartte koronaan mitään ja keho osaa kyllä puolustautua ja vahvistuu siitä.

Me ei kuoltu (anti-vaxers). Aika diilata sen asian kanssa. Korona sairastettu varmaan useita kertoja jo tässä flunssana.

Alkuun täytys todeta, että immuniteetti on ihan törkeän monimutkainen asia ja sitä sanaa heitellään tietenkin covidista puhuttaessa kuin vierasta sikaa ympäriinsä.

Itse olen ymmärtänyt sen niin, kun puhutaan että covid-rokotteet (erityisesti mRNA) laskee / haittaa kehon luontaista imminuteettia, niin siinä viitataan usein ilmiöön nimeltä Original Antigenic Sin:

Eli teoriassa, kun rokote "kouluttaa" kehoa vastaamaan tietyntyyppiseen taudinaiheuttajaan, taudinaiheuttajan tulevaisuudessa muuntuessa, rokotteesta ei enää ole samaa hyötyä kuin aiemmin tai se voi olla jopa haitallinen. Eli jos meillä on nopeasti muuntuva taudinaiheuttaja, niin ihan perustellusti voisi ajatella että ei kannata ottaa ainakaan mrna-rokotetta, joka on räätälöity kouluttamaan kehoa vastaamaan hyvin spesifiin taudinaiheuttajaan.

Nyt kun me edelleen tiedetään että immuniteetti on monimutkainen järjestelmä ja toimii eri ihmisillä hyvinkin eri tavoin, niin voi olla että meillä on ihmisryhmiä joiden olisi ehkä kannattanut jättää se rokote ottamatta, etenkin sitä viruksen leviämistä estävää efektiä ei nyt saatu. Me vain ei tässä vaiheessa tiedetä, keitä nämä ihmiset ovat ja onko heitä edes siinä määrin että se tulee ilmi missään tutkimuksissa..

Täällä forumilla ainakin on jo paljon kokemuksia, mitä omikron aiheuttaa silloin, kun piikkiä ei ole ja kovin monilaisia tautikokemuksia on. Eli sekin just kuvastaa sitä miten monimutkainen tämä asia on.

Lyhyesti, esim kato näitä jotka ottaa joka ikiseen ns nuhaan antibiootti ja ovat jatkuvasti kipeänä,oma vastustuskykyä laskee joka kerralla kun sinne antibioottia/ flunssa piikkiä hakkaat. Elimistön tarvi tehdä ns mitää itse kun lääke tulee ns purkista, joten miksi näin ei olisi rokoteen kohdalla?
Rokote ei ole antibiootti. Antibiootti saattaa tappaa esimerkiksi osan sun suolistobakteereista ja suolistobakteereilla on suuri osa ihmisen vastustuskyvyssä. Joskus antibiootista on silti enemmän hyötyä kuin haittaa.

Rokote sen sijaan opettaa sun omat valkosolut tunnistamaan taudinaiheuttajan jolloin ne osaa hyökätä sitä vastaan ennen kuin on jo myöhäistä. Se ei tarkoita huonompaa immuniteettia. Se tarkoittaa parempaa immuniteettia. Ikävä kyllä koronan, niin kuin muidenkin hengitystieinfektioiden kohdalla rokote ei ole koskaan edes lähellekään 100 % varma, koska virus on nopea mutatoitumaan, eikä rokotteella opetetut puolustusmekanismit enää toimi siihen muuntuneeseen virukseen. Riippuen siitä miten paljon virus on muuntunut, voi kehon oma puolustus olla sen kanssa enemmän tai vähemmän hereillä, täten hidastaen taudin etenemistä ja / tai oireita, tai sitten ei. Näitä on vähän hankala ennustaa.

No mitäs hyötyä siitä oli? Ja se ei ole edes rokote, vaan hoitomuoto. Otatko muitakin lääkkeitä vain jos sattuis tuleen kipeeksi? Terve ihminen ei tartte koronaan mitään ja keho osaa kyllä puolustautua ja vahvistuu siitä.
No ainakin se hyöty, että koko maailma pelaa tälläkin hetkellä sitä korttia, että rajoituksia ei tarvita, kun tauti on lieventynyt ja suurin osa kuitenkin ottanut rokotteet. Sillä ei ole mitään merkitystä tässä kontekstissa oliko siitä rokotteesta koronavirustaudin suhteen mitään hyötyä. Munkaan kohdalla rokotteiden ottaminen ei liittynyt missään vaiheessa millään tavalla omaan terveyteen, vaan toivoon siitä, että panikointi tämän taudin kanssa voidaan lopettaa.

No ainakin se hyöty, että koko maailma pelaa tälläkin hetkellä sitä korttia, että rajoituksia ei tarvita, kun tauti on lieventynyt ja suurin osa kuitenkin ottanut rokotteet. Sillä ei ole mitään merkitystä tässä kontekstissa oliko siitä rokotteesta koronavirustaudin suhteen mitään hyötyä. Munkaan kohdalla rokotteiden ottaminen ei liittynyt missään vaiheessa millään tavalla omaan terveyteen, vaan toivoon siitä, että panikointi tämän taudin kanssa voidaan lopettaa.
Ja tauti leviää ennätys nopeaa mitä enemmän rokotettu,. "sattumaa" varmaan?

Ja tauti leviää ennätys nopeaa mitä enemmän rokotettu,. "sattumaa" varmaan?
Ei se varsinaisesti sattumaakaan kai ole, mutta tuskin liittyy rokotteeseenkaan millään tavalla. Leviää siis rokotteesta huolimatta, ei siitä johtuen. Omikronmuunnos on äärimmäisen hyvin leviävä ja rajoitukset on lähes poistuneet. Mitä odotat taudin leviämiselle tällaisissa olosuhteissa tapahtuvan?

Ei se varsinaisesti sattumaakaan kai ole, mutta tuskin liittyy rokotteeseenkaan millään tavalla. Leviää siis rokotteesta huolimatta, ei siitä johtuen. Omikronmuunnos on äärimmäisen hyvin leviävä ja rajoitukset on lähes poistuneet. Mitä odotat taudin leviämiselle tällaisissa olosuhteissa tapahtuvan?

Pyysin perustelua miks pahinta riskiryhmää minä vaimo ja tauti todella lievä, pitäs olla median mukaan teholla miten tämä on mahdollista?

Ja porukka jotka piikin ottanut valittavat miten tauti todella tuli kovasti päälle, outoja "sattumia"

Et huomannu sellaista että mitä enemmä maassa kuin maassa rokotettu tauti leviää räjähdysmäisesti, ja maat jotka rokottaneet vähän, flussaa ei pahemmin ole.

Koko flunssa on poliittinen mitään epidemia koskaan ole ollutkaan. Syksyllä mennää taas uusi piikki kierros.

Mielenkiinnosta eikä edelleenkää ole vittuilua montako piikkiä olet valmis ottamaan?

Pyysin perustelua miks pahinta riskiryhmää minä vaimo ja tauti todella lievä, pitäs olla median mukaan teholla miten tämä on mahdollista?

Ja porukka jotka piikin ottanut valittavat miten tauti todella tuli kovasti päälle, outoja "sattumia"

Et huomannu sellaista että mitä enemmä maassa kuin maassa rokotettu tauti leviää räjähdysmäisesti, ja maat jotka rokottaneet vähän, flussaa ei pahemmin ole.

Koko flunssa on poliittinen mitään epidemia koskaan ole ollutkaan. Syksyllä mennää taas uusi piikki kierros.

Mielenkiinnosta eikä edelleenkää ole vittuilua montako piikkiä olet valmis ottamaan?
Sä oot lukenut vähän eri medioita näköjään kuin minä. En ole missään nähnyt, että riskiryhmään kuuluva nuori henkilö joutuu teholle. Olen kyllä nähnyt väitteen minkä mukaan riskiryhmään kuluvalla on suurempi todennäköisyys saada vakava tautimuoto ja rokotetulla todennäköisyys saada lievempi tautimuoto. Tämä ei tarkoita sitä, että joka ikinen rokottamaton joutuu teholle ja joka ikinen rokotettu selviää vähällä. Hieman yksinkertainen ajattelutapa katsoa yksittäistapauksia ja tehdä jälkiviisaita päätelmiä.

Näytäs jotain todisteita siitä, että rokottamattomuus on kääntäen verrannollinen taudin ilmentyvyyteen.

Flunssa ei ole poliittinen ja epidemia / pandemia on olleet ihan todellisia. Se mikä tässä on mennyt vituiksi, on ihmisten ylireagointi tautiin ja päättäjien reagointi siihen ylireagointiin.

En näe enää yhtään syytä ottaa uutta piikkiä, koska näyttää siltä, että ihan maailmanlaajuisesti tästä teatterista ollaan päästämässä irti. Joka paikassa rajoitukset vähenee ja maskisuositukset poistuu siitäkin huolimatta, että tautia esiintyy koko ajan enemmän.

Back
Ylös Bottom