Minä tunnistan tuon ajattelumallin hyvin, ei kukaan halua tuntea itseään siivellä eläjäksi. Don't get me wrong, kyllä tähän asti on aina tainnut mies maksaa kun ollaan käyty ulkona syömässä, minä nyt vain pidän siitä, että minut viedään ulos.

Mutta että hän olisi antanut minulle rahaa, kun asuimme eri osoitteissa ja oma rahatilanne oli tilapäisesti heikko; ei missään tapauksessa (tosin, ei koskaan kyllä tarjonnutkaan).
Omaa ajatusmaailmaa tuon asenteen suhteen avasi oman tulotason nousu ja ymmärrys siitä, että joskus sitä vaan haluaa nauttia elämästä yhdessä toisen kanssa, ihan vaikka kaverin. Eli joitakin tiettyjä ystäviä nähdessä jos mennään syömään, niin minä maksan, minä vien heidät ulos, koska haluan vain päästä viettämään heidän kanssaan aikaa ilman, että heidän tarvitsee miettiä rahaa tai että kieltäytyisi lähtemästä sen puutteen vuoksi. Tai kun ystävä tuli ennen koronaa yökylään, niin mentiin kauppaan niin, että mitä hän haluaa. -Totta kai alkuun piti käydä muutamat väännöt mutta nykyisin yhdelle ystävälle ihan esitän;
voinko viedä sut syömään -Tietää olla mukisematta eikä rahakeskustelua tarvitse käydä ollenkaan ja meillä voi olla vaan kivaa, koska en minä halua muuta kuin vain nähdä häntä ja minulla on sellainen tilanne, että se ko. kustannus on ihan sivuseikka.
Tätä kautta selitin myös kaverille, joka tuskaili, kun hänellä on mies joka tienaa myös pakkiksen asteikolla
enemmän kuin riittävästi ja haluaisi mm. viedä kaveria viikonloppureissuille heidän asuinmaassaan ja ulkomaille jne. Kaveri tuskaili joskus, että ahdistaa, että
taas pitäisi lähteä jonnekin miehen kustantamalle reissulle ja hän ei voi mitenkään "vastata" tarjoamalla samaa. Osasin nyt sitten joidenkin omien kokemuksien kautta selittää, että ehkä se mies vaan haluaa tehdä niitä juttuja ja haluaa jakaa ne asiat just sun kanssa. Ehdotin, että sopivat pelisäännöt, joka helpottaisi tuollaisten juttujen vastaanottamista. Esim., että "kerran kuussa voi lähteä viikonloppureissuun" tms. niin, että kun ne "rajat" on etukäteen sovittu, niin on helpompi ystävänkin ottaa tuollaista vastaan ja vaan nauttia elämästä. En tiedä toteuttivatko tuon mutta ainakin ajatuksen tasolla kuulosti kuulemma ihan ehdottamisen arvoiselta.