Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324

Väärennetty koronapassi leviää verkossa​

Mitä ilmeisimmin kyse on kaupankäynnistä väärennetyillä koronapasseilla.

JAA
Väärennetty koronatodistus saa koronapassin lukusovelluksessa hyväksymismerkinnän.

Väärennetty koronatodistus saa koronapassin lukusovelluksessa hyväksymismerkinnän. KUVA: HENRIK KÄRKKÄINEN
Henrik Kärkkäinen

10:55
SUOMENKIELISISSÄ verkkokeskusteluissa levitetään väitettä, jonka mukaan koronapassin digitaalinen allekirjoitus olisi vuotanut, mikä mahdollistaisi teoriassa toimivien koronapassien väärentämisen mille tahansa nimelle.

Koronapassin qr-koodissa oleva viranomaisen digitaalinen allekirjoitus takaa passin tietojen aitouden, ja sitä on hyvin vaikea murtaa. Kuitenkin jos joku ulkopuolinen pääsee käsiksi salassa pidettävään allekirjoitusavaimeen, sillä on mahdollista luoda koronapasseja mielivaltaisesti.

Eilen nähdyissä suomenkielisissä verkkokeskusteluissa esiteltiin väärennettyä koronapassia, johon oli tekaistu etu- ja sukunimiksi merkkijonot, jotka ohjaavat tiettyyn salatussa pikaviestimessä toimivaan kanavaan. Mahdollisesti kyse on markkinapaikasta, jossa myydään väärennettyjä todistuksia.

Kun passin qr-koodi luetaan Koronatodistuksen lukija -sovelluksella, se näyttää vihreää eli passi on hyväksytty.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tiedonhallintajohtaja Aleksi Yrttiaho vahvistaa, että asia on viranomaisilla tiedossa ja selvityksissä. Verkkoväitteiden mukaan digitaalinen allekirjoitus olisi peräisin Saksasta. THL odottaa parhaillaan lisätietoja.

VAIHTOEHTOJA on käytännössä kaksi. Ensimmäisessä jonkun maan terveydenhuollossa on petollinen työntekijä, jolla on pääsy digitaalisiin allekirjoitusavaimiin ja joka tehtailee väärennettyjä koronatodistuksia maksusta.

Toinen vaihtoehto on, että kokonaisen maan digitaaliset allekirjoitukset ovat vuotaneet. Tämä mahdollistaisi esimerkiksi laajamittaisen väärennettyjen koronapassien tehtailun tarkoitusta varten tehtävillä generaattoreilla.

Yrttiaho huomauttaa, että toistaiseksi väärennöksiä on nähty yksi kappale. Digitaaliset allekirjoitukset mahdollistava järjestelmä ei myöskään ole rikki tai murrettu, sillä jos yhden maan digitaalinen allekirjoitus on vuotanut, se on peruttavissa ja korvattavissa uudella allekirjoituksella kyseisen maan osalta.

Tällöin kyseisen maan koronapassit – sekä aidot että väärennetyt – alkavat luettaessa näyttää punaista ja tämän maan kansalaisten tulee ladata koronatodistuksensa uudelleen.

Yrttiahon mukaan kenenkään terveystiedot eivät ole tilanteessa uhattuna. Hän kehottaa olemaan kokeilematta ja hankkimatta väärennettyjä koronapasseja.

Oikea koronatodistus puhelimen näytöllä.

Oikea koronatodistus puhelimen näytöllä. KUVA: VESA MOILANEN / LEHTIKUVA
TIETOTURVAYHTIÖ F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppösen mukaan on mahdollista, että väärennettyjä koronapasseja salatussa pikaviestimessä myyvä henkilö on välikäsi passeja ulkomailla tehtailevalle taholle.

- Kyseessä saattaa olla tilanne, joka vertautuu pankin työntekijään, joka vaihtaisi ihmisten tilinumeroita ja siirtäisi rahaa tililtä toiselle. Mitään perustavanlaista ei ole rikki.

Hyppönen sanoo pitävänsä koronapassien taustalla olevaa monimutkaista matemaattista allekirjoitusjärjestelmää yhtä turvallisena kuin verkkopankkien suojausta.

Mun puolesta voit kysyä vaikka Mikeä hoitamaan homman, jos asia mietityttää. Mun mielestä on vain outoa, että joku rekisteröityy tänne kaikista ketjuista juuri tämän vuoksi. Mutta ei siinä mitään, meitä on moneen lähtöön - kirjoittelenhan minäkin tänne ja vieläpä täysin vapaaehtoisesti.
Mun pointti oli se jos syyttelet että olen joku muukin niin sithän voi syyttää kaikkia. Mike voi hyvin selvittää myös sulle että mun viestit tulee joko puhelimelta tai koneelta. Samat kaksi IP osoitetta. Mä nimenomaan kirjauduin koska täällä tekstiä ei sensuroida. Aika moneen paikaan ei voi kirjoittaa mitään koronakritiikkiä. Myöskin tästä aiheesta ei voi vain vaieta vaan ääni on saatava kuulumaan. Ainakin yritän tehdä kaikkeni että tämä hölmöily loppuisi.

Eiköhän se tuossa osittain tullu. Mitä vanhempi niin sitä enempi hyötyä.(tai elinsiirto, tai mitä vakavampi muu riskitekijä)
Viittaan tähän suhteelliseen tehoon. Otan esimerkin.
2 rangaistuspotkun potkijaa potkii palloa maaliin. Toinen osuus 1 kerran sadasta yrityksestä ja toinen osuu kertaa.

Jälkimmäinen on siis 100% tehokkaampi mutta haluaistiko kumpaakaan joukkueeseen absoluuttisen tehon ollessa 1% ja 2%.

Mä ennustin että vedetään taas kiristyksiä kehiin. En mitään täyssulkua. Jos et pidä syrjintäpassia ja muuta "valtion panttivankina" narratiivia kiristyksenä olet ilkeä.
Kaljoittelun rajoittaminen rokottamattomilta ei mun mielestä kovin tiukkaa kiristystä ole, jos vastapainoksi saadaan pitää ravintoloita normaalisti auki.
Vai eikö ihmisten työpaikkojen säilyminen enää ollutkaan tärkeää?
Ja kuten sanoin ei nuo ole välittänyt mitään vaalien jälkeen. Koittavat syyllistää syyttömiä tästä pandemiasta.
Ja kun minä sanoin homman painottuvan jatkossa syyllistämiseen, niin totesit minun olevan pihalla kun en tiedä "mitä ja miten asiat tapahtuu tässä maailmassa."
Miltäs näyttää?

Kerrotko vielä lyhyesti että jos kerran joka tapauksessa asiakkaat tulevaisuudessa vähenevät koska me kaikki kuolemme koronarokotteeseen, miten tämä taloudellisesta näkökulmasta tarkouttaa sitä että ei nyt ole mitään hyötyä tulojen maksimoinnista tällä hetkellä?

Tämä tuntemasi tyttö otti kaksi rokotetta yllättävän tiukassa tahdissa, jos hän otti ne molemmat päästäkseen baariin koronpassirajoitteiden takia.
Otti ekan kesällä syyt olivat matkustus ja se että pääsee liikkumaan.

Tottakai se tulee. Kuten muuallakin.

Shillit täällä kuten mappa, tartsanit, jack, ehec jne. koittaa vaan esittää tyhmää tässä asiassa. Mikään ei ole heille totta ennenkuin se on ruisku on kädessä tai talo palaa. Toki nämä varmasti tietävät tämän hyvin.
Ehec mainittu. En koita esittää tyhmää. Mulle nääs ihan sama jos tulee tarjolle/suositellaan vaikka 4 piikkiä. Kolmannen otan vielä ensi vuonna todennäköisesti jos sitä suositellaan ja sen saa ilmatteeks ja siitä eteenpäin menen paljaalla. Jos en ota kolmatta ja passi ei sitten ole enää voimassa niin en tule pakkikselle itkemään ihmisten eriarvoistamisesta.

Koronapassiin tarvitaan kaksi rokotusta ja rokotusväli yleensä 12 viikkoa. Tuntemasi tyttö tiesi siis jo 3 kk sitten koronapassin tulosta?
Minä kerroin passin tulosta useille jo 1.5vuotta sitten. Nimi passi ei ollut sillon käytössä vaan joku todiste tai aplikaatio jota vaaditaan että todistat rokotukset ja johon liitetään myöhemmin maksaminen yms.
Useat nämä joille kerroin tämän silloin eivät evää kutsu minua folioksi. Mutta eivät silti usko että tämä tästä pahemmaksi menee

Ehec mainittu. En koita esittää tyhmää. Mulle nääs ihan sama jos tulee tarjolle/suositellaan vaikka 4 piikkiä. Kolmannen otan vielä ensi vuonna todennäköisesti jos sitä suositellaan ja sen saa ilmatteeks ja siitä eteenpäin menen paljaalla. Jos en ota kolmatta ja passi ei sitten ole enää voimassa niin en tule pakkikselle itkemään ihmisten eriarvoistamisesta.
Tottakai sä otat 3. kun se on seuraavana.
Sitten myöhemmin 4. onkin taas ajankohtainen ja hyvä.

Aina yhden voi vielä ottaa vai mitä? Siksi otat 3.

Työkaveri sai piikistä olkapään lisäksi toisen pohkeen kipeäksi 😏 Mutta tuskin mikään tukos kun meni viikon jälkeen ohi..

Nii sai mutsikin. Luultiin kanssa tulpaks mitä ei löytyny. Ei pystyny varaamaa jalalle painoa ku veti niin perkeleesti kuulemma. Lievä sydäri sielt nyt tuli ja ennen toista kerkes sinne akuuttiin. Vie tälläset aika helvetin kauaks piikistä minut ainekin ja vielä mutsi sanoo ÄLÄ HELVETISSÄ OTA
Lisätään vielä, että rokotteet oli sitä ”turvallisinta” mallia eli pfizeria

Ps. en tule kolmatta ottamaan, se on ihan sataprosenttisen varma.

Nyt mua kiinnostaa vilpittömästi, että miksi et tulisi kolmatta ottamaan? Mä en tiedä ketään muuta henkilöä - livenä tai netissä - joka olisi yhtä innokkaasti suhtautunut näihin uuden teknologian rokotteisiin.

Tässä ketjussa varmaan 2/3 sun viesteistä on linkkejä tutkimuksiin sekä tutkijoiden kommentteihin, jotka antaa sellaisen mielikuvan, että koronarokotteet on hyödyllisiä ihan jokaiselle ja haittavaikutuksetkin niin mitättömiä, että kaikkien kannattaa varmuuden vuoksi vaikka pistellä noita itseensä puolivuosittain.

Jokin aika sitten hehkutit lisäksi noiden lääkeyhtiöiden tutkimuksia yhdistelmärokotteesta (oliko 7 eri hengitystieinfektiota aiheuttavaa virusta vastaan) ja niitäkin kai suunniteltiin puolivuosittain annettaviksi.

Mikä on muuttanut mielesi? Jos mikasa90 ei ota kolmatta piikkiä, niin hulluksi on maailma mennyt :)

Nyt mua kiinnostaa vilpittömästi, että miksi et tulisi kolmatta ottamaan? Mä en tiedä ketään muuta henkilöä - livenä tai netissä - joka olisi yhtä innokkaasti suhtautunut näihin uuden teknologian rokotteisiin.

Tässä ketjussa varmaan 2/3 sun viesteistä on linkkejä tutkimuksiin sekä tutkijoiden kommentteihin, jotka antaa sellaisen mielikuvan, että koronarokotteet on hyödyllisiä ihan jokaiselle ja haittavaikutuksetkin niin mitättömiä, että kaikkien kannattaa varmuuden vuoksi vaikka pistellä noita itseensä puolivuosittain.

Jokin aika sitten hehkutit lisäksi noiden lääkeyhtiöiden tutkimuksia yhdistelmärokotteesta (oliko 7 eri hengitystieinfektiota aiheuttavaa virusta vastaan) ja niitäkin kai suunniteltiin puolivuosittain annettaviksi.

Mikä on muuttanut mielesi? Jos mikasa90 ei ota kolmatta piikkiä, niin hulluksi on maailma mennyt :)
Mutta hän kertoi heti perään, että vuosittainen piikki hänelle taas käy eli se on se 3. piikki ja sitten seuraavana vuonna 4. jne. sekä päälle toki influenssapiikit jne.

Näen että hän vähän pehmentää vastustusta tässä olemalla "vastaan", mutta samalla taas ottamassa kuitenkin.

Tottakai sä otat 3. kun se on seuraavana.
Sitten myöhemmin 4. onkin taas ajankohtainen ja hyvä.

Aina yhden voi vielä ottaa vai mitä? Siksi otat 3.
Voi tilanne siltä hyvinkin näyttää vaikkapa vuoden päästä, että 4. rokote vaikuttaa mielestäni järkevältä. Sitä arvioidaan sitten. Turha kai tässä vaiheessa on koittaa arvioida tilannetta mikä on vuoden tai kahden päästä. Tällä hetkelä en ole varma tuosta kolmannestakaan, mutta saatanpa hyvinkin ottaa muutaman kuukauden kuluttua. Tää pohdinta on hyvin kivutonta tehdä aina kunkin hetken ja sen aikaisen tiedon perusteella kun ei ole ideologisista/periaatteellisista syistä itseään kaivanut johonkin loputtoman syvään poteroon.

Voi tilanne siltä hyvinkin näyttää vaikkapa vuoden päästä, että 4. rokote vaikuttaa mielestäni järkevältä. Sitä arvioidaan sitten. Turha kai tässä vaiheessa on koittaa arvioida tilannetta mikä on vuoden tai kahden päästä. Tällä hetkelä en ole varma tuosta kolmannestakaan, mutta saatanpa hyvinkin ottaa muutaman kuukauden kuluttua. Tää pohdinta on hyvin kivutonta tehdä aina kunkin hetken ja sen aikaisen tiedon perusteella kun ei ole ideologisista/periaatteellisista syistä itseään kaivanut johonkin loputtoman syvään poteroon.
Päinvastoin sinä olet siellä poterossa ja koitat vetää muutkin sinne.
Pääasia teillä kuitenkin nyt ajaa 3. piikkiä ja puhua paskaa sitten jatkosta. Te kuitenkin otatte kaikki mitä käsketään nyt/tulevassa ja koitatte muutkin vetää samaan. Me tiedämme.

Päinvastoin sinä olet siellä poterossa ja koitat vetää muutkin sinne.
Pääasia teillä kuitenkin nyt ajaa 3. piikkiä ja puhua paskaa sitten jatkosta. Te kuitenkin otatte kaikki mitä käsketään nyt/tulevassa ja koitatte muutkin vetää samaan. Me tiedämme.

Mä en oo ainakaan poterossa. Pikkutunneille asti tuli juhlittua täydessä yökerhossa vkl. Missä sä olit?

Back
Ylös Bottom