Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Saattaa olla, että roopelikin on putkahtanut esiin nyt koronan aikaan.

Miksi et ole ollut huolissasi, kun influenssat aiemmin jyllännyt?
En ole Roopeli mutta luulenpa, ettei hän ole huolissaan koronasta vaan sen varjolla tehtävästä haitallisesta perustuslaillisia oikeuksia rikkovasta politiikasta. Influenssan kanssahan tällaista tilannetta ei ole ollut.

Jos ylipainoonkin jokin piikki keksittäisiin, niin jättäisiköhän osa jengistä senkin ottamatta ihan vain periaatteen vuoksi? Jotenkin tuntuu, että siinäkin saisi kuulla samat selitykset - "Mulla on oikeus!", "Emmä tartte!", "Blablablaablaa" :)

Jos ylipainoonkin jokin piikki keksittäisiin, niin jättäisiköhän osa jengistä senkin ottamatta ihan vain periaatteen vuoksi? Jotenkin tuntuu, että siinäkin saisi kuulla samat selitykset - "Mulla on oikeus!", "Emmä tartte!", "Blablablaablaa" :)
Ihan hyvin voisi jättää ja se olisi myös heidän oikeutensa. En minä ainakaan olisi ketään pakottamassa ylipainopiikille tai yleensäkään ottamaan mitään lääkitystä, mitä eivät itse halua.

Suurin huolihan on nimenomaan terveydenhuollon ylikuormitus, jota pyritään ehkäisemään. Rokotettukin tartuttaa koronaa. Tartuntojen estäminen ei ole rokotteen/passin primäärinen tavoite, kuten Nohynekkin juuri kertoi. Lisäksi rokotetuilla on erinomainen suoja vaikeaa tautimuotoa vastaan, joten ei ole merkitystä, vaikka rokottamaton tartuttaa heihin koronan.

Terveyspassi olisi siten vähintäänkin yhtä perusteltu kuin koronapassi. Tai tietysti paljon paremmin perusteltu, koska elintasosairaudet kuormittavat sairaaloita eniten.

Mä seuraan ihan suu auki tätä keskustelua. Jotenkin nämä tyypit (rajoitteiden ja passin kannattajat) vaikutti ihan semi-fiksulta vielä jokin aika sitten tässä keskustelussa. Nyt sieltä tulee niin suoraa ja selkeää loogista ajatteluvirhettä, että ei voi kuin ihmetellä.

Edit: Niin tai olisko tässä sitten se ajatus taustalla, että ylipainolla ja alkoholismilla on ihan sallittua kuormittaa terveydenhuoltoa. Sitä vartenhan se terveydenhuolto kai olemassa näiden mielestä on. :unsure:

Mä seuraan ihan suu auki tätä keskustelua. Jotenkin nämä tyypit (rajoitteiden ja passin kannattajat) vaikutti ihan semi-fiksulta vielä jokin aika sitten tässä keskustelussa. Nyt sieltä tulee niin suoraa ja selkeää loogista ajatteluvirhettä, että ei voi kuin ihmetellä.
En tiedä voiko syynä olla se, että pian 2 vuotta jatkunut 24/7 aivopesu ja pelkopropaganda alkaa tehdä kovimpiinkin kalloihin damagea. Varsinkin viime viikot on ollut aivan käsittämättömän massiivista rokotevyörytystä joka ikisessä mediassa. Volyymi on aivan uskomaton.

Tuore tutkimus vieraskielisten koronainfektioista: vähemmän testattuja, enemmän tartuntoja mutta ei korkeampaa kuolleisuutta​

Asiasanat:
  • KORONA
HUSin ja Helsingin yliopiston tutkimuksessa analysoitiin 124 240 HUS-alueella ensimmäisen aallon aikana keväällä ja kesällä 2020 koronatestattua henkilöä äidinkielen mukaan ja arvioitiin heidän sairaalahoitotarvettaan ja kuolleisuuttaan.
HUSin ja Helsingin yliopiston tutkimus koronainfektioiden esiintymisestä eri kieliryhmissä on tänään julkaistu arvostetussa Clinical Microbiology and Infection -lehdessä(opens in new window, links to another website).
Vieraskielisiä testattiin noin puolet vähemmän kuin suomea, ruotsia tai saamen kieliä äidinkielenään puhuvia. Tämä ero näkyi kaikissa ikäryhmissä ja kieliryhmissä. Väestömäärään suhteutettuna vieraskielisillä todettiin 64 % enemmän tartuntoja. Testatuista henkilöistä positiivisia olivat 3 % kotimaan kieliä puhuvista ja 10 % vieraskielisistä.
Kotimaan kieliä puhuvista 8 % menehtyi 90 päivän sisällä positiivisesta koronatestistä ja vieraskielisistä 1 %. Tämä ero selittyy sillä, että vieraskieliset olivat yleensä nuorempia kuin suomea, ruotsia tai saamea äidinkielenään puhuvat. Kun verrattiin alle 65-vuotiaiden kuolemanriskiä eroa ei tullut esiin ryhmien välillä.

Monikieliselle ja monipuoliselle viestinnälle tarvetta
”Tulokset osoittavat, että yhtenä haasteena hoitojärjestelmälle on ollut saada vieraskieliset hakeutumaan testiin ajoissa. Tähän reagoitiin HUSissa ja Helsingin kaupungilla jo pandemian alkuvaiheessa ja lisättiin monikielistä tiedotusta testaamisesta ja hoitoon hakeutumisesta. Kaikista positiivisista 21 % puhui äidinkielenään muita kuin kotimaisia kieliä, joten tulkkauspalvelujen riittävä käyttö on keskeistä niin tartunnanjäljityksessä kuin sairaaloissa, jotta väärinkäsityksiä ei syntyisi”, sanoo HUSin infektiolääkäri Ville Holmberg.
”Korkeampi ilmaantuvuus vieraskielisillä tarkoittaa, että hyvän rokotuskattavuuden saavuttaminen maahanmuuttajien keskuudessa olisi erityisen tärkeää epidemian hidastamiseksi ja sairaalakuormituksen vähentämiseksi. Tämän saavuttamiseksi tarvitaan monipuolista viestintää useilla kielillä ja rokotuspisteiden tuomista ihmisten lähelle”, Holmberg jatkaa.
Ville Holmberg, Heli Salmi, Salla Kattainen, Jukka Ollgren, Anu Kantele, Juulia Pynnönen, Asko Järvinen, Erik Forsblom, Suvi Silén, Sanna-Maria Kivivuori, Atte Meretoja, Johanna Hästbacka. Association between first language and SARS-CoV-2 infection rates, hospitalization, intensive care admissions and death in Finland: a population-based observational cohort study. Clinical Microbiology and Infection.

Mu

Tämä mulle täysin ok. Mutta periaatteen tasolla sitten täytyy kieltää ylipainoisten, alkoholistien, röökaajien yms. hoito. Ja kaikki sairaudet on jossain määrin itse aiheutettuja elämäntapa virheitä. Eli jos sairastuu on aina peiliin katsomisen paikka. Joissain tapauksissa enemmän ja joissain vähemmän. Mutta yksilöllä on aina vastuu omasta terveydestä.
Perhana te ootte kylmää porukkaa. Kannattaa toivoa että niitä elämäntapavirheiden aiheuttamia sairauksia ei tule koskaan. Vaikkapa sit se syöpä. Onneks täällä kaikilla on oikeus päästä sinne hoitoon. Oli läski tahi ei👍

Saattaa olla, että roopelikin on putkahtanut esiin nyt koronan aikaan.

Miksi et ole ollut huolissasi, kun influenssat aiemmin jyllännyt?
Kertoo tyhmyydestäsi kun et tätä ole vieläkään ymmärtänyt...

Edellisinä flunssakausina porukka haki siihen piikin ja suuriosa ei hakenut. Ei mitään ihmeitä. Oikeasti vapaa valinta. Flunssa oli täysin normaalia.

Nyt ei ole vaan koitetaan kiristään ottamaan rokote. Ei vapaata valintaa vaan kiristämistä kiristämisen jälkeen.

Etkö vieläkään käsitä miksi olen täällä? En mä ole koskaan ollut huolissani flunssasta kuten nytkään. Olen huolissani tästä tyranniasta mitä luodaan valtioihin tämä koronaflunssa keppihevosena.

Äläkä taas hiljene siellä vaan vastaa tähän viestiin.

Viimeksi muokattu:
Perhana te ootte kylmää porukkaa. Kannattaa toivoa että niitä elämäntapavirheiden aiheuttamia sairauksia ei tule koskaan. Vaikkapa sit se syöpä. Onneks täällä kaikilla on oikeus päästä sinne hoitoon. Oli läski tahi ei👍
Ilman muuta on oikeus. Me tuomme vaan esille niiden ihmisten epälogiikan, jotka vaativat rokottamattomien koronapotilaiden hoidon maksattamisessa potilaalla itsellään.

Läskejä vanhuksia. Kilppari sanoi, että hyväkuntoiset ei voi joutua teholle. Uskon häntä, hän on älykäs, mainitsi senkin itse. Toisaalta, rokottamattomathan oli nimenomaan niitä nuoria ja hyväkuntoisia. :unsure:
No, siis, varmaan itsekin tiedät että hyväkuntoisen mahdollisuus joutua teholle on moninkertaisesti pienempi, siksi olisi myös hyvä mainita nuo aiemminmainitut tiedot.

FAE455C7-033B-415A-B68E-3FD3130AB54D.webp

Ja samalla sitten lasku vain artistille, kun voimailijalla tai bodailijalla paukkuu selkä, nivelet, lihakset jne. Mitäs läksi.

Juuri näin, jos pitäisi terveydenhuoltokapasiteetin ylikuormituksen perusteella lähteä tekemään rajoituksia ihmisten oikeuksiin niin aloitetaanko

a) Rokottamattomista koronapotilaista, ehkä n. 100 potilasta koko Suomessa.
b) Muista itseaiheutetuista sairauksista kärsivistä potilaista, ehkä n. 6000 potilasta koko Suomessa

Kummanko ryhmän karsimisella on suurempi vapauttava vaikutus kapasiteettiin?
Oikeasti tuo b ryhmä on aivan valtava tässä yhteydessä. Se on paljon enemmän kuin tuo 6000 mikä tulee läskeistä. Päälle tupakka, alkoholi, huumeet entäs mt-ongelmat kuten burnoutit jne.

Tää on ihan pimeätä mitä nuo koittaa perustella covid-rokottamattomia vastaan. Ei kestä päivänvaloa yhtään.

Läskejä vanhuksia. Kilppari sanoi, että hyväkuntoiset ei voi joutua teholle. Uskon häntä, hän on älykäs, mainitsi senkin itse. Toisaalta, rokottamattomathan oli nimenomaan niitä nuoria ja hyväkuntoisia. :unsure:
Immuunipuolustus ja fyysinen suorituskyky on eri asioita.

No, siis, varmaan itsekin tiedät että hyväkuntoisen mahdollisuus joutua teholle on moninkertaisesti pienempi, siksi olisi myös hyvä mainita nuo aiemminmainitut tiedot.
Kiinnostaisi kyllä. Siitä varmaan voidaan olla samaa mieltä, että on naiivia väittää, että hyväkuntoinen ei voi teholle joutua.

Ihan hauska ajatus tämä "läskipassi". Eivät taida kuitenkaan ylipainoiset tartuttaa ylipainoaan muihin. Korostan vielä, etten ketään ole elintapojensa tai periaatteidensa vuoksi tuomitsemassa. Mutta asia on toinen mikäli voidaan katsoa, että yksilön toiminta vaarantaa muiden terveyden.
Paitsi juuri nämä läskit altistuvat taudeille helpommin

Kiinnostaisi kyllä. Siitä varmaan voidaan olla samaa mieltä, että on naiivia väittää, että hyväkuntoinen ei voi teholle joutua.
Voidaan olla, mutta se mahdollisuus on niin pieni ettei siitä kannata tehdä läheskään niin isoa asiaa kuin on tehty.

Jättäisin ottamatta kun en ole ylipainoinen. Tiedän myös että ylipainon voi omin keinoin laihduttaa. Sama on nyt että tiedän immuunipuolustukseni kestävän

Back
Ylös Bottom