Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Tässä tapauksessa passin taakse pitäisi laittaa tasapuolisuuden takia muitakin tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa terveydenhuollon kapasiteetin ylikuormittumista. Otettaisiin esim. top-10 eniten terveydenhuoltoa kuormittavat itseaiheutetut sairaudet, ja rajattaisiin näihin sairastuneiden tai todennäköisesti tulevaisuudessa sairastuvien oikeuksia tiettyihin yhteiskunnan toimintoihin siihen asti, että he todistavat pienentäneensä riskiään ko. sairauteen. Rajoitusten piirissä voisi olla jopa työnteko. Esimerkiksi painoideksiin, rasvaprosenttiin, alkoholinkäyttöön ja tupakointiin sidottu terveyspassi. Tällaisella terveyspassilla olisit sitten oikeutettu menemään Mäkkäriin, tekemään ansiotöitä jne. Kaikki voittaa, paitsi ne jotka eivät täytä terveyspassin ehtoja
Whataboutismia parhaimmillaan

Osa tarvii suojaa, osa ei. Ei minua ainakaan rokottamattomien potentiaaliset koronasta aiheutuvat terveyshuolet enää kiinnosta, mutta terveydenhuollon kuormittuminen kylläkin. Tyhmää väittää yleisesti että pärjätään kyllä, jos nytkin teholla makaa enimmäkseen rokottamattomia.

Mutta pidä toi. Leijonana vaan kotona podet jos henki pihisee ja naama alkaa sinertämään. No ei oikeesti, suosittelen siinä kohtaa hakeutumaan hoitoon. Toisinaan julkisenkin puolen hoidon tasosta saattaa yllättyä positiivisesti.
Helposti lupaan tämän koska en ole enkä tule kipeäksi. Olen ollut pahempienkin tautien ympäröimänä ja olen selvinnyt aina terveenä. Joten uskallan nytkin elää ja tiedän etten tule sairastumaan.
Ja muista että THL:n lukujen mukaan viime kuussa koronaan kuoleiden jakauma oli 12 rokottamatonta, 5 1x rokotettua ja 12 2x rokotettua. Et elä vaan omassa kuplassasi

En minä tarvitse suojaa. Rokotettuja siellä sairaalassa on runsaasti edelleen joten pitäisköhän vaihtaa tuota levyä pikkuhiljaa. Tuo ei ole kuin surkea aivopesu tässä vaiheessa.
Hyvä sulle. Lupaathan sinäkin Kilppiksen tavoin olla hakeutumatta hoitoon jos covid iskee pahana? Mulle se nimittäin kävisi hyvin ettei rokottamattomia covid-potilaita otettaisi hoitoon, mutta tää ei teille kelvannut kun muutama päivä sitten ehdotin.

Hyvä ettei tartu ku on pari rokotetta..

BCA305C0-9E49-4A10-97CD-14C7C2A96801.webp

Hyvä sulle. Lupaathan sinäkin Kilppiksen tavoin olla hakeutumatta hoitoon jos covid iskee pahana? Mulle se nimittäin kävisi hyvin ettei rokottamattomia covid-potilaita otettaisi hoitoon, mutta tää ei teille kelvannut kun muutama päivä sitten ehdotin.
Ei. Tämän maan kansalaisena ja veronmaksajana minulla on KAIKKI oikeudet sen palveluihin ja toimintoihin kuten muillakin.

Hörhöt eivät oikeuksiani vie. Koskaan.

Mu
Tämä mulle täysin ok. Mutta periaatteen tasolla sitten täytyy kieltää ylipainoisten, alkoholistien, röökaajien yms. hoito. Ja kaikki sairaudet on jossain määrin itse aiheutettuja elämäntapa virheitä. Eli jos sairastuu on aina peiliin katsomisen paikka. Joissain tapauksissa enemmän ja joissain vähemmän. Mutta yksilöllä on aina vastuu omasta terveydestä.

Whataboutismia parhaimmillaan
Ei vaan täysin loogista. Olennaisinta olisi etsiä eniten terveydenhuoltoa rasittavat itseaiheutetut sairaudet ja lähteä karsimaan niistä esim. terveyspassin avulla. Sillä olisi suurin vaikutus. Rokottamattomat koronapotilaat vievät sairaalakapasiteettia minimaalisen vähän yleisimpiin itseaiheutettuihin sairauksiin, joten ei olisi mitenkään loogista lähteä karsimaan koronapotilaista..

Osa tarvii suojaa, osa ei. Ei minua ainakaan rokottamattomien potentiaaliset koronasta aiheutuvat terveyshuolet enää kiinnosta, mutta terveydenhuollon kuormittuminen kylläkin. Tyhmää väittää yleisesti että pärjätään kyllä, jos nytkin teholla makaa enimmäkseen rokottamattomia.
Mikähän näiden ~30 tyypin ikäjakauma ja profiili muiden sairauksien suhteen on, sekin olisi ihan olennaista tässä keskustelussa.

Mutta piikistä pitää? niinkö? Eikös toi passi vois olla vaikka läskipassi. Jos oot läski niin et voi mennä ravintolaan niin susta ei tule vielä läskimpää ja et sit viallisen immuunipuolustuksesi kanssa mene kylille pyörimään.
Ihan hauska ajatus tämä "läskipassi". Eivät taida kuitenkaan ylipainoiset tartuttaa ylipainoaan muihin. Korostan vielä, etten ketään ole elintapojensa tai periaatteidensa vuoksi tuomitsemassa. Mutta asia on toinen mikäli voidaan katsoa, että yksilön toiminta vaarantaa muiden terveyden.

Mikähän näiden ~30 tyypin ikäjakauma ja profiili muiden sairauksien suhteen on, sekin olisi ihan olennaista tässä keskustelussa.
Läskejä vanhuksia. Kilppari sanoi, että hyväkuntoiset ei voi joutua teholle. Uskon häntä, hän on älykäs, mainitsi senkin itse. Toisaalta, rokottamattomathan oli nimenomaan niitä nuoria ja hyväkuntoisia. :unsure:

Ihan hauska ajatus tämä "läskipassi". Eivät taida kuitenkaan ylipainoiset tartuttaa ylipainoaan muihin. Korostan vielä, etten ketään ole elintapojensa tai periaatteidensa vuoksi tuomitsemassa. Mutta asia on toinen mikäli voidaan katsoa, että yksilön toiminta vaarantaa muiden terveyden.
Suurin huolihan on nimenomaan terveydenhuollon ylikuormitus, jota pyritään ehkäisemään. Rokotettukin tartuttaa koronaa. Tartuntojen estäminen ei ole rokotteen/passin primäärinen tavoite, kuten Nohynekkin juuri kertoi. Lisäksi rokotetuilla on erinomainen suoja vaikeaa tautimuotoa vastaan, joten ei ole merkitystä, vaikka rokottamaton tartuttaa heihin koronan.

Terveyspassi olisi siten vähintäänkin yhtä perusteltu kuin koronapassi. Tai tietysti paljon paremmin perusteltu, koska elintasosairaudet kuormittavat sairaaloita eniten.

Viimeksi muokattu:
Mitä vittua tuo tartutus nyt oli? Etkö hoekaan enää kuinka terveydenhuolto kuormittuu? Suomessa kuolee lähes 6000 läskiä ylipainoonsa nykyään vuodessa. Mieti ääliö paljon nuo kuormittavat terveydenhuoltoa koska noistakin moni kulkee varmasti teho-osastojen kautta tai kalliiden hoitojen+kalliit lääkkeet mitä vetävät varmasti kaikki koska verenpainetaudit sekä diabetes seuraa mukana. Sekä ne jotka eivät kuole vielä tänä vuonna vaan vasta ensivuonna.

Et ole siinä asemassa että valikoit mistä olet huolissasi ja alat päättämään muiden terveyden puolesta. Jos olet tartunnasta huolissasi niin et ole ollut huolissasi edellisinä flunssakausia vaan putkahdat nyt "mystisesti" tässä asiassa esiin, kun on niin vitun huolestuttavaa kaikki nyt.

Jos aletaan puhumaan kuluista mitä rokottamattomat aiheuttaa niin puhutaan sitten kaikista kuluista ja voi veljet ne kulut suorastaan MITÄTÖI rokottamattomien aiheuttaman "haitan".

Mitä vittua tuo tartutus nyt oli? Etkö hoekaan enää kuinka terveydenhuolto kuormittuu? Suomessa kuolee lähes 6000 läskiä ylipainoonsa nykyään vuodessa. Mieti ääliö paljon nuo kuormittavat terveydenhuoltoa koska noistakin moni kulkee varmasti teho-osastojen kautta tai kalliiden hoitojen+kalliit lääkkeet mitä vetävät varmasti kaikki koska verenpainetaudit sekä diabetes seuraa mukana. Sekä ne jotka eivät kuole vielä tänä vuonna vaan vasta ensivuonna.

Et ole siinä asemassa että valikoit mistä olet huolissasi ja alat päättämään muiden terveyden puolesta. Jos olet tartunnasta huolissasi niin et ole ollut huolissasi edellisinä flunssakausia vaan putkahdat nyt "mystisesti" tässä asiassa esiin, kun on niin vitun huolestuttavaa kaikki nyt.

Jos aletaan puhumaan kuluista mitä rokottamattomat aiheuttaa niin puhutaan sitten kaikista kuluista ja voi veljet ne kulut suorastaan MITÄTÖI rokottamattomien aiheuttaman "haitan".
Juuri näin, jos pitäisi terveydenhuoltokapasiteetin ylikuormituksen perusteella lähteä tekemään rajoituksia ihmisten oikeuksiin niin aloitetaanko

a) Rokottamattomista koronapotilaista, ehkä n. 100 potilasta koko Suomessa.
b) Muista itseaiheutetuista sairauksista kärsivistä potilaista, ehkä n. 6000 potilasta koko Suomessa

Kummanko ryhmän karsimisella on suurempi vapauttava vaikutus kapasiteettiin?

Back
Ylös Bottom