Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
HS vs UMV tai Info wars niin kyllä hs voittaa ei ainoastaan pisteillä vaan TKO
No noista lääkkeistä saa tietoa ihan oikeista lähteistä, joita usein umv taitaa siteerata.
Mm. HCQ on pitkään tiedetty hyväksi mutta kun uutiset siitä levisivät niin valtamedia levitti tekaistua tutkimusta sen vaaroista. Tämä myöhemmin jopa kerrottiin mutta pienillä otsikoilla.
Älä mollaa lähdettä sulla on mahdollisuus seurata linkkejä ja löytää itse tiedot.

Miksi ne ei samalla kerro, montako prosenttia tällä viikolla on rokotettuja/rokottamattomia? Onko sulla mikasa90 fiksuna kaverina tähän vastaus?
Sori, Tää ei suoraan vastaan sun kysymykseen, mutta 30.7 tilanne oli tämä:

HUS.
Viisi näistä 14:sta potilaasta on saanut yhden rokotteen. Loput yhdeksän ovat rokottamattomia.

Heinäkuun aikana aikuispotilaita on ollut vuodeosastoilla 49. Teho-osastolla potilaiden määrä on vaihdellut keskimäärin yhden ja kuuden välillä per päivä.

Ruotsalaisen mukaan 49 aikuispotilaasta, eli 19–82-vuotiaista, 61 prosenttia on rokottamattomia, 24 prosenttia yhden rokotteen saaneita ja 10 prosenttia kahden rokotteen saaneita. Kahden rokotteen saaneista neljällä on ollut jokin muu perussairaus, ja vain yksi koronapotilas on ollut perusterve.

VSSHP ei tietosuojasyistä kerro tarkkoja lukuja tehohoidettavista tai heidän rokotetilanteestaan. Tartuntataudeista vastaava lääkäri Esa Rintala kertoo kuitenkin yleisellä tasolla rokotustilanteesta potilailla. Varsinais-Suomen alueella sairaalahoitoon joutuneista 80 prosenttia ei ole saanut yhtään rokoteannosta. Osittaisen rokotussarjan on saanut 20 prosenttia. Vain yksittäisiä potilaita on saanut koko rokotussarjan.

PÄIJÄT HÄME
Heinäkuun aikana on potilaita hoidettu 23. Heistä neljä on saanut yhden rokotten ja yksi oli saanut molemmat rokoteannokset.

Satakunnan sairaanhoitopiiri​

Tartuntataudeista vastaava lääkäri Raija Uusitalo-Seppälä kertoo, että Porissa sijaitsevan Satasairaalan osastolla on tällä hetkellä hoidossa yksi rokottamaton potilasterveyskeskuksen vuodeosastolla.

Heinäkuun aikana potilaita on ollut kahdeksan osastolla, yksi tehohoidossa.

Uusitalo-Seppälän mukaan täyden rokotussuojan saaneita potilaita ei ole ollut. Aiemmin yhden rokotuksen saaneita on ollut viisi, mutta heillä on ollut vakavia perussairauksia ja vakavalle infektiolle altistavia merkittäviä tekijöitä.

Keskisuomen
Heinäkuun aikana sairaalahoidossa on ollut yhteensä yhdeksän potilasta. Osastohoidossa olleista yhdellä on ollut yksi rokotus, muut ovat olleet rokottamattomia.

Valvonta-tehohoidossa on ollut neljä potilasta, joista kaksi ovat saaneet yhden annoksen ja kaksi on ollut rokottamattomia. Sairaanhoidossa ei ole ollut potilaita, joilla olisi ollut molemmat koronarokoteannokset.

Päivystys- ja infektio-osastolla heinäkuun aikana on ollut hoidettavana yhteensä kuusi potilasta. Kaksi heistä oli saanut yhden koronarokotteen ja neljä oli rokottamattomia.

Kyllä sä sen koronan ajanmyötä saat älä huoli.
Mistä sen voi tietää? Itse en tiedä olenko koskaan saanut influenssaa. Enkä kyllä tiedä sitäkään olenko saanut koronaa tai kuinka paljon olen sille altistunut. Voisi kuvitella että ainakin jonkin verran koska en käytä maskeja ja käsidesiä, työt ovat jatkuneet normaalisti isossa työporukassa, lapset olleet päiväkodissa ja kavereiden luona ja olen kulkenut salilla. Vai onko vaan niin hyvä tuuri että olen pystynyt täysin välttämään?

Sori, Tää ei suoraan vastaan sun kysymykseen, mutta 30.7 tilanne oli tämä:

HUS.
Viisi näistä 14:sta potilaasta on saanut yhden rokotteen. Loput yhdeksän ovat rokottamattomia.

Heinäkuun aikana aikuispotilaita on ollut vuodeosastoilla 49. Teho-osastolla potilaiden määrä on vaihdellut keskimäärin yhden ja kuuden välillä per päivä.

Ruotsalaisen mukaan 49 aikuispotilaasta, eli 19–82-vuotiaista, 61 prosenttia on rokottamattomia, 24 prosenttia yhden rokotteen saaneita ja 10 prosenttia kahden rokotteen saaneita. Kahden rokotteen saaneista neljällä on ollut jokin muu perussairaus, ja vain yksi koronapotilas on ollut perusterve.

Kovin erilaista kuvaa antaa nyt tämä tilasto, kuin mitä meille iltapäivälehdissä tai hesarissa kerrotaan. Yleisestihän tuutista tulee, että kutakuinkin 95% sairaalassa olevista on rokottamattomia. Ja tuo tilasto on vieläpä heinäkuun ajalta, jolloin koko kansassa oli vielä paljon enemmän rokottamattomia kuin nyt.

Mikä mahtaa olla tilanne syyskuun ajalta? 40% rokottamattomia? 30% rokottamattomia? Heitä mikasa90 joku arvaus, olen kiinnostunut.

Kovin erilaista kuvaa antaa nyt tämä tilasto, kuin mitä meille iltapäivälehdissä tai hesarissa kerrotaan. Yleisestihän tuutista tulee, että kutakuinkin 95% sairaalassa olevista on rokottamattomia. Ja tuo tilasto on vieläpä heinäkuun ajalta, jolloin koko kansassa oli vielä paljon enemmän rokottamattomia kuin nyt.

Mikä mahtaa olla tilanne syyskuun ajalta? 40% rokottamattomia? 30% rokottamattomia? Heitä mikasa90 joku arvaus, olen kiinnostunut.
Oma arvio on jotain 30/70%. Valitettavasti ainakin helsingissä on ilmeisesti päässy vanhainkotiin/palvelutaloihin jyllää jonkin verran. Toki narratiivi kun mainitaan esim. että ''nuorin sairaala/tehohoidossa on ollu 19 vuotias'' niin pitäis mainita että se on pirun harvinaista. Joo alle 30vuotiaalla on riski joutua sairaalahoitoon, mutta niin riski on myös kun minä tai sinä syödään riisiä ja kanaa tänään. Ehkä typerä vertaus, mutta meillä ei ole riskittömiä asioita.

edit. Itse asiassa löyty rokotettujen sairaalantarve.

Rokotetut 1. annos 237 (9381 tartunnan saaneesta)
Rokotetut 2. annos 53 (1375 tartunnan saaneesta)

26.12.2020-18.8.2021

Rokotusten alusta lähtien kaikkiaan 248:aa rokotettua henkilöä on hoidettu vuodeosastolla ja 42:ta tehohoidossa koronavirustaudin vuoksi. Heistä kaksi annosta saaneita on ollut yhteensä 53, joista vuodeosastolla on ollut 48 ja tehohoidossa viisi.

Thl.

edit. Itse asiassa löyty rokotettujen sairaalantarve.

Rokotetut 1. annos 237 (9381 tartunnan saaneesta)
Rokotetut 2. annos 53 (1375 tartunnan saaneesta)

26.12.2020-18.8.2021

Thl.

Tuon tilaston mukaan ei kannata ottaa sitä 2. piikkiä, sillä silloin on todennäköisempää joutua sairaalaan, eikö?

1. annos 237 / 9381 = 2.5%
2. annos 53 / 1375 = 3.9%

Ihan THL:n virallinen tilasto. Miksi tästä ei ole iltapäivälehtien lööppiä?

Ja joo, tämä on saivartelua, mutta paljon typerämpää kikkailua tilastoilla on noissa median jutuissa.

00ED9072-EACB-4759-A77E-268946BC207B.webp

Tuon tilaston mukaan ei kannata ottaa sitä 2. piikkiä, sillä silloin on todennäköisempää joutua sairaalaan, eikö?

1. annos 237 / 9381 = 2.5%
2. annos 53 / 1375 = 3.9%

Ihan THL:n virallinen tilasto. Miksi tästä ei ole iltapäivälehtien lööppiä?
Tavallaan ja tavallaan ei. 2xrokotetut ei saa ihan samalla todennäkösyydellä tautia. 78% suoja koronatartuntaa vastaan 2.lla annoksella. Sekä tossa on hankalaa erottaa 2viikon annos välin tapaukset ja 6-10viikon anto välit.

Se mitä mä vähän ihmettelen on se ettei koronatartunnan saanut henkilön koronapassi kestä kuin 6kk. Mun mielestä sen vois ainakin tuplata.

Se mitä mä vähän ihmettelen on se ettei koronatartunnan saanut henkilön koronapassi kestä kuin 6kk. Mun mielestä sen vois ainakin tuplata.

Mun mielestä sen keston taas vois nollata, samoin kuin passileimat kaikkien niiden osalta, jotka on ottaneet vain 2 piikkiä. Loppuisi se testeissä ravaaminen ja kuopattaisiin koko passi, kun "parempia ihmisiä" olisi liian vähän.

Back
Ylös Bottom