Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Vaikka en ole rokotevastainen ja iloitsen että ihmiset jotka haluaa ne ottaa (tämä tapetilla oleva rokote) niin silti ajoittain miettii että mitäs jos osuukin tuulettimeen?
Mitä jos vuoden parin päästä aletaan näkemäänkin laajoja haittavaikutuksia? En tietenkään toivo tälläistä mutta en voi olla ajattelematta asiaa.
Mua taas ihmetyttää (monen muun asian ohella), että mistä toi "parin vuoden jälkeen"- aikamääre on vetästy? Miksi se ei aiheuttaisi jo nyt jotain ongelmia tai vaikka 10 vuoden päästä?
Ja ne kaikki mitä itse on tosta mrna- rokotteesta yleisesti silmäilly niin kyllä mä näkisin (täähän on vaan mielipide sitten), että ongelmat näkyis jo jos niitä olisi.

Itse en usko, että nämä koronarokotteet buustereineenkaan vaikuttaa nyt juuri mitenkään negatiivisesti. Enemmän Kiinan saasteet ottaa keuhkoon ku yksikään rokote. Tai ylipäätään kaikki mitä ikinä ihmiset nyt poltteleekaan ja hengittelee savuja (rööki, grillihiilet, puunpoltto, yms. jne.).

Ja jokainen olkoon sitä mieltä mitä on mutta itse näen vain vähän hassuksi tommonen "entä jos paska osuu tuulettimeen"- ajattelumallin tässä rokotteen osalta mutta sitten huoletta vedetään ruokanakin ties mitä ja poltellaan tupakkia juodaan viinaa ja käytellään päihteinä jne.
Ja siis itse otin rokotteet jo ja vetäsen paikoitellen viinaakin, että en arvostele. Kunhan kummastelen.

Onkohan kukaan laskenut kuinka paljon olisi saatu tauteja todettua ja hoidettua, jos testausrahat olisi käytetty eritavalla.
Tosta oon ihan samaa mieltä, että stop testaamiselle jotta ei enää mene turhaan fyrkkaa sinne.
Sitten taas toi jossittelu, että entä jos ei ois käytetty niin menee samaan kastiin ku että missä ne kaikkien tupakkaa polttamattomien ferrarit on jos senverta on säästyny rahaa kun ei ole tupakkiin tuhlannut? :unsure:

Tosta oon ihan samaa mieltä, että stop testaamiselle jotta ei enää mene turhaan fyrkkaa sinne.
Sitten taas toi jossittelu, että entä jos ei ois käytetty niin menee samaan kastiin ku että missä ne kaikkien tupakkaa polttamattomien ferrarit on jos senverta on säästyny rahaa kun ei ole tupakkiin tuhlannut? :unsure:

Ei siitä mitään iloa ole. Sen takia vain tuota ”ääneen” miettiin kun nyt on niin isoista rahoista kyse. Fakta on, että ne on käytetty ja testejä tehdään edelleen ennätystahtiin.

Oulussa ainakin salit olleet auki. Tai saattoi ne alkuun olla hetken kiinni, mutta ei sen jälkeen. Lasten harrastuksia on kyllä rajoitettu. Sitten taas tuolla pohjoisempana missä ei ole koko tautia edes ollut niin siellä taas salit ja uimahallit kiinni lähes jatkuvasti.

Kemissä ollut melkeen kaikki auki, mutta sitten taas uimahalli ollut suljettuna käytännössä melkeen koko aika, lasten liikunta hommat seis jne. Samaan aikaan kun baarit ollut auki.

Mulla vaan siepannut ihan ylimitoitetut ja turhat rajoitukset. Täällä ollut melkeen koko aika 0-5 tartuntaa 14 päivää. Vahva usko on, että koko pandemian aikana ei tauti ole levinnyt Kemin sisällä.

Täällä oli festarit joissa ihmiset tuhannen päissään ja 95% ilman maskeja.

”Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirissä on viikonlopun jälkeen todettu 12 uutta koronavirustapausta. Näistä kolmannes on ollut Torniossa läpikulkumatkalaisilla. Kolmannes tartunnoista on karanteenien sisällä.”

Ei ollut yhtään tartuntaa tullut ilmeisesti itse tapahtumassa, koska yhtään sellaista uutista ei tullut.

Vaikka en ole rokotevastainen ja iloitsen että ihmiset jotka haluaa ne ottaa (tämä tapetilla oleva rokote) niin silti ajoittain miettii että mitäs jos osuukin tuulettimeen?
Mitä jos vuoden parin päästä aletaan näkemäänkin laajoja haittavaikutuksia? En tietenkään toivo tälläistä mutta en voi olla ajattelematta asiaa.
Jos näin käy ja vaikka niiden pahimpien veikkauksien mukaan porukkaa alkaa kuolemaan kun pipoa, niin kyllä sitten on ihmiskunta niin isossa kusessa ettei aikasemmin ole ollut. Ja siinä sopassa on kaikki rokotetut ja rokottamatomat mukana. Rokotettua porukkaa on kuitenkin niin paljon ja siihen sakkiin mahtuu sitä fiksumpaakin porukkaa hyvin paljon. Jos rokotettuja alkaa jossain vaiheessa putoomaan kun lehtiä syksyllä, niin eipä taida konesalit, sairaalat, ydinvoimalat jne jatkaa olemassaoloaan. Ja ihan sama juttu, en missään nimessä tällasta toivo, enkä myöskään siihen usko.

Mua taas ihmetyttää (monen muun asian ohella), että mistä toi "parin vuoden jälkeen"- aikamääre on vetästy? Miksi se ei aiheuttaisi jo nyt jotain ongelmia tai vaikka 10 vuoden päästä?
Ja ne kaikki mitä itse on tosta mrna- rokotteesta yleisesti silmäilly niin kyllä mä näkisin (täähän on vaan mielipide sitten), että ongelmat näkyis jo jos niitä olisi.

Itse en usko, että nämä koronarokotteet buustereineenkaan vaikuttaa nyt juuri mitenkään negatiivisesti. Enemmän Kiinan saasteet ottaa keuhkoon ku yksikään rokote. Tai ylipäätään kaikki mitä ikinä ihmiset nyt poltteleekaan ja hengittelee savuja (rööki, grillihiilet, puunpoltto, yms. jne.).

Ja jokainen olkoon sitä mieltä mitä on mutta itse näen vain vähän hassuksi tommonen "entä jos paska osuu tuulettimeen"- ajattelumallin tässä rokotteen osalta mutta sitten huoletta vedetään ruokanakin ties mitä ja poltellaan tupakkia juodaan viinaa ja käytellään päihteinä jne.
Ja siis itse otin rokotteet jo ja vetäsen paikoitellen viinaakin, että en arvostele. Kunhan kummastelen.
En edes itse tiedä mikä tässä asiassa kummittelee mutta jotenkin vain tuntuu että jokin ei ole kohdallaan, voin olla hyvinkin väärässä ja ei tuolla ajanjaksolla ole mitään merkitystä mutta eiköhän ne murheet muutamassa vuodessa näy jos on näkyäkseen.
Olen vain oppinut elämäni aikana että jos jokin asia epäilyttää niin harvemmin olen ollut väärässä.

En edes itse tiedä mikä tässä asiassa kummittelee mutta jotenkin vain tuntuu että jokin ei ole kohdallaan, voin olla hyvinkin väärässä ja ei tuolla ajanjaksolla ole mitään merkitystä mutta eiköhän ne murheet muutamassa vuodessa näy jos on näkyäkseen.
Olen vain oppinut elämäni aikana että jos jokin asia epäilyttää niin harvemmin olen ollut väärässä.

Itsellä ei ehkä ole niin suuria pelkoja lääketieteellisessä mielessä, mutta vähän huolestuttaa nuo koronapassi hommat.

Maailmalta nähdään jo, että pamppua tulee ja sakkoja jos et ota piikkiä.

Oikeuksista on helppo luopua, mutta takaisin niitä on paljon vaikeampi saada.

Jos asiat menee ns. liian pitkälle omasta mielestä, varmasti teen kaikkeni, että asioita ei hyväksytä.

Onko sitä edelleen sen verran anarkisti, että purematta ei asioita niele. Tuntuu oudolta, että ihmiset miettimättä hyväksyy, että koronapassi on hyvä homma. Otetaan se käyttöön… itse en tätä vain voi ymmärtää.

Mä en taas näe tässä rokoteasiassa mitään hämärää eikä se mitenkään kummittele yms. Vaikka samalla tavalla harvoin tulee oltua väärässä epäilyttävissä asioissa. Mutta se menee vähän psykologian puolelle ja luulen, että suurinosa ihmisistä voi samaistua tuohon lauseeseen - koska katsantakulma on aina se oma. Joten on aika inhimillistä, että tekee itsestään sen oikeassa olevan.
Nythän ongelmaksi nykyään näyttää muodostuvan ääriesimerkki tämä litteämaa- seurue varsinkin jenkeistä. Eli he voivat myös sanoa, että harvoin ovat väärässä - koska he eivät näe muuta vaihtoehtoa.
Ja lisätään vielä se, että onhan sekin inhimillistä kääntää se asia niin että onkin ollut oikeassa vaikka ei ihan täysin ollutkaan - 50/50 tilanteet esim. on helppo kääntää 49/51 tilanteeksi jolloin 51 siis kuvastaa sitä oikeassa olemista.

Oikeuksista on helppo luopua, mutta takaisin niitä on paljon vaikeampi saada.
Tähän vielä senverta puutun yksittäisenä lausena ku vauhtiin on päässy, että myös velvollisuuksien noudattamisesta luovutaan ja sitä pidetään sitten oikeutena olla noudattamatta velvollisuutta.

Että jos vaikka esimerkkinä on oikeus olla sitä mitä on (?), niin unohtuu velvollisuus kuitenkin olla kanssaeläjien kanssa aiheuttamatta turhaa provosointia. Olikohan tarpeeksi kuvaava ajatus?

Tähän vielä senverta puutun yksittäisenä lausena ku vauhtiin on päässy, että myös velvollisuuksien noudattamisesta luovutaan ja sitä pidetään sitten oikeutena olla noudattamatta velvollisuutta.

Että jos vaikka esimerkkinä on oikeus olla sitä mitä on (?), niin unohtuu velvollisuus kuitenkin olla kanssaeläjien kanssa aiheuttamatta turhaa provosointia. Olikohan tarpeeksi kuvaava ajatus?

En ihan saa tästä täysin kiinni, mutta luulen ymmärtäväni mitä haet.

Eli jos haluaa oikeuksia ja palveluita pitää ymmärtää, että on velvollinen maksamaan esim. veroja jotta näitä palveluita voi saada.

Ennen meitä ei ole velvoitettu kertomaan onko meillä rokotetta influenssaan tai tuhkarokkoon. Nyt ollaan luomassa uutta velvoitetta, jossa meidän velvoitetaan tämä kertomaan. Mielestäni tuo on terveydentilaan liittyvä asia.

”Yhdenvertaisuus​

Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.”

Minun mielestä koronapassi on perustuslain vastainen, samalla tapaa kuin esim. Jehovan todistajien vapautus asepalveluksesta.

Rokotetut ovat eri asemassa kuin rokottamattomat.

Tähän puutun minäkin. Omasta mielestäni hoidan velvollisuuteni vähintäänkin kohtuullisesti kun pidän itseni kunnossa, ja pysyn kipeänä kotona.

Eli voidaanko tekstistäsi tulkita että näiden lisäksi kaikkien velvollisuus on ottaa piikki suojatakseen muita, vaikka silti voit levittää tautia eteenpäin ja halukkaat ovat jo omat suojapiikkinsä saaneet suojatakseen itseään? Tarvitaanko tämän takia rajoittaa niiden pääsyä paikkoihin jotka eivät halua piikkiä ottaa, jos noissa paikoissa piikitetyt ovat suojattuja, voivat levittää tautia myös ja piikittämättömät ottaisivat tietoisen(vaikkakin erittäin pienen, käytännössä) riskin mennessään paikkoihin?

Ja nyt puhun enemmän siitä mitä maailmalla tapahtuu(Ranska, Italia, Kreikka esim) mutta eniveis Suomessakin jotain "vapaaehtoista" passia ravintola- ja kulttuurijuttuihin kaavaillaan. Käytännössähän varmaankin "tautitilanteen pahentuessa" noiden paikkojen on pakko ottaa passi käyttöön x määräksi aikaa kun vaihtoehtona on rajoitteet. Ja tuotahan voidaan ajan saatossa kehittää tiukemmaksi, jos se kerran edes saadaan alkuun läpi.

Don't get me wrong, mun mielestä positiivista viime päivien meno siinä mielessä et aletaan ainakin suunnittelemaan rajoitteiden tai suositusten purkua, ja ainakin HS alkaa vähän himmaamaan lietsontaansa. Mut koko helvetin passi saisi kaatua omaan tarpeettomuuteensa ja toivottavasti maailmallakin luopuisivat siitä. Väkivallalla tai ilman.

Tähän puutun minäkin. Omasta mielestäni hoidan velvollisuuteni vähintäänkin kohtuullisesti kun pidän itseni kunnossa, ja pysyn kipeänä kotona.

Eli voidaanko tekstistäsi tulkita että näiden lisäksi kaikkien velvollisuus on ottaa piikki suojatakseen muita, vaikka silti voit levittää tautia eteenpäin ja halukkaat ovat jo omat suojapiikkinsä saaneet suojatakseen itseään? Tarvitaanko tämän takia rajoittaa niiden pääsyä paikkoihin jotka eivät halua piikkiä ottaa, jos noissa paikoissa piikitetyt ovat suojattuja, voivat levittää tautia myös ja piikittämättömät ottaisivat tietoisen(vaikkakin erittäin pienen, käytännössä) riskin mennessään paikkoihin?

Ja nyt puhun enemmän siitä mitä maailmalla tapahtuu(Ranska, Italia, Kreikka esim) mutta eniveis Suomessakin jotain "vapaaehtoista" passia ravintola- ja kulttuurijuttuihin kaavaillaan. Käytännössähän varmaankin "tautitilanteen pahentuessa" noiden paikkojen on pakko ottaa passi käyttöön x määräksi aikaa kun vaihtoehtona on rajoitteet. Ja tuotahan voidaan ajan saatossa kehittää tiukemmaksi, jos se kerran edes saadaan alkuun läpi.

Don't get me wrong, mun mielestä positiivista viime päivien meno siinä mielessä et aletaan ainakin suunnittelemaan rajoitteiden tai suositusten purkua, ja ainakin HS alkaa vähän himmaamaan lietsontaansa. Mut koko helvetin passi saisi kaatua omaan tarpeettomuuteensa ja toivottavasti maailmallakin luopuisivat siitä. Väkivallalla tai ilman.
Osittain kyllä voidaan tulkita juurikin noin.
Mutta loogista on minun mielestä, että jos on kyseessä tarttuva tauti (ja HUOM! tämä ei koske nyt koronaa itsessään) niin suojaamaton on velvoitettu noudattamaan eri säännöksiä kuin suojattu. Tai vähintäänkin olemaan huomattavasti tarkempi esimerkiksi juurikin mentäessä paikkoihin joissa muitakin ihmisiä.
Se onko se tarpeellista koronan osalta on epäoleellista, kun puhutaan lähtökohtaisesti nyt tarttuvasta taudista - jona suurinosa koronaa pitää vielä toistaiseksi. Tähän asiaanhan tulee positiivisessa mielessä muutosta kokoajan mitä enemmän tauti laantuu. Ja nykytiedon valossahan toiminnoilla joita ns. harrastamme niin on se vaikutus myös että korona laantuu ja miedontuu kokoajan. Rokote nopeuttaa tätä prosessia.
Elikä jos 51% pitää koronaa tarttuvana tautina niin on niiden 49% velvollisuus ottaa tämä asia huomioon - mä näen että demokratia on juurikin tätä.

Ja kyllä mä olen vähän sitäkin mieltä, että varsinkin rajoilla - oli sitten tulo taikka meno niin niiltä ei liikuta ilman passia, rokotepassia, syytä eikä varsinkaan maanosien välillä tarvitse kenenkään rampata ilman esim. työtodistusta. Ja maiden välillä ei tarvitse työvoimaa sen kummemmin liikutella edestakas, vaan jos marjanpoimija tai raksamies tulee Suomeen, niin se on Suomessa niin kauan kuin projekti kestää, ellei sitten lomia ole.
Tämä siis tähän väliin nyt vain sentakia, että kyllähän tämä nyt ongelma on tämä vapaamatkustelu ja kaikenmaailman sotanuorten (heh heh) maailmalla vapaasti pyörittely.

Ranskassa lähtökohtaisesti mä näen, että juurikin asiat menee niin että niistä oikeuksista pidetään viimeseen asti kiinni ja velvollisuudet unohdetaan - se sitten heijastuu niin että valtaapitävät ovat korruptoneituneet ja ihmiset mellakoi kaduilla polttulloineen ja aiheuttaa tuhoa sille veromaksavalle kansanosalle. Tähän toivottavasti ei Suomessa mennä ikinä.
Työelämä heijastelee tähän suuntaan Ranskassa.

Passista olen vieläkin sitä mieltä, että se on markkinoitu väärin ja sen käytössä on esillä vain ääripäitä (Ranska) joten sen kehitys semmoiseksi kuin itse sen ajattelin tulevan niin on epäonnistunut. Eli en nähnyt, että se olisi niinkään mikään elämän rajoittaja vaan positiivisessa mielessä mahdollistaja. Mutta tässä menin metsään, myönnettäköön.
Eli en passia kannata tämän hetken tilanteeseen mutta näkisin, että rokotepassi (ei pelkkä korona) olisi nykymaailma huomioon ottaen aika hyvä - eli näkisi kaikki keltakuumesta (jne. yms.) lähtien siitä. Ja olisi mobiiliäppi esim.

Jos näin käy ja vaikka niiden pahimpien veikkauksien mukaan porukkaa alkaa kuolemaan kun pipoa, niin kyllä sitten on ihmiskunta niin isossa kusessa ettei aikasemmin ole ollut. Ja siinä sopassa on kaikki rokotetut ja rokottamatomat mukana. Rokotettua porukkaa on kuitenkin niin paljon ja siihen sakkiin mahtuu sitä fiksumpaakin porukkaa hyvin paljon. Jos rokotettuja alkaa jossain vaiheessa putoomaan kun lehtiä syksyllä, niin eipä taida konesalit, sairaalat, ydinvoimalat jne jatkaa olemassaoloaan. Ja ihan sama juttu, en missään nimessä tällasta toivo, enkä myöskään siihen usko.
Tämä on ihan hyvä näkökulma aiheeseen. Jos näin kävisi, niin itse olisin mieluummin rokotteeseen kuollut kuin yrittäisin selvitä uudella kivikaudella. Tällainen löysä kaupunkilainen kuolisi joka tapauksessa nälkään tai kylmään viimeistään ensimmäisenä talvena.

Osittain kyllä voidaan tulkita juurikin noin.
Mutta loogista on minun mielestä, että jos on kyseessä tarttuva tauti (ja HUOM! tämä ei koske nyt koronaa itsessään) niin suojaamaton on velvoitettu noudattamaan eri säännöksiä kuin suojattu. Tai vähintäänkin olemaan huomattavasti tarkempi esimerkiksi juurikin mentäessä paikkoihin joissa muitakin ihmisiä.
Se onko se tarpeellista koronan osalta on epäoleellista, kun puhutaan lähtökohtaisesti nyt tarttuvasta taudista - jona suurinosa koronaa pitää vielä toistaiseksi.

Eli mielestäsi on epäolennaista onko tälle vielä tarvetta koronan suhteen. On hyvä tehdä tälläinen järjestelmä valmiiksi, että jos sattuu tulemaan tappava virus johon on rokote, niin voidaan sit heti ottaa käyttöön se?

Kysy itseltä miten olemme selvinneet täällä maapallolla tähän saakka ilman rokotepassi-sovellusta?

1. Huonosti (passi on elinehto)
2. Hyvin (passia ei tarvi)

Omasta mielestä tälle ei ole perusteita. Ei minkäänlaisia.

Ja miksi Ranskaa ei saa käyttää esimerkkinä? Käsittääkseni kyseessä on hyvinkin sivistyneenä pidetty länsimaa?

Jos kaikki maailman taudit pelottaa, kannattaa ottaa pörssi käteen ja käydä hakemassa heti kerralla ihan kaikki saatavilla olevat rokotteet.

Itse koen tärkeämmäksi pitää autosta hyvää huolta. Tarkastaa jarrut ja kaikki muutkin osat säännöllisesti. Pitää puhelin ajonaikana poissa ja keskittyä liikenteeseen.
Itsellä ainakin on paljon suurempi todennäköisyys, että vahingoitan itseä tai muita liikenteessä kuin, että levitän tappavaa tautia muihin. Tämä johtuu työmatka ajoista.

Mutta jos pelkää saavansa keltakuumeen ja levittävän sitä muihin rokote on paikallaan.

Mä näen tuossa Themappan velvollisuusajattelussa senkin, että jos kaikki muut on suojattuja, ja suojaamattomat ovat suojaamattomia omasta tahdostaan, niin he ottavat silloin täysin omalle kontolleen sen riskin jos siinä sellaista on. Ei se siinä vaiheessa ole mikään velvollisuus noudattaa mitenkään eri kastin säädöksiä kun toiset. Kaikille samat oikeudet, jos et oo halunnut ottaa rokotetta niin so not, otat silloin tietoisen riskin mennessäsi ihmisten sekaan. Tämä muidenkin vastaavien tautien kohdalla. Passilla nimenomaan saadaan ihmiset eriarvoiseen asemaan ja rähinää kansalaisten keskelle. Ainoa missä ymmärrän edes jollain tasolla passin/todistuksen/whatever on maahantulo. Tosin siinäkin rokotepassi on ihan yhtä tyhjän kanssa koska voit silti tuoda tautia.

Back
Ylös Bottom