Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Just istuskelin pitkän pätkän yksin hotellin aamupalalla ja ihmettelin maailman menoa. Olin tasan tarkkaan ainoa yksin istuva ihminen koko salissa ja mietiskelin siinä, että pitäisköhän tän nyt tuntua jotenki pahalta. On se helpompi olla ihan rehellisesti yksin omassa rauhassa kuin yksin kaikkien keskellä ja nytki ois ollu kivempaa ihmetellä yhdessä jonkun kanssa, mutta mitäpä tuosta.

Voihan sitä panemisen jälkeen nukkua vieressä. Jonkun anna.fi:n mukaan lisää läheisyyttä. Se on hyvä asia, tietää enemmän pillua.

Muuta pointtia tuossa ei ole.
Nukun yksin, niin kellon mukaan parhaiten ikinä. Kaksin, niin uni heikompaa.

Vitsaillutkin, että ois omat sängyt, niin ois yöt palauttavampia.

Ja juu, ennen verhoon pyyhkimistä hyvä hetki kattella silmiin ja höpöttää. Olen lukenut, olen elänyt.

Piti pysähtyä miettimään omaa suhdettani yksinäisyyteen. Muistaakseni minulla on aina kivaa. On mahtavaa olla yksin niin kaukana ihmisistä, ettei kukaan kuulisi, vaikka huutaisin. On mahtavaa istua yksin terassilla juomassa kaljaa ja katsella ihmisiä. On kivaa olla kaverin tai naisen kanssa kahdestaan. On kivaa olla lasten ja koko perheen kanssa yhdessä. On kivaa olla töissä työkavereiden kanssa.

Kuitenkin on myös niin, että aika aikaansa kutakin. Ehkä se perimmäinen kivuus löytyy kaikkien näiden balanssista.🤔

Tuossa lomalla tuli kuunneltua suuremmaksi osaksi äänikirja The Subtle Art of Not Giving a F*ck. Vaikka tarinankerronta oli siinä melko hupaisaa ja tarkoituksella pikkaisen raflaavaa, oli perimmäinen sanoma sellaista mikä ehkä olisi monelle hyödyksi. Löytynee myös suomeksi jos ei englanti taitu niin oivallisesti mutta suosittelen enkkuversiota, ettei sanomalle käy lost in translation. Itselle asiat oli sellaisia jotka on tuttuja jo pidemmän tovin takaa, mutta tuntui melko virkistävältä kuunnella sitä paatosta. Ei varsinaisesti suoraan liity tähän yksinäisyyden kokemiseen tai naisten vieressä nukkumiseen tai mitä tässä oli nyt menossa, mutta soveltamalla ehkä sellainen erinomainen perusteos ennen syvempää tutkiskelua.

1800023343.gif
Kuvakulma ja kokoluokka aiheutti vahvan Déjà-vu

Toka sumpin pihautus menossa, välittäjän kanssa soiteltiin ja sieltä ilmeni väkevää viestiä että kohta on talo myyty. Jäis vielä vähän prikkoja taskun pohjalle, mutta toisaalta se kämppä katottiinkin niin. Töitäkin sai aloiteltua jo konehommilla, mutta nyt mulla pyörii mielessä vain köntsän munkit.

Tuossa lomalla tuli kuunneltua suuremmaksi osaksi äänikirja The Subtle Art of Not Giving a F*ck. Vaikka tarinankerronta oli siinä melko hupaisaa ja tarkoituksella pikkaisen raflaavaa, oli perimmäinen sanoma sellaista mikä ehkä olisi monelle hyödyksi. Löytynee myös suomeksi jos ei englanti taitu niin oivallisesti mutta suosittelen enkkuversiota, ettei sanomalle käy lost in translation.
Tämä kirja tuli mieleen, kun taannoin @gonzaless jakoi jotain kirjasuosituksia kuunteluun. Tämä taisi olla muutama vuosi sitten viimeinen jonka kuuntelin BookBeatista. Ärsytti, kun vähän väliä tuntui, että "kaikki" on jo kuunneltu. Kuuntelin joka tapauksessa kaikki englanninkieliset alkuperäiskielellä joten siirryin suosiolla Audibleen; valikoima ihan eri luokkaa ja koko ajan tulee uusia. #vahvasuositus

Minusta on aina ollut paljon pahempaa olla ns. yksin ihmisten keskellä kuin olla oikeasti yksin. Jos seinät kaatuvat päälle, niin ennemmin olen lähtenyt vaikka pitkälle kävelylle jonnekin, missä ei ole ihmisiä tai ei ainakaan tarvitse hetkeäkään toljottaa yksin paikallaan muiden ihmisten seassa. Yksin jonnekin kahvilaan, ihan painajaismainen ajatus.
Nykyisin minullakin niin, että jos kotoa pitää päästä pois, lähden mieluiten pitkälle kävelylle tai pitkälle automatkalle. En kaipaa ihmisiä ympärille, oikeastaan mieluiten olisin näkemättä tai tapaamatta ketään. Olen valtaosan ajasta ilman ihmiskontakteja mutta en ole yksinäinen.

Mutta joskus olin sekä yksinäinen että masentunut. Kun ei ollut niin syvällä enää, että ei enää ahdistanut mennä ulos, teki ihan hyvää käydä ihmisten ilmoilla. Se, että ympärillä tapahtui tarjosi ulkoisia ärsykkeitä = huomio pois itsestä ja pahasta olosta. Se helpotti ja tavallaan, ehkä vähän hölmösti ilmaistuna, tarjosi jonkinlaisen kiinnekohdan "normaalielämään."

päämäärätöntä?
Harvemmin. Joskus olen laittanut ystävälle viestiä, että tulen kahville, koska pitää päästä ajamaan matkaa. Olen myös ajanut muutaman tunnin päästäkseni kävelemään uudessa paikassa muutaman tunnin. Ja ajanut ne muutamat tunnit vielä kotiinkin.
mites tuo valtaosa, eli päivittäin yli 12h toteutuu, kun käsittääkseni kuitenkin asut Miehen kanssa saman katon alla?
Ei omaa puolisoa laske niihin ylimääräisiin kontakteihin, joita ovat sitten kaikki muut. Mutta, helposti voin olla esim. viisi päivää tapaamatta ketään, edes miestä;
Silloin kun rytmi on eri, saattaa mennä viikko jolloin emme kohtaa arkipäivinä ollenkaan. Nukun, kun hän tulee kotiin ja hän nukkuu, kun minä lähden. Ellen jostain syystä etäile ko. ajankohtana / lopeta työpäivää toimistolla lyhyeen, ei nähdä ko. viikolla ennen kuin lauantaina. Yhteyttä toki pidetään tuolloinkin. Jos samalla viikolla ei ole harrastustoimintaa ja töissäkin hiljaista, jää ihmiskontaktit hyvin vähiin. Mutta en niitä kyllä kaipaakaan.

Minä olen, taas ainakin viimeiset 15v, ajatellut että en pysty ikinä asumaan kenenkään kanssa, kun tarvin omaa aikaa

olenko siis täysin väärässä jos asuinkumppani onkin lähes kuin ilmaa? ei ole imiskontaksti lainkaan

jaajaa, en tiedä tuollasista asioista mitään

Minä olen, taas ainakin viimeiset 15v, ajatellut että en pysty ikinä asumaan kenenkään kanssa, kun tarvin omaa aikaa

olenko siis täysin väärässä jos asuinkumppani onkin lähes kuin ilmaa? ei ole imiskontaksti lainkaan
Juuri niin kuin gonza sanoi.

Mutta kuka ihme muka ei tarvitsisi omaa aikaa? Vai siis oletatko, että jos asutaan yhdessä pitää olla koko ajan yhdessä ja tehdä kaikki asiat yhdessä?

Back
Ylös Bottom