Sanoisin vielä että stressin suhteen hyvä erottaa krooninen ja hetkellinen stressi. Hetkellinen parantaa suorituskykyä mutta krooninen altistaa kaikenlaisille sairauksille. Erityisesti henkinen stressi myös siinä mielessä että vaikuttaa uneen ja sitä kautta paljon palautumiseen/yleiseen vastustuskykyyn.Se mitä mä alunperin tarkotin; henkinen stressi ja fyysinen stressi, elimistö ei erota sitä. Totta kai ne ärsykkeinä on eri. Elimistö reagoi siihen tosin samoin eli flight or fight(tai pahimmillaan freeze) reaktiolla. Eli kova salitreeni alentaa ainakin hetkellisesti immuunipuolustusta. Samaten kun henkinen stressi(avioero, sairastuminen, läheisen sairastuminen, velat jne). Mutta nuihin molempiin on keinonsa millä siihen pystyy vaikuttaa- suhteellisesti vähän tosin.
Eli, heikentää ja parantaa. Jos me mietitään savanniaikoja esimerkiksi, se on meidän hyväks, joten ajatuksena joku mikä meidät on pitäny hengissä, harvoin on meille vaaraks. Eli homeostaasi tulee mukaan peliin, eli kroppa haluaa normi tilaan. Ja kun se menee överiks niin niitä signaaleja pitää kuunnella; kun väsyttää, nukutaan jne.
Eli, sitä ei voi niin yksoikosesti sanoa. Riittää kestosta ja monesta muusta asiasta. Stressiä on tutkittu 30vuotta.
edit. ja mitä tulee siihen, että mä vaan skippaan tiettyjen viestien yli, on se, että ihan periaatteesta jätän vastaamatta viesteihin jossa mua haukutaan. Se ei minua liiemmin haittaa, mutta periaatteen tasolla hyppään yli sen suurempaa huomiointia.
E: enpä lukenut kaikkia viestejä. Olihan siellä noita asioita käsitelty jo