Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

IMG_20210820_123956_383.webp

Terveisiä @vokot mäki kävin ulkoilmassa. En harmillisesti ole ihan niin pihvi mut kaffe oli hyvää.

et ymmärrä argumenttiani?
En, etkä mitä ilmeisimmin sinä minun. Eikä se siitä varmaan parane . Jännä ilmiö, että vaikka foorumikeskustelujen perusteella uskon hyvinkin monissa asiakysymyksissä olevani samoilla linjoilla kanssasi, niin niitä argumenttejasi en läheskään aina pysty tavoittamaan.

Luonnonvoimat aiheuttivat valtavaa tuhoa - myös huonosti suojatulle ydinvoimalalle.

Ihmishenkiä meni se mikä meni riippumatta siitä oliko alueella ydinvoimalaa vai ei.

Ydinvoima ei ollut syyllinen.

Onko silti syytä tarkastella kriittisesti ydinvoimaloiden turvallisuutta —> on.

Luonnonvoimat aiheuttivat valtavaa tuhoa - myös huonosti suojatulle ydinvoimalalle.

Ihmishenkiä meni se mikä meni riippumatta siitä oliko alueella ydinvoimalaa vai ei.

Ydinvoima ei ollut syyllinen.

Onko silti syytä tarkastella kriittisesti ydinvoimaloiden turvallisuutta —> on.

Juuri näin!

Nappasin yhden votkulin kolalla, melkein voisin ottaa toisenkin.

Thorium-ydinvoimalat voivat olla yllättävänkin lähellä.

Kirjoitin fb:hen; "meidän koiriemme etuoikeus on elää hyvä elämä ja, niissä rajoissa kuin voimme asiaan vaikuttaa, lähteä lempeästi."
Se tarkoittaa mm. sitä, että asioita ei pitkitetä meidän itsemme vuoksi.
Arvostan niin suuresti että vähän hävettää edes myöntää. Toivon vain kykeneväni samaan kun aika koittaa.

Näin ydinvoiman vankkumattomana kannattajanakaan en ymmärrä tuota argumenttia. Tuon tason tsunami on luonnonvoima, jolle ihminen ei nykyisellään voi tehdä juuri muuta kuin siivota jäljet ja sytyttää kynttilän menehtyneille. Siinä jää hyvin rajallisesti spekuloitavaa tai opittavaa tulevaisuutta varten. Kun taas ihmisen rakentamassa, turvallisuuskriittisessä laitoksessa tapahtuu onnettomuus, joka paljastaa merkittäviä suunnittelullisia ja rakenteellisia puutteita sekä riittämätöntä varautumista luonnonilmiöön, joka alueella on tiedetty mahdolliseksi, niin kyllä siinä herää minusta esiin selkeä tarve keskustelulle ja näkyvälle uutisoinnille, jotta saadaan painetta korjata vastaavat puutteet muissa laitoksissa ja voidaan jopa pohtia, kuinka vanhanaikaisten laitosten kannattaa antaa toimia vielä tänä päivänä. Sellainen uutisointi, jossa itkettäisiin isosti tsunamia ja sen uhreja ja jossain alaotsikon takana mainittaisiin, että karkasipa samalla yhden ydinvoimalan jäähdytys lapasesta ja parin yksikön kuoret lensivät taivaalle mutta mitäpä pienistä, kuulostaa enemmän pahimmalta neuvostoliittolaiselta tiedottamiselta kuin esimerkiltä neutraalista ja asiallisesta uutisoinnista.
Veikkaan, että maltsu haki sitä, että jengi luulee fukusiman tappaneen ihmisiä tuhansia. Vaikka näin ei ole.

Kai. Luulen.

Siis pointti tässä oli, että oli todellinen äärimmäisen vakava onnettomuus tai oikeammin luonnonkatastrofi eli Tohokun maanjäristys ja tsunamiaalto. Se tappoi 15 000 ihmistä. Mutta ihmiset eivät edes muista sitä, koska medialle on seksikästä demonisoida ydinvoimaa ja säteilyä

Okei. Nyt selvisi mistä olemme eri mieltä. Sinusta on median puolueelliauuden syytä, että ydinvoimalaonnettomuus kohahduttaa meitä enemmän kuin luonnonkatastrofi. Itse taas olen sitä mieltä, että kyse on siitä, minkä ihmiset kokevat itseään koskevaksi. Niitä uutisia halutaan lukea ja niistä kirjoitetaan, koska ne myyvät. Media vastaa kysyntään. Kyllä minä muistan että järistyksistä uutisoitiin, mutta varmaan vain siksi, että mietin kävikö kaverille pahasti.

En, etkä mitä ilmeisimmin sinä minun. Eikä se siitä varmaan parane . Jännä ilmiö, että vaikka foorumikeskustelujen perusteella uskon hyvinkin monissa asiakysymyksissä olevani samoilla linjoilla kanssasi, niin niitä argumenttejasi en läheskään aina pysty tavoittamaan.

Ajatukseni ovat äkkisältään katsottuna sekavia, koska en identifioidu mihinkään puolueeseen tai eturyhmään tms. muottiin. Ajattelen asiat asia kerrallaan. Lähtökohtaisesti haluan ymmärtää kaikkia osapuolia ja sitten päättää itse. Saatan tuoda esiin epäkohdan jossain jota muuten kannatan. Tai hyvän näkökohdan asiassa jota en kannata. Nykypäivänä sellainen on outoa, koska kaikki majailevat varsin syvissä bunkkereissa valtava puolustusarsenaali laukaisuvalmiina asiansa puolesta. Kaiken takana ajattelussani on ratkaisukeskeisyys. Muu on höpöttelyä.
Olen huomannut itsekin että ajattelet varsin samoin isoista asioista kuin minä. Tässä oli ehkä kuitenkin kyseessä pieni väärinkäsitys. Mutta keskustelemallahan asiat selviävät.

Veikkaan, että maltsu haki sitä, että jengi luulee fukusiman tappaneen ihmisiä tuhansia. Vaikka näin ei ole.

Kai. Luulen.
Jos näin on, niin siitä ei mielestäni, Fukushima-uutisointia aikanaan tarkkaan seuranneenakin, voi syyttää mediaa vaan pelkkää laumojen tyhmyyttä ja laiskuutta sekä tästä seurannutta mielipiteenmuodostusta ilman edes niiden perusfaktojen läpilukemista, koska edes mikään kritisoiduista valtamedioista ei väittänyt Fukushiman onnettomuuden tappaneen laumoittain ihmisiä.

Okei. Nyt selvisi mistä olemme eri mieltä. Sinusta on median puolueelliauuden syytä, että ydinvoimalaonnettomuus kohahduttaa meitä enemmän kuin luonnonkatastrofi. Itse taas olen sitä mieltä, että kyse on siitä, minkä ihmiset kokevat itseään koskevaksi. Niitä uutisia halutaan lukea ja niistä kirjoitetaan, koska ne myyvät. Media vastaa kysyntään. Kyllä minä muistan että järistyksistä uutisoitiin, mutta varmaan vain siksi, että mietin kävikö kaverille pahasti.

Näin ajateltuna redusoituu uutisviihteen viihdyttävyyden ja uutismyynnin kritiikiksi. Tässä on kuitenkin oikeasti isoja asioita kyseessä. Ennen kaikkea: haluammeko oikeasti lopettaa ydinvoiman Euroopassa koska tunteellinen ja harhaanjohtava newscovering on mitä halutaan katsoa? Tällä on isot merkitykset ilmansaasteiden, sähköistymisen nopeuttamisen ja ilmastonmuutoksen torjunnan kanssa. Ja tämä oma mielipide, saa olla muutakin mieltä. Mutta toivottavasti punainen lanka löytyy.

Väsytti muttei nukuttanu, kanavasurffasin, 4D dokkari "laihduin 300 kg".

Juu, hyppäsin ohjelmaan alun jälkeen, mutta.

Vaikka kuinka ois ihmisellä syömishäiriö, ei paino voi nousta 450 kiloon asti, syömällä sängyssä, ku ei kolmeen vuoteen oo voinu kävellä, ellei joku kanna sitä sapuskaa sinne sänkyyn.

Tätä syöttäjää ei käsitellä näköjään ohjelmassa ollenkaan.

Jos näin on, niin siitä ei mielestäni, Fukushima-uutisointia aikanaan tarkkaan seuranneenakin, voi syyttää mediaa vaan pelkkää laumojen tyhmyyttä ja laiskuutta sekä tästä seurannutta mielipiteenmuodostusta ilman edes niiden perusfaktojen läpilukemista, koska edes mikään kritisoiduista valtamedioista ei väittänyt Fukushiman onnettomuuden tappaneen laumoittain ihmisiä.

Alkuperäinen pointti: lähestulkoon kukaan ei muista mikä on Tohoku. Eli kaikki ne asiat romut, tuho ja kuolemat kaivetaan ihmisten aivoista hakusanan Fukushima kohdalta. Ja yhdistyvät ydinvoimaan. Miten tarkasti, oikein tai väärin on sitten eri asia. Mutta vaikutus on massiivinen ydinvoiman vastustuksen kannalta.

mikä on Tohoku.
Eikä sillä ole mitään merkitystä, kun kaikki muistaa tsunamin(*). Ketään ei kiinnosta mikä sen nimenomaisen tsunamin nimi on/oli.

e: (*) Tsunamin joka aiheutti onnettomuuden ydinvoimalassa JA tappoi paljon sakkia. Ja siitäkin onnettomuudesta voidaan oppia miten rakennetaan turvallisemmin voimaloita.

e2: ihan niinku kaikki muistaa sen toisenkin tsunamin joka tappoi

e3: paitsi jonnet, jonnet ei muista

Alkuperäinen pointti: lähestulkoon kukaan ei muista mikä on Tohoku. Eli kaikki ne asiat romut, tuho ja kuolemat kaivetaan ihmisten aivoista hakusanan Fukushima kohdalta. Ja yhdistyvät ydinvoimaan. Miten tarkasti, oikein tai väärin on sitten eri asia. Mutta vaikutus on massiivinen ydinvoiman vastustuksen kannalta.
Oliko myös kaakkois-aasian tsunamilla jokin nimi?

Back
Ylös Bottom