Minuahan armeija ei kiinnostanut pätkän vertaa mutta saivat pakotettua nuorena 27 vuotiaana sinne.RUK on tärkeä, niin voi sanoa käyneensä sen.
Se mitä sillä tekee, en minä tiedä. Mutta jotain hommaa immisen elämän tuohon vaiheeseen olisi saada, jolla poistuu turha jännitys esiintyä ja olla ihmisten edessä.
Työnantajiahan moinen ei kinostele keskimäärin. Mutta kuten sanoin, niin esiintymispelkoa voipi poistaa. No niin poistaa ehkä vähän aukkikin.
Johtamista tuolla nyt ei pahemmin opi. Se pitää olla luonteessa ja tulee myöhemmin kiinnostavaksi, jos niikseen.
Yksikön päällikko oli järkevä tyyppi ja sanoi että koitetaan keksiä sulle jotain järkevää että viihdyt sen aikaa ja sain itse valta hommat ja ne oli ihan, sitten oli näitä alikkeja sekä kokelaita jotka koitti komentaa mutta eihän niillä oikein riittänyt paukut siihen.
Kerran minua koitti joku kokelas alkaa pomputtaa jostain turhanpäiväisestä tervehtimisestä, meinasi olla hällä vähän pää punaisena ja uhitteli että nyt viedään asia eteenpäin niin nauroin vain sille. Ihme ja kumma ei vienyt eikä toista kertaa alkanut koittamaan.Ei ymmärrä tuota rukin ihannointia. Puhutaan ihan keskenkasvuisista lapsista, niin mitä meriittejä se mahdollisuus päästä huutamaan muille tuo? Tai se, että saat tetsata viikon perse märkänä ilman yöunia yhtä soittoa, jonka jälkeen pääset komentamaan itseäsi nuorempia? Pikkulapsen vanhempana saat tehdä sisätiloissa saman ja siihen päälle pitää pystyä esittämään töissä mukavaa. Eikä se suoritus katoa yhteen lyhyeen pätkään.
Ampuma- ja erätaidot on (ainakin oli) jokaisella korvessa asuneella ennestäänkin. Ehkä 1/10 näistä johtajista oli siinä kehitysvaiheessa, että heistä oli oikeasti johtajiksi ja auktoriteettia siihen. Nämä kyllä pärjäsivät siviilissäkin hyvin, tosin en usko että rukilla oli sen kanssa mitään tekemistä. Loppu oli pelkkää räkänokkien perseilyä ja samaan aikaan pelättiin jokaista vähän vittumaisemman näköistä kapiaista niin paljon, että pihalle laitettiin muoto pystyyn puoli tuntia etuajassa
Kaikkea typerää on työhaastatteluissa vuosien varrella kysytty, muun muassa onko lapsia tai aionko hankkia. Armeijasta ainoa kysymys oli nuorempana että onko se suoritettu.