Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Kuolleisuus pitäisi olla huomattavasti korkeampi omassa ikäryhmässäni ennen kuin edes harkitsisin rokotetta.
Pidän kyllä vähän ihmeellisenä tällaista näkökulmaa, että jos siihen ei voi kuolla, niin turha ottaa rokotetta. Siihen oireettoman ja kuoleman väliin mahtuu iso liuta vittumaisiakin oireita mitä kukaan tuskin ehdoin tahdoin haluaa. Jos niiden todennäköisyyttä voi pienentää, niin se on mun mielestä ihan hyvä diili. Sitä kun kukaan meistä ei voi oikeasti tietää miten kovaa se iskee. Joillakin se on tosiaan pelkkä nuha ja ehkä vähän kuumetta. Yhdellä kaverillani ei ollut juuri päänsärkyä kummempia oireita, kun taas toinen kolmen- ja neljänkympin välissä oleva todella fitti mieshenkilö sai koronan ja sen seurauksena keuhkokuumeen ja paranteli itseään kolme kuukautta. Tilastot tavallaan vähän valehtelee jos katsotaan vain sairaalahoitoon joutuvia. Jotkut voi potea vittumaista ja pitkää tautia näkymättä ikinä missään tilastossa. En mä mielestäni koronaa pelkää eikä kuoleman todennäköisyys käy edes mielessä, mutta kyllä nyt totuuden nimissä yksi rokotuksen ottamisen motivaattori on se, että se pienentää pahojen oireiden todennäköisyyttä.

Voin vaikuttaa vähän kahtiajakoiselta tapaukselta, koska olen rokotusmyönteinen, mutta koronahössötysvastainen. En minä mitään maskia tuolla kaupoissa pyöriessä käytä enkä muutenkaan stressaa tilanteesta. Jos saisin päättää, niin rajoitukset pois ja maskit helvettiin. Ei tätä enää jaksa. Toisaalta ymmärrän kyllä senkin, että sellainen päätös voisi potkaista omaan nilkkaan myöhemmin. Esimerkiksi sellainen ajatus, että jos kukaan ei kävisi testeissä, niin meillä ei olisi enää koronaa, voi kuulostaa ihan mukavalta ja loogiselta, mutta kun ajatusta vie vähän pidemmälle, niin havaitsee, että siitä voikin seurata vielä suuremmat ongelmat. Silloinhan tietysti rajoitukset puretaan kun tautia ei ole, mutta koska tauti ei oikeasti ole hävinnyt mihinkään, niin sairaalahoitoon joutuvien määrä kasvaa. Se taas näkyy tilastoissa siten, että kasvava määrä sairastuneista joutuu sairaalaan ja taas on helvetti irti. Miettikää mikä soppa siitä syntyisi, jos tilasto valehtelee, että 100 % sairastuneista joutuu sairaalahoitoon.

Eikö se influenssakausi yleensä ala aina syksyn korvilla. Ei mikään ole siinä suhteessa kaiketi muuttunut. 500-2000 kuolleen välimaastoon lienee taas osutaan, kuten aina.

Syksyllä hyvä kirjata sitten taas koronan nousua flunssakauden noustessa... eiku siis koronakauden noustessa eiku

Pidän kyllä vähän ihmeellisenä tällaista näkökulmaa, että jos siihen ei voi kuolla, niin turha ottaa rokotetta. Siihen oireettoman ja kuoleman väliin mahtuu iso liuta vittumaisiakin oireita mitä kukaan tuskin ehdoin tahdoin haluaa. Jos niiden todennäköisyyttä voi pienentää, niin se on mun mielestä ihan hyvä diili. Sitä kun kukaan meistä ei voi oikeasti tietää miten kovaa se iskee. Joillakin se on tosiaan pelkkä nuha ja ehkä vähän kuumetta. Yhdellä kaverillani ei ollut juuri päänsärkyä kummempia oireita, kun taas toinen kolmen- ja neljänkympin välissä oleva todella fitti mieshenkilö sai koronan ja sen seurauksena keuhkokuumeen ja paranteli itseään kolme kuukautta. Tilastot tavallaan vähän valehtelee jos katsotaan vain sairaalahoitoon joutuvia. Jotkut voi potea vittumaista ja pitkää tautia näkymättä ikinä missään tilastossa. En mä mielestäni koronaa pelkää eikä kuoleman todennäköisyys käy edes mielessä, mutta kyllä nyt totuuden nimissä yksi rokotuksen ottamisen motivaattori on se, että se pienentää pahojen oireiden todennäköisyyttä.

Voin vaikuttaa vähän kahtiajakoiselta tapaukselta, koska olen rokotusmyönteinen, mutta koronahössötysvastainen. En minä mitään maskia tuolla kaupoissa pyöriessä käytä enkä muutenkaan stressaa tilanteesta. Jos saisin päättää, niin rajoitukset pois ja maskit helvettiin. Ei tätä enää jaksa. Toisaalta ymmärrän kyllä senkin, että sellainen päätös voisi potkaista omaan nilkkaan myöhemmin. Esimerkiksi sellainen ajatus, että jos kukaan ei kävisi testeissä, niin meillä ei olisi enää koronaa, voi kuulostaa ihan mukavalta ja loogiselta, mutta kun ajatusta vie vähän pidemmälle, niin havaitsee, että siitä voikin seurata vielä suuremmat ongelmat. Silloinhan tietysti rajoitukset puretaan kun tautia ei ole, mutta koska tauti ei oikeasti ole hävinnyt mihinkään, niin sairaalahoitoon joutuvien määrä kasvaa. Se taas näkyy tilastoissa siten, että kasvava määrä sairastuneista joutuu sairaalaan ja taas on helvetti irti. Miettikää mikä soppa siitä syntyisi, jos tilasto valehtelee, että 100 % sairastuneista joutuu sairaalahoitoon.

Ihan kuin koronasi olisi ainoa asia tässä maailmassa sen elämisen ja kuolemisen välissä kuten monella muullakin nyt.
Pelkästään autoon astuminen on pelkkää murhaa vs koronasi jos aletaan pelkäämään asioita.

Muunnokset, ja jos rokote kattavuus jää paljon alle esim 60-70%. Jotkut puhunu jopa 75 prosentista jonka vaatis. Turismi. Nää on riskejä. Miten suuria riskejä, rehellisesti sanottuna mä en tiedä.

Hyviä puolia on, että me tiedetään miten tätä voi hoitaa, tulossa uusia rokotteita eri merkeiltä, gsk, japanin rokote, novavax, nenäsumute suomesta, kanadasta ja intiasta ja pfizer pillerilääke. Nää on hyviä erittäin hyviä asioita koronaa vastaan.

edit. suurin riski muunnokselle on afrikka. HIVta paljon, korona heihin, immunilogian proffa mainitsi mulle, että ei oikee pahempaa riskiä taida olla. Pahin mahdollinen jos se toteutuu. Tää on äärikeissi ja äärimmäisen epätodennäkönen. Sen takia rokotteita who on yrittäny sinne saada covax ohjelman kautta. Onneks se toimii nyt paremmin kuin 3-6kk sitten. Vaikkakaan ei hyvin vieläkään.

Jonkinlainen HIV-Covid -kombo?

Ihan kuin koronasi olisi ainoa asia tässä maailmassa sen elämisen ja kuolemisen välissä kuten monella muullakin nyt.
Pelkästään autoon astuminen on pelkkää murhaa vs koronasi jos aletaan pelkäämään asioita.
Mitä vittua sä sekoilet? Mikä helvetin koronasi? Ja luitko sä ollenkaan mitä kirjoitin? Mun mielestä pelko oli aika lailla viimeisiä asioita mitä tuosta välittyi. Mutta ei, kun sun pitää olla jo periaatteesta eri mieltä ja kommentoida kaikkea vaikkei olisi edes mitään asiaa.

Katso nyt. Taas alkoi vituttaa kun tulin tähän ketjuun ja jouduin lukemaan sun sekoiluja.

Se on vielä itelle epäselvää että voiko niitä tympeitä pitkäaikaisia oireita saada vaikka on rokotettu ja sairastaa taudin lievänä?
Mulla oikeastaan ainut asia minkä takia voisin rokotteen joskus ehkä ottaa, on ne pitkään kestävät oireet. Mutta jos rokote ei niiltä suojaa niin jää vieläkin herkemmin ottamatta. Onhan nuita oireita tullut ilmeisesti juurikin niille joilla oireet olleet lievät alkuun.

Jonkinlainen HIV-Covid -kombo?
Ei vaan koronan muunnos kun henkilöllä immuniteetti puutos. Variantit lähes on aina muuntunu henkilön/henkilöiden kautta jolla immuniteettipuutos. Hiv on immuniteettipuutos sairaus, tosin länsimaissa ei ole sitä ongelmaa, vaan esim suomessa olevat hiv pos on jopa terveempiä (keskimäärin) kuin keskiverto kansalainen. (niiden terveyttä seurataan paljon useemmin kuin tavallista 40-60vuotiasta henkilöä)

Huippu hyvien lääkkeiden vuoks pystyy elää ja toimimaan tyyliin 99.9% normaalisti.

Asiasta muuten viidenteen. Vähän maskeista sivuten, arvatkaa mistä ei myöskään ole rct:tä jossa osotettu että hyvin tavallinen asiasta ei ole tutkimusten mukaan hyötyä merkittävästi- tai sen conclusionista selvästi?

Kondomeista. Tehosta ei ole näyttöä. Tieteellisesti.

We identified 139 trials. Seven out of ten trials reported reductions in ‘any STI’ with five statistically significant results. Three out of four trials reported reductions in pregnancy, although none was statistically significant.

Älkää käyttäkö kondomeja, ei niistä ole näyttöä eikä hyötyä. (sarkasmia)

:giggle:

ps. mun pointti on siis, että rct ei kaikkiin tutkinnan kohteisiin se paras metodi. Esim kun tutkitaan laskuvarjolla hyppäämistä lentokoneesta. Tutkimusten mukaan ei hyötyä.

Viimeksi muokattu:
Asiasta muuten viidenteen. Vähän maskeista sivuten, arvatkaa mistä ei myöskään ole rct:tä jossa osotettu että hyvin tavallinen asiasta ei ole tutkimusten mukaan hyötyä merkittävästi- tai sen conclusionista selvästi?

Kondomeista. Tehosta ei ole näyttöä. Tieteellisesti.

We identified 139 trials. Seven out of ten trials reported reductions in ‘any STI’ with five statistically significant results. Three out of four trials reported reductions in pregnancy, although none was statistically significant.

Älkää käyttäkö kondomeja, ei niistä ole näyttöä eikä hyötyä. (sarkasmia)

:giggle:

ps. mun pointti on siis, että rct ei kaikkiin tutkinnan kohteisiin se paras metodi. Esim kun tutkitaan laskuvarjolla hyppäämistä lentokoneesta. Tutkimusten mukaan ei hyötyä.
Toimii se kondomi paremmin kuin mikään maski mitä tarjotaan flunssan ehkäisyyn. Tosin kuolet se päässä aika nopeasti mutta se estää pään kautta leviämisen 100%

Ja joku vielä ihan tosissaan uskoo, että syksyyn mennessä tämä on ohi (pelokasta kansaa on helpompi hallita).
Kun tunnut tietävän näistä asioista niin voisitko vaikka näin Pakkis-exclusivesti paljastaa mitä NE meinaa meille tehdä? Laittavat maksamaan lisää veroja?

👀 🤐
20210607_002019.webp

Kun tunnut tietävän näistä asioista niin voisitko vaikka näin Pakkis-exclusivesti paljastaa mitä NE meinaa meille tehdä? Laittavat maksamaan lisää veroja?
Esimerkiksi juuri sitä. Ensimmäinen askel tähän suuntaan on jo nähty ”koronatukipaketin” muodossa, joka todellisuudessa on huonosti talouttaan jo pitkään hoitaneiden maiden velkojen sosialisointia Euroopan muille maille. Suomellakin taisi hujahtaa sinne jo ensimmäiset miljardit. Nämä maksetaan verovaroin.

Nii nii ensinnäkin sä oot täys lammas ja toiseksi pelkäät todellakin kun rokote piti ottaa. Kauheat on selitykset ettei pidettäis lampaana /rokote piti ottaa

Tilastotietoa viimeisen 12 kuukauden ajalta siitä noin 80 000 asukkaan pikkukaupungista, missä asun tällä hetkellä. Tuo kuolleiden ikäjakauma on hyvin erilainen kuin Suomessa, jossa ymmärtääkseni kuolleet ovat melkein kaikki 70+ vuotiaita (90 prosenttia). Mikähän selittää näin isot erot jakaumassa? Onko niin, että korkeatasoinen terveydenhuolto pystyy pitämään hengissä melkein kaikki alle 70 vuotiaat vakavat tapaukset, jotka kuolisivat heikon terveydenhuollon piirissä?

- 0 kuollutta 0-19 vuotiassa
- 1 kuollutta 20-29 vuotiassa
- 12 kuollutta 30-39 vuotiassa
- 27 kuollutta 40-49 vuotiassa
- 59 kuollutta 50-59 vuotiassa
- 82 kuollutta 60-69 vuotiassa
- 59 kuollutta 70-79 vuotiassa
- 34 kuollutta 80-89 vuotiassa
- 3 kuollutta 90-99 vuotiassa

Kuolemat ovat myös aika kovassa nousussa. Viime kuussa oli 76 kuollutta, joka tuplasi luvut edellisestä pahimmasta kuukaudesta.

Nii nii ensinnäkin sä oot täys lammas ja toiseksi pelkäät todellakin kun rokote piti ottaa. Kauheat on selitykset ettei pidettäis lampaana /rokote piti ottaa
Joo, mä otin rokotteen koska pelkään koronaa, mutta leijona ei pelkää rokotetta, vaikka sitä ei olekaan tutkittu tarpeeksi eikä tiedetä mitä se kymmenen vuoden päästä vaikuttaa. Tiedä vaikka kivekset tippuu. Ei, leijona ei kutsu rolotepelkoaan peloksi, vaan se on vain järkevyyttä. Koittakaa nyt vittu olla edes johdonmukaisia. Nämä on saman asian kaksi eri puolta. Kysymys on vain siitä kumpaa pitää potentiaalisesti haitallisempana: rokotetta vai koronan vaikutuksia. Kumpikin näistä päätöksistä kumpuaa omista mielipiteistä ja peloista. Jos mutkat vedetään täysin suoraksi, niin mä olen päättänyt ettei rokotteella ole haittavaikutuksia, mutta koronalla on. Joku muu on päättänyt, että koronalla ei ole haittavaikutuksia, mutta rokotteella on. Oikeasti mun ajatus on enemmänkin sitä, että en usko rokotteen olevan haitallinen, joten en häviä mitään ottamalla sen ikään kuin varmuuden vuoksi.

Joo, mä otin rokotteen koska pelkään koronaa, mutta leijona ei pelkää rokotetta, vaikka sitä ei olekaan tutkittu tarpeeksi eikä tiedetä mitä se kymmenen vuoden päästä vaikuttaa. Tiedä vaikka kivekset tippuu. Ei, leijona ei kutsu rolotepelkoaan peloksi, vaan se on vain järkevyyttä. Koittakaa nyt vittu olla edes johdonmukaisia. Nämä on saman asian kaksi eri puolta. Kysymys on vain siitä kumpaa pitää potentiaalisesti haitallisempana: rokotetta vai koronan vaikutuksia. Kumpikin näistä päätöksistä kumpuaa omista mielipiteistä ja peloista. Jos mutkat vedetään täysin suoraksi, niin mä olen päättänyt ettei rokotteella ole haittavaikutuksia, mutta koronalla on. Joku muu on päättänyt, että koronalla ei ole haittavaikutuksia, mutta rokotteella on. Oikeasti mun ajatus on enemmänkin sitä, että en usko rokotteen olevan haitallinen, joten en häviä mitään ottamalla sen ikään kuin varmuuden vuoksi.
Eli kyllä taas vahvasti pelon ja jellonien vellomana menit sinne piikille.
Antaa kyllä todella epävarman kuvan nämä teidän ulostulot tästä asiasta.

Back
Ylös Bottom