Kiinnostus voimanostosta: valitako WPC vai SVNL (IPF)?

Moikka! Minua on alkanut voimanosto kiinnostamaan lajina ja harkitsen kisaamista, kunhan tässä vielä vähän kehityn. Näin lajissa uutena liittojen suuri määrä laittaa pään pyörälle. Ilmeisesti näihin liittyy aika vahvojakin erimielisyyksiä, kun ei yhden liiton alle mahduta? Meinaan, että muissa lajeissa on yleensä vain yksi kattojärjestö.

No, itse asiaan. Kumman liiton otsikossa mainituista valitisisin? Erityisesti ihmetyttää se, että WPC ja kumppanit on "ammattilaisliitto" ja SVNL "harrastelijaliitto" (tai näin olen ainakin lukenut), vaikka SVNL:ssä on tarkemmat säännöt ja doping-testaus. Arkijärjellä juuri luulisi, että ammattilaisilla homma on tarkkaa ja harrastelijoilla vähän sinne päin.

Tässä vähän omia plussia ja miinuksia eri liitoista. Onko korjauksia tai lisäyksiä? Kokemuksia jommasta kummasta tai jopa molemmista? :)

WPC:
+ Halpaa, koska ei tarvitse seuran jäsenmaksua ja lisenssimaksuja yms. (olen köyhä opiskelija)
+ Samoin varusteissa pääsee halvemmalla, kun ei tarvi olla listalta tietyt ja kalliit
+ 24 h-punnitus vähentää stressiä, vaikka toki se lisää painon kanssa kikkailua, mitä en pidä kauhean terveenä asiana
+ Sattuis tälle vuodelle lähelle kotia kisoja
- Monet douppaa, mistä en pidä. Toisaalta ei vaikuta minuun, koska ainakin alkuun kisaan itseäni vastaan. Enkä siis koe itse testejä tarvitsevani aloittelijana.
- Ilmeisesti näihin kisoihin osallistuminen vaikeuttaa "urheilu-uraani", jos joskus haluankin siirtyä SVNL:n alle ja ehkä jopa edetä siellä...
- Leimataanko mut persuksi ja Anon kannattajaksi, jos menen tänne? :D

SVNL:
+ Tunnustettu urheiluliitto
+ Mahdollisuus edetä maajoukkueeseen
+ Yhdenvertaisempi tuomarilinja – ainakin kyykyissä
+ Käsittääkseni poliittisesti vähemmän "sitoutunut"
+ Yritetään kitkeä dopingia
- Suurin osa kisoista vähän kaukana
- 2 h-punnitus stressaavampi
- Kallista, sekä osallistuminen että vausteet
- Mielestäni on todella idioottimaista, että pitää olla tietyn merkkiset varusteet ja ei katsota hyvällä muissa liitoissa kisaamista!

Erityisesti ihmetyttää se, että WPC ja kumppanit on "ammattilaisliitto" ja SVNL "harrastelijaliitto" (tai näin olen ainakin lukenut)
Tää taitaa olla joku suomen kielen juttu, en oo muualla kuullut koko ammattilaistermiä. Liekö bodauksen puolelta tullut.
Ilmeisesti näihin kisoihin osallistuminen vaikeuttaa "urheilu-uraani", jos joskus haluankin siirtyä SVNL:n alle ja ehkä jopa edetä siellä...
Täh
Leimataanko mut persuksi ja Anon kannattajaksi, jos menen tänne? :D
Menet sinne minne haluat etkä murehdi muiden mielipiteistä.

Ekaan kisaan kuitenkin tuon listan pitäisi olla vaan että missä sattuu olemaan lähin kisapaikka, ei noita punnituksia yms. pidä murehtia pätkääkään. Vaikka kävisi vaan lyömässä kirjoihin joka nostosta 60kg niin seuraavalle kerralle onkin jo sitten tavoite. Tai vaikka kävisi vaan katsomassa kisat niin näkee miten homma pyörii.

Erot on kuitenkin lähinnä säännöissä joista oleellisimpana purkkiin kuseminen. Sääntöjen nyansseista ja testauksesta voi sitten olla montaa mieltä, henkilökohtaisesti kuulun siihen ryhmään joka ei IPF:lle mitään erityistä arvoa anna. IPF elitistit onkin sitten yhtä karmeita ihmisiä kuin vihervassarit, vegaanit ja polkupyöräilijät.

Jos et aio roinata, mutta meinasit pärjätä niin IPF.(itestä ihan ymmärrettävää että halutaan pitää hajurakoa 1/4 kyykkyihin ja roinaan, en tiiä mihin varusteet on mennyt mutta myös penkissä jos tärkein vaihe on alassoutu niin onhan se vähän hassua)

Jos et aio roinata ja haluat vain saada sanoa että tuloksesi on ns. "legit" niin WPC riittää.
^Tai jos tavoite on henkisenpuolen juttuja eli tuo yleisön edessä, vahdittuna, käskettynä, määrättynä aikana suorittaminen niin taas WPC kelpaa hyvin.
Jos aiot roinata niin ole mies ja mene roinamiesten sekaan suoraan, elä jaksa huijata käryyn asti :)
+Bonusleveli, jos oot sattumanlahja ja pärjäät WPC ilman kamaa niin voit paukutella henkseleitä vanhana...
Sijoituskilpailu voi olla vähän tylsää kun ei todella voi tietää kuka ottaa ja mitä, et voi koskaan oikeastaan sanoa että joku voitti piikillä sut jos se ei käryä.

Ammattilaisuus viittaa käsittääkseni rojun sallimiseen. Siitä sen verta että jotainhan heidän tavallaan tarvitsee sanoa itselleen että tuntuu paremmalta(joo noi amatöörit ei uskalla laittaa munuaisia peliin...)

Viimeksi muokattu:
Itselläni on tarkoitus kilpailla ensi kuussa WPC:n alaisessa kilpailussa Savonlinnassa tai sitten viimeistään elokuussa Mikkelissä. Ensimmäiset kisat siis tulossa ja WPC lopulta valikoitui ihan yksinkertaisesti tuon aloitusystävällisyyden takia. Ei tarvitse paperisotaa roinahommien kanssa eikä kalliita jäsenmaksuja. Muiden roinaamisesta tai muusta en jaksa stressata kun kilpailut eivät tule mulle olemaan mikään vakavampi tapahtuma vaan nostelen nimenomaan itseäni vastaan ja haen "virallisia" tuloksia salituloksien rinnalle.

En sitten tiedä mikä olisi mielipiteeni jos mulla olisi selkeästi tavoitteet korkealla ja tulevaisuus suunniteltu. Mutta ainakin tällä hetkellä koen että tälläiselle harrastelijavoimailijalle WPC ajaa hyvin asiansa.

Tää taitaa olla joku suomen kielen juttu, en oo muualla kuullut koko ammattilaistermiä. Liekö bodauksen puolelta tullut.

Täh

Menet sinne minne haluat etkä murehdi muiden mielipiteistä.

Ekaan kisaan kuitenkin tuon listan pitäisi olla vaan että missä sattuu olemaan lähin kisapaikka, ei noita punnituksia yms. pidä murehtia pätkääkään. Vaikka kävisi vaan lyömässä kirjoihin joka nostosta 60kg niin seuraavalle kerralle onkin jo sitten tavoite. Tai vaikka kävisi vaan katsomassa kisat niin näkee miten homma pyörii.

Erot on kuitenkin lähinnä säännöissä joista oleellisimpana purkkiin kuseminen. Sääntöjen nyansseista ja testauksesta voi sitten olla montaa mieltä, henkilökohtaisesti kuulun siihen ryhmään joka ei IPF:lle mitään erityistä arvoa anna. IPF elitistit onkin sitten yhtä karmeita ihmisiä kuin vihervassarit, vegaanit ja polkupyöräilijät.
Tarkoitin tuolla uran vaikeutumisella sitä, että saattaa joutua SVNL:ssa kilpailukieltoon, jos on kisannut WPC:n kisoissa, joissa onkin joku roinaamisesta kiinni jäänyt. Jostain tämmöstä luin, pitäs löytyä ihan liiton säännöissäkin. Ja sit ei pääse maajoukkueeseen yli vuoteen, jos on kisannut WPC:ssä tai vastaavassa.

Kiitos kaikille vastauksista! :) Taidan ainakin alkuun mennä WPC:hen helppouden takia. Roinaamista en edes harkitse sen takia, että olen nainen ja en kyllä muutenkaan sellaisesta piittaa. Luulen, että naisten sarjoissa on vähemmän roinaajia niin pääsee missä vaan liitossa kisaamaan natuna muita natuja vastaan.

Vaikka puhelen noista maajoukkuejutuista, niin ei ne minulle ajankohtaisia ole – kunhan haaveilen... Eli sinänsä ei siinäkään ongelmia. Nyt vaan pitäisi rohkaistua kisoihin ja olla häpeilemättä omaa heikkoa tulostasoaan. Jostainhan se on aloitettava. Nyt vielä pääsis N23-sarjaan, missä yleisestikin nostellaan pienempiä rautoja kuin avoimessa.

Itselläni on tarkoitus kilpailla ensi kuussa WPC:n alaisessa kilpailussa Savonlinnassa tai sitten viimeistään elokuussa Mikkelissä. Ensimmäiset kisat siis tulossa ja WPC lopulta valikoitui ihan yksinkertaisesti tuon aloitusystävällisyyden takia. Ei tarvitse paperisotaa roinahommien kanssa eikä kalliita jäsenmaksuja. Muiden roinaamisesta tai muusta en jaksa stressata kun kilpailut eivät tule mulle olemaan mikään vakavampi tapahtuma vaan nostelen nimenomaan itseäni vastaan ja haen "virallisia" tuloksia salituloksien rinnalle.

En sitten tiedä mikä olisi mielipiteeni jos mulla olisi selkeästi tavoitteet korkealla ja tulevaisuus suunniteltu. Mutta ainakin tällä hetkellä koen että tälläiselle harrastelijavoimailijalle WPC ajaa hyvin asiansa.

Kiitos kaikille vastauksista! :) Taidan ainakin alkuun mennä WPC:hen helppouden takia. Roinaamista en edes harkitse sen takia, että olen nainen ja en kyllä muutenkaan sellaisesta piittaa. Luulen, että naisten sarjoissa on vähemmän roinaajia niin pääsee missä vaan liitossa kisaamaan natuna muita natuja vastaan.

Vaikka puhelen noista maajoukkuejutuista, niin ei ne minulle ajankohtaisia ole – kunhan haaveilen... Eli sinänsä ei siinäkään ongelmia. Nyt vaan pitäisi rohkaistua kisoihin ja olla häpeilemättä omaa heikkoa tulostasoaan. Jostainhan se on aloitettava. Nyt vielä pääsis N23-sarjaan, missä yleisestikin nostellaan pienempiä rautoja kuin avoimessa.

Jos liityt SVNL-alaiseen seuraan, niin voit kisata ilman lisenssiä useimmissa kansallisissa kilpailuissa (seurojen kisat), jolloin varustuksellakaan ei ole juuri väliä. Eikä tarvi pissiäkään muualle kuin pönttöön. SM-kisoihin et tietty voi osallistua ilman lisenssiä + antidopingsopparia, mutta kerkeäähän sitä sitten myöhemminkin.

Jos liityt SVNL-alaiseen seuraan, niin voit kisata ilman lisenssiä useimmissa kansallisissa kilpailuissa (seurojen kisat), jolloin varustuksellakaan ei ole juuri väliä. Eikä tarvi pissiäkään muualle kuin pönttöön. SM-kisoihin et tietty voi osallistua ilman lisenssiä + antidopingsopparia, mutta kerkeäähän sitä sitten myöhemminkin.
Kyllä minun tietääkseni aina on lisenssin tarvinnut kansallisiin kisoihin. Ja samoin adt sopimuksen voimaan.

Seurat voi järjestää jäsentenvälisiä kisoja mihin saa osallistua vain omanseuran jäsenet ja näihin kisoihin on voinut osallistua ilman lisenssiä jos niin on erikseen mainittu.

Jos et aio roinata, mutta meinasit pärjätä niin IPF.(itestä ihan ymmärrettävää että halutaan pitää hajurakoa 1/4 kyykkyihin ja roinaan, en tiiä mihin varusteet on mennyt mutta myös penkissä jos tärkein vaihe on alassoutu niin onhan se vähän hassua)

Jos et aio roinata ja haluat vain saada sanoa että tuloksesi on ns. "legit" niin WPC riittää.
^Tai jos tavoite on henkisenpuolen juttuja eli tuo yleisön edessä, vahdittuna, käskettynä, määrättynä aikana suorittaminen niin taas WPC kelpaa hyvin.
Jos aiot roinata niin ole mies ja mene roinamiesten sekaan suoraan, elä jaksa huijata käryyn asti :)
+Bonusleveli, jos oot sattumanlahja ja pärjäät WPC ilman kamaa niin voit paukutella henkseleitä vanhana...
Sijoituskilpailu voi olla vähän tylsää kun ei todella voi tietää kuka ottaa ja mitä, et voi koskaan oikeastaan sanoa että joku voitti piikillä sut jos se ei käryä.

Ammattilaisuus viittaa käsittääkseni rojun sallimiseen. Siitä sen verta että jotainhan heidän tavallaan tarvitsee sanoa itselleen että tuntuu paremmalta(joo noi amatöörit ei uskalla laittaa munuaisia peliin...)

Kyllä olisin hieman eri mieltä näistä, kun tulee jonkin verran nykyvoimailua seurattua. Tähän ensin mustattuun kohtaan: Kyllä SVNL:ssä on yleisessä sarjassa ja eritoten nuorissa/masterseissa hankalampi SM-mitali keskimäärin saavuttaa mitä ammattilaisliitoissa. Johtuu siitä että nostajia on paljon enempi ja taso laajempi. Eliitti on tasokas molemmissa, mutta SVNL SM-kisassa saatat olla ihan OK-tuloksella kahdeksas tai kymmenes, kun taas ammattilaisliitoissa voi olla sellaisiakin kisoja, joissa ei kolmea-viittä osallistujaa enempää ole per sarja. Ja niistä esimerkiksi yksi tai kaksi voisi olla erityisen tasokasta. Toinen mustaus: Mitäs bonuksia tuosta saa? Ethän sä tiedä mitä ne muut tekee ja säännöt on se, että vahvin voittaa. Ja tuohon kolmanteen, eikö tuo ideologia ole tuossa jo sama, kuin miettisit kuka voittaa sinut paremmalla geeniperimällä. Tuo logiikka toimisi, jos urheilussa olisi kyse siitä, että kuka koviten ja fiksuiten tekee työtä sen tuloksensa eteen. Mutta kun on jo lähtökohtaisesti Ferrarit, Toyotat ja Ladat, niin se asetelma on vähän vääristynyt kilvanajoon. Sillon kannattaa varmaan keskittyä parantamaan sitä omaa kierrosaikaa, eikä päihittämään ratakilpailussa Ladalla sitä Ferraria. Ja mitä siihen huipputasoon tulee, niin minulla on kutina, että ihan kaikkein vahvin yksilö tällä hetkellä saattaisi löytyä tällä hetkellä Suomesta SVNL-puolelta. Mikäli nostettaisi IPF-nostosäännöillä ja varusteilla (ei polvisiteitä eikä vetotankoa). Hautalalla on ainakin potentiaalia tehdä se 900kg rawina satavitosiin, niin sitä on kyllä äärimmäisen hankala lyödä kenenkään missään liitossa, jos sen tekee. Kuitenkin nuo eliittinostajat on molemmissa kategorioissa niin kovia, että 99% kilpanostajista voi unohtaa niistä tuloksista haaveilut joka tapauksessa heti alkuunsa. Itsellä esim. uskoisin, että on kovalla työllä ollut (tai olisi) mahdollisuus molemmissa kategorioissa/säännöillä pärjätä kansallisella tasolla ihan ok:sti, ettei tarvitse häntäpäässä ainakaan olla tuloslistoilla. Nykyäänkin mulla on vaan tulostavoitteet enkä välitä siitä millä keinoin ne saavuttaisin saati, että mitä muut tekee. Sijoittuisi sitten miten sijoittuu. Sen takia valintani olisi ammattilaisliitot. Nuorena kun kilpailin, niin oli ajatukset enemmän noiden kirjoituksien suuntaisia. Myös fiilispohjaltahan nuo liitot eroaa aika paljon toisistaan kisatapahtumien suhteen, toisissa rokki soi kovalla ja ei katsota kieroon jos psyykkailee. Toinen on virallisempaa ja hillitympää kauluspaita touhua, ainakin joskus oli.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kyllä minun tietääkseni aina on lisenssin tarvinnut kansallisiin kisoihin. Ja samoin adt sopimuksen voimaan.

Seurat voi järjestää jäsentenvälisiä kisoja mihin saa osallistua vain omanseuran jäsenet ja näihin kisoihin on voinut osallistua ilman lisenssiä jos niin on erikseen mainittu.
Asia on itseasiassa varmaan juurikin näin kuten sanoit. Eli sekoittelin tuossa vähän termistöä. Jäsentenvälisissä onnistuu (ainakin omassa seurassa aina onnistunut) ilman lisenssiä, mutta toisaalta onnistunut myös muista seuroista osallistuminen.

Wpc kisojen naisista varmasti osa on ihan natuja, mutta ainakin "kärki kasti" roinaa ihan huolella.

Itse molempia liittoja seuranneena voin sanoa että, ihme kun SVNL ei ole kaatunut omaan mahdottomuuteensa. SM-kisat jossain Ylitornion korkeudella melkein aina. Hesassa olis potentiaalia, paljon seuroja, jotka yhdessä vois järjestää keskeisellä paikalla hyviä kisoja, mutta riitelevät ihme syistä keskenään ja välillä tuntuu että liitto heittää bensaa liekkeihin tai ei ainakaan yritä saada riitaa poikki ja sitä kautta mainetta hommaan.
Lisäksi kilpaileminen on tehty jotenkin vaikeaksi. Pitää kuulua liiton alaiseen seuraan, että pääsee ylipäätänsä kisaamaan.
Kilpailut järjestetään talkoovoimin ja ainakin ollut niin ettei edes yleisön pääsymaksua saa järjestävä seura? Sillä vois vaikka hommata esim. Sapuskat talkoojengille. Lisäksi edes talkooväkeen ei ole saanut kuulua esim. WPC kilpailija, ihan kuin levymiehiä olisi jonoksi asti.
Ylitornion kisoissa isoin ongelmahan on välimatkat sekä majoituksen vajaus. Harva jaksaa ajaa montaa tuntia aamuyöstä ja heti nostamaan. Pitäisi jossain homeisessa luukussa nukkua huono yö ja sit aamupöpperössä tangon alle.

WPC taas tuntuu olevan helppo liitto, maksat maksut, nostat ja homma on siinä.

WPC:ssä jos kisaat niin muistaakseni riittää puolen vuoden karenssi kun haluat vaihtaa IPF:ään.

Tottakai kannustan antidoping liittoon ja sitä myötä SVNL tekee hyvää työtä. Mutta se ihmetyttää että monessa paikallislehdessä on enemmän kilpailujuttua WPC:stä kuin SVNL:stä, oliskohan SVNL:n markkinoinnissa pientä parantamisen varaa.
Voipi olla myös että SVNL vaatisi hallituksen täyden uusiutumisen ja tuoreet uusia ideoita täynnä olevat tyypit, alkaisivat tekemään promotyötä siellä. Niin kauan kuin samat vanhat jäärät jyrää samoja paskoja juttua, ei SVNL voi kehittyä, ainakaan parempaan suuntaan.

Ruotsissa IPF:n alainen liitto painaa nostajien puolesta täysillä ja siksi sieltä on jo jonkun aikaa tullutkin pirun vahvoja nostajia. Täällä huomataan asiat vasta kun on liian myöhäistä.

Viimeisen vuoden aikana on ollut aika mukavasti juttuja paikallis lehdissä ja olihan eino iltalehden viikonloppu liitteessä haastattelun jälkeen, myös nuutti oli muistaakseni lehdissä esillä paljon.
Liitto sai uuden Tiedottajan joka on hoitanut hommansa hienosti.

Itse molempia liittoja seuranneena voin sanoa että, ihme kun SVNL ei ole kaatunut omaan mahdottomuuteensa. SM-kisat jossain Ylitornion korkeudella melkein aina. Hesassa olis potentiaalia, paljon seuroja, jotka yhdessä vois järjestää keskeisellä paikalla hyviä kisoja, mutta riitelevät ihme syistä keskenään ja välillä tuntuu että liitto heittää bensaa liekkeihin tai ei ainakaan yritä saada riitaa poikki ja sitä kautta mainetta hommaan.
Lisäksi kilpaileminen on tehty jotenkin vaikeaksi. Pitää kuulua liiton alaiseen seuraan, että pääsee ylipäätänsä kisaamaan.
Kilpailut järjestetään talkoovoimin ja ainakin ollut niin ettei edes yleisön pääsymaksua saa järjestävä seura? Sillä vois vaikka hommata esim. Sapuskat talkoojengille. Lisäksi edes talkooväkeen ei ole saanut kuulua esim. WPC kilpailija, ihan kuin levymiehiä olisi jonoksi asti.
Ylitornion kisoissa isoin ongelmahan on välimatkat sekä majoituksen vajaus. Harva jaksaa ajaa montaa tuntia aamuyöstä ja heti nostamaan. Pitäisi jossain homeisessa luukussa nukkua huono yö ja sit aamupöpperössä tangon alle.

WPC taas tuntuu olevan helppo liitto, maksat maksut, nostat ja homma on siinä.

WPC:ssä jos kisaat niin muistaakseni riittää puolen vuoden karenssi kun haluat vaihtaa IPF:ään.

Tottakai kannustan antidoping liittoon ja sitä myötä SVNL tekee hyvää työtä. Mutta se ihmetyttää että monessa paikallislehdessä on enemmän kilpailujuttua WPC:stä kuin SVNL:stä, oliskohan SVNL:n markkinoinnissa pientä parantamisen varaa.
Voipi olla myös että SVNL vaatisi hallituksen täyden uusiutumisen ja tuoreet uusia ideoita täynnä olevat tyypit, alkaisivat tekemään promotyötä siellä. Niin kauan kuin samat vanhat jäärät jyrää samoja paskoja juttua, ei SVNL voi kehittyä, ainakaan parempaan suuntaan.

Ruotsissa IPF:n alainen liitto painaa nostajien puolesta täysillä ja siksi sieltä on jo jonkun aikaa tullutkin pirun vahvoja nostajia. Täällä huomataan asiat vasta kun on liian myöhäistä.
Voitko avata tuota Ruotsin liiton painamisesta nostajien puolesta? Ruotsalaiset ovat kyllä tuloksellisesti selvästi Suomea edellä. Norjasta en ole enää niin varma.

Olen myös sitä mieltä, että SVNL:n alaisuudessa kilpailemisen aloittaminen on tehty hankalaksi ja liiton toiminnassa on myös paljon parannettavaa. Toisaalta en ymmärrä, miksi kukaan itseään kunnioittava nostaja kilpailee näissä "roinaliitoissa". Taso on mitä on ja liittoja löytyy Suomestakin useampia, mistä sen mitallin voi käydä hakemassa. MM-mitallinki taitaa jo saada pelkästään osallistumismaksun maksamalla, kunhan ei jää ilman tulosta :)

Voitko avata tuota Ruotsin liiton painamisesta nostajien puolesta? Ruotsalaiset ovat kyllä tuloksellisesti selvästi Suomea edellä. Norjasta en ole enää niin varma.

Olen myös sitä mieltä, että SVNL:n alaisuudessa kilpailemisen aloittaminen on tehty hankalaksi ja liiton toiminnassa on myös paljon parannettavaa. Toisaalta en ymmärrä, miksi kukaan itseään kunnioittava nostaja kilpailee näissä "roinaliitoissa". Taso on mitä on ja liittoja löytyy Suomestakin useampia, mistä sen mitallin voi käydä hakemassa. MM-mitallinki taitaa jo saada pelkästään osallistumismaksun maksamalla, kunhan ei jää ilman tulosta :)
Riippuu miten sen lajissa menestymisen näkee, jos vaan haluaa nostaa yhteistulosta ja nimeään ylemmäs rankingissa niin silloinhan merkitystä on vaan sillä että on virallinen tulos. Harva tätä taitaa mitalien tai palkintorahojen perässä tehdä. Lajissa mittarina on kuitenkin yhteistulos/lajitulokset eikä kisasijoitukset, bodarit sitten keräilee niitä pystejä.

Muistaakseni meni niin että, liitolla on päävalmentaja ja vaikka nostaja ottaa henk.koht. Valmentajan, tekevät he yhteistyötä koko nostajan uran ajan. Katsovat yhdessä ohjelman nostajalle jne. Suomessa ei liiton päävalmentaja ole yhtä vahvassa roolissa. Täällä on tosi kovia valmentajia ja olen saanut sen käsityksen että päävalmentajalla oma ajatusmaailmansa valmennuksen suhteen. Olisi hyvä jos puhaltaisi porukka yhteen hiileen. Päästään taas siihen liiton hallitukseen.

Thundertepi: Tosiaan nyt kun sanoit, on ollut enemmän juttua lehdissä. Valitettavasti vaan valikoiduista henkilöistä. Voi tietenkin olla ettei porukka halua haastatteluun, esim. Aku Heinonen joka vei SM-kullan Nuutilta. No, Nuutti tuntuu olevan kovassa kunnossa, joten näemme varmaan hyvän kisan seuraavissa karkeloissa, toivotaan ainakin.

Olen myös antidopingin puolella ja toivon että SVNL:n riveissä nähtäisiin paljon uusia nostajia.

Otetaan vielä tapaus Johanna Kankus tapetille. Heillähän oli jotain sanomista Hyttisen kanssa (SVNL:n puheenjohtaja). Kankus kun pudotti luokkaa ja piti tehdä sarjansa uusi kyykyn SM, niin mitä tekee Hyttinen? Istuu päätuomarin paikalle ja antaa punaista, todennäköisesti olisi mennyt kahdella valkoisella läpi. No, onneks Johanna korjas virheensä ja sai sen nimiinsä. Mutta uskomatonta touhua Hyttiseltä ja kun käveli takahuoneen ja kahvion välillä, oli tempaus kyllä kaikkien puheenaiheena, ei jäänyt keneltäkään huomaamatta herran kosto. Vois herra hyttinen hiukan vilaista peiliin.

Toisaalta en ymmärrä, miksi kukaan itseään kunnioittava nostaja kilpailee näissä "roinaliitoissa". Taso on mitä on ja liittoja löytyy Suomestakin useampia, mistä sen mitallin voi käydä hakemassa. MM-mitallinki taitaa jo saada pelkästään osallistumismaksun maksamalla, kunhan ei jää ilman tulosta :)
Taso on mitä on?
Mitä nyt nopeasti vilkaisin FPO ja IPF suomen ennätyksiä niin ainakin niiden perusteella taso on kyllä kovempi tuolla FPO puolella kuin IPF, ja veikkaisin että näin on myös WPC:lä

Taso on mitä on?
Mitä nyt nopeasti vilkaisin FPO ja IPF suomen ennätyksiä niin ainakin niiden perusteella taso on kyllä kovempi tuolla FPO puolella kuin IPF, ja veikkaisin että näin on myös WPC:lä
Eri säännöt ja tuomarilinja. Kyykyt esimerkiks ei lainkaan vertailukelpoisia käytännössä eikä myöskään maastaveto koska tanko on eri. Penkki on aika vertailukelpoinen. SE:t eivät sikäli kokonaistasosta hirveästi kerro, kun ovat all time kovimmat nostot, joita liitossa on tehty. Vaikka jokaisen vuoden top5 ranking painoluokittain kertoisi enemmän siitä kokonaistasosta. Ammattilaisliitoissa se taso vaihtelee enemmän aikakausittain ja toisinaan on hyvin kovatasoisia kilpailuita tietyissä painoluokissa, mutta toisinaan sieltä lähtee SM-mitalia semmosilla tuloksilla, joilla ei olisi mitään jakoa IPF-puolen kisoissa. Juniori ja masters-sarjoissa voi olla välillä jopa maailmanmestari aika vaatimattomin tuloksin.

Back
Ylös Bottom