Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Liekö missään 100% tulosta maskeja vastaan tai puolesta? Jos löytyy, niin tänne vaan.

Niin kauan valtio tulee suosittamaan maskeja, kun niistä jollain tasolla jotain hyötyä voi olla. Sille ei sitten voi mitään, jos ihmiset ei osaa oikeanlaisia, oikealla tavalla käyttää.

Enemmistö kansasta on kuitenkin sillä kannalla, että valtion pitää tehdä jotain toimia, jotta kamala pandemia selätetään. Mitkä ovat oikeita toimia? Sitä ei vielä varmaan monikaan osaa sanoa. Vuosien päästä dataa tutkittuaan varmaan päästään johonkin näkemykseen siitä mitkä toimet olivat oikeita ja mitkä turhia.

Maskisuositus on tosi lievä homma tällä hetkellä. Vallankin kun se on edelleen suositus. Enemmän minua huolettaa sulkutoimet ja niiden vaikutukset.

Täälläkin on joitan tyyppejä, jotka vapaa-aikanaan ilman palkkiota "tutkii" paljon asioita ja asiantuntijoina antaa omia tulkintojaan asioista ja pakottaa muita siihen mukaan. Ajatella, kun hakeutuisi ihan oikeisiin hommiin, joissa tuota tutkimusta tehdään, niin ansaitsisi omaisuuksia ja saisi paljon kunniaa. Nyt tekee sitä huvikseen ja vapauttaakseen kurjat lampaat...
Koittaako tää tää tyyppi taas ns. "sheimata" porukkaa täällä?
Aika tyypillinen taktiikka koittaa vähän hiljentää "vääriä keskusteluja"

Sehän on vaan positiivinen piirre, että ihmiset jaksaa itsekin tutkia asioita ja ajatella omilla aivoilla.
Se on sitä oikeaa toimea.

No kokoajan sitä teet. Oletko täysin sokea omalle toiminnalle? Me normaalisti elävät vaan olemme kyllästyneet tähän perseilyyn ja pakottamiseen. Ja sä sitten rakastat saivarella, pakottaminen ei tarkoita aktuaalista aseella pakotusta, vaan pakottaminen tarkoittaa somessa esim jonkun saman asian tunkemista kuin uskovaiset.
Mitä mä oon sulle tunkenut?

Maskit eivät pidät virusta. Perus älyllä totetat että virus kulkee maskin läpi hengitysilman kanssa (koska virus niin pieni ja maskin rakenne liian iso) sekä maskien sivuilta mitkä eivät ole tiiviit.
Anteeksi, kun otan rumasti irti asiayhteydestä, mutta ylläoleva on hyvä esimerkki siitä, missä "perusälyä" seuraamalla menee metsään. Maskivastaisuuteen löytyy hyviäkin perusteita, tämä vain ei ole yksi niistä.

Mitä mä oon sulle tunkenut?

"mi-mi-mitä"

Olen tätä änkytystä nähnyt muuallakin. Heität jotain provoa ja sitten kun tulee vastaus alatkin änkyttämää "mikä, kuka, täh, töh"
Olemme siis tässä vaiheessa missä "vastapuoli" aloittaa tämän toimen.

Anteeksi, kun otan rumasti irti asiayhteydestä, mutta ylläoleva on hyvä esimerkki siitä, missä "perusälyä" seuraamalla menee metsään. Maskivastaisuuteen löytyy hyviäkin perusteita, tämä vain ei ole yksi niistä.
Voit varmaan perustella lisää. Koska maskin läpi kulkeutuu myös hengitysilmaa, kulkeutuu siitä viruskin ilman mukana. Hyvä vertaus asiaan oli käyttää kanaverkkoa hyttysverkkona. Tästä poikkeus FPP3 maski mitä ei tuolla näe.

Koittaako tää tää tyyppi taas ns. "sheimata" porukkaa täällä?
Aika tyypillinen taktiikka koittaa vähän hiljentää "vääriä keskusteluja"

Sehän on vaan positiivinen piirre, että ihmiset jaksaa itsekin tutkia asioita ja ajatella omilla aivoilla.
Se on sitä oikeaa toimea.
En mä ole mitään hiljentämässä. Kysyin ihan aiheellisen kysymyksen.

Se on hienoa, että tutkii asioita. Niin pitääkin. Sitä tutkimallaan koostamaansa tietoa kun alkaa pakottamaan, niin silloin suunta on väärä.

Kannattaa liittyä tiedeyhteisöihin, politiikkaan yms. Jos haluaa vaikuttaa asioihin tutkimalla tietoa ja tekemällä siitä johtopäätöksiä. Normaali elämässä esim. R-kioskin myyjän tekemällä terveyteen liittyvällä tutkimuksella ei juurikaan ole paino-arvoa. Varsinkaan, jos omista tutkimuksista lausunnoista puuttuu lähdeviittaukset yms.

Asiallista keskustelua on aina mukava käydä. Asialliseen keskusteluun harvoin kuuluu sanat: lammas, leijona, pakotus, idiootti jne.

"mi-mi-mitä"

Olen tätä änkytystä nähnyt muuallakin. Heität jotain provoa ja sitten kun tulee vastaus alatkin änkyttämää "mikä, kuka, täh, töh"
Olemme siis tässä vaiheessa missä "vastapuoli" aloittaa tämän toimen.
En mä änkytä. Kysyin selkeän kysymyksen: mitä olen Mikelle tunkenut.

Tai mitä olen sulle pakottanut tai tunkenut?

Koville ottaa 😁

En mä ole mitään hiljentämässä. Kysyin ihan aiheellisen kysymyksen.

Se on hienoa, että tutkii asioita. Niin pitääkin. Sitä tutkimallaan koostamaansa tietoa kun alkaa pakottamaan, niin silloin suunta on väärä.

Kannattaa liittyä tiedeyhteisöihin, politiikkaan yms. Jos haluaa vaikuttaa asioihin tutkimalla tietoa ja tekemällä siitä johtopäätöksiä. Normaali elämässä esim. R-kioskin myyjän tekemällä terveyteen liittyvällä tutkimuksella ei juurikaan ole paino-arvoa. Varsinkaan, jos omista tutkimuksista lausunnoista puuttuu lähdeviittaukset yms.

Asiallista keskustelua on aina mukava käydä. Asialliseen keskusteluun harvoin kuuluu sanat: lammas, leijona, pakotus, idiootti jne.
Sulle on ainakin paljon paino-arvoa keskustelulla täällä joten koita kestää.

Keskustelu jatkuu

Voit varmaan perustella lisää. Koska maskin läpi kulkeutuu myös hengitysilmaa, kulkeutuu siitä viruskin ilman mukana. Hyvä vertaus asiaan oli käyttää kanaverkkoa hyttysverkkona. Tästä poikkeus FPP3 maski mitä ei tuolla näe.
Parempi vertaus lienee puuvillakangas auringonpolttaman ehkäisyssä.

Jos ajattelet, että kanaverkon käyttö hyttysverkkona toimisi analogiana, niin olet vain yksinkertaisesti väärässä. Viruksen kokoluokan partikkelit tarrautuvat suurella todennäköisyydellä isompireikäiseenkiin suodattimeen - oleellisempaa onkin se, mistä materiaalista suodatin on tehty.

Jos ajattelet, että kanaverkon käyttö hyttysverkkona toimisi analogiana, niin olet vain yksinkertaisesti väärässä. Viruksen kokoluokan partikkelit tarrautuvat suurella todennäköisyydellä isompireikäiseenkiin suodattimeen - oleellisempaa onkin se, mistä materiaalista suodatin on tehty.

Se ei silti pidä kaikkea. Voidaan toki todeta että materiaaleissa on eroja, mutta se mitä realistisesti näet tuolla käytettävän on niin perus maskia kuin voi (halpaa) sekä varsinkin kangasmaskeja. Sekä kuten sanoin nämä maskit vuotavat aina reunoilta reilusti. Kuten myös sanoin FPP3 maskilla aletaan olemaan uskottavassa tuotteessa, mutta sen käyttö vaatii myös paljon.

Kaikki muu "voi auttaa jotain" ei riitä syyksi pitää tukalaa naaman homehduttajaa tuolla. Jos meinaa aivastaa niin vanha kunnon hihaan toimii kuten maski tässä pisarayhteydessä.

Se ei silti pidä kaikkea. Voidaan toki todeta että materiaaleissa on eroja, mutta se mitä realistisesti näet tuolla käytettävän on niin perus maskia kuin voi (halpaa) sekä varsinkin kangasmaskeja. Sekä kuten sanoin nämä maskit vuotavat aina reunoilta reilusti. Kuten myös sanoin FPP3 maskilla aletaan olemaan uskottavassa tuotteessa, mutta sen käyttö vaatii myös paljon.

Kaikki muu "voi auttaa jotain" ei riitä syyksi pitää tukalaa naaman homehduttajaa tuolla. Jos meinaa aivastaa niin vanha kunnon hihaan toimii kuten maski tässä pisarayhteydessä.
Näinhän se on. Ja lapsille ei kannata pukea kesäaurinkoon vaatteita tai laittaa aurinkorasvaa, kun ne vain "voi auttaa jotain" eikä tuo täyttä suojaa.

Edelleenkään en usko että maskeissa on järkeä esim kaupan lyhytkontakteissa, koska tartunnat näyttää tulleen ihan muissa yhteyksissä.

En kuitenkaan ole niin typerä, että partikkelin koon ja materiaalin reikien suhteeseen perustaisin ajatteluni. Metsään menee ja kertoo oikeasti kaiken monen ajattelusta.

"perustaisin ajatteluni"

Sehän on yksi asia monen summassa miksi maski on turha. Ei mikään ajattelu perustu tuohon kohtaan vaan on osa kokonaisuutta.
Omasta päästäsi keksit aikamoisia leimauksia nyt...

Viimeksi muokattu:

Ehdottomasti hienoa, että tutkii itse asioita ja ajattelee omilla aivoilla, mutta kyllä joskus kannattaa itselleen ihan rehellisesti myöntää ne oman ajattelun rajat. Hyvä esimerkki tuo viruksen koosta jauhaminen ja miten se läpäisee kangasmaskin. Pitäisi ymmärtää, että yksittäistä viruspartikkelia et löydä tästä universumista. Se on aina jonkun suuremman partikkelin sisällä. Toisekseen tuosta maskin käytöstä. Sovitaan, että niistä ei ole mitään hyötyä. Selittäkää se ajatuksenjuoksu, miten siitä teidän maskittomasta kauppareissusta on nyt suora syy-yhteys siihen, että kaikki maskisuositukset puretaan.

Kannattaa selata keskustelua jos tulet ihmettelemään asioita mitä käyty läpi täällä moneen kertaan.

Maskit eivät pidät virusta. Perus älyllä totetat että virus kulkee maskin läpi hengitysilman kanssa (koska virus niin pieni ja maskin rakenne liian iso) sekä maskien sivuilta mitkä eivät ole tiiviit. FPP3 maski voisi toimia koska on teoriassa ilmatiivis ja filtterin kera. Tosiasiassa näitä ei nähdä ihmisillä koska niin kalliita ja toisekseen näiden käyttö oikein vaatii paljon enemmän kuin perus jampan kyvyt mitä tuolla näkee.
Eli jos hengität maskin kanssa mikä ei ole ilmatiivis eikä omaa erityistä filtteriä niin levität mitä sitten levitätkin.

Muissa flunssissa käyttöä ei ole koska käyttöä ei ole :D Nyt tarvitaan vaan signalointiin visuaalinen ärsyke ihmisillä ettei vaan unohdu tämä hirviä tauti.

Nämä tiedot on kaikkien nähtävillä. Iltapaskan ei tarvitse selittää asioita vaan asiat voi tutkia itse.

FFP3 maskit suojaa melko tehokkaasti ja maksavat nykyään 1-2€ kpl. Onko se sitten kallista jos yhden käyttää kauppareissulla? Vaihtaa muutaman tuotteet Pirkkaan niin säästää maskin hinnan. Tässä voittaisi kaikki. Ne saisi varman suojan jotka pelkää ja joilla ei kiinnosta, voivat olla ilman maskia. Nykyinen systeemi on kyllä aivan älytön.

Ehdottomasti hienoa, että tutkii itse asioita ja ajattelee omilla aivoilla, mutta kyllä joskus kannattaa itselleen ihan rehellisesti myöntää ne oman ajattelun rajat. Hyvä esimerkki tuo viruksen koosta jauhaminen ja miten se läpäisee kangasmaskin. Pitäisi ymmärtää, että yksittäistä viruspartikkelia et löydä tästä universumista. Se on aina jonkun suuremman partikkelin sisällä. Toisekseen tuosta maskin käytöstä. Sovitaan, että niistä ei ole mitään hyötyä. Selittäkää se ajatuksenjuoksu, miten siitä teidän maskittomasta kauppareissusta on nyt suora syy-yhteys siihen, että kaikki maskisuositukset puretaan.

"maskiton kauppareissu"
Onko tämä joku uusi termistö teillä? Itse kutsun sitä kaupassa käynniksi...

En mä tiedä mitä sulle pitäisi selittää asiasta. Varmaan helpoin tapa kryptata juttu sulle on kysyä itseltäsi "miksi tunkisin naamaani maskiin jos se ei auta siihen miksi se on päässäni".

FFP3 maskit suojaa melko tehokkaasti ja maksavat nykyään 1-2€ kpl. Onko se sitten kallista jos yhden käyttää kauppareissulla? Vaihtaa muutaman tuotteet Pirkkaan niin säästää maskin hinnan. Tässä voittaisi kaikki. Ne saisi varman suojan jotka pelkää ja joilla ei kiinnosta, voivat olla ilman maskia.

Yksi? Kaikki FPP maskit on virallisesti todettu kertakäyttöön eli saat maksaa paljon jos käyttäisit oikeaoppisesti noitakin jatkuvassa käytössä.
Toisekseen se tärkeä pointti. Porukka ei osta noita. En ole nähnyt kuin ehkä muutaman koko "kriisin" aikana kaupoilla.

"maskiton kauppareissu"
Onko tämä joku uusi termistö teillä? Itse kutsun sitä kaupassa käynniksi...

En mä tiedä mitä sulle pitäisi selittää asiasta. Varmaan helpoin tapa kryptata juttu sulle on kysyä itseltäsi "miksi tunkisin naamaani maskiin jos se ei auta siihen miksi se on päässäni".
Nythän voidaan käyttää termiä "maskiton kauppareissu" koska eletään poikkeusoloja. Pikkuhiljaa rajoituksia aletaan purkaa ja ehkä pääsemme takaisin ns. normaaliin ja kaikki käy ilman maskia kaupassa.

Voidaanko julistaa, että maski ei auta mitään? Missä on ne tutkimukset, joissa todetaan 100% maskin toimimattomuus? Laita meille, niin mekin valaistutaan. Miksi käytetään kondomia, kun sekään ei suojaa 100%?

Mielenkiintoista on nuo maskien haittavaikutukset. Kuinka moni kirurgi leikkaa kädet täristen, päänsärystä ja happivajeesta kärsien potilaita? Melko vaarallista touhua. Nyt kannattaa alkaa kehittämään heille jotain raitisilmanaamaria. Varmasti pääsisi rikastumaan, koska maskit aihettaa kauheita haittoja on inhottavia käyttää. Todistusaineistoa ja tutkimuksiakin tälle riittää vissiin jossakin?. Ei tarvitse kuin rahoituksen ja firma pystyyn. Saa käyttää!

Laittakaa tänne sitten taloussanomien artikkeliin linkkiä, niin voidaan lueskella menestystarinaa.

Back
Ylös Bottom