Mitä rannesiteitä suosittelette?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Torop
  • Aloitettu Aloitettu
Olen aloittanut voimanoston noin 4kk sitten ja penkkipunnerrukseen tarvitsisi rannesiteitä. Olen katsonut SBD:n rannesiteitä, onko kenelläkään kokemusta niistä? Mitä rannesiteitä suosittelette?

Olen aloittanut voimanoston noin 4kk sitten ja penkkipunnerrukseen tarvitsisi rannesiteitä. Olen katsonut SBD:n rannesiteitä, onko kenelläkään kokemusta niistä? Mitä rannesiteitä suosittelette?
Mikäli haluat kilpailla virallisissa kisoissa kannattaa tsekata lajiliiton sivuilta, mitkä varusteet ovat hyväksyttyjä.
Mikäli haluat "vain" harrastaa, "kaikki" siteet käyvät.
SBD on hyvä ja laadukas merkki, siinä et mene metsään. Sinä päätät, mikä on sinulle paras.
Merkin lisäksi huomioitavia asioita ovat siteen pituus, paksuus, tarrakiinnitys jne.
Osa niistä vaikuttaa tukeen, osa käytettävyyteen, osa siteen kestävyyteen.

Suosittelen silti penkkaamaan ilman rannesiteitä.

Suosittelen silti penkkaamaan ilman rannesiteitä.

Ite kun alotin saliharrastuksen niin melkein heti piti jostain syystä ostaa rannesiteet. Sitten jossain kohtaa jätin ne pois ja vähän ajan tottumisen jälkeen pystyi punnertaa hyvin ilman siteitä. Eikä ole vuosiin tullut käytettyä kun ei ole tarvetta. Jos on tarve ja ranteet ei kestä niin sitten ilman muuta.

Tarvitsetko, vai ostatko siksi kun luulet, että ne pitää ostaa? Kuormat on sulla vielä varmasti semmoisia, ettet tartte mitään tukia mihinkään vielä vuosiin.

En ostaisi tukivarusteita jos ei ole pakottavaa tarvetta. En varsinkaan treeni uran alussa. Ranteet vahvistuvat parhaiten ilman rannesiteitä ja vetoremmejä. Varusteet koukuttavat. Kun niitä käyttää heti uran alussa, ei pysty koskaan treenaamaan ilman niitä. Mutta jos ostat riittää ihan perus siteet mallia wrange tai vastaavat. Spd : t ovat tottakai hyvät, mutta en näe pointtia miksi harrastelijan tai aloittelijan pitää ostaa "kisasiteet". Olen kokeillut kerran. Ihan helevetin jäykät. Meni omaan makuun jo överiksi. Tuntui että rautakanget ovat hitsattu ranteisiin.

Kyse ei ole välttämättä tarpeesta vaan ainakin itse käytän että ranteet olisi ehjät vielä 10, 20 ja 30v päästäkin. Ainakin teoriassa. Jos niille on tarve ettei ilman kykene punnertamaan niin sitten on jo myöhäistä. Vähän tyylistä riippuen myös kyykätessä ihan hyvä käyttää. Jos oikeasti tukea haluaa niin ei mitään ohuita 8e hikipantoja vaan maksimileveet 60-80cm siteet. Makuasia että minkälaiset on parhaat. Ja pitää tietysti osata käyttääkin, ihan liikaa näkee että se rätti on nivelen alapuolella eikä ympärillä, tangosta ei osata pidellä ja ranne taipuu taakse niin paljon kun nivel sallii.

Kyse ei ole välttämättä tarpeesta vaan ainakin itse käytän että ranteet olisi ehjät vielä 10, 20 ja 30v päästäkin. Ainakin teoriassa. Jos niille on tarve ettei ilman kykene punnertamaan niin sitten on jo myöhäistä. Vähän tyylistä riippuen myös kyykätessä ihan hyvä käyttää. Jos oikeasti tukea haluaa niin ei mitään ohuita 8e hikipantoja vaan maksimileveet 60-80cm siteet. Makuasia että minkälaiset on parhaat. Ja pitää tietysti osata käyttääkin, ihan liikaa näkee että se rätti on nivelen alapuolella eikä ympärillä, tangosta ei osata pidellä ja ranne taipuu taakse niin paljon kun nivel sallii.

En ole ihan vakuuttunut että se toimii noin että ne ehkäisisi mitään kulumaa tms. haittaa. Ilman siteitä vahvistuu ranteet kestämään kuormaa.

En ole ihan vakuuttunut että se toimii noin että ne ehkäisisi mitään kulumaa tms. haittaa. Ilman siteitä vahvistuu ranteet kestämään kuormaa.
Paha sanoa kun on vaikea tieteellisesti tutkia mutta tuskin ainakaan haittaa. Ei siinä kuitenkaan ranteet mihinkään heikkene niin kuin ei vyötä käyttäessä keskikroppakaan heikkene. Tai en minä ainakaan rennolla räpylällä tangosta pitele ja anna siteiten ottaa kuorma vastaan.

Ranteen oikee asento on se tärkein, mutta ei ne rätit nyt mitään tuhojakaan tee. Käyttökin vaihtelee ja tiedänpäs joitakin, ketkä ei missään nimessä halua niitä penkissä käyttää, mutta kyykyssä pakolliset :)

Kyllähän ne ranteet vahvistuu, vaikka siteitä käyttäisi. Olen aina käyttänyt rannesiteitä. mutta jos ne jostain syystä on jäänyt kotiin niin olen treenannut ilman, ja hyvin on ranteet kestänyt. Itse ajattelen Neron tapaan, että ne säästävät ranteita pitkällä aikavälillä. Vyötä en itse käytä juuri koskaan, mutta se johtuu pelkästään siitä, etten tykkää vyöstä. Vetoremmejä käytän, koska liian lyhyet sormet sormilukkoon ja ristiote tuntuu riskialttiilta, kun on kärsinyt selkävaivoista. Grippiä voi treenata muillakin tavoin, samoin ranteita, jos pelkää niiden jäävän kehittymättä rannesiteiden käytön myötä.

Ranteissa itessään ei juuri lihaksia ole. En tiä, miten lyhyet nakit @Täysiii! sulla on, ku mun 165cm/60kg avokki käyttää varsin menestyksellä sormilukkoa. Ei ole ollenkaan pitkäsorminenkaan. Grippiä toki löytyy. 10 sekkaa 150kg lisurin kanssa roikku tangossa ilman sormilukkoa.

Kyllähän ne ranteet vahvistuu, vaikka siteitä käyttäisi. Olen aina käyttänyt rannesiteitä. mutta jos ne jostain syystä on jäänyt kotiin niin olen treenannut ilman, ja hyvin on ranteet kestänyt. Itse ajattelen Neron tapaan, että ne säästävät ranteita pitkällä aikavälillä. Vyötä en itse käytä juuri koskaan, mutta se johtuu pelkästään siitä, etten tykkää vyöstä. Vetoremmejä käytän, koska liian lyhyet sormet sormilukkoon ja ristiote tuntuu riskialttiilta, kun on kärsinyt selkävaivoista. Grippiä voi treenata muillakin tavoin, samoin ranteita, jos pelkää niiden jäävän kehittymättä rannesiteiden käytön myötä.

Itellä taas oli ranteet jääny selvästi heikoiksi kun heti treeniuran alusta lähtien vuosia orjallisesti siteet punnerruksissa ja vittu kaikenlaisissa hauiskäännöissä vipareissa yms. Luin bodaus lehdestä ysärillä artikkelin missä joku bodari sano että heti ekana pitää hommata rannesiteet. No sitten hommasin. Sitten kun jätin pois niin olin kusessa aluksi kun ranteet ei meinannu kestää kuormia. Ite kun nykyään osana ajatuksena treenissä on toiminnallinen voimaharjoittelu niin mahdollisimman vähän ulkoisia tukia.

Niinno jos autolla ajaessakin on jo vyö ja siteet päällä niin saattaa se vähän rampauttaa. Kyykkypenkkimaven lisäksi en itse käytä kuin korkeintaan soutaessa remmejä ihan vaan kun ei viitsi sählätä varusteiden kanssa. Vedot on nyt tuntuneet paremmalta ilman vyötä eli ei tarvii olla kuin yleisen siveellisyyden nimissä vaatteet päällä, kyykätessä sitten päästä varpaisiin muumioksi koko ukko.

Alkuperäiseen aiheeseen, mulla on SBD:n jäykät 60cm ja ne on jo aika järeet mutta enemmän tykkään vähän joustavammista 80cm siteistä. Vaikka suhteellisen kalliit onkin niin tuttua SBD laatua ja menee varmasti pitkään ennen kun saa käyttämällä rikki.

Nykyään 15v treeniuran jälkeen hentoluustoisena olisi täysin mahdoton ajatus treenata ilman lämmittimiä tai rannesiteitä. Joo kyllä voi ottaa, mutta sitten on helvetilliset kiputilat pari viikkoa. Onneksi nuorena sentään tajusin oman rajallisuuden ja panostin nivelten hyvinvointiin perusteellisen lämmön ja siteiden suhteen, todennäköisesti muuten ei enää yhtään isompia romuja kärsisi nostella. Nimenomaan ennaltaehkäisevänä niitä tulisi käyttää, mutta ekoina treenivuosina tietenkin turhia suurelle osalle, kun kuormat eivät ole yleensä sellaisia mitä ei keskivertojampan kroppa kestäisi ilman lämmittimiä tai siteitä. Joskus periaattteesta tein niin, että penkkipunnerruksissa vedin siteet vasta yli 180kg painoihin (työsarjoihin) , mutta huomasin että ihan turhaa, koska alkoi nivelkivut rajoittaa treenifrekvenssiä. Nytkin on ranteet jatkuvasti kipeät niin ihan lämmittelypainoista asti vedän siteet edes löysälle. Muuten hot-linimenttiä hieron kipeisiin niveliin ennen treeniä. Ja panadolia tarvittaessa. Joskus 23-vuotiaana ei vielä olisi sinänsä välttämättä siteitä tarvinnut kuin ennaltaehkäisevänä. Nykyään tarvitsee sen takia että voi säännöllisesti ja pitkäjänteisesti edes punnertaa isommilla kuormilla.

Sbd maksat rannesiteissä ylihintaa hieman, Titanit on parempia, tarrat kestävämmät ja ei oo lenkeissä kätisyyksiä ts. käy kumpaan vaan käteen. Titan max rpm suosittelen ekoiksi (ja vaikka vikoiksi). Sit kun tulee joskus oikein kovaksi kaveriksi niin Titan THP. Mut eipä oo vielä 140 kg penkillä pakolliset.

Noh, SBD joustavat tai Titan Max rpm.

Sbd maksat rannesiteissä ylihintaa hieman, Titanit on parempia, tarrat kestävämmät ja ei oo lenkeissä kätisyyksiä ts. käy kumpaan vaan käteen. Titan max rpm suosittelen ekoiksi (ja vaikka vikoiksi). Sit kun tulee joskus oikein kovaksi kaveriksi niin Titan THP. Mut eipä oo vielä 140 kg penkillä pakolliset.

Noh, SBD joustavat tai Titan Max rpm.
Kyllä on harvinaisen paskoja siteitä nuo SBD:t, jos Titanit on laadukkaammat. Niissä Titaneissa on luokattoman lyhyet ja nopeasti kuluvat tarrat ja MAX RPM saattaa olla hyvä side aloittelijoille ja keskitason voimailijoille, mutta aivan liian elastiset, mikäli kunnon tukea tarvitsee. Halvat KLA-4000 pro-siteet hakkaa esim. Titanin siteet jäykkyydessä ja kestävyydessä mennen tullen. Itse vaihdattelin aina Titaneihin pidemmät tarrat, niin kestivät jatkuvassa käytössä sitten vuosia.

Kyse ei ole välttämättä tarpeesta vaan ainakin itse käytän että ranteet olisi ehjät vielä 10, 20 ja 30v päästäkin. Ainakin teoriassa.
Ranteen oikee asento on se tärkein, mutta ei ne rätit nyt mitään tuhojakaan tee.
Minä en usko, että ranne hajoaa ilman siteitä. Olen kyllä nähnyt videoita, joissa ranne menee poikki sen sitten vierestä.
Mikäli haetaan äärimmäistä maksimia, ranteen asennolla lienee merkitys, ja siinä side voi auttaa.
Muistanko oikein, että Rennelo oli apinaotemiehiä? Siinä siteellä lienee pienempi merkitys asennon tai ranteen rikkoutumisen kannalta.

Minä en usko, että ranne hajoaa ilman siteitä. Olen kyllä nähnyt videoita, joissa ranne menee poikki sen sitten vierestä.
Mikäli haetaan äärimmäistä maksimia, ranteen asennolla lienee merkitys, ja siinä side voi auttaa.
Muistanko oikein, että Rennelo oli apinaotemiehiä? Siinä siteellä lienee pienempi merkitys asennon tai ranteen rikkoutumisen kannalta.
Ei se ranne siis automaattisesti rappeudu ilman siteitä, mutta uskoisin että riski ainakin pienenee. Eestaas oon mennyt normaalin ja apinaotteen välillä mutta eipä tuolla paljoa merkitystä mahda olla, neutraaliin ja terveemmän tuntuiseen asentoon kumminkin pääsen apinaotteella. Joka tapauksessa tangon pitää olla tukevasti ranteen jatkona eikä siteitä tarvii edes maksimeihin vääntää kovin tiukalle, eri asia varmaan sitten jos paidan kanssa alkaa olla isojen poikien romuja käsillä. Mutta näkeehän sitäkin että tarkoituksella annetaan ranteen taipua taakse niin saadaan vielä se sentti viilattua liikerataa.

Ajan myötähän nuo siteet on laittanut koko ajan vaan aikaisemmin, nyt ne on ranteissa löysällä heti alusta ja sitten pikkuhiljaa kiristää. Jos ne laittaa kuitenkin jossain vaiheessa niin sama laittaa heti. Sama homma vyön kanssa, vähän päivästä riippuen saattaa kyykätessä olla vyö löysällä jo parin ekan lämpän jälkeen, joskus taas ei huvita venkslata sen kanssa ollenkaan. Vaikka eihän sitä mihinkään 30% kuormalla tarvitse mutta on siinä tekninen aspektikin, kun jokaisesta toistosta halutaaan tehdä samanlainen niin syytä olla samat varusteetkin.

Back
Ylös Bottom