Jep. Näin mä yritinkin sanoa.Nimenomaan sellanen hidas junnaava vääntö voima säilyy pidempään. Eli hevosvoimat häviää, mutta vääntö säilyy. Bensa muuttuu diezeliksi.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jep. Näin mä yritinkin sanoa.Nimenomaan sellanen hidas junnaava vääntö voima säilyy pidempään. Eli hevosvoimat häviää, mutta vääntö säilyy. Bensa muuttuu diezeliksi.
Jep. Näin mä yritinkin sanoa.
Itse seuraan vähän eri näkökulmaa, SVNL on aika pieni sivupuro voimailuss. Kaikki/suurin osa ei edes kisaa, "tulokset tehdään kisoissa" ei ihan ole enää tätä päivää tämän päivän nuorisolle.Pakko olla vähän eri mieltä tästä teinien voimista. Ei pahemmin löydy +180 penkkejä tai 300 vetoja. Vilkasin SVNL SE:t M18 sarjoissa. Kaksi 180 penkkiä ei yhtään yli. Yksi 300 veto löyty sieltä. Ehkä sitten 19v löytyy. En katsonut M23 ennätyksiä kun eivät teinejä. Toki taso muuten on noussut, varsinkin kyykyssä.
Ei noita teinipoikien 180 penkkejä ja 300 vetoja pelkästään mitkään treenimetodien kehittymiset selitä. Poikkeuksellisen vahvoja ihmisiä on aina ollut ja tulee olemaan. Se toki on muuttunut, että entistä nuorempana voi ne lahjakkuudet ajautua voimailun pariin ja harjoitusmahdollisuudet löytyy käytännössä joka paikasta.Pakko olla vähän eri mieltä tästä teinien voimista. Ei pahemmin löydy +180 penkkejä tai 300 vetoja. Vilkasin SVNL SE:t M18 sarjoissa. Kaksi 180 penkkiä ei yhtään yli. Yksi 300 veto löyty sieltä. Ehkä sitten 19v löytyy. En katsonut M23 ennätyksiä kun eivät teinejä. Toki taso muuten on noussut, varsinkin kyykyssä.
Ei heittolajitkaan kyllä täsmää ainakaan mihinkään voimanostoon. Niissä voimantuotto tapahtuu huomattavasti lyhyemmässä ajassa. Siellä nopeusvoimaominaiuudet korostuu.https://www.saul.fi/kilpailu/ennatykset/
Tuosta kun katsot yleisurheilun miesten suomen ennätykset niin löydät tulokset eri ikäluokissa. Kyllähän nuo tulostasot alkavat laskea jo miesten sarjan jälkeen ikämiessarjoissa, mutta aika hitaasti pudotus tapahtuu sinne 50v asti. Ehkä ei suoraan vertausta voimailupuolelle kuin noiden heittolajien osalta. Voimailupuolelta tällaisia pitkiä ennätystuloksia eri sarjoista tuskin löytyy?
Onhan se hiihtäjien keskimääräinen painoindeksi voinut nousta, mutta kyllähän tuo naisten puolella varsinkin näkyy, että kevytrakenteiset tällä hetkellä dominoi. Therese Johaug 46kg. Keskinopeuksien nousuun kyllä vaikuttaa myös kaluston ja voiteiden kehittyminen.Optimaalinen treeni on muutenkin aika harhaanjohtava termi, korkeintaan kuitenkin kyseessä on ollut kohtuullisen hyvää treeniä sen aikaiseen tietämykseen nähden.
Se miten 20v sitten on treenattu, on monessa lajissa kääntynyt isosti vuosien aikana. Oliko niin että hiihdossa hiihtäjät on rutkasti painavampia kuin 20v sitten ja samaan aikaan keskinopeudet noussut enemmän kuin missään muussa olympialajissa (voimaharjoittelu).
Itse voimailussa, tänä päivänä teinipojat penkkaa 180+ ja vetää 300+, nuoret naiset vetelee pitkälti yli 200kg rautoja yms yms. Ei tuollaista ollut 20v sitten ja mitä onkaan 20v päästä.
Ikääntymisen suhteen ennen oikeasti alkaa vähentymään, tapahtuu kehityksen hidastumista mihin tekemisen järkevyydellä voi vaikuttaa valtavasti ja jos ei reagoi niin se reagoimattomuus itsessään helposti sitten johtaa vähentymiseen.
Itse seuraan vähän eri näkökulmaa, SVNL on aika pieni sivupuro voimailuss. Kaikki/suurin osa ei edes kisaa, "tulokset tehdään kisoissa" ei ihan ole enää tätä päivää tämän päivän nuorisolle.
Vasta 14v 184kg penkki, tämäkin varmaan päättyy jenkkifutikseen mutta voi ottaa teininä vielä 220 penkin matkalla sinne.
View: https://www.instagram.com/p/CKfbcMEH_ga/
Ja henkiset arvot muuttuvat ikääntyessä. Nuorena jos enkkanosto epäonnistui, se painoi mieltä viikon ajan. Nyt se on tyyliin "vitunko väliä... Jaa niin, lapsenlapset tulevat viikonlopuksi meille, kivaa!"Mun mielestä tekeminen vaikeutuu iän myötä. Siis ikäänkuin liikunta aiheuttaa enemmän ärtymystä ja on vastenmielisempää. Treeniä saa kyllä tehtyä, ja kehitystä tulee, mut keho panee hankkiit enemmän. Homma ei tapahdu niin itsestään. Joskus 24 vuotiaana oli itsestäänselvyys käydä kunnolla salilla ja isoilla painoilla panna sarjoja menemään ja lihaa tuli. Nyt 38 täyttävänä liikunta on tosi pakkopullaa, ja jos on kova bodausrupeama käynnissä, niin hirvee ärtymys tulee siitä. keho laittaa hanttiin eikä tahtois liikkua. Onko tää nyt sitä, että ei oikein palaudu enää.
lapsenlapset? pitäiskö 38v olla jo siinä tilanteessa? =DJa henkiset arvot muuttuvat ikääntyessä. Nuorena jos enkkanosto epäonnistui, se painoi mieltä viikon ajan. Nyt se on tyyliin "vitunko väliä... Jaa niin, lapsenlapset tulevat viikonlopuksi meille, kivaa!"
Ei pitäisi. Mut mun iässä pitää jos koskalapsenlapset? pitäiskö 38v olla jo siinä tilanteessa? =D
No mitäs mä nyt teen ja miten arvotan kun ei mulla ole lapsia eikä ees muijaa ja on koronakinEi pitäisi. Mut mun iässä pitää jos koska
Tää ketjuhan koskee ikääntymistä yleensä.
Itellä 38-vuotiaana arvoihin vaikutti lasten hyvinvointi. Piti illalla kyykätä, mutta keskimmäisen kuskaaminen nappulaliigan treeneihin meni tärkeydessä edelle.
Ja hyvä että meni.![]()
Olenko ihan väärässä jos luulen, että kestävyysurheilijat piikkaa vasta 30 tienoilla kuitenkin?Mutta sanoisin että voimalajeissa, tai vähän kaikissa urheililajeissa huippuvuodet on siinä joskus 25 vuotiaana ehkä.
19-20 vuotiaalla paras aerobinen kunto ja kestävyys noin luonnostaan ja parhaat testotasot ja energia ja palautuminen, mutta siihen sit vähän treenivuosia päälle niin saa kokemusta ja tulosta. Joku 30v on aikalailla rajapyykki siihen, että sen jälkeen on nuoruuden into ja luontainen energia poissa parasta ennen päivämäärästä. Toki, gordie howekin pelasi NHL:ssä yli 50 vuotiaana, mutta kakkosketjussa...
Oon kyl lukenu kans et kestävyysurheilijat piikkaa vähän korkeemmas iäs kans. Varmaan sama kun bodauksessakin, eli että jos bodauksessa on vuosien mittaan kerinnyt keräämään lihasmassaa, niin kai sitten kestävyysurheilija on kerinnyt keräämään paremman kestävyyskunnon? emt....Olenko ihan väärässä jos luulen, että kestävyysurheilijat piikkaa vasta 30 tienoilla kuitenkin?
27-35 tuntuisi olevan raskaansarjan nyrkkeilijän optimi-ikä näin mutuna. Voima ja kestävyys huipussa suhteessa ketteryyteen.
Olenko ihan väärässä jos luulen, että kestävyysurheilijat piikkaa vasta 30 tienoilla kuitenkin?
27-35 tuntuisi olevan raskaansarjan nyrkkeilijän optimi-ikä näin mutuna. Voima ja kestävyys huipussa suhteessa ketteryyteen.
Keskinopeuksien nousuun vaikuttanee ennenkaikkea reittien helpottuminen. 20-30 vuotta sitten hiihdettiin huomattavasti raskaampia ja kokonaisnousulta vaativampia latuja. Sprinttihiihdon mukaantulo suurin syy voimaharjoittelun merkityksen kasvuun hiihtäjillä. Sanotaan, että nykypäivän lihaksikkaammat hiihtäjät ei pärjäisi 90-00-kauden hiihtäjille sen ajan laduilla väliaikalähdöllä ja sama sitten taas varmasti toisinpäin. Hiihto lajina muuttunut enemmän voimaa ja vähemmän kestävyysominaisuuksia vaativaksi. Vaikka toki pääasiassa kestävyyslajista yhä kyse.Onhan se hiihtäjien keskimääräinen painoindeksi voinut nousta, mutta kyllähän tuo naisten puolella varsinkin näkyy, että kevytrakenteiset tällä hetkellä dominoi. Therese Johaug 46kg. Keskinopeuksien nousuun kyllä vaikuttaa myös kaluston ja voiteiden kehittyminen.