Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Työpisteeni lämpötila:
1603794546032.webp

Koirista kun puhe, niin toki, aina pitäisi kouluttaa koosta riippumatta.
Mutta kyllä sillä ison koiran ottajalla on aika paljon suurempi vastuu ihan tosissaan kouluttaa koiransa.

Pieni räksy ei vain ole kovinkaan vaarallinen, vaikka ärsyttävä voikin olla. Iso koira taas...No, se voi irti päästessään tappaa vaikka aikuisen ihmisen.

Oma koira ei räksytä, menee hiljaa ohi, tai haluaisi leikkiä jos tuttu koira.
Mutta vastaan tulee liikaa niitä taluttajia jotka paniikissa lähtee pöpelikköön karkuun hihnan päässä pimahtanut iso koira. En käsitä semmosia, miksi piti ottaa se koira, kun on noin vaikeeta :unsure:

Mutta kyllä sillä ison koiran ottajalla on aika paljon suurempi vastuu ihan tosissaan kouluttaa koiransa.

Pieni räksy ei vain ole kovinkaan vaarallinen, vaikka ärsyttävä voikin olla. Iso koira taas...No, se voi irti päästessään tappaa vaikka aikuisen ihmisen.

Mutta vastaan tulee liikaa niitä taluttajia jotka paniikissa lähtee pöpelikköön karkuun hihnan päässä pimahtanut iso koira. En käsitä semmosia, miksi piti ottaa se koira, kun on noin vaikeeta :unsure:
Mulla oli esimerkiksi yksi koira joka pimahti sen jälkeen kun lenkillä kolmen koiran kanssa irtokoira tuli iholle. Sen jälkeen tämä yksi meni johonkin pelkopurijamoodiin jos oli lenkillä mukana toinen oma koira, se puri vieraan koiran nähdessään ihan kaikkea mitä hampaiden eteen tuli, mun käsiä, jalkoja ja kerran iski jopa mahaan. Yksin lenkkeillessä ei ruvennut puremaan ja annoinkin sen tuttavaperheeseen ainoaksi koiraksi ja eli onnellisena pitkän elämän.

Noilla mun isoilla on onneksi niin iso ego ettei niiden tarvitse muille räyhätä.

Minun ratkaisu ongelmaan on: muutto metsän keskelle.

(Pahoittelut asenteellisesta vastauksesta, mutta ihmiskuutiossa asuminen masentaa aivosolujani jatkuvasti, enkä ymmärrä miten imminen voi tyytyä tähän vapaaehtoisesti.)
Mitä oon näitä keskusteluja lukenut niin tuo ratkaisu tuntuu olevan lääke moneen ongelmaan.

Sama juttu täällä, meidän koira kyllä "koulutettu" juuri niin, että ei todellakaan ala rähisemään kenenkään kanssa vaikka iso olisikin tulossa vastaan eli tottakai ne pikkurakitkin pitää kouluttaa mutta juuri tuo, että mennään ottamaan sellainen koira jota ei pystytä pitämään hallinnassa ääritilanteissa niin se ei ole yhtään hyvä juttu. Sitten vielä pelkät valjaat jollain ja niillä onkin sitten hyvä vetää perässä sellaista heiveröistä ulkoiluttajaa. Joo ja on kokemusta myös isoista kun Tanskan Doggi aikoinaan oli ja se pysyi ihan hyvin hanskassa juuri kuten Poppis kertoikin = kiristyspanta ihan ylös kurkunpään kohtaa joka tuli opittua kun joskus sen kanssa näyttelyissä tuli käytyä vaik ei kyllä itsekään meinaa enää uskoa et tuli aikoinaan jossain kehässä juostua koiran kanssa 🤣

Minua kyllä niiiiin kyllästyttää tuo, että isomman koiran omistajalla on suurempi vastuu kouluttaa koiransa - koska se johtaa juuri siihen, että pieni on vaaraton eikä sille tarvitse opettaa muuta kuin söpösti kerjääminen. Ja näin ajattelevien pienten koirien omistajat tekevät siitä ison koiran kouluttamisesta vaikeampaa kuin sen tarvitsisi olla, koska antavat koirien käyttäytyä miten sattuu. Ja silti AINA pitää ison koiran käyttäytyä.
Perkele että olen tyytyväinen itseeni, kun koirien kanssa voi kävellä missä vain, että olen ylipäätään jaksanut niille opettaa yhtään mitään siitä huolimatta, että kouluttamattomien räksyjen omistajat tekevät kaikkensa, että se olisi mahdollisimman vaikeaa.

Muistan, kun nuorempi koira oli n. 3 kk. Olin sen kanssa kentällä tekemässä tottista. Kentän laidalle ilmestyi jokin vanhempi setä räyhäävän koiran kanssa. Ihmettelin, että hitto vieköön, tulee vielä sen kanssa kentälle. Oma koira oli tietenkin irti, koska suljettu treenikenttä ja treeni menossa. Niin se setä vain käveli meitä kohti, hihnan päässä räksyttävä koira edellä kiskoen. Oma koirani katsoi ensin kummissaan mutta kun alkoivat lähestyä, niin tuli luokseni ja minä tietenkin astuin sen eteen, että sai olla jalkojeni takana piilossa; se oli tosiaan ihan pieni pentu silloin. Katsoin sitä miestä varmaan että wtf oikein meinasit. Ymmärrettyään pysähtyä mies kysyi, että saako koira tulla moikkaamaan minun pentua, että ei se mitään tee vaikka pitää vähän meteliä. Sanoin sille miehelle, että ei, pentua pelottaa. Kysyi uudestaan, koska ihan ystävällinen se piski oli. Sanoin, että okei, mutta jos minusta yhtään näyttää, että se puree minun pentua, minä potkaisen sitä päähän.
Mies katsoi pitkään ja ymmärsi kääntyä pois.
Perkele. Jos se kerta oli ihan kiltti kaikesta päällepäin näkyvästä aggressivisuudesta huolimatta, niin mikä oli ongelma? Hä?

Jos minun koirieni pitää AINA käyttäytyä, niin onneksi omistajan ei.

juuri tuo, että mennään ottamaan sellainen koira jota ei pystytä pitämään hallinnassa ääritilanteissa niin se ei ole yhtään hyvä juttu.
Juuri näin. Siksi hirvittääkin tämä kasvattajilta kuulemani "koronabuumi" = paljon koiria tulee päätymään ihan vääriin paikkoihin. Vaikea paikka se on kasvattajillakin, kun pennun ostajat valehtelevat suut ja silmät täyteen omasta kokemuksesta ja harrastussuunnitelmista ym.
Luulisi kuitenkin, että oman elämän helppouden vuoksi ihmiset tutustuisivat rotuun, sen ominaisuuksiin ym. enemmän ennakkoon ennen rotupäätöksen tekemistä. Esim. jonkun Jack Russelin kohdalla itseä kiinnostaisi ihan hitosti enemmän se, että jaksanko tarjota virikkeitä yhdelle maailman aktiivisimmalle koirarodulle niin, ettei se turhaudu ja revi koko kämppää. ...siis sen sijaan, että toteaisin; Onpa söpö! Otetaan tollanen!
Toki jokaisessa rodussa on yksilöitä mutta kyllä rotukuvaus antaa hyvän peruskäsityksen vieraasta rodusta. Harmittavan usein söpöys ja mielikuvat menevät ohi ymmärryksen omista kyvyistä ja sitoutumishalukkuudesta.

Mitä oon näitä keskusteluja lukenut niin tuo ratkaisu tuntuu olevan lääke moneen ongelmaan.
Kyllä. Ehdottomasti.

Sain eilen päissäni ajatuksen, jos alkaisi jo suunnitella hirsitaloa. Olisi sitten ns. valmis paketti kun tilanne tulee ja paikka on varma.

Ja sillä lähtöajatuksella, että tontille ei vedetä kuparikaapelia. Joten sähkö pitää tehdä itse ja miettiä ratkaisut niin, että sen kulutus on minimaalista.

Ei, vaan ihmiset eivät ole opettaneet niille räksyille yhtään mitään. Koska ei tarvitse. Ja omistajalta puuttuu aivan täysin oman koiran lukutaito ja ymmärrys niistä ylipäätään; miksi koira reagoi niin kuin reagoi, provosoiko se toista jotenkin, olisinko itse voinut vaikuttaa tilanteeseen jo paljon aiemmin, millaista käyttäytymistä olen vahvistanut, jne.

Valtaosalla ison koiran omistajista on juurikin noita kokemuksia räksyjen omistajista.

Fealta tämä ja kaikki muutkin viestit pelkkää asiaa.

Kyllä multa nousee savu päästä, kun itse kuljen kahden amstaffin kanssa ja oletus tosiaan on aina se, että niiden pitää käyttäytyä. Sen kivan pikkusessen saa kyllä päästää täyden remmin mitan päähän kahdella jalalla huutamaan niin, että suunnilleen sen vatsalaukkuun asti näkyy. Tai sitten jäädään siihen keskelle kävelytietä jumittamaan, kun koira pysähtyy ja saa naulita katseensa mun koiriin. Kaikkein paras oli nainen jonkun russelinkokoisen, eli alle 10 kiloisen rotan kanssa, kun "en minä saa tätä tästä liikkumaan". Otin molempia omia koiria pannasta kiinni ja ohikulkiessa totesin, että onneksi minä saan nämä.

Että joo, se hullu amstaffinainen, joka ohimennessään juttelee omille koirille tyyliin "Mennään me tästä, kun te osaatte käyttäytyä" tai "Ei se sulle mitään pääse tekemään, vaikka saakin huutaa"-tasoisia lausahduksia. Kohti juoksevat irtokoirat tullaan yleensä nopeasti ottamaan kiinni sen jälkeen, kun totean, että kun nämä mun koirat tappaa sun koiran. Tämä siis vastineena siihen, kun sieltä tulee aina se perinteinen "kun se ei tee mitään önnönnnönöö". Ei minunkaan koirani tee, kunhan irtokoira pysyy poissa iholta.

Ja siis toi poppiksen tyyli opettaa koira istumaan ohituksessa on aivan kamala näin vastapuolen näkövinkkelistä. Mittari punaisella pelkään, että kohdalla ollessa sieltä syöksytään päälle. Se tuijottaminen on koirilla todella uhkaavaa. Opettakaa edes koira katsomaan sitten ohjaajaa siinä kohtaa tms.

Minua kyllä niiiiin kyllästyttää tuo, että isomman koiran omistajalla on suurempi vastuu kouluttaa koiransa
Tarkoitin nyt siis sitä, että se suurempi koira voi tilanteessa kuin tilanteessa olla vaarallinen huonosti koulutettuna. Ei siis vain toista koiraa kohdatessa.
Pieni koira korkeintaan puree kipeästi ja tekee haavan, iso koira pahimmillaan tappaa. Ei kai tästä tarvitse väitellä...? Oli koira iso tai pieni, se pitää kouluttaa kuitenkin.
Oma koira on pieni, mutta se on koulutettu tarpeeksi hyvin käyttäytyäkseen ulkona hyvin. Ikinä ei rähise kenellekkään.

Ehkä en osaa ilmaista nyt itseäni ihan riittävän hyvin, mutta uskoakseni me ajatellaan koiran koulutukseen liittyen hyvinkin samalla tavalla. En ole mistään eri mieltä, mitä kirjoitit.

Kyllä. Ehdottomasti.

Sain eilen päissäni ajatuksen, jos alkaisi jo suunnitella hirsitaloa. Olisi sitten ns. valmis paketti kun tilanne tulee ja paikka on varma.

Ja sillä lähtöajatuksella, että tontille ei vedetä kuparikaapelia. Joten sähkö pitää tehdä itse ja miettiä ratkaisut niin, että sen kulutus on minimaalista.
Mä olen miettinyt jos tekis talon styroxista, itseasiassa yksi Suomalainen tyyppi on tehnyt mökin 600mm paksuilla seinillä niin se lämpee kovillakin pakkasilla leivänpaahtimella ja ihmisten omalla lämmöllä. (riippuu toki ilmanvaihdon määrästä)
Jos ilmastonmuutos oikeasti iskee niin senkun kelluu hittoo, kunhan tekee alapohjasta tarpeeksi paksun kuten vaikka metrin verran.

Mä olen miettinyt jos tekis talon styroxista, itseasiassa yksi Suomalainen tyyppi on tehnyt mökin 600mm paksuilla seinillä niin se lämpee kovillakin pakkasilla leivänpaahtimella ja ihmisten omalla lämmöllä. (riippuu toki ilmanvaihdon määrästä)
Jos ilmastonmuutos oikeasti iskee niin senkun kelluu hittoo, kunhan tekee alapohjasta tarpeeksi paksun kuten vaikka metrin verran.
Teet vaan siitä elementistä, mitä se nyt onkaan nimeltään, jossa on pelti pinnassa. Tosin en tiedä kuinka paksuna sitä saa.

Tarkoitin nyt siis sitä, että se suurempi koira voi tilanteessa kuin tilanteessa olla vaarallinen huonosti koulutettuna. Ei siis vain toista koiraa kohdatessa.
Pieni koira korkeintaan puree kipeästi ja tekee haavan, iso koira pahimmillaan tappaa. Ei kai tästä tarvitse väitellä...?
Ymmärsin kyllä mitä tarkoitit, ei siinä mitään väiteltävää olekaan. Ja kyllä, iso koira voi olla vaarallisempi massan ja voiman vuoksi, oli tilanne mikä tahansa. Silti ärsyttää, että juuri se on se syy, miksi kaikki eivät kouluta pieniä koiriaan. "Koska eihän se voi tehdä kenellekään mitään." - Ja juuri se on se syy, että AINA vika on ison koiran, vaikka pieni olisi sitä miten provosoinut. Koska se on isompi. Ja vaarallisempi.

Ja totta siis tietenkin sekin, että kaikki koirat eivät sovi kaikille.

Back
Ylös Bottom