Enkat paukkuu kokoaika

Mathias kilpailee vahvinmies lajeissa, jossa maven tekniikka on vapaa. Kuten reisikannatus ja remmit. Reisikannatus opetellaan tarkoituksella. Ei siis kannata vertailla voimanosto sääntöjen maveen.

Mathias kilpailee vahvinmies lajeissa, jossa maven tekniikka on vapaa. Kuten reisikannatus ja remmit. Reisikannatus opetellaan tarkoituksella. Ei siis kannata vertailla voimanosto sääntöjen maveen.
Ok. Tuo polvien riuhtominen vaan näytti pahalta ,valtava kuorma vielä päällä.

Kova suoritus ja onnittelut siitä, mutta todella typerää on nostaa yksin ilman turvarautoja. Tuokin nosto oli erittäin lähellä epäonnistua. Riskialtista jäädä tuommoisen painon alle, varsinkin jos se kaatuu päälle, ettei ole ollenkaan hallinnassa enää. Vertauskuvallisesti sama kuin ajaisi motocrossia tai mäkipyöräilyä ilman kypärää. Tekiköhän Jacko Gill aikanaan samaa treenivideoillaan pitkästi yli 200kg raudoilla. Se kuolemattomuus vaan häviää niiltä kaikkein hurjimmiltakin kavereilta, kun sattuu se ensimmäinen epäonnistuminen.

Tuo 150 punnerrus oli huikee. Ei kyllä muissakaan vikaa. Mutta hyvä mies usko meitä konkareita ja ota varmistajat penkkiin. Sitä ei nuorena ymmärrä että jotain voi sattua. Minäkin nostelin ilnan varmistajia niin kauan kuin rinta repesi eka kerran. Siellä sitä sätkittiin tangon alla kun toinen käsi oli pelistä pois kokonaan. Keväällä sattui toinen vastaava kun rinta venähti jälleen ilman varoitusta. Tanko ampui kohti kaulaa/päätä sekunnin murto osassa. Tuurilla selvisin siitäkin. Siitä lähtien olen ottanut varmistajan joka sarjalle. Lisäksi tanko voi tippua käsiltä. Vasta kävi niin kaverilleni kun oli 140kg tangossa. Tuo 200kg riittää tappamaan miehen helposti. Kun enkat paukkuvat on myös myös iso riski että paikat paukkuvat jossain vaiheessa.

lisäisin vielä että noin isot romut vaatii myös kunnon varmistajat. Yksi kynäniska ei jaksa nostaa 200kg rinnalta jos jotain sattuu. Kerran erehdyin pyytämään jonkun insinöörin varmistajaksi hack kyykkyyn. Ei perkele äijä seiso kädet taskussa kun jäin pohjaan. Kysy vielä pokkana että vähennetäänkö nyt painoja vai mitä minä teen. Jonkun verran korpesi olla jumissa polvet suussa ja kuunnella millon polvi paukahtaa.

Mä kysyn että tiedät varmaankin mitä sun pitää tehdä. En itse oikein luota ihmisten ammattitaitoon yhtään missään, sen verran huonoja kokemuksia. :D

En ole ehkä oikea henkilö vastaamaan, mutta kisoissa käsittääkseni suoritus hylätään jos tanko liikkuu yhtään alaspäin, eli siinä kohdassa sopii tarttua kiinni.

Sitten treenissä on tietenkin avustettu nosto eli kun voimat loppuvat, varmistaja nostaa tankoa kevyesti sen verran että toisto tulee ylös. Eli mitään oikeaa tapaa tuskin on, mutta niitäkin näkee kun jengi penkkaa että se varmistaja tekee samalla mavea/kulmasoutua. :D

Ihan näin btw, mikä on se virallinen tapa varmistaa?
Treeneissä virallinen tapa on varmistaa ettei kaveri jää tangon alle. Nostakoot vaikka trukilla tai hauiksilla. Ei merkitystä kunhan homma toimii. Kisa varmistuksista en puhuisi koska lajina ei ole tässä voimanosto.

Enkat paukkuu, mutta kohta taitaa paukkua jotain muutakin. Tuo penkki tekniikka on omaan silmään pahaa katseltavaa. Noilla raudoilla rintapomppu, olkapäät "auki", hirveä yliojennus lopussa. Mavessakin outoa tuo sätkiminen lopussa ihan kuin tarkotuksellaan koittas saada välilevyt pois paikaltaan. Noh jokainen tyylillään. Voimaa on kyllä sitä en todellakaan kiellä, itse tuskin koskaan penkkaan 200kg ainakaan natuna :D

Oletko Mathias natikka?
On omien sanojensa mukaan, eli turha siitä kait sen enempää.

Tuosta "sätkimisestä" mavessa, niin tuo hiissaushan on ihan yleisesti käytettävä keino voimamiehissä ja siis hyväksytty tekniikka.

Puolalaisilla on Mateuz, mutta onneksi meillä on Mathias.

Back
Ylös Bottom