Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Vihaan muutenkin omaa ruhoa, niin ei oo mitenkään miellyttävää käydä shoppailee uintikamppeita. Yäk. Ois pitäny ottaa motivaatiokuvat itelle tältä reissulta, varmasti jäis herkut vähemmälle. Huoh. Onneksi ei tarvi itseään katella uimassa.

Vois kyllä kokeilla vaihtaa.

Täällä on tuore toimialavaihdos meneillään. Ikinä en tosin ole samassa paikassa viipynyt muutamaa vuotta pidempään, mutta nyt meni paketti totaaliremonttiin. Muutama oma huomio pohdiskelun tueksi:

1. Kaikki mistä maksetaan sisältää tylsää, turhauttavaa tai jopa vittumaista toimintaa. Harrastukset eroavat tässä suhteessa työnteosta. Harrastus on toimintaa, josta ei makseta, koska jengi tekee sitä muutenkin puhtaasta tekemisen ilosta. Hyvissä hommissa erona on vain se , että niissä on suhteessa hieman enemmän kiinnostavia juttuja kuin huonoissa hommissa.

2. Työkavereilla on suuri merkitys viihtyvyyteen. Hommat voi sinällään olla vaikka päiväkerhotasoa, mutta töihin on kiva mennä jos siellä on kivoja päiväkerhokavereita.

3. Ihminen kokee elämän oman nahkansa sisällä. Jos omassa nahkassa on hyvä olla niin ulkomaailman stimulaatiolla ei ole niin paljon väliä. Jos on huono olla niin stimulaation vaihtelu ei tilannetta korjaa. Evoluutio ei muokannut ihmistä heiluttelemaan pörssikursseja vaan selviytymään elossa. Siksi aikamme työelämä aiheuttaa parhaimmillaankin vain lievää stimulaatiota verrattuna tilanteeseen johon alitajuisesti tylsässä arjessa kaipaamme. Turha siis odottaa työltä liikoja tai vetää itseään burn outtiin. Deadline ei ole sapelihammastiikeri.

4. Jos on ajautunut totaalisen vääriin hommiin niin sopivampiin hommiin vaihtaminen kyllä auttaa. Kyse on kuitenkin suurista linjoista tyyliin ihmisten palvelu vs. koneiden tunkkaus. Jos pystyt analysoimaan mikä on tällä hetkellä huonosti ja miten se asia olisi paremmin niin duunin vaihtaminen voi tuottaa positiivisen tuloksen. Ilman analysointia elämä menee helposti varjojen jahtaamiseksi, jossa epämääräisen kutinan ajamana säntäät "parempiin hommiin" ja kun parin vuoden päästä tajuat mihin tulit hypänneeksi niin taas alkaa persausta kutittaa.

5. Pääasiallisesti työn sisältö muodostuu siitä, että itse päättää, että tämä homma X on mun juttu ja tän mä teen niin hyvin kuin pystyn. Tämä vaatii sitoutumista ja pitkäjänteisyyttä, koska kunnolla tekeminen vaatii aikaa enemmän kuin kenelläkään on kärsivällisyyttä. Myös uralla eteneminen onnistuu paremmin, kun malttaa hieman olla aloillaan. Uudessa ympäristössä menee aina hetki, että oppii talon tavoille ja saa todistettua kykynsä vieraille ihmisille. Harvassa nykyhommassa on pohjimmiltaan mitään järkeä, joten työn sisältöasiaa ei kannata miettiä liikaa.

6. Duunia ei voi arvioida erillään muusta elämästä. Perhe ja omat pikku paheet täytyy ottaa mukaan kuvioon, kun arvio duunin hyvyyttä/huonoutta. Jos elämästä ei saa toimivaa kokonaispakettia niin duuni sinällään ei kovin pitkälle kanna.

#päätöntämenoa

Screenshot_20200107-133711_QuickPic.webp

Muutama oma huomio pohdiskelun tueksi:

Tosiasiassa mikä kusee nykyisessä duunissa on se, että kustannuspaikka on 250km päässä ja olen ajellut sinne n. kerta viikossa omakustanteisesti. Kesällä vielä meni, mutta nyt talven pimeydessä + talvirajoituksilla on käynyt ylitsepääsemättömäksi. Muuten skypellä paikalliskonttorilta, joka on 10min päässä kotoa, mutta tälläisiä hommia on vaikea hoitaa skypellä ja tulee tunne ettei pysty hoitamaan annettuja tehtäviä niin hyvin kuin tietää pystyvänsä.

Kyllä tulevaisuus hieman mietityttää, töistä on kyllä varaa valita, että ei paikat kesken lopu. Mutta hyvä se olisi löytää mieluisa paikka.

Hyvä pitää kuitenkin mielessä, että työ on hieman kuin elämä muutenkin huonojen päivien seassa on myös niitä hyviä päiviä (vai pitäiskö se mennä toisinpäin.)

Mun pitää nyt toivoa, että alkava harjoittelupaikka veisi jalat alta ja olisi sellainen mihin voisi vaikka hetkeksi asettuakin. Olen aika paljon jojotellut elämässäni, tehnyt vähän sitä jos tätä missä milloinkin niin ei haittaisi hetkeksi asettua aloilleen.

Juuri kun suunnittelin, että yhden tstopäivän jälkeen hiihtelen kotikonttorilla tukka pörrössä collareissa ja villasukissa, tulikin loppuviikolle pari edustuspäivää.

Höh.

Pitää varmaan kammata tukka.
Kahdesti.

Sillon kun otin tämän jobin vastaa, sain paikan myös tästä kotikulmilta toiselta firmalta. Stadin firma maksaa 2000e/kk enemmän. Siks tullut ajeltua siellä.

Rahan analysointi jäikin pois omasta tilityksestä. Mulla toimialanvaihdos on aiheuttanut laskennallisesti n. 100 ke kustannuksen viimeisen viiden vuoden kuluessa. Olen jonkun verran syönyt säästöjä rahoittaakseni muutosta, mutta enimmäkseen tappio tulee palkasta, joka on jäänyt saamatta. Tällä hetkellä tienaan n. 1500e/kk vähemmän kuin mitä uskoisin vanhoissa hommissa takovani enkä usko ikinä kiriväni palkkaeroa pienemmäksi ellen jossain mielenhäiriössä repsahda vanhalle tielleni. Olen kuitenkin erittäin tyytyväinen elämääni. Minulle riittää hyvin se, että tienaan keskipalkan tekemällä töitä max. 40h/vk päiväsaikaan. Ottaisin toki kernaasti enemmänkin palkkaa ja tuhlaisinkin rahat mielelläni, mutten oikeasti usko enemmän rahan vaikuttavan oleellisesti kokemaani elämäniloon. Kun rahaa on tarpeeksi oleellisen kustantamiseen, lisäraha ei näytä vaikuttavan lopputulokseen. Sitä vastoin muut listaamani seikat vaikuttavat enkä olisi valmis tinkimään niistä lisääntyneen palkan toivossa. Raha on hyvä renki, mutta huono isäntä.

Back
Ylös Bottom