🔥 EAA – ESSENTIAL AMINO ACIDS 🔥

Meta title: 🔥 EAA – ESSENTIAL AMINO ACIDS 🔥

Meta description: Välttämättömät aminohapot, jotka tukevat lihaskasvua, palautumista ja treenitehoa ilman turhia kikkailuja.

En ole koskaan kuullutkaan, että välttämättömiä aminohappoja olisi pilkottuna lisäravinteena tai siis että niitä silloin kutsuttaisiin aminohapoiksi. Voisiko olla, että sekoitat pilkotut proteiinit (=aminohapot) tähän hommaan mukaan? Jos EAA:t olisi pilkottu (esim. deaminoitu) niin kyseessä olisi täysin eri yhdiste eikä aminohappo ensinkään. Yksi esimerkki tällaisesta olisi HMB.
Tarkottaa varmaan kun on jauhe/neste muodossa, lähtee teoriassa vattalaukusta ripeämmin ohutsuolen ja sieltä kiertoon. Vrt pihvi jota joutuu sulattelemaan aika pitkään jne.

No jos haluaa ihan pedantisti tuon ilmaista, niin se EAA on kokonaan vapaita pilkottuja aminohappoja eikä kehon tarvitse enää pilkkoa niitä, siellä on kuten edellä mainittu, haaraketjuiset (leusiini, isoleusiini ja valiini) jo pilkottuna tutun 3-ketjun sijaan . Eli käytännössä nopeammin imeytyvää EAA on, ihan eri asia onko sillä sitten merkitystä, mutta millä on oikeasti ja miten pitkällä aikavälillä? Onko merkitystä tehdä yksi toisto vähemmän treenissä? Ehkä 10v päästä voi sanoa kun on jätetty tuhansia toistoja tekemättä.
Niin siis ei haaraketjuinen proteiiniketjua tarkoita vaan viittaa amonihapon molekyylirakenteeseen. Jos siis leusiinista, isoleusiinista ja valiinista muodostuu kolmen aminohapon ketju, se on proteiini. Eaa on kaikki välttämättömät aminot ja bcaa vain niistä kolme. Yksittäisiä vapaita aminohappoja ne kaikki on.

Miten sitten BCAA:n käyttöä voi perustella? miettien myös asiaa siltä kantilta, että laittaa rahat mielummmin johonkin jossa sama hyöty ja enemmän, miksi BCAA:ta käytetään sen vertaa?
Tässä mielessä ei voikaan perustella. Ja asia on juuri noin kuin sanot. Ihmiset saadaan ostamaan kaikenlaista, kun pakettiin yhdistyy tiedon puute ja ovelat markkinointikikat.
Mutta oleellista tähän päälle on vielä se, että melko jäävuoren huipulla ollaan ylipäätään, jos puhutaan eaa:n ja bcaa:n eroavaisuuden aiheuttamasta merkityksestä kehitykseen, vaikka kuinka optimoitaisiin ravitsemusta. :)

Tässä mielessä ei voikaan perustella. Ja asia on juuri noin kuin sanot. Ihmiset saadaan ostamaan kaikenlaista, kun pakettiin yhdistyy tiedon puute ja ovelat markkinointikikat.
Mutta oleellista tähän päälle on vielä se, että melko jäävuoren huipulla ollaan ylipäätään, jos puhutaan eaa:n ja bcaa:n eroavaisuuden aiheuttamasta merkityksestä kehitykseen, vaikka kuinka optimoitaisiin ravitsemusta. :)
No tämähän on sitä mitä nykynuoret tekevät treenissäkin. Ollaan vieraannuttu pahasti treenaamisesta ja enemmän luetaan artikkeleita ja tehdään exceleitä kun niitä toistoja. Siellä sitä viritellään kuminauhoja estämään verenkiertoa, lasketaan frekvenssejä ja mietitään proteiinisynteesiä. Näillehän nimenomaan pitäisi olla äärimmäisen tärkeää, että noinkin pieni asia merkitsee.

No tämähän on sitä mitä nykynuoret tekevät treenissäkin. Ollaan vieraannuttu pahasti treenaamisesta ja enemmän luetaan artikkeleita ja tehdään exceleitä kun niitä toistoja. Siellä sitä viritellään kuminauhoja estämään verenkiertoa, lasketaan frekvenssejä ja mietitään proteiinisynteesiä. Näillehän nimenomaan pitäisi olla äärimmäisen tärkeää, että noinkin pieni asia merkitsee.
Itse olen kokeillut treenaa monilla eri erikoistekniikoilla ja tyyleillä jo alkutaipaleella, mutta todennut, että ihan perus kova tekeminen on parasta ja joskus voi sitten lisäillä jotain erikoistekniikoita tai muita niksejä kun oikeasti alkaa tarvita vaihtelevuutta treeniin. Mutta se mitä nyt nuorena treenaajana on, niin suuri halu kerätä tietoa kaikesta. On asia erikseen jos alkaa kaiken energian käyttää hifistelyyn ja treenit kärsii tästä johtuen :unsure:

Mutta se mitä nyt nuorena treenaajana on, niin suuri halu kerätä tietoa kaikesta.
Ei tiedosta haittaa ole jos se ei tule itseiarvoksi kaikessa. Se ei saa tekemistä määrittää, vaan sen pitää tukea tekemistä. Hyvin usein tutkimuksilla perustellaan asioita siltä kantilta miksi ei kannata tehdä jotain raskaammin, haastavammin, vaikeammin. Eli kaikessa haetaan se tutkimus, joka helpottaa tekemistä. Failurea vältellään etsimällä tutkimus joka sattuu tukemaan sitä välttelyä. Kyykyssä taas löytyy eniten selityksiä syystä että se on vittumaisin harjoite. Sitten sen feidaamista perustellaan tutkimuksilla, joissa prässi on tehokkaampi ignooraten kaikki tutkimukset joissa kyykky on tehokkain.

Viimeksi muokattu:
Tarkottaa varmaan kun on jauhe/neste muodossa, lähtee teoriassa vattalaukusta ripeämmin ohutsuolen ja sieltä kiertoon. Vrt pihvi jota joutuu sulattelemaan aika pitkään jne.
Tätähän minä periaatteessa tarkoitin, että nyt sekoitetaan aminohapot ja proteiinit hieman sekaisin. Ns. pilkottuja aminohappoja ei tietääkseni ole olemassakaan eikä pihvi ole aminohappovalmiste. Yllä onkin mainittu se todennäköisin tausta-ajatus eli se, että haaraketjuisia aminohappoja voisi jotenkin pilkkoa pienemmiksi aminohapoiksi (EAA), joka ei kuitenkaan todellisuudessa ole BCAA:n ja EAA:n ero.

Eiköhän se konkreettisin ero ole, että EAA:ssa on kaikki ne aminohapot, jotka kroppa tarvitsee lihasta rakentaakseen. BCAA:ssa näitä ei ole. BCAA:t yksin eivät siis pysty lihasta rakentamaan, piste.
Ei sillä ettetkö itse tietäisi, mutta tässä neuvotaan nyt henkilöä joka ei tiedä mitä EAA on, eli tarkennanpa vähän. Tämä sun määritelmä kun on aika pahasti oikaistu. Siis tavallaan oikein, mutta antaa valheellisen kuvan ellei tiedä mistä puhutaan. EAA kun ei ole kaikkia niitä aminohappoja mitä lihaksen rakentamiseen tarvitaan. Siihen tarvitaan paljon muitakin aminohappoja. EAA on ne aminohapot joita elimistö ei pysty valmistamaan, vaan niitä on pakko saada ravinnosta. Näistä aminohapoista voidaan sitten valmistaa kaikki ne muutkin aminohapot joita lihaksen rakentamiseen tarvitaan, ellei niitä muuten ole saatavilla. Voidaan kyllä ajatella, että ravitsemuksessa on vähän sanomista jos EAA:sta pitää alkaa aminohappoja valmistaa. Niitä kun on saatavana jatkuvasti jos syö järkevästi.

Menee pilkun viilaamiseksi jos aletaan miettiä tätäkin asiaa liian tieteellisesti. Itsekin laskin teininä kaikki aminohapot, bcaat, mikrot ja makrot ja mitä näitä on. En hyötynyt asiasta yhtään mitään, koska kehityksen peruspilarit olivat perseellään. Esimerkiksi kalorimäärä. Nykyisin keskityn perustekemiseen ja terveelliseen ruokavalioon. En koske tikullakaan aminohappo ja muihin humpuuki pönttöihin. Aika naurettavaa kun aminohapoista saa pulittaa yhtä paljon kuin horkasta...Voi miettiä kumpi antaa enemmän tehoa treeniin.

Menee pilkun viilaamiseksi jos aletaan miettiä tätäkin asiaa liian tieteellisesti. Itsekin laskin teininä kaikki aminohapot, bcaat, mikrot ja makrot ja mitä näitä on. En hyötynyt asiasta yhtään mitään, koska kehityksen peruspilarit olivat perseellään. Esimerkiksi kalorimäärä. Nykyisin keskityn perustekemiseen ja terveelliseen ruokavalioon. En koske tikullakaan aminohappo ja muihin humpuuki pönttöihin. Aika naurettavaa kun aminohapoista saa pulittaa yhtä paljon kuin horkasta...Voi miettiä kumpi antaa enemmän tehoa treeniin.

Mulla menee kuukaudessa intraan 20€ enkä jaksa miettiä sen enempää ompahan hyvä mehu hiilarin kanssa treenkn ajalle. Muuten keskityn hyvän ruuan syömiseen koska sieltä ne rakennus palikat tulee. Ennen meni lisäravinteisiin tolkuton määrä rahaa mut sit viisastu. Herankin jätin pois koska syön senkin edestä eikä litkuja jaksa litkiä koko aikaa.

Mulla menee kuukaudessa intraan 20€ enkä jaksa miettiä sen enempää ompahan hyvä mehu hiilarin kanssa treenkn ajalle. Muuten keskityn hyvän ruuan syömiseen koska sieltä ne rakennus palikat tulee. Ennen meni lisäravinteisiin tolkuton määrä rahaa mut sit viisastu. Herankin jätin pois koska syön senkin edestä eikä litkuja jaksa litkiä koko aikaa.
Samat. Ennen meni tolkuttomasti rahaa lisäravinteisiin. Nyt olen ollut lienee 10 vuotta pelkällä monivitamiini-kalanmaksaöljy setillä. En ole huomannut mitään eroa treeneihin ja kehitykseen.

Samat. Ennen meni tolkuttomasti rahaa lisäravinteisiin. Nyt olen ollut lienee 10 vuotta pelkällä monivitamiini-kalanmaksaöljy setillä. En ole huomannut mitään eroa treeneihin ja kehitykseen.

Mul menee omegat, sinkki, mankku, monivitsku, osmo+eaa. Ja se riittää.. jotkut juo kaljaa ja polttaa mutta itse ostan ton 2kg pöntön sillon tällön ja eaa riittää kuukaudeksi niin sama se mulle. Heraa yms muuta en edes käytä koska sillä saa ruokaakin,

Tähän samaistun kyllä! Mutta kuitenkin on jäänyt epäselväksi näiden kahden lisäravinteen eroavaisuudet, niin koin hyväksi ottaa selvää mitä tietoa muilla on asiasta :) Kuitenkin moni jolta olen kysynyt ei ole tiennyt.

VItuttaa tuo SportLife EAA. Ei se pahalle maistu, mutta aina töhnää jumissa pullon pohjalla. Ei ole millään aikaisemmalla jauholla käynyt ja ihan sama sekoitus.

mömö.webp

VItuttaa tuo SportLife EAA. Ei se pahalle maistu, mutta aina töhnää jumissa pullon pohjalla. Ei ole millään aikaisemmalla jauholla käynyt ja ihan sama sekoitus.

katso liitettä 217754
Mulla ei ole vastaavaa ongelmaa ollut ton merkin kanssa. Sekoitan eka pienempään määrään vettä joka ei ole jääkylmää, sen jälkeen lisään loput vedet ja niin kylmää kuin saa. En myöskään ikinä pidä jauhoa sheikkerin pohjalla valmiina, vaan lisään sen aina veden jälkeen. Monta eri merkkiä käytössä ja mikään ei oikeastaan tee tollaista, kun käyttänyt tota systeemiä itse. Joskus aikoinaan oli ongelmia juurikin kun nestettä oli paljon sekä lisäsi jauhon siihen pintaan tai oli sheikkerin pohjalla valmiina jauho ja lisäsi veden päälle.

Selailin täällä juttuja Eaa:sta ja siihen liittyen kaks kyssäriä:

1 Ennen treeniä, sen aikana vai jälkeen? Miksi?

2. Käyttääkö kukaan maustamatonta Eaa:ta? Onko ihan hirveen makuista ja mitä vois laittaa sinne sekaan jotta maku paranee?

Itsellä vatsa ei tykkää mistää makeutetuista litkuista niin pitänee ostaa maustamaton Eaa-pönttö. Tähän mennessä oon käyttänyt Bcaa:ta.

Täysin turha ja hyödytön jos saat ruuasta riittävästi proteiinia😊 Voin taata ettet huomaa mitään vaikutusta missään koskaan.

Aika rohkeasti porukka näitä väitteitä laukoo absoluuttisina totuuksina.
Mielenkiinnolla kuulisin faktoja mitä EEA on sulle auttanut. On ihan absoluuttinen totuus että kun pistää treenin ja ruokavalion kuntoon, saa 100x paremman potkun kuin EEA ja BCAA yhteensä. Olen kokeillut todennäköisesti kaikki lisäravinteet kunnon annoksilla, enkä ole huomannut muuta kuin että lompakko tyhjeni. Nyt 15 vuotta ilman lisäravinteita, eikä mitään eroa aikaan kun käytin kaikki mahdolliset. Rottakokeilla ja sairaalapotilailla saadaan ihan mistä vain aineesta "todistetusti tehokas". Terve urheileva ihminen on täysin eri asia.

Onko tällaista tutkimusta tehty;
Ryhmä 1 ja ryhmä 2 syövät reilusti proteiinia vuorokausitasolla (+2g/painokilo). Ryhmä 1 syö pelkästään kokonaista proteiinia ja ennen treeniä vedetään heraa ja treenin jälkeen vedetään heraa. Ryhmä 2 vetää ennen treeniä hera+eaa, treenin aikana reilu mäjäys +30g EAA ja treenin jälkeen heraa. Vastaavasti ryhmä 2 syö muuna aikana EAA annosta vastaavan määrän vähemmän prodea.

Back
Ylös Bottom