Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Mutta pliis ole kiltti äläkä ala selittämään että hirsitalo hengittää.
Jos ilma kulkee hirsiseinän läpi niin siinä on ilmavuoto mihin kondensoituu vettä ja siitä seuraa mikrobikasvustoa.
Seinät imee/luovuttaa toki jonkin verran kosteutta mutta jos on uusi talo niin ilmanvaihto oikein mitoitettuna vaihtaa ilman 0.5-1 kertaa tunnissa ja pitää kosteuden tasaisena. Muussa tapauksessa jossain on vesivuoto jos seinissä on kosteutta.
Se hirsitalon hengittävyys on täyttä paskapuhetta jota ihmiset nielee tyhmänä.
Täysin toinen juttu on taas materiaalien ekologisuus jota löytyy 200 vuotta vanhoista taloista mutta jo 100 vuotta sitten maaleissa käytettiin ihan surutta lyijyä yms. mukavaa kamaa.

Ei kyllä valitettavasti riitä minun rakennustekninen osaamiseni kommentoimaan mitään hengittävyyksiä tai ilmanvaihtoa. :david: Vedän tässä ihan puhtaasti ulkonäköasioilla, eli se miellyttää eniten.

Jutellaanko siitä miten lecasora tehdään ja mitä siinä käytetään?
Se on lähinnä savi, sementti ja puru sekä öljymössöä joka poltetaan.
Mutta iso osa siitä öljystä on ns. saviöljyä joka saadaan öljynerotuskaivoista ja tätä kaiken maailman paskan (kirjaimellisesti olen onkinut jopa käytettyjä tamponeita pois) sekoitetaan raskaaseen polttoöljyyn ko. tehtaalla ja vaikka kovassa lämmössä poltetaankin niin jäähän sinne raskasmetallit sun muut ja sitten porukka harrastaa luomuviljelyä siinä lecasorassa.
Eikä ole mitään höhöpö puhetta vaan ihan itse olen ajanut sitä paskaa säiliöautolla noihin.
Onhan se hyvä että sille on hyötykäyttöä mutta eipä siitä paljoa puhuta.
Noista samoista jätteistä jalostetaan erinäköistä tuotetta ja niille jäämille on melkoisia käyttötarkoituksia mutta ei viitsi kaikkea kertoa ettei mene liikesalaisuuksien paljastamiseksi.

Jokaisen väitteen saan ammuttua alas kuin sorsan ritsalla.
Olet oikeassa ettei aika, hermot ja sormien kestävyys riittäisi tästä asiasta kinastelemaan mutta sen verran sanon että nuo sinun mainitsemat asiat on kyllä olemassa mutta kun siihen lisätään muita tekijöitä niin ei ne ihan päde suoraan.
Siinä vaiheessa kun alat ampua ritsalla alas Newtonin lakeja, niin on varmana Nobel tulossa. :LOL:

Mut jep. Noista mun tipseistä liikkeelle, niin ymmärrät mitä vaaditaan kastepisteen syntyyn. Minä en väitä, että ilma menee puusta puhaltamalla läpi. Tuskimpa ketjun tohtorikaan väittää, että keuhkot toimii niin, että niissä on immispuhalluksen meneviä reikiä joista happi siirtyy vereen. :cautious:

En siis kiistä sitä, että muovisella höyrynsululla tehty talo ei toimi. Ei vaan miellytä itseä asua muovin sisällä. Ilmastointeja mitannut aivan tarpeeksi, niin tiedän mitä ne keskimäärin oikeasti on verrattuna siihen mitä on suunniteltu.

Siinä vaiheessa kun alat ampua ritsalla alas Newtonin lakeja, niin on varmana Nobel tulossa. :LOL:

Mut jep. Noista mun tipseistä liikkeelle, niin ymmärrät mitä vaaditaan kastepisteen syntyyn.

En siis kiistä sitä, että muovisella höyrynsululla tehty talo ei toimi. Ei vaan miellytä itseä asua muovin sisällä. Ilmastointeja mitannut aivan tarpeeksi, niin tiedän mitä ne keskimäärin oikeasti on verrattuna siihen mitä on suunniteltu.
Juu ymmärrän kyllä pointin mikä on hirsitaloissa mutta pitää oikeasti mennä siihen aikaan ja rakennusmateriaaleihin ennen kuin ne oli synteettisiä.
Monien mielestä esim. tervapaperi on jumalasta seuraava ekologisessa rakentamisessa vaikka se on oikeasti bitumia millä se paperi on kyllästetty eikä tervan kanssa mitään tekemistä.
Tottakai rakennus voidaan tehdä terveelliseksi mutta jos totta puhutaan niin oikein suunniteltu ja ennenkaikkea hyvin rakennettu nykyaikainen talo on terveydelle kaikista turvallisin.

Mikä tää Niilo-juttu on? Esittää tyhmää, on tyhmä vai miks ihmeessä jengi seuraa?
Mun mielestä se "15 000 km kävelty tänään" video oli ihan harkittu sekaannus askeliin ja nenänkaivamisetkaan ei sattumalta siinä videolla.
Muuta en oo nähny.
Ne on näitä nykyajan ilmiöitä. Tehdään videoita joiden sisältö on pelkkää paskaa, ja jengi katsoo ihan tohkeissaan.
Olen ilmeisesti liian vanha ymmärtämään tjsp.

Ne on näitä nykyajan ilmiöitä. Tehdään videoita joiden sisältö on pelkkää paskaa, ja jengi katsoo ihan tohkeissaan.
Olen ilmeisesti liian vanha ymmärtämään tjsp.
Eikö toi Niilo ole ihan oikeasti hiukan vajakki?
Ja tainnut tehdä jotain ziljoona vuotta noita videoita ja porukka lähinnä nauraa sille.

Eikö toi Niilo ole ihan oikeasti hiukan vajakki?
Ja tainnut tehdä jotain ziljoona vuotta noita videoita ja porukka lähinnä nauraa sille.
Olen yhtä videota katsonut noin 30sek, ja näkemäni perusteella voisi olettaa että tohtori doownekin analyysi voi hyvinkin olla oikea.

Suostuiskohan lähikaupan täti jos pyytäisiin ottamaan munkit munkkien eteen?

Hwl5TqwX03E.jpg

Back
Ylös Bottom