Miksi salitreenillä ei paino putoa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juzziz
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt kaivataan vähän jeesiä. Salitreenillä ei tunnu paino putoavan millään. Ainoa treeni, millä paino putoaa, on juoksu 4 kertaa viikossa tunti kerrallaan, siten että keskisyke on 140-150. Omat mitat on 175/88, vyötärö 88.
Inbody-mittauksessa rasvat oli 24,5%, rasvaton massa 66,6. Jotain kehitystä on kyllä lihasmassan suhteen tapahtunut, koska joskus 4 vuotta sitten painoin 70kg alimmillaan, mutta vyötärö oli mallia laihaläski. Inbody väitti peruskulutuksena 1800 kcal vuorokaudelle. Ruokailusta sen verran että arkena aamulla ruisleipä ja protskupatukka, käydään joskus kahvilla heti aamusta duunis niin lisää leipää ja protskua, lounas milloin missäkin ruokapaikassa, iltapäivällä vähän lisää ruisleipää ja illallinen joskus kuuden jälkeen. Kaikkien muiden makrot on laskettavissa, paitsi lounaan. Itse tein sen virheen puntin alussa, että söin sapuskaa niin perkeleesti. Varmasti proteiinia yli 250 g vuorokaudes ja kokonaiskalorit reippaasti yli 2500. Inbodyn mittaustulos yllätti kuitenkin.

Juokseminen kuluttaa reilusti enemmän energiaa kuin salitreeni ja siten on aika itsestäänselvää, että se se pistää painon putoamaan tehokkaammin eikä siinä ole mitään ihmeteltävää. Salitreenin muut hyödyt, mm. lihasmassan katoamisen minimointi painonpudotuksen yhteydessä, ovat sitten asia tästä erikseen.

liikunta tai varsinkaan salitreeni ei siihen juurikaan vaikuta.

Kestävyysliikunnalla saa helposti kulutettua viikkotasolla sellaisen energiamäärän, että kyllä vaikuttaa.

Salitreenillä kasvatetaan enemmän tai vähemmän lihasta, ja lihasten kasvattaminen lisää painoa, ei vähennä sitä. No joo, vähän voi paino tippua mutta kuitenkin muokataan kehonkoostumusta, eli lähtevä rasva korvautuu lihaksella. Juoksu ei juuri kasvata lihaksia.

Jääkaapilla ja ruokapöydässä ne kilot tippuu, ei liikkuessa niinkään. Eli sen minkä saat kulutettua kahden tunnin kovalla treenillä saatat syödä kymmenessä minuutissa.

Mulla ainakin on semmonen vika että jos aerobista lisään niin ruokahalu kasvaa potenssiin kaksi, joten on helpompi kontrolloida syömistä pelkän punttitreenin ohessa.

jep, kestävyysliikunnalla kyllä laihtuu mutta sitten saa treenata kuin eläin. esim. aloittajan mitoilla 10km:n lenkki kuluttaa vain 800kcal. senhän saa jo pienestä karkkipussistakin, kumpi on helpompaa juosta 10km vai jättää karkit syömättä?

Kuten edellä useasti todettua, salitreenillä paino ei putoa. Itse olen tiputtanut useampi kymmenen kiloa elämässäni ja aina jäljet johtaa jääkaapille. Edellisen kerran reilu vuosi sitten lopetin säännölliset lounasruokailut ulkona. Tulos -10kg 7kk. Salitreeni pysyi koko ajan about samana ollen 2-3krt viikossa + satunnainen aerobinen. Sarjapainot myös tippui reilusti. Sittemmin olen taas alkanut syödä lounaat ulkona ja painoa tullut takaisin 5kg. Melko selvä kuvio siis.

Mulla ei paino ole pudonnut cutin alussa lähteneiden nesteiden jälkeen kiloakaan ja se on seissyt 85 kilossa toista kuukautta. Olen kuitenkin kiristynyt peilistä katsottuna ihan hurjasti. Ja se on hyvä, koska en halua että paino laskee kiloakaan, päinvastoin, aion hilata sen samoissa rasvoissa yli 90:n.

Heitä se vaaka hittoon ja rupea ottamaan itsestäsi kuva kerran viikkoon.

Edellisen kerran reilu vuosi sitten lopetin säännölliset lounasruokailut ulkona. Tulos -10kg 7kk.

Noi lounasbuffat on kyllä killereitä. Niin paljon piilorasvoja, ei ne spagetit pysy hyvänä öljyämättä ja tosi paljon leivitettyjä juttuja, mitkä imeny vanhat paistinrasvat itteensä, plus sitten kaikki muu rasvassa paistettu ja soosit ja kastikkeet ja 23% jauhelihat jne. Sen kun yhdistää siihen psykologiaan, että maksanut "all you can eat"eli tosi vaikea lähteä veke ellei napa tirise, eli lautanen kukkuralleen plus santsit, niin onhan se aivan eri planeetalta mitä järkevä kotiruokailu tai thai-kuutio työpaikan mikkiksessä tuon asemasta.

Noi lounasbuffat on kyllä killereitä. Niin paljon piilorasvoja, ei ne spagetit pysy hyvänä öljyämättä ja tosi paljon leivitettyjä juttuja, mitkä imeny vanhat paistinrasvat itteensä, plus sitten kaikki muu rasvassa paistettu ja soosit ja kastikkeet ja 23% jauhelihat jne. Sen kun yhdistää siihen psykologiaan, että maksanut "all you can eat"eli tosi vaikea lähteä veke ellei napa tirise, eli lautanen kukkuralleen plus santsit, niin onhan se aivan eri planeetalta mitä järkevä kotiruokailu tai thai-kuutio työpaikan mikkiksessä tuon asemasta.
Tismalleen näin. Pahin on mulla juuri toi "syö koko rahalla" ilmiö. Lama-ajan lapsi jne.

Vaatii opettelua. Itselläkin oli vuosia noin, kun kyllästyin kokkaamaan töihin eväät ja kävin lounaalla ja söin liikaa, vaikka teen toimistotyötä aina silloin kun lounaalle kerkeän.

Nykyään täytän lautasen salaatilla, vesimelonilla jne mitä siellä on tarjolla. Sit yleensä myös juurekset on erikseen lounaalla omassa astiassa ja otan siitä. Päälle pähkinöitä, siemeniä ja oliiviöljyä. Sitten se 1/4 lautasta proteiininlähdettä eli lihakastiketta, pihviä, kalaa, kasvispihviä mitä nyt onkaan. Ja juomaksi vettä, joskus 2dl kotikaljaa. Pastaa ja perunaa en ota ollenkaan.

Tuo pääasiassa rasvaa ja proteiinia sisältävä lounas pitää itsellä nälän helposti iltapäivään eikä tule hiilaripiikkiä että alkais väsyttämään töissä. Pähkinät, oliiviöljyt, feta, lohi jne on kalliita jos ite ostaa, niin niitä vaan mättämään niin voi ajatella että saa sen lounaan hinnan "takaisin" :D

Mulla ei paino ole pudonnut cutin alussa lähteneiden nesteiden jälkeen kiloakaan ja se on seissyt 85 kilossa toista kuukautta. Olen kuitenkin kiristynyt peilistä katsottuna ihan hurjasti. Ja se on hyvä, koska en halua että paino laskee kiloakaan, päinvastoin, aion hilata sen samoissa rasvoissa yli 90:n.

Heitä se vaaka hittoon ja rupea ottamaan itsestäsi kuva kerran viikkoon.

Selkä ja pakarat on hyvinkin kireänä, mutta etupuolellehan se kaikki ylimääräinen kerääntyy. Joskus 5 vuotta sitten oli paino sama kuin nyt, 89 kiloa, mutta vyötärö oli yli metrin. Nyt vyötärö on siinä 88-90, mutta eniten häiritsee naaman pöhöttyminen. Kreatiinin lopettaminen auttoi hitusen.

En tiedä mitään muuta takuuvarmaa keinoa rasvaprosentin pienentämiseen, kuin tehdä päivän kaikki ruoat itse, ja kantaa duuniateriat mukana toimistolle. Psykologisesti on hankala välttää nälkäisenä napostelua, ellei sapuskoita ole suunniteltu etukäteen. Salitreeni kuluttaa energiaa per aikayksikkö suurinpiirtein reippaan kävelyn verran, joten kaikkien asiantuntijoiten suosittelema laturi/intra/palkkari -combo vie useimmilla salitreenin energiasaldon reippaasti ylimääräisten kalorien puolelle.

Mites voimaharjoittelu ja syöminen?
En siis bodaile, tavoite ei siis ole lihaskasvu. Läskiä mulla on ollut aina, lähinnä se kertyy tuohon vyötärölle uimarenkaaksi.
Vatsanympärys ollut nyt jo vuoden ollut luokkaa 97-98cm aamuisin. Suurin syy miksi haluan sitä alkaa pienentämään on terveys; ikää kohta 50v ja en tarvitse ylimääräistä riskiä esim diabetekseen.
Ja toisekseen mua kyrpii katsella hyljettä peilistä. 173/79 on mitat.

Ainoa keinohan päästä tuosta eroon on vähentää energian saantia. Salilla käyn nyt kesällä 2krt/vko, normisti 3krt/vko. Koko kroppa tehdään kerralla.
Työmatkat ajan fillarilla ympäri vuoden, 25min suuntaansa.

Niin se kysymys siis; kärsiikö voimaharjoittelu kovin jos mennään lievästi miinuskaloreilla? Ei tässä muuta konstia ole.(n)
Pitää vaan alkaa vähentämään syöntiä.

Mites voimaharjoittelu ja syöminen?
En siis bodaile, tavoite ei siis ole lihaskasvu. Läskiä mulla on ollut aina, lähinnä se kertyy tuohon vyötärölle uimarenkaaksi.
Vatsanympärys ollut nyt jo vuoden ollut luokkaa 97-98cm aamuisin. Suurin syy miksi haluan sitä alkaa pienentämään on terveys; ikää kohta 50v ja en tarvitse ylimääräistä riskiä esim diabetekseen.
Ja toisekseen mua kyrpii katsella hyljettä peilistä. 173/79 on mitat.

Ainoa keinohan päästä tuosta eroon on vähentää energian saantia. Salilla käyn nyt kesällä 2krt/vko, normisti 3krt/vko. Koko kroppa tehdään kerralla.
Työmatkat ajan fillarilla ympäri vuoden, 25min suuntaansa.

Niin se kysymys siis; kärsiikö voimaharjoittelu kovin jos mennään lievästi miinuskaloreilla? Ei tässä muuta konstia ole.(n)
Pitää vaan alkaa vähentämään syöntiä.
Ei ne välttämättä älyttömästi, jos et ala kitudietille. Punnerrusliikkeet on herkempiä, kyykky ja veto voi vaikka kehittyä

Back
Ylös Bottom