Meta title: 💥 SUURI PROTEIINIKESKUSTELU – SAANNIT, LAADUT, LÄHTEET JA OPTIMAALINEN RAVITSEMUS 💥
Meta description: Keskustelua proteiinista: lähteet, laadut, imeytyminen, määrät, treenaajan tarpeet, ruokavalioiden erot ja käytännön kokemukset.
Eeen.. mä olen sitä mieltä että jätätte hömppäjauhot ja syötte oikeeta ruokaa, mutta jos jotain kasvisjauhoo pitää naama irvessä imailla, niin sitä joutuu ottamaan aika miehekkäät annokset.
Jokainen varmaa tekee oman ruokavalionsa suhteen päätökset ihan itse.
Jos joutuisin jotain naama irvessä syömään, niin ei kyllä tulis kauppoja. Jos mun palkkari sua irvistyttää, niin kato hyvä mies muualle!
Jokainen varmaa tekee oman ruokavalionsa suhteen päätökset ihan itse.
Jos joutuisin jotain naama irvessä syömään, niin ei kyllä tulis kauppoja. Jos mun palkkari sua irvistyttää, niin kato hyvä mies muualle!
Ei nyt tarvii suivaantua, kunhan toin leusiini faktan esiin, joita ei monikaan tiedä.
Varsinkaan kun valmistajat eivät kyseisestä syystä uskalla aminohappojakaumiaan laittaa pöntön taakse näkyville.
Olen itsekkin maustamatonta myproden pea proteiinia vedellyt pari kiloa (miehekkäällä annoksella tietty)...naama irvessä..kun maku oili niin karvima ja koostumus hikkaisen jauhoinen, mutta kaipa siihe tottuis.
Maukeutusaineet yms monasti IBS tyyppejä ärsyttää (esim aiheuttaa ongelmia suolistobakteerikannassa) ja esim joku stevia ei ole punttimiehellä, varsinkaan bodarilla se paras vaihtoehto (ampk).
^Tiedän kyllä ton leusiinijutun ja omassa ruokavaliossa oon kuitannut sen vaan sillä, että syön aika paljon kananmunia. Leusiiniahan saa vissiin ostaa myös erikseen purkissa ja nakata sitä sinne palkkarin sekaan.
Mun ruokavalio on muutenkin kaukana optimoidusta. Voi olla, että siihen pitää keskittyä joskus enemmän jos kehitys tyssää, mutta tällä hetkellä tärkeä osa voimailuharrastuksen iloa on se, että saan syödä vapaasti ja rennosti ja paljon. Luulen, että sinä päivänä kun mun pitää alkaa laskea eri aminohappoja grammalleen, ammun itteäni naamaan.
Eri asia niillä, jotka elää bodisäkrifais-laiffia.

En oo fodmapilla..en oo laskenut kulutusta kun ei ole ollut tarvetta. Lähinnä siksi Palkkari olisi kiva kun aina ei pääse treenin jälkeen heti syömään.
Boldasin tuosta tuon syyn miksi vegejauhokin voisi minulle maistua.
Ite otin testiin Myproden CarniPro:n eli hydrolysoitu lihaproteiini. Jostain jämäpaloista siis jauhettu, suodatettu ja hydrolysoitu protskujauheeksi. Kollageenia on mukana reilusti sen paljastaa aminohappoprofiilissa korkea lysiinipitoisuus 21,2 g /100g. Itse ostin tuota juuri tuon kollageenin takia niin voin jättää liivatteen syömisen pois ja toivoa että auttaa niveliin, jänteisiin ja ihon nuorena pysymiseen. Leusiinia naurettavat 3,8 / 100. Sekoitan tuota heran kanssa niin saa helposti riittävät leusiinit.
Ite otin testiin Myproden CarniPro:n eli hydrolysoitu lihaproteiini. Jostain jämäpaloista siis jauhettu, suodatettu ja hydrolysoitu protskujauheeksi. Kollageenia on mukana reilusti sen paljastaa aminohappoprofiilissa korkea lysiinipitoisuus 21,2 g /100g. Itse ostin tuota juuri tuon kollageenin takia niin voin jättää liivatteen syömisen pois ja toivoa että auttaa niveliin, jänteisiin ja ihon nuorena pysymiseen. Leusiinia naurettavat 3,8 / 100. Sekoitan tuota heran kanssa niin saa helposti riittävät leusiinit.
Tämä!
Nauran partaani kun porukka ostaa jotain collageenikapseleita tyyliin 500mg annoksella kun jauheliha paketistakin tulee useampi kymmentä grammaa.
Tosiaan tuon kollageenin biosaatavuus eli se määrä mikä oikeasti sulaa ja menee ns ropan käyttöön on luvattoman huono, eli juurikin tuo about 30g annos saa jo jonkin verran sitä kollageenia oikeasti käyttöön.
Sitä en osaa sanoa mitä sille proteiinille tässä tuotteessa käy..eikö sitäkin se saatavuus koske, mutta parempi varmaan olla miettimättä sitä :D
Korjaus: aminohappo mitä 21,2 / 100 ei ole lysiini vaan glysiini. Eli juuri se kollageeni aminohappo. Vertailun vuoksi Impact Wheyssä 1,4g / 100g.
Wegewaylla on hamppu, herne, riisi, soija ja maapähkinäproteiinijauhetta esim maapähkinäjauheessa proteiinia 48% mutta sisältää paljon muitakin ravintoaineita ja hyviä rasvoja. Näitä löytyi ainakin meidän lähikaupasta.
Tarkotin
@eve82 ku varsinki ibs-tyypeillä fodmap-ruokavalio lievittää oireita. Tuosta on varmasti ollut lääkärin kanssa juttua, mut toteutus kiinnostaa.
Noista maidottomista jauhoista ei oo kokemusta.
nyt vasta huomasin tämän

joo eli oon mä ainakin osittain fodmapilla mutta se on niin yksilöllistä mistä ruoka-aineesta saa oireita. Mitään voimakkaita ruokia/mausteita en sö ollenkaan. esim mausteiksi mulle kyä oikeestaan vain suola ja mustapippuri :D mulla on ollut IBS reilu 10v ja koko ajan ruokavalio hiemna vaihtelee. jonakin viikkona sopii syödä pari palaa tavallista leipää (ei kuitenkaa ruis) ja jonaki päivänä ky pelkästään gluteeniton. aikamoista arpapeliä siis mutta kaikeen tottuu.

ja tuo maitoasia mistä alotuksessa kyselin, en käytä mitään jauheita tms vaan otan protsut tavallisesta ruuasta esim tonnikala.. ja maidosta mulle sopii juustot joten raejuustoakin menee jonkun verran.
se kyllä kiinnostaisi, mikä maidon osa on se joka mulle aiheuttaa yliherkkyyttä kun kuitenkin kaikki juustot käy mut esim rahka ei käy joka kuitenkin on hapantuote. hmm
Voiko kaiken lisäproteiinin ottaa juomista? Eli 6-7 30g proteiinia/päivä. Joinain päivinä ehkä sitten aterialla tai parilla voisi tulla ihan ruoastakin. Voisiko tällaisesta olla käytännössä mitään vakavaa haittaa? Jotenkin tuo ajatus ruoan ahtamisesta ei houkuttele

Lisäproteiinin voi hyvin ottaa juomasta jos proteiinin saanti syystä tai toisesta jää vajaaksi tai helpottamaan arkea silloin tällöin. Ruokavalio kannattaa kuitenkin perustaa puhtaaseen ja monipuoliseen ruokaan. Minkä verran ajattelit proteiinia tarvitsevasi, jos lisänä ajattelit ottaa 200g/päivä? :D
Hyvä nyrkkisääntö proteiinin määrälle on 2g/painokilo.
Lisäproteiinin voi hyvin ottaa juomasta jos proteiinin saanti syystä tai toisesta jää vajaaksi tai helpottamaan arkea silloin tällöin. Ruokavalio kannattaa kuitenkin perustaa puhtaaseen ja monipuoliseen ruokaan. Minkä verran ajattelit proteiinia tarvitsevasi, jos lisänä ajattelit ottaa 200g/päivä? :D
Hyvä nyrkkisääntö proteiinin määrälle on 2g/painokilo.
No siis, ajattelin että ottaisin kaiken proteiinin noista juomista. Eli tuon ~200g luokkaa. Mitä mahdollisia terveyshaittoja voisi olla?
Loppujen lopuks tollanen 20-30g per ateria tulee aika helposti. Ei kannata ottaa pelkistä protskujuomista. Mm. suojaravinteet saattaa jäädä vähäiseks.
Saattaa myös olla vatsalla sanomista asiaan noilla määrillä. Ainakin jos halvimpia laktoosipitoisia heroja kiskoo
Syötkö pelkkiä salaatinlehtiä vai miksi et saisi prodeja ruuastakin?
Syötkö pelkkiä salaatinlehtiä vai miksi et saisi prodeja ruuastakin?
Tulee jo ärsyttävä stressi (tuntuu semmoseena jatkuvana nielemisrefleksinä) jo ajatuksesta ruon mättämisestä ja viimeksi kun koitin bulkata.
Tulee jo ärsyttävä stressi (tuntuu semmoseena jatkuvana nielemisrefleksinä) jo ajatuksesta ruon mättämisestä ja viimeksi kun koitin bulkata.
Ajattelit ottaa "kaiken"/200g juomista. Tarkoittaako se siis 200g LISÄprodea ruuasta saadun lisäksi vai että otat oikeasti kaiken juomista?
Jos et pysty syömään normaalia ruokaa sen vertaa, että saat edes 1g proteiinia painokiloa kohden, olisi varmaan hyvä käydä juttelemassa lääkärille.
Voiko kaiken lisäproteiinin ottaa juomista? Eli 6-7 30g proteiinia/päivä. Joinain päivinä ehkä sitten aterialla tai parilla voisi tulla ihan ruoastakin. Voisiko tällaisesta olla käytännössä mitään vakavaa haittaa? Jotenkin tuo ajatus ruoan ahtamisesta ei houkuttele
Kerro nyt ensin paljonko painat. Montako ateriaa saat sopimaan päivään. Ja jos bulkata meinaat niin ei sitä proteiinia silloin ainakaan lisätä normaali tilanteesta saati dietistä. 2g/painokilo riittää.