Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

täälä ollaan samassa tilanteessa, ensiasennuskumit kaljut

olen ajatellut selviäväni tilanteesta hankookeilla, huomattavasti vaivattomampaa kun koko auton vaihto

hankookit, koska ei viitti conttinentaaleihin törsätä #nuuka
Miksi ei oman firman tuotteita?

Miksi ei oman firman tuotteita?

en ole jaksanu laskea maksaako ne niin paljo osinkoa, että sais niillä kummit

toinen syy, kuulopuheiden mukaan nokialaiset kuluu todella nopeasti, continentasleilla ajettu nyt 80tkm ja kesäkumit vasta finaalissa

Maanantaina lähtee lento.
Jää kyllä varmaan autokaupat tekemättä tällä reissulla.

Ommuute harvinaisen järjetön laite tuo.

onx kuparikattoo näkyny

#pelkkä

AC7EC70B-31A5-40D6-B37C-8D8F73136C1F.webp

Matemaatikko ratkaisi vuosisatoja vanhan ongelman numerosta 33

Matemaatikko ratkaisi vuosisatoja vanhan ongelman numerosta 33
Tänään klo 12:03
Kysymys on kolmansien potenssien yhteenlaskusta.

0e187ec9f469d04b6515b64323cd33c8d8c547fe47aa3675d31c30df6fa28d2a.jpg

Matemaatikoilla on jälleen yksi arvoitus vähemmän. FOTOLIA/AOP
Ongelma on sinänsä yksinkertainen, mutta se on kiusannut matemaatikkoja jo vuosisatoja. Kysymys kuuluu: voidaanko mikä tahansa luku esittää kolmen muun luvun kolmannen potenssin summana.

Jo vuonna 1825 matemaatikko S. Ryley todisti, että mikä tahansa murtoluku voidaan esittää kolmen murtoluvun kolmannen potenssin summana.

Mutta päteekö sama myös kokonaisluvuille? Tätä on pohdittu. Eli voisiko olla sellaiset kokonaisluvut, että ne pätisivät aina yhtälössä k = x³ + y³ + z³ kaikille k:n arvoille.

Tätä ei ole onnistuttu todistamaan todeksi eikä epätodeksi.

Tietokone laski 15 vuotta
Numeroita on ratkaistu yksi kerrallaan ja nyt Bristolin yliopiston matemaatikko Andrew Booker on onnistunut ratkaisemaan yhtälön arvolla 33, kirjoittaa New Scientist.

Ratkaisu on tämä: 33 = 8 866 128 975 287 528³ + (-8 778 405 442 862 239)³ + (-2 736 111 468 807 040)³.

Taskulaskimella tätä on hieman vaikea tarkistaa, koska tavalliset laskimet eivät hyväksy noin suuria lukuja.

Booker käytti oikeiden x:n, y:n ja z:n arvojen laskemiseen algoritmia, joka eliminoi tiettyjä lukuyhdistelmiä. Tietokoneen prosessointiaikaa kului kuitenkin 15 vuotta, kirjoittaa New Scientist. Kone teki työtään toki itsenäisesti.

Matemaatikot ovat nyt löytäneet ratkaisun kaikille alle 100:n k:n arvoille, paitsi luvulle 42. Alle 1 000:n luvuista ratkaisematta on edelleen 12 numeroa.

Olen tosiaan tyhmä insinööri, en matematiikkaa ymmärrä, mutta tämä on toki mielenkiintoista.
Herää kysymyksiä:
- jos kone raksutti 15 vuotta tota algoritmia niin ohjelma varmaan tallensi prosessia samalla? Mietin vaan jos kone olis naksuttanut 14,5 vuotta ja sitten meet aamulla töihin kattomaan että oliskohan duuni valmis ja siellä odottais blue screen. Mua ainakin vituttais se.
- Miten viidentoista vuoden duuni kolmansien potenssin yhteenlaskusta on muutettu rahaksi? Pitäähän andrewin ruokkia perhe myös.

Onhan tämä huikea saavutus. Vielä pitää ratkaista luvulle 42. Ja sen jälkeen aloitetaan duuni kaikille yli 1000:n luvuille. Hienoa työtä.

Itelläkin gummit huonot (8kpl). Pitäis uusia molemmat. Tarvis saada kämppä finaaliin eka, niin tietäis paljon jää fygyä. Mersu (vaikka kaks) kävis hyvin mulle. Näytän valmiiksi keski-ikäiseltä.

Itseasiassa yks mersu pitäis tilata nyt. Talokaupassa kaupanpäällisiks tytär sai slk-mersun. Katsoin vähän sisuksiin niin piirilevy paskana ja simaa liittimissä. Moottori toimii, mut ei tosta kyllä kalua saa. Tyvär niin täpinöissään autosta, että pakko ostaa uus.
Tätä järkeilin: Osta Mercedes Benz S63 Sähköauto, Musta | Jollyroom
12v akku ja 2x35w moottori. Tollahan menee vaikka ylämäkeen!

Ois ollu aika päheetä jos ois ollut tollanen muksuna, oisin ajanut kouluun ja parkkeerannut rehtorin paikalle. Se ajeli vaan hyundailla.

Ois ollu aika päheetä jos ois ollut tollanen muksuna, oisin ajanut kouluun ja parkkeerannut rehtorin paikalle. Se ajeli vaan hyundailla.

Äläpä! Tilasin jo. Nyt odotellaan koska tulee.

Tuosta lauseesta tulikin mieleen, eräs kolleegani sanoi että hänen teini-ikäinen lapsensa ei saa mopoautoa, koska hänelläkään ei ollut. Kysyin häneltä, että miten vanhempi voi olla noin kateellinen lapselleen, että ei suo hänelle asioita mitä ei itsekään lapsena saanut. Ei tykännyt kysymyksestä. Mä pyrin, että muksulla olis mahdollista kokea kaikki mitä itse en muksuna voinut. Voin sitten elää ne elämykset hänen silmien kautta :D

Äläpä! Tilasin jo. Nyt odotellaan koska tulee.

Tuosta lauseesta tulikin mieleen, eräs kolleegani sanoi että hänen teini-ikäinen lapsensa ei saa mopoautoa, koska hänelläkään ei ollut. Kysyin häneltä, että miten vanhempi voi olla noin kateellinen lapselleen, että ei suo hänelle asioita mitä ei itsekään lapsena saanut. Ei tykännyt kysymyksestä. Mä pyrin, että muksulla olis mahdollista kokea kaikki mitä itse en muksuna voinut. Voin sitten elää ne elämykset hänen silmien kautta :D

No eihän sitä voi totuuttakaan sanoa, ei oo rahaa.. Niin noloo. Mut voihan se olla ihan pelkoakin, kyllä mua kauhistuttaa ajatus laittaa oma tyttö liikenteen sekaan sellasella kinderillä.

Saigonin hyötykäytöksi, paskantamisen ja käteenvetämisen lomassa, asensin mopoon Motogadget Miniin väyläliitoksen, että sai kierroslukumittarinkin pelaan. Se kun ei toiminu ja mukana tuli silloin valmiiksi se johtosarja liittimineen.

Edellinen omistaja oli asennellut alunperin tuon mittarin, ja voi vittu mä sanon. En tiedä miten tossa vehkeessä on mikään sähkö menny sinne mihin on pitäny. Kyllä oli semmosta viritystä että: huh huh.

Back
Ylös Bottom