BB Jarno Olmala

No ei noi kovia tuloksia silti ole niissä massoissa missä Utti oli. Itse sain natikkana penkistä 3x160kg oman painoni ollessa 68kg. Mulla on jäänyt vain kuva, että Utti selkeästi suoraan sanottuna vihasi penkkipunnerrusta siinä perinteisessä muodossa. Voin toki olla väärässäkin.
Paljon sulla oli kyykky ennätykset tuolloin 68 kilosena ?

No ei noi kovia tuloksia silti ole niissä massoissa missä Utti oli. Itse sain natikkana penkistä 3x160kg oman painoni ollessa 68kg. Mulla on jäänyt vain kuva, että Utti selkeästi suoraan sanottuna vihasi penkkipunnerrusta siinä perinteisessä muodossa. Voin toki olla väärässäkin.

Itse kyllä aina kadehtien katsellut utin tuloksiakin ja tästä insproituneena yrittänyt saada perusliikkeissä kuormaan lisää kiloja pikkuhiljaa.. Mutta täytyy todeta että tässä muutaman kuurittelun jälkeen ja lukuisien bulkkausten jälkeen edelleenkään en ole päässyt samanlaisiin tuloksiin..Täytyy todella ihmetellä nyyssölän kaltaista "friikkiä" kun tuollaisia rautoja kolistellut jo natikkana! Jännä ettei ne tulokset ole tuosta taineet muuttua vuosien saatossa siltikkään enää parempaan suuntaan vaikka ollaan kreatiinin sijaan lisätty voisilmää puuroon?

Itse kyllä aina kadehtien katsellut utin tuloksiakin ja tästä insproituneena yrittänyt saada perusliikkeissä kuormaan lisää kiloja pikkuhiljaa.. Mutta täytyy todeta että tässä muutaman kuurittelun jälkeen ja lukuisien bulkkausten jälkeen edelleenkään en ole päässyt samanlaisiin tuloksiin..Täytyy todella ihmetellä nyyssölän kaltaista "friikkiä" kun tuollaisia rautoja kolistellut jo natikkana! Jännä ettei ne tulokset ole tuosta taineet muuttua vuosien saatossa siltikkään enää parempaan suuntaan vaikka ollaan kreatiinin sijaan lisätty voisilmää puuroon?
Onhan se Nyyssölä ainakin 4x180 penkannut ja eiköhän sieltä vieläkin tuo tulis jos sitä maksimivoimaa alkaisi kaivamaan esille.

Mites Jarno on pitänyt kevennyksiä / kevyitä viikkoja? Tuleeko pidettyä säännöllisesti?
Aina ollut todella huono pitämään mitään ihmeempiä kevennyksiä ja toisaalta tosi harvoin on tuntunutkaan siltä että tarvisi pitää. Tilanteen mukaan kuitenkin otan ylimääräisiä lepopäiviä. Mulla ei ikinä ole ollut myöskään tarkkaa suunnitelmaa että "tällä viikolla pitää tehdä näin ja näin monta treeniä" yms. Vaan meen sillä päiväkohtaisella fiiliksellä.:) Silloin kun tein tuplatreenejä niin ns. kevennyksenä mulla toimi se että treenasinkin viikon tai kahden ajan vaan kerran päivässä.:nolo:

Mitä mieltä oot siitä, kun sanotaan että jos ei kevennyksiä tarvitse, niin silloin kannattaa miettiä treenaako tarpeeksi kovaa? Tuleeko muuten nykyään tehtyä vielä tuplatreenejä?

Mitä mieltä oot siitä, kun sanotaan että jos ei kevennyksiä tarvitse, niin silloin kannattaa miettiä treenaako tarpeeksi kovaa? Tuleeko muuten nykyään tehtyä vielä tuplatreenejä?
Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä. Ne ketkä on mun kanssa treenannut tai nähneet mun treenejä voi itse päättää mitä mieltä ovat siitä kuinka kevyesti sitten treenaan. Kun yksilöitä ollaan niin treenitausta vaikuttaa sekä henkilön palautumiskapasiteetti kuinka niistä treeneistä palautuu. Sitä palautumiskapasiteettia pystyy jokainen ihminen myöskin kehittämään.

Esimerkkinä voisin kertoa kun 2016 fitness classiciin valmistautuessa Ari Uusitalon kanssa juteltiin mun treenimääristä yms. Arihan mulle sanoi selkeästi että "natikka CBB kisaajana ei ole mitään järkeä treenata yli 5 kertaa viikossa". Turhaa ylirasittamista ja tulen polttamaan lihaa sekä näyttämään nuutuneelta lavalla ylirasituksen takia. Tuplatreenit on kehonrakentajille jne. Hän kuitenkin sanoi ymmärtävänsä työmoraalin ja periksi antamattomuuden painitaustan takia. En siis kuunnellut kyseisissä asioissa Arin ohjeita ja neuvoja. Jokainen voi sitten itse katsoa niitä kisakuvia ja kertoa pitikö Arin ennustukset ja odotukset paikkaansa. Itse ainakin olin tyytyväinen lopputulokseen.

Viime vuoden kisoihin valmistautuessa tuli tehtyä paljon tuplatreenejä, tällä hetkellä ei treenit ole kuin läpsyttelyä noin 4 kertaa viikossa. Ensiksi pitäisi saada terveys kuntoon jotta voisi aloittaa kovemmat treenit.

Oot kyllä siltikin urheilutaustoista huolimatta luonnonoikku siinä, että harvan elimistö sietää pidemmän päälle stressiä tuossa määrin menemättä nurin. Stressitekijähän se intensiivinen fyysinen rasituskin on. Mutta tietenkin kannattaa treenata niin paljon kuin palautumiskapasiteettinsa rajoissa pystyy. Ei olis millään myrkyillä mahdollista omalla kohdallani vaikka koko ikäni urheillut ja suurimmaksii osaksi kilpaa aina jossain lajissa tai monessakin. Pl. viimeiset 5 vuotta. Vähemmälläkin oli henki lähtee, intensiivisesti kyllä tein minäkin silloin ainakin omalla mittapuulla. Mutta eipä nuo ylilyönnit vahingossa eikä yhdessä yössä tapahdu. Joten, jos kuuntelee kehon signaaleja niin pelätä ei kannata vahingossa ylirasittuvansa. Jos ruoka ja uni maistuu normaalisti, niin raiteilla vielä ollaan.

Oot kyllä siltikin urheilutaustoista huolimatta luonnonoikku siinä, että harvan elimistö sietää pidemmän päälle stressiä tuossa määrin menemättä nurin. Stressitekijähän se intensiivinen fyysinen rasituskin on. Mutta tietenkin kannattaa treenata niin paljon kuin palautumiskapasiteettinsa rajoissa pystyy. Ei olis millään myrkyillä mahdollista omalla kohdallani vaikka koko ikäni urheillut ja suurimmaksii osaksi kilpaa aina jossain lajissa tai monessakin. Pl. viimeiset 5 vuotta. Vähemmälläkin oli henki lähtee, intensiivisesti kyllä tein minäkin silloin ainakin omalla mittapuulla. Mutta eipä nuo ylilyönnit vahingossa eikä yhdessä yössä tapahdu. Joten, jos kuuntelee kehon signaaleja niin pelätä ei kannata vahingossa ylirasittuvansa. Jos ruoka ja uni maistuu normaalisti, niin raiteilla vielä ollaan.
Joo, olen saanutkin tästä "lahjakkuudesta" kuulla usein kommenttia kun on jengiä jotka edes myrkyillä ei siedä mun treeni määriä.:LOL: Treenityylin vaikutuksen palautumiseen oon itse huomannut selkeästi omalla kohdalla vuosien mittaan. Myöskin siitä palautumiskapasiteetin kehittämisestä oon jauhanut moneen kertaan. En mäkään ihan pystymetsästä pystynyt lähteä tekemään tuplatreenejä. Pitkällä aikavälillä siis lisäilin treenejä "viikkokiertoon" yksi kerrallaan. Samalla tein muutoksia syömisiin ja tarvittavia kalorilisäyksiä tilanteen mukaan. Pointtina siis vaan että vaikka olisin luonnonoikku palautumisen suhteen niin oon kyllä tehnyt helvetisti työtäkin sen parantamisen eteen.:)

Samaa mieltä tosta ylirasittumisesta. Pelkällä salitreenillä mun mielestä on lähes mahdotonta ajaa itsensä ylikuntoon jos ruokailut ja lepo on kunnossa. Sitten jos noi kaksi jälkimmäistä alkaa tökkimään pahasti niin tilanne tietysti aivan eri.

Poikkeuksellista lahjakkuutta osottaa em. rasituksen kestämisen lisäksi se, että treenipainot ei näytä ottaneen juuri yhtään takapakkia monen viikon totaalilevon aikana - ainakaan somejulkasujen perusteella :eek: Tai ovat ainakin tulleet tulleet poikkeuksellisella nopeudella takasin.

Back
Ylös Bottom