Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

Meta title: 💥 Kuvia Pakkiksen Mikestä? – Q&A joka selvittää onko legenda lihaa, luuta vai pelkkää foorumimyyttiä

Meta description: Keskustelua PakkisMiken kuvista, taustoista ja yleisön kysymyksistä – kuka mies on ja mitä haluat tietää?**

Uttikin jossain äskettäisessä podcastissa puhui tuosta, että ilmalämpöpumpun asennus oli kielletty. Olisi ilmeisesti muuten semmosen
Tosin jos nyt oikein muistan, tässä tapauksessa puhuttiin kaupungin kiellosta. Tiedä sitten voiko olla niin, vai oliko oikeasti kyse taloyhtiöstä. Ehkä jossain kaupunginosissa voisi olla kielto kaupungin puolelta.

Tokihan efekti on nopeasti tämä:

upload_2018-7-31_8-55-7.webp

Tavallaan jossain historiallisesti tärkeässä kaupunginosassa voisi kiellon ymmärtää kaupungin puolesta, ainakin maassa missä lämpö nyt harvemmin on suuri ongelma.
Sisäpihan puolella luulisi olevan yksi ja sama jos vain kämpällä sillä puolella seinä.
Taloyhtiön osalta voisi olla kyse esmes metelistä, rakenteista, mistä lie?

Taitaa noissa etelä-euroopan 40 asteen helteissä mennä sitten toisinpäin ja tuuletin vaan lisää kuuman tuntua ja lämmittää kehoa. Silloin 2010 kun oli ne 35-37 asteen ennätyshelteet, niin pienikin tuulenvire sai sen ilman tuntumaan entistä kuumemmalta.
Olin pari vuotta sitten Qatarissa työmatkalla ja se oli kyllä perin hanurista, kun ulkona tuuli kohtuu reilusti ja se tuntui siltä kuin joku puhaltaisi sua hiustenkuivaajalla naamaan. Tai oikeastaan helvetin isolla kuivaajalla päästä varpaisiin. Hitto mutta oli kuuma. Toisella reissulla olikin sitten mukavampaa kun se ajoittui talveen eikä ollut kuin parikymmentä lämmintä.

Ne taloyhtiöt joissa noita saa asentaa, yleensä vaaditaan tukesin hyväksymä asentaja. Melu on yleisin syy, millä noiden kieltoja perustellaan, saattaa aiheuttaa resonanssia rakenteiden kanssa. Mikäli naapuri alkaa valittaa melusta, yleensä asukas joutuu omalla kustannuksellaan sitten purkamaan pumpun pois. Eikä se reikien poraaminen ulkoseinäänkään ole ihan läpihuutojuttu maassa, jossa kuitenkin kosteus pyrkii ulospäin vähintään 8 kuukautta vuodesta.

Kaveri juuri kyseli pari viikkoa sitten, että mitä tuollainen vaatisi. Oma vastaukseni oli se, että ainakin jostain oikealta suunnittelijalta läpivientidetalji ja hyväksytty asentaja. Lopputulos oli sitten se, että poraisi itse läpiviennit seinään ja pyytäisi kaverin asentamaan pumpun. :whistle: Onneksi homma kaatui isännöitsijän kieltoon.

Näe o. Se menee jossain hieman alle oman ruumiinlämmön tuntumassa (~35 astetta se raja, jonka jälkeen tuulettimesta ei ole enää hyötyä. Ja niin kuin tuossakin todettiin, niin vaikutus perustuu siihen, että se tuulenvire rikkoo sen ihoa ympäröivän eristävän pintakerroksen ja viilentää sitä kautta.

Tätä lämpötila rajaa jolla tuuletin ei enää viilennä voidaan ”muuttaa” sumuttamalla kylmää vettä tuulettimen ilmanvirtaan.
Näin näkee esimerkiksi turkissa tehtävän.
vesi määrä/pisara koko on niin pieni että se ei kastele mutta ilma virtaus on vielä yli 40 asteen lämpötilassa viileän tuntuinen iholla.

Tätä lämpötila rajaa jolla tuuletin ei enää viilennä voidaan ”muuttaa” sumuttamalla kylmää vettä tuulettimen ilmanvirtaan.
Näin näkee esimerkiksi turkissa tehtävän.
vesi määrä/pisara koko on niin pieni että se ei kastele mutta ilma virtaus on vielä yli 40 asteen lämpötilassa viileän tuntuinen iholla.
Jep näinhän ne tekee, mutta ulkona. Ei omassa kämpässä välttämättä kauhean kätevä, kun muuttuu aika kosteaksi sisäilma sen jälkeen..

Ne taloyhtiöt joissa noita saa asentaa, yleensä vaaditaan tukesin hyväksymä asentaja. Melu on yleisin syy, millä noiden kieltoja perustellaan, saattaa aiheuttaa resonanssia rakenteiden kanssa. Mikäli naapuri alkaa valittaa melusta, yleensä asukas joutuu omalla kustannuksellaan sitten purkamaan pumpun pois. Eikä se reikien poraaminen ulkoseinäänkään ole ihan läpihuutojuttu maassa, jossa kuitenkin kosteus pyrkii ulospäin vähintään 8 kuukautta vuodesta.

Kaveri juuri kyseli pari viikkoa sitten, että mitä tuollainen vaatisi. Oma vastaukseni oli se, että ainakin jostain oikealta suunnittelijalta läpivientidetalji ja hyväksytty asentaja. Lopputulos oli sitten se, että poraisi itse läpiviennit seinään ja pyytäisi kaverin asentamaan pumpun. :whistle: Onneksi homma kaatui isännöitsijän kieltoon.
Joo ilmalämpöpumpun asennukset tulee suorittaa aina ja kaikissa tapauksissa lisensoidun asentajan toimesta. Ja tuo läpivientidetalji ihan hyvä idea, mutta tuskin tarpeellinen. Yleensä lisenssin hankkineet asentajat on aika hyvin perehdytetty tämän aiheen rakenneteknisiin vaatimuksiin. Yleensä turvallisin vaihtoehto ostaa laite paikalleen asennettuna LVI-alan liikkeestä. Taloon.com tarjoaa ehkä edullisemman nettohinnan sisä- ja ulkoyksikölle, mutta säästyypähän vitutukselta jälkeen päin.

Eikös noista muodostu tämmösillä helteillä litrakaupalla sitä kondesiovettä vai mitä se on?Mä jotenkin muistelen että silloin ku noita tuli markkinoille ja niitä aseneltiin miten sattu ni vedet valu sinne tänne?

Eikös noista muodostu tämmösillä helteillä litrakaupalla sitä kondesiovettä vai mitä se on?Mä jotenkin muistelen että silloin ku noita tuli markkinoille ja niitä aseneltiin miten sattu ni vedet valu sinne tänne?

Eikös noissa härpättimissä oo ne kaukalot sitä varten sen mööbelin alapuolella.

EDIT: Tai siis näin itsellä ainakin oli asunnossa jossa tuollainen oli.

Mulla on tommonen malli missä on sisäinen pieni säiliö tai vaihtoehtosesti sen voi valuttaa suoraan johonki. Itsellä valuu tällä hetkellä suoraan 10 litran ämpäriin. Tämmösel kuumal kelillä tuo 10 litraa täyttyy päivässä.

Itse en kylla tajua miten suomalaiset on niin laiskoja etteivat viitsi asentaa ilmastointia vaikka sen saisi pilkkahintaan. Mieluummin lillutaan hiessa, karsitaan ja valitetaan. Mutta on tallainen toimistolla. Asentaminen kestaa n. 10 minuuttia, hinta parisataa. Parilla eurolla / paiva saisi olonsa mukavaksi mutta ei kun ei.

2_364430-1333x2145.jpeg

Itse en kylla tajua miten suomalaiset on niin laiskoja etteivat viitsi asentaa ilmastointia vaikka sen saisi pilkkahintaan. Mieluummin lillutaan hiessa, karsitaan ja valitetaan. Mutta on tallainen toimistolla. Asentaminen kestaa n. 10 minuuttia, hinta parisataa. Parilla eurolla / paiva saisi olonsa mukavaksi mutta ei kun ei.

2_364430-1333x2145.jpeg
Pakkisraati on todennut noi ihan paskaksi, myös Nyyssölän ketjussa.

Niin, isännöitsijä kielsi siksi että itseasennuksista on huonoja kokemuksia. Niinkuin Palloilija24 totesi että asennuksen kun olisi tilannut sertifioidulta asentajalta niin isännöitsijä ei olisi sitä kieltänyt, ei ainakaan olisi saanut kieltää. Se mutta siihen jää että ulkoyksikkö täytyy mennä piiloon, esim. Parvekkeen kaiteen taakse. Jos ei parveketta ole niin tietenkään sitä ei silloin voi asentaa.

Parturiliikkeessä tuon tapainen oli, taisi olla kaksi. Ihan ehdoton pienessä liikehuoneistossa.

Muistelin, että 2010 viimeksi oli vastaavaa säätä ja kas, ilmatieteen laitoksen sivuilta sain vahvistuksen, silloin helleaalto oli kestänyt juhannuksesta elokuun puoliväliin. Tosin tänä vuonna jo toukokuu oli poikkeuksellinen ja ennen kaikkea on ollut kuivaa ( jos ukkoskuurokaan ei ole osunut kohdalle). Eilen taas lähistöltä sammutettiin pari muutaman hehtaarin maastopaloa.

Jahas, no itsella on hurissut ilman ongelmia tuo 4.5 vuotta ja viilentaa sata neliota. Varmaan on paskojakin olemassa, itse olen ostanut yhteensa 4kpl ja kaikki on toiminut moitteitta.

Niin, isännöitsijä kielsi siksi että itseasennuksista on huonoja kokemuksia. Niinkuin Palloilija24 totesi että asennuksen kun olisi tilannut sertifioidulta asentajalta niin isännöitsijä ei olisi sitä kieltänyt, ei ainakaan olisi saanut kieltää. Se mutta siihen jää että ulkoyksikkö täytyy mennä piiloon, esim. Parvekkeen kaiteen taakse. Jos ei parveketta ole niin tietenkään sitä ei silloin voi asentaa.
Tuo yksikko mun postaamassa kuvassa on sisalla (ei ulkona) ja poistoilmaputki menee ikkunan rakoon eika sita edes nae ulkoa. Tarvitset vaikkapa jeesusteippia, ikkunan asennupala tulee laitteen mukana joka on muovia ja sita leikataan sopivaksi vaikkapa puukolla. Muutamassa minuutissa asennettu ja huone viilea. Jos on superkyyla isannoitsija niin laittaa vaikka jonkun ritilan tuohon niin ei edes nae sita putken paata vaikka kuinka tiiraisi. Ei oo vaikeeta, suosittelen.

Pakkisraadilla on ollut paskoja ilmastointilaitteita tai eivät ole osanneet käyttää niitä. Itselläni on pyörillä rullaava laite, joka on kyllä ollut kuin lahja jeesukselta tänä kesänä. Salilta kotiin tullessa sisällä 28, ulkona 29 - siinä ei läpiveto auta hevon helvettiä :D

Epäilen ilmalämpöpumppujen järkevyyttä kerrostaloihin joissa on kymmeniä ja kymmeniä asuntoja. Noitahan on hankittu enimmäkseen omakotitaloihin ja pääsyy on ollut se, että saadaan talvella lämmityskustannuksia alas, jäähdytys kesällä on semmoinen extratoiminto. Tuollainen Nyyssölänkin mainitsema laite sopii sitten taas kerrostaloon.

Back
Ylös Bottom